Barn & Internet

Golden_Heart

Trådstartare
Hur mycket låter du ditt barn(litet som stort) vara på internet?
Hur mycket kontroll har du?
Har du tillgång till samtliga lösenord på alla sidor?
Litar du på ditt barn eller inte?

Allt detta kommer ifrån en artikel jag läste om två olika mammor, där den ena låter sitt barn (tonåring) ha privatliv men litar och pratar öppet med den. Den andra föräldern också mamma till tonåring, har tillgång till alla lösenord, går in läser meddelande tex på facebook etc.
Artikeln var mest om tonårsbarn men hur ser ni på övriga åldersgrupper.
Ta tex förskolan låter barn lyssna på musik eller spela spel på internet.
Hur tänker/ känner du kring allt?

Välkommen in i tråden!:bow::bow:

Sv: Barn & Internet

Nu är mina barn vuxna, 20 och 22 år men när de var tonåringar så hade jag aldrig kommit på tanken att kräva att de skulle ge mig lösenord och dylikt eller att jag skulle kolla dem på något sätt. Vi pratar(och pratade) öppet och jag liter på dem fullkomligt och tack och lov så har jag inte behövt ångra det. Jag tror inte att man som förälder måste veta allt eller att man ska veta allt. Barn/tonåringar behöver också ha hemligheter och det är helt okej så länge det är trevliga hemligheter.
Jag lärde mina barn när de var små att hemligheter som de fnissade åt fick de gärna ha för sig själva men hemligheter som de blev ledsna av eller som de på annat sätt mådde dåligt av skulle de berätta.
Jag har fått höra mycket bus nu som de gjorde när de var små och det glädjer mig att de vill dela det med mig nu men också att de fick ha dem ifred när de behövde ha dem ifred. De berättade också sådant genast som de inte mådde bra av så för oss var det en lyckad metod.

Vår äldsta som är 4,5 år spelar ibland spel på nätet. Det är Bolibompa, disney junior och liknande sidor som gäller. Han kan inte gå in helt själv (men öppna genvägar från skrivbordet som vi lagt upp). Såklart har vi koll, i och med att han är så liten ännu. Vi begränsar användandet av både TV, dator och spel (Wii i vårt fall).

Apropå temat överlag så tycker jag den andra mamman du nämner faktiskt gör intrång i barnets privatliv. Jag förstår att det är av "säkerhetsskäl" som hon gör det, men jag tror mer på att tala om risker och att förmedla värderingar som gör att tonåringen själv lär sig att ha ett sunt tänk omkring internet-användande. Att gå in och läsa privatmeddelanden och annat är för mig likställt med att öppna och läsa sin tonårings dagbok. För mig är det ett STORT "no-no"!

När jag var tonåring fanns inte något internet, men jag skrev dagbok, hade brevvänner och annat. Självklart läste inte någon av mina föräldrar mina privata brev, dagböcker och annat.

OM den här mammans barn har någon hemlighet så kan hon ju bara vara säker på att hennes strategi gör att barnet helt enkelt låter bli att skriva sms, mail eller på nätet om sin hemlighet.

TinyWiny;15193081 Jag lärde mina barn när de var små att hemligheter som de fnissade åt fick de gärna ha för sig själva men hemligheter som de blev ledsna av eller som de på annat sätt mådde dåligt av skulle de berätta. [/QUOTE skrev:
Klokt resonemang och klokt sätt att uttrycka det på :bow: Det tar jag med mig för framtiden.
Vår dotter är bara 1½ så det är ju inte aktuellt än på ett bra tag, men hon brukar titta/lyssna på musik på Youtube ibland.

Litar du på ditt barn eller inte?

Jag undrar vad det där om att "lita på" sina barn/tonåringar egentligen betyder?

Vad är det man litar på resp inte litar på?

Jag skulle inte komma på tanken att kontrollera vad tonåringar gör på nätet, men att säga att jag litar på tonåringars omdöme vore uppriktigt sagt en överdrift. Snarare litar jag på att tonåringar klantar sig ibland, men jag kan inte se hur det har att göra med om jag kontrollerar/förföljer dem på nätet eller inte.

Jag har inte haft deras lösenord etc, ej heller har jag övervakat deras umgänge med kompisar i livet utanför nätet.

Jag lärde mina barn när de var små att hemligheter som de fnissade åt fick de gärna ha för sig själva men hemligheter som de blev ledsna av eller som de på annat sätt mådde dåligt av skulle de berätta.

:bow:
Gillade också det sättet att uttrycka det på! Det ska jag sno och använda! :D

OM den här mammans barn har någon hemlighet så kan hon ju bara vara säker på att hennes strategi gör att barnet helt enkelt låter bli att skriva sms, mail eller på nätet om sin hemlighet.

Det kan ju vara det som var syftet med det hela.

Jag skulle nog önska att mitt barn inte skrev för mycket hemligheter på internet. Det finns bättre ställen att ha dem på. Men samtidigt så tycker jag att det är fel metod att kräva in lösenord.

Jag hoppas att jag också kommer ihåg den så bra indelningen av hemligheter som TW hade när min dotter är gammal nog för sånt.

Svarar som före detta barn ;)
Jag hade väldigt hög integritet när jag var yngre (framförallt yngre tonåren) och hade nog blivit helt förstörd om mina föräldrar gått in och snokat i mitt privatliv.
Jag hade skunk och lunarstorm och sånt som var poppis då, där fanns det massor med (ofarliga) saker som jag ville hålla för mig själv. Tex om jag pratat med någon kille eller vad som helst.

Gillade TWs lösning med fnittriga eller ledsna hemligheter! Klokt!
Mer öppenhet i relationerna istället för kontroll!

Det kan ju vara det som var syftet med det hela.

Jag skulle nog önska att mitt barn inte skrev för mycket hemligheter på internet. Det finns bättre ställen att ha dem på. Men samtidigt så tycker jag att det är fel metod att kräva in lösenord.

Jag hoppas att jag också kommer ihåg den så bra indelningen av hemligheter som TW hade när min dotter är gammal nog för sånt.

Men att skriva om någon "hemlighet" på nätet innebär ju inte att det är känt vem det är som skrivit (varken du eller jag vet ju (?) vilka vi är IRL t ex).

Mail och sms är ju en annan sak; men de är ju adresserade till en person (normalt) och det är ju inte värre än att prata med den (eller någon annan kompis) om saken?
Och att skriva på ett forum om någon hemlighet kanske handlar om att få råd, hjälp och stöd i en svår situation.

Om en tonåring skriver om något på nätet som den inte kan eller vill prata med sin förälder om så är det väl helt enkelt så att tonåringen inte vill ha förälderns synpunkter. Antingen är det något trivialt problem som rör t ex förälskelse, vilka kläder man ska välja på discot eller att mamma och pappa är urtrista typer som hindrar en från att gå på discot överhuvudtaget. Sånt måste man ju få ha för sig själv tycker jag. Eller; om det nu är något allvarligare; funderingar på hur man ska få någon att köpa ut sprit, hur man ska få tag i hasch, hur man ska göra med graviditeten - om det är sådana saker det skrivs om så är ju inte själva skrivandet grundproblemet direkt.

Jag tänker mig att om ett tonårsbarn har en förälder som "läser allt" så vet ju barnet det och om de då t ex vill supa, röka på eller får en oönskad graviditet så låter de ju bara bli att skriva om det. Problemen finns ju där ändå.

Jag tror mer på att försöka upprätthålla en riktig relation till sina barn, även när de blir tonåringar. En miljö där ett tonårsbarn törs och vill tala med sina föräldrar om svårare problem. Om det trots allt är så att de "glider iväg" så tror jag inte tillgång till lösenord hjälper.

Sen tänker jag mig; hur kan man som förälder veta alla siter som ens tonårsbarn är aktiv på? Om man inte ständigt sitter bredvid vid datorn så är det ju en omöjlighet att vara helt hundra på att de verkligen gett en alla lösenord.....

Jag tror inte på förbud eller att man ska ha tillgång till sina barns privatliv. Däremot tycker jag det är viktigt att man tidigt talar med sina barn om vilken information och bilder man delar med sig av på nätet och "farorna" som faktiskt finns.

Men att skriva om någon "hemlighet" på nätet innebär ju inte att det är känt vem det är som skrivit (varken du eller jag vet ju (?) vilka vi är IRL t ex).

Jag litar inte på att en ungdom förstår vilka gränser man ska ha angående sitt privata, sin identitet och annan personlig information.

Det är ju inte alltför sällan som det rapporteras på nyheterna om att det begås övergrepp mot barn som initierats via internet. Att lägga upp en nakenbild på sig själv är ingen harmlös hemlighet enligt mig.

Sen tänker jag mig; hur kan man som förälder veta alla siter som ens tonårsbarn är aktiv på?

Visst kan man hålla reda på vilka siter som besöks från en viss dator, det gäller bara att ha rätt programvara.

När tiden för mig väl är inne så kommer jag nog att satsa på information, exempelvis om hur lätt det är att ta reda på någons identitet även om man inte skriver i klartext. Det räcker ju med att ens klass-kompis avslöjar namn och skola, för att ta ett exempel.

Jag litar inte på att en ungdom förstår vilka gränser man ska ha angående sitt privata, sin identitet och annan personlig information.
Det är ju sådant man lär dem; som förälder, tänker jag. Speciellt i nutid när internet är en faktiskt verklighet som vi lever med. Och självklart beror det på barnets ålder. Vad är "en ungdom"?
Det är ju en viss skillnad på att vara 12 och 17 menar jag. I alla fall för de flesta. Och när man fyller 18 så är man myndig och då har föräldern ändå ingen laglig rättighet att vara förmyndare längre. Det är ju liksom på vägen dit som man måste göra jobbet med att lära dem något om ungefärliga gränser.

Sen ska man ju komma ihåg att alla är individer. Ens barn och ungdomar också. Det som du eller jag anser vara "personligt" är det inte säkert att andra tycker är något alls problem att dela med sig av om sig själva. Oavsett om det är en vuxen bekant eller ens eget tonårsbarn eller unga vuxna barn. Man måste ju också ha respekten för att ens barn någonstans på vägen mot vuxenlivet också måste få vara den DE är. Som exempel kan jag ta min sambo som absolut aldrig skulle vilja figurera på kort på nätet. Skulle hans värderingar vara någon slags "facit" så skulle ju då han förbjuda sina två barn att lägga ut några som helst bilder på sig själva förrän de är myndiga. Och det är ju totalt orealistiskt (vilket han också inser).

Det är ju inte alltför sällan som det rapporteras på nyheterna om att det begås övergrepp mot barn som initierats via internet. Att lägga upp en nakenbild på sig själv är ingen harmlös hemlighet enligt mig.
Inte enligt mig heller om det nu var just nakenbilder vi talade om. Men alla ungdomar gör ju faktiskt inte det, även om de INTE är övervakade av sina föräldrar. Det är ju just det exemplet som du tar som det faktiskt är vettigare att lära dem att fullt ut förstå istället för att använda "jag förbjuder" eller "bara för att jag säger så" som argument. Jag menar att det handlar om tillit, förtroende och prata, prata, prata. I första hand.

Visst kan man hålla reda på vilka siter som besöks från en viss dator, det gäller bara att ha rätt programvara.
Ja, från EN viss dator ja. Det vet nog säkert ungdomarna av idag oftast MER om än sina föräldrar. Det går ju dock alldeles utmärkt att besöka siter från helt andra datorer än den övervakade därhemma.

När tiden för mig väl är inne så kommer jag nog att satsa på information, exempelvis om hur lätt det är att ta reda på någons identitet även om man inte skriver i klartext. Det räcker ju med att ens klass-kompis avslöjar namn och skola, för att ta ett exempel.
Ja, det tänker jag mig också måste vara den bästa vägen. Information och diskussion. Sen är det ju också så att alla kontakter på webben inte är livsfarliga, alla man får kontakt med är inte pedofiler som låtsas vara 15. Ibland är det faktiskt en annan 15åring som sitter och chattar på "andra sidan". Förmodligen till och med rätt ofta så är det så. Men just försiktighet, att informera sina föräldrar osv är viktigt om/när man får kontakt med en okänd person som man t ex vill träffa IRL. (En av mina yngre kusiner träffade sin numera make via nätet. De var kring 14 och hade stämt träff på en musikaffär. Två väldigt blyga tonåringar. Och det tog säkert något år eller två innan sanningen om hur de verkligen träffades kom fram till föräldrarna. De var så rädda att få skäll för att de gjort det man "inte får"; gått iväg till en träff med en okänd person. Å andra sidan gjorde de ju båda rätt som ordnade träffen på en offentlig plats där andra människor närvarade. De har alltså hållit ihop i över 10 år och är gifta sedan en tid tillbaka).

Liknande trådar

Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 955
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 366
Senast: Sel
·
Relationer När är det rimligt att vuxen-barn relationen övergår till vuxen-vuxen relation? Jag läste den här artikeln...
13 14 15
Svar
282
· Visningar
28 521
Senast: Petruska
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila