Barfotahästarna på vintern

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Smajlet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 2 570
S

Smajlet

Hur gör ni mer era barfotahästars fötter under vintern?
Om man slår på framskor under vintern på en 7 årig häst som alltid varit barfota, hur blir omställningen då (när man tar på skorna och när man tar av dom igen)?
Hur funkar det för er med sånna där "gympadojjor" på hästarna?

Lite tankar och funderingar tack:)

Sv: Barfotahästarna på vintern

Gör inget annorlunda. Verkar kanske oftare då de inte slits men å andra sidan så växer de inte lika mkt som på sommaren.

Bor alltså så till att vi har snö på vintern så behöver inte oroa mig speciellt mkt för halka. Har dock funderat på broddbara boots men det har alltid stannat vis funderingar varje vinter då det inte behövts. Blir det blixthalka på gården och det inte går att snirkla sig ut efter nån kant så avstår jag från ridning den dagen.

Hagen brukar inte heller bli speciellt isig och blir den det så brukar det bara vara där de trampat mest = längre upp är det inte halt och jag stänger in dem där. Kan även i extremfall sanda/spåna gångar.

Om man slår på framskor under vintern på en 7 årig häst som alltid varit barfota, hur blir omställningen då (när man tar på skorna och när man tar av dom igen)?

Skor o broddar runt om. Har inte märkt någon "omställning" när man tar på skor, mer än att han blir avslappnad när han känner att han plötsligt har grepp.

På våren kan han tassa lite försiktigt i några dagar efter avtagning sen går det över.

Min ska gå barfota så länge som möjligt.

Men gympadojorna är jag nyfiken på

bor man i västra götaland är det inte smart att ha hästen barfota under vintern... :crazy:

hos mig är nu vägarna redan fulla med blankis!!!! livsfarligt! även hagarna blir isiga när vädret är såhär...

nej sätt på skor eller skaffa boots med brodd!!

jag har min gammling barfota men han har boa boots med brodd på sig om det är isigt eller hårt.

Jag brukar alltid sätta på skor runt om med brodd och sulor..men hur funkar boots med brodd för det har jag inte hört talas om:confused:

det funkar bra. man borrar hål i bootsen och sätter i fyra specialbrodd. går dock inte att ta bort dom (blir hål) så man får isf ha andra boots på sommaren. sen har jag sulor i också för att hindra tryck från broddfästena

Jag har aldrig skott min barfotahäst.
På vintern har vi iofs haft lite halvvila pga mökret men när vi red gick det hur bra som helst.
Rider knappt på några vägar så det är inte precis isigt och knappt någon risk för halka varken på tur i skog o mark eller i hagen.

att ha barfotahästar i sverige öht är inte bra... för vägaran i sveiger e alldeles för håra och mest grus o de everkligen inte bra för hovaran.. i tex tyskland kan man ha det så för att där har dom mkt sandvägar.. men trotts detta så envisas vissa med att ha barfotahästar här:angel: te.x ägarn till en foderhäst vi hade, och vi köpte boots med brodd till henne och ja tyckte dom va HELT värdelösa när de blir snö ute så kommer snön in i bootsen och de gäör så att dom trycks av hovarna.. dom kan lätt flyga av i galoppen.. o sen e dom ömtåliga oxå den som satt på vänster fram sprack:O o då slog hon inte änns i den utan vi bara travade hon snubbla inte o slog inte i den i nått ingenting den bara sprack:O.. och hasparna till stälvajrarna börjsväldigt lätt efetrsom dom e gjorda i lättmetall o råkar hästen slå emot en sten i hagen lr på en ridtur kan dom även gå av.. o ja skojja itne allt de ja sa här hände mej... men ja lessna på de.. och hon fick komma te oss nästa gång vi skodda våra hästar så förklara våra hovslagare vad som händer men barfota hästar i sverige o han förklara oxå om vissa extremfall han vart på.. efter de så gav hon oss tilllåtelse o sko runt om :rofl: men ja tkr du ska sko hästen iaf:angel: o en fråga vrf vill du inte sko din häst?

det funkar bra. man borrar hål i bootsen och sätter i fyra specialbrodd. går dock inte att ta bort dom (blir hål) så man får isf ha andra boots på sommaren. sen har jag sulor i också för att hindra tryck från broddfästena

vi fick pluggar med till våra som man kunde stoppa i ist för broddar:confused: fick itne du de?:) fast dom trampades såklart ut efter 5meter.. ne ja e verkligen emot boots.. de va bara skit o en jävla massa besvär:crazy::cool: o då ska man itne tala om hur de va o få på dom på hovarna:eek: de va ju inte direkt så att hästen bara kunde kliva i dom:eek::crazy:

nej. jag anv inte boots på sommaren heller...

inga problem att ta på dom om man har rätt stl! bara att sätta på som en joggingsko, tar 30 sek.

HEJ tycker att boots som är broddade fungerar när underlaget behöver brodd.Använder det fram men skulle jag behöva runt om skulle jag fundera på att sko under några månader med ex. hippogrip. Köpte Simple Boot Cavallo dom är urlätta att sätta på.:banana:

o en fråga vrf vill du inte sko din häst?

