Barfotadebatten: ”Nu får det vara nog”

Hästar riskerar att fara illa när barfotatrenden blir alltmer populär bland hästmänniskor som inspireras av toppryttare som Henrik von Eckermann och Peder Fredricson. Nu ryter Björn Lundh, ordförande i branschorganisationen Distriktshovslagare, ifrån rejält.

Jag har försökt med barfota på båda mina men det funkar inte. Den ena (fånghästen) fick på sig boots men efter att ha gått omkull i skritt på blöt asfalt med de så sa jag aldrig mer. Det var jätteobehagligt.
Båda kan gå med oskodda bakhovar dock om jag skulle önska. Men inte fram. Hälta kommer direkt och det tassas hit o dit.

Vi provade limskor också på fånghästen men det funkade inte heller och dessutom är limmet giftigt så det ville jag varken utsätta hovslagaren för eller hästen för.

Hade gärna haft hästarna oskodda om det hade funkat.

Jag tycker det är oerhört märkligt att hästarna klarar barfota i hagen hela uppväxten men från den är tre år så klarar den helt plötsligt inte ens att gå barfota i hagen längre??
Rör sig hästen helt plötsligt mer i hagen för att den rids eller vad? Varför sliter den helt plötsligt ner hovarna av att bara gå i hagen när den klarade det utmärkt upp till tre år?
Om alla gav fan i att slentriansko hästarna vid tre års ålder så skulle det inte behövas massa rehab för att kunna sko av dom senare. Jag har själv varit där så vet att det är lätt att rulla på i gamla vanor. Men med tanke på skadestatistik så kanske vi måste börja se över hur vi sköter hästarnas hovar, för det är verkligen som det gamla ordspråket "inga hovar ingen häst". Folk kanske helt enkelt måst börja lära sig raspa och sköta hovarna mellan hovis besöken. Ja det krävs mer av dig som hästägare när du har en barfotahäst, man kan inte strunta i eventuella avslagna kanter på hovarna osv utan man måste hålla efter själv.
Men om hästarna blir så mycket sundare så måste det ändå vara värt det anser jag. Peder säger ju själv att han har aldrig haft så mycket fräscha hästar i stallet samtidigt. Det är ju sannolikt därför Agria är med och sponsrar för att dom vill se om det kan vara ett sätt att slippa betala för så mycket hältor som det är idag. Vanligaste orsaken till att hästar döms ut är ju pga hälta.
Vidare så bör man ju ha hyfsat koll på fodret och kvoter så hästen får i sig den näring den behöver för att bygga friska hovar, jag tror tyvärr det påverkar mer än aveln.
Jag tror också att man måste se till helheten. Det är inte bara att dra av skorna och hoppas på det bästa. Andra faktorer som, rätt balanserad foderstat, bra hagar som är stora och erbjuder olika underlag, varierad motion, och en ägare som är villig att fixa med hovarna dagligen (kratsa, redogöra, eventuellt raspa lite och vid ridning där det behövs-ta på boots) spelar så klart också in. Om man som hästägare inte kan eller vill anpassa och förändra dessa faktorer så är det bättre att hålla hästen skodd.

Jag har försökt med barfota på båda mina men det funkar inte. Den ena (fånghästen) fick på sig boots men efter att ha gått omkull i skritt på blöt asfalt med de så sa jag aldrig mer. Det var jätteobehagligt.
Båda kan gå med oskodda bakhovar dock om jag skulle önska. Men inte fram. Hälta kommer direkt och det tassas hit o dit.

Vi provade limskor också på fånghästen men det funkade inte heller och dessutom är limmet giftigt så det ville jag varken utsätta hovslagaren för eller hästen för.

Hade gärna haft hästarna oskodda om det hade funkat.
Fy vad otäckt, det är min mardröm att gå omkull.
Har gjort det rejält med en (skodd) häst förut och det vill jag inte göra om..

Vad hade ni för boots?
Hur gick det med er?

Fy vad otäckt, det är min mardröm att gå omkull.
Har gjort det rejält med en (skodd) häst förut och det vill jag inte göra om..

Vad hade ni för boots?
Hur gick det med er?
Man kan såklart gå omkull med skor också men det kändes så annorlunda. Vi skrittade på asfalt och skulle svänga och liksom allt släppte så hästen "kasade" iväg på vägen. Hon hade equine fusion på sig. Blev mycket förvånad, hon fick lite "brännskador" på bog osv.

Jag förstår inte vad du menar, hoven anpassar sig efter det underlag den möter mest. Har du bara jättetufft
grus runt dig och vill kunna rida barfota utan boots, får du grusa hagen med samma grus (och vänja in hästen långsamt, smärta hämmar tillväxten). Eller ta på boots.

Har du en mjuk ridbana, mjuk hage, mjuka stigar så är det sak samma för hoven.

Jag skulle förövrigt överväga att sätta boots utanpå en skodd hov om jag skulle rida länge på asfalt. Metall på hårt underlag är inte bra för varken hov eller ben.

Så, rent teoretiskt, hur gör man med en häst som nöter för mycket horn på gräs? Som har bra hornkvalitet, men för långsam tillväxt?

Man kan såklart gå omkull med skor också men det kändes så annorlunda. Vi skrittade på asfalt och skulle svänga och liksom allt släppte så hästen "kasade" iväg på vägen. Hon hade equine fusion på sig. Blev mycket förvånad, hon fick lite "brännskador" på bog osv.
Jag förstår att det var otäckt, skönt att det inte blev värre skador än så på er.

Jag använder inte EF men ska tänka mig för vilka boots jag använder på blöt asfalt. Blev det typ glidigt/halkigt?

Jag skulle vara "snäll" mot min första valack och ge honom en skofri period under sommaren. Det slutade med en rejält öm stackars häst (som hade bra hovkvalitet) helt enkelt för att han var för tung i sin kropp för att klara av att gå barfota. Då hade han ändå gått barfota de första sex åren av sitt liv. Så jag kommer fortsätta att sko när det behövs, men med kommande ridhäst ska jag kanske ge bootsen en chans. Måste bara räkna på det, för det låter som att det blir dyrare än med skor.

Så, rent teoretiskt, hur gör man med en häst som nöter för mycket horn på gräs? Som har bra hornkvalitet, men för långsam tillväxt?
Personligen skulle jag sko en sådan häst. Om barfotagång känns viktigt skulle jag kolla över foderstaten om det finns något att åtgärda, tänker ifall det finns någon anledning till att hästen har lång tillväxttid, och sen prova igen efter ett år när ny hov vuxit ut.
Fungerar det inte då heller får man nog acceptera att hästen fungerar bäst med skor som kan sitta på 24/7

Min erfarenhet är att de som gärna vill komma undan lite billigare genom att slippa sko hästen (och samtidigt inte har boots) är ponnys och hästar av "billigare sort" som min ras varit, tills nu. De är billiga i drift, oftast för tunga och förväntas röra sig på ett visst sätt. De har oftast mycket bra hovkvalitet.

Få av de som haft sina hästar oskodda har använt boots och de tycker oftast att hästen rör sig som den är född till.
Ännu har jag inte sett en enda häst av dessa som inte rört sig betydligt mer ledigt och rörligt efter att de skotts eller använt boots. Hästen vilar mer på steget och känns mer harmonisk. Underhalsen blir mindre även om de inte gått med huvudet i vädret.
Några påstår att det är tyngden av skon som får dem att röra sig bättre men då har du samma effekt av bootsen. Jag tror inte det i de fall jag sett (inte jättemånga men säkert ett 20-tal).

Våra hästar har mycket bra hovkvalitet men det räcker inte med tanke på hur vi tränar och vilka underlag vi har. Det blir oftast tydligt när vi rider in. Då är det ok men redan efter någon månad märker man att stegen hämmas av att gå barfota med ryttare.
Jag har än så länge bara positiva resultat av järnskor och med tanke på det så fortsätter jag med det.

MEN, med det sagt är det ena inte sämre än det andra så länge hästens bästa kommer fram och de är lugna och harmoniska utan spänningar eller hämmande i steg och rörelser.

Sedan kan jag tänka mig att när det kommer till tävling som för en ryttare som Peder eller andra är att göra som i travet att man anpassar skor/barfota just under tävling.

Det här tycker jag är ganska vanligt inom min (och din ras). Många skulle kunna ha 12 veckorsperioder för skoningen om skorna höll sig så länge. Skitbra hovkvalitet men långsam tillväxt det hinner inte växa ut med andra ord.

Vi hade det i perioder på våra hästar på 80-90-talet.

Tycker det stora problemet är att Peder går ut med att rida barfota både inne och ute. Det folk inte inser är att ute i många fall är på anlagda ridstigar på naturbanan gården har.
Här tror jag det största lidandet kommer in, många inser inte skillnaden på möjlighetn såna som Peder mf har på sina gårdar att kunna träna barfota och vi andra dödliga.

Även jag hoppas det kommer mer forskning och inte stannar vid hur barfota funkar på anlagda underlag.

Man ser väl Peders hästar med barfotboots lite då och då?

Det här tycker jag är ganska vanligt inom min (och din ras). Många skulle kunna ha 12 veckorsperioder för skoningen om skorna höll sig så länge. Skitbra hovkvalitet men långsam tillväxt det hinner inte växa ut med andra ord.

Vi hade det i perioder på våra hästar på 80-90-talet.

Ja, jag skulle kunna vänta längre egentligen, men min kära welsh får så himla långa tår under tiden, så hon knackar sko så fort hon rör sig. Så då blir det 6 veckor sommartid och 8 veckor vintertid, så hon blir nöjd. ;)

Jag hade börjat med att mikromineralbalansera foderstaten, sen på mer boots och stimuleringssula och ut och nöta kilometer. Tillväxten kommer från näring+stimuli.

Men först, med nöter för mycket horn på gräs, menar du att hon sliter ner hovväggen så mycket att sulan börjar nötas och att hon blir öm?

Jag hade börjat med att mikromineralbalansera foderstaten, sen på mer boots och stimuleringssula och ut och nöta kilometer. Tillväxten kommer från näring+stimuli.

Men först, med nöter för mycket horn på gräs, menar du att hon sliter ner hovväggen så mycket att sulan börjar nötas och att hon blir öm?

Men om foderstaten redan är i balans? Menar du att hon ska ha boots dygnet runt då?

Ja, hon sliter ned hovväggen för mycket och blir ömfotad.

Jag skulle vara "snäll" mot min första valack och ge honom en skofri period under sommaren. Det slutade med en rejält öm stackars häst (som hade bra hovkvalitet) helt enkelt för att han var för tung i sin kropp för att klara av att gå barfota. Då hade han ändå gått barfota de första sex åren av sitt liv. Så jag kommer fortsätta att sko när det behövs, men med kommande ridhäst ska jag kanske ge bootsen en chans. Måste bara räkna på det, för det låter som att det blir dyrare än med skor.
Ja, det har jag också märkt. Dom blir för tunga för sina egna strukturer, dessutom är ju många feta hästar benägna att bli "lite EMSiga".

Jag har inga problem med att man skor för att kunna motionera ner hästen i vikt eller åtgärda andra ömhetsproblem, skor kan vara ett användbart verktyg. Men jag ser det alltså som ett rehabverktyg, inte en permanent lösning. Hästar som varit skodda hela livet kan dock ha permanenta skador/underutveckling på ex brosk, och det finns absolut hästar som inte kan gå barfota pga detta.

Så vi behöver hovslagare som har kunskapen att ta hästen från frisk barfota unghäst till frisk barfota ridhäst, för de hästägare som vill det.

Själv har jag valt att inte köpa skodda hästar mer, jag köper de som varit barfota hela livet. Det är så himla mycket jobb med övergången.

Men om foderstaten redan är i balans? Menar du att hon ska ha boots dygnet runt då?

Ja, hon sliter ned hovväggen för mycket och blir ömfotad.

Nej, inte i hagen, framförallt för att det är meckigt. Om hästen blir öm av att gå barfota i gräshage (dvs otroligt snällt underlag, borde inte slita på hovväggen öht) så är det rejäl rehab, man måste reda ut varför situationen uppkommer. Varför är tillväxten låg? Vilken del av hoven ömmar (hovis får klämma med visitertång)? Hur frisk är strålen? Är hon egentligen i subklinisk laminit, dvs tål hon inte gräs (hur är hullet, finns det svullna delar på kroppen, etc) och sen får man lägga upp rehabplanen. Det är mycket jobb.

Och hästen ska absolut skyddas från den smärtan, antingen med järnsko, limsko, wraps, eller boots. Och bootsen är som sagt jättemycket jobb om man ska ha dygnet runt.

Så jag har full förståelse för om du väljer att ha henne skodd :). Så länge pålla är glad och kan röra sig bra. Man får vara pragmatisk :).

En sak som är viktig att komma ihåg gällande det här med barfota vs skor är att om hästen ska vara barfota så är det en annan typ av verkning som ska till än den verkningen som krävs för att ett par järnskor ska sitta bra. Att få ett par hovar att gå från järnskohovar till barfotahovar är inget man gör bara hur som helst, det tar tid för en hov att ändra form och funktion. Om man då fortsätter verka hoven på samma sätt som man gjorde när den hade skor är det inte konstigt att hästen ömmar. Därför kan det vara vanskligt att använda en hovslagare som inte har någon kunskap eller erfarenhet av att verka hästar som ska ha en funktionell barfotahov och som inte har kunskapen att bedöma form och funktion på en hov ur ett barfotaperspektiv ifall man bestämmer sig för att sko av och testa barfota. Hovslagaren måste kunna bedöma hur hoven ska verkas för att vara funktionell och bekväm för hästen och tyvärr är min erfarenhet att det finns ett stort antal traditionella hovslagare som helt eller delvis saknar den kunskapen och inte verkar villiga att vidareutbilda sig heller. Samtidigt är det lika vanskligt att använda sig av renodlade barfotaverkare som inte ser järnskor som ett alternativ öht trots att man inte får det att fungera barfota.
Fast utbildade erfarna hovslagare verkar för barfota hela tiden. Unghästar, bete och ponnyer. De kanske har mer att lära, visst, men att tro att någon med 2-3 dagars utbildning kan mer är rätt tokigt.

Med tanke på hur många illa skodda (billigt skodda) hästar det finns i landet så tror jag knappast det blir mer problem om fler börjar sko av. Förhoppningsvis leder det till att alla kassa hovslagare (som förhoppningsvis är kassa för att de saknar utbildning, jag vill inte tro på att utbildade hovisar kan sko så kasst) får för lite kunder.

Lite pinsamt att "ryta till" mot forskning. Varför inte säga: "vi finns, vi har utbildningen, vi ska hjälpa till att göra övergången så bra som möjligt för de som vill provat barfota. Kontakta oss innan du skor av, så hjälper vi dig och din häst."

Dude... Så pinsamt 🙈 (citat från artikeln):

"Därför får det vara nog. Det är dags att vi återtar vårt eget yrke och det är dags att vår empiriska beprövade erfarenhet erkänns och värderas."
Varför är det pinsamt? Vet du vad forskningen gör och vad de som läser den tolkar in?

Forskningen säger att Grevlundas hästar har det toppen (Det är ingen som tvekar på) och folk tror att om jag tar av skorna har min häst det som på Grevlunda samt att alla hovslagare är idioter.

Är du medveten om att det finns distansekipage som kör barfota eller med boots? På otroligt tuffa banor.

Det är inte nytt (internationellt sett) med barfota prestationshästar.
De raspar själva varje dag. Det kräver kunskap och engagemang som Peders. Alla har inte möjlighet/kunskap till detta.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter De svenska ryttarstjärnorna Henrik von Eckermann och Peder Fredricson sågar unisont banbyggaren i världscuptävlingen i Stuttgart. –...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson och Henrik von Eckermann är i farten igen. Världscuptävlingarna i Stuttgart har bara börjat och de svenska...
Svar
0
· Visningar
68
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Malin Baryard-Johnsson och Henrik von Eckermann var mer eller mindre givna OS-ryttare på förhand. Men att Rolf-Göran...
Svar
0
· Visningar
657
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den nya världsrankningen i hoppning visar att Peder Fredricson ligger stabilt bland de främsta. Henrik von Eckermann halkar några snäpp...
Svar
0
· Visningar
319