Den största anledningen är att jag köpte henne barfota som 7-åring och då hade hon aldrig varit skodd. Då såg jag ingen anledning till att slå på skor eftersom att hon har så fina fötter och det funkar bra, bara det inte är isgata så klart. Varför sko om det inte behövs ändå? Många som sett hennes hovar tycker att de är väldigt fina, har aldrig hört något negativt om dom. Och på tal om det där med tysklands sandvägar... Har aldrig märkt att min häst har lidit av att inte enbart gå på sandvägar. Hon ömmar inte på grus och jag undviker att rida mycket på asfalt. Det finns ju extremfall hos skodda hästar också. Det kanske bara är det att det uppmärksammas mer hos barfotahästar eftersom att det inte är lika stort som att sko sin häst. Sen tror jag också att många missköter sina barfotahästars hovar för att de inte tror att det är lika viktigt att hålla efter som en häst med skor.?

Senast ändrad av en moderator:

Den största anledningen är att jag köpte henne barfota som 7-åring och då hade hon aldrig varit skodd. Då såg jag ingen anledning till att slå på skor eftersom att hon har så fina fötter och det funkar bra, bara det inte är isgata så klart. Varför sko om det inte behövs ändå? Många som sett hennes hovar tycker att de är väldigt fina, har aldrig hört något negativt om dom.

Min arab har också väldigt fina hovar, hovis blir nästan lyrisk under sommarhalvåret när han kommer till honom. Men att slå på skor+broddar när halkan kommer ser jag som en säkerhetsåtgärd för både mig själv och hästen. Jag kallar det för hans "vinterdäck".

jag har min ponny barfota året runt, och det fungerar finemang. bara man inte kastar sig ut på glashala vägar så är det inga problem. man får tänka på att verka hovarna på rätt sätt, tycker det känns som att många hovslagare verkar barfotahästar exakt likadant som dom skulle verka en häst som sedan skall ha skor på sig, och det är ju inte riktigt samma sak.

Den här vintern har än så länge varit helt suverän här uppe i norr för oss med barfota hästar! Första snön har aldrig tinat bort så det finns inge is nånstans! Går hur bra som helst att rida efterssom att snön inte är hal! Hade tänkt köpa boots i vinter men med lite tur så behövs det inte!!!:banana:

att ha barfotahästar i sverige öht är inte bra... för vägaran i sveiger e alldeles för håra och mest grus o de everkligen inte bra för hovaran.. i tex tyskland kan man ha det så för att där har dom mkt sandvägar.. men trotts detta så envisas vissa med att ha barfotahästar här:angel: te.x ägarn till en foderhäst vi hade, och vi köpte boots med brodd till henne och ja tyckte dom va HELT värdelösa när de blir snö ute så kommer snön in i bootsen och de gäör så att dom trycks av hovarna.. dom kan lätt flyga av i galoppen.. o sen e dom ömtåliga oxå den som satt på vänster fram sprack:O o då slog hon inte änns i den utan vi bara travade hon snubbla inte o slog inte i den i nått ingenting den bara sprack:O.. och hasparna till stälvajrarna börjsväldigt lätt efetrsom dom e gjorda i lättmetall o råkar hästen slå emot en sten i hagen lr på en ridtur kan dom även gå av.. o ja skojja itne allt de ja sa här hände mej... men ja lessna på de.. och hon fick komma te oss nästa gång vi skodda våra hästar så förklara våra hovslagare vad som händer men barfota hästar i sverige o han förklara oxå om vissa extremfall han vart på.. efter de så gav hon oss tilllåtelse o sko runt om :rofl: men ja tkr du ska sko hästen iaf:angel: o en fråga vrf vill du inte sko din häst?

Jag hoppas verkligen att du skämtar!!!!????? Det var bland det dummaste jag hört... För hårda vägar i Sverige... Nu får du väl ge dig... Vägarna blir ju knappast mjukare med järn dojjer på...

Senast ändrad av en moderator:

Jag skulle inte räkna med att det går att "säsongssko" en häst.
Den kan under en vinter bli så van att ha skor så den helt enkelt inte går att ha oskodd om den inte bara ska stå(många går inte ens att ha oskodda då).
Sko alltså inte ens häst om du inte är beredd på att du får sko den jämt.
Själv skulle jag inte motionera hästar regelbundet om de ska vara oskodda, speciellt inte på vintern då det är för halt utan broddar.

Själv skulle jag inte motionera hästar regelbundet om de ska vara oskodda, speciellt inte på vintern då det är för halt utan broddar.

Snö är inte halkigt.... Motionerar min regelbundet i alla gångarter och han halkar då ingenting. Vi har som sagt just nu en super vinter med super bra underlag för barfota hovar!!!! :) Det är bara att hoppas att den håller i sig...:crazy:

Ja här håller då mina hästar på att slå ihjäl sig, de står oskodda i väntan på nya skor.Det finns is under snön & packad snö är ju halkigare än is många ggr, det märker jag bara jag är ute & kör bil:crazy:.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 146
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hur ser era hästars dagar ut vad gäller fodertider och upplägg? Det är januari, kallt och vi har haft kolikkänning i stallet. Tankarna...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 546
Senast: lundsbo
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 458
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 441
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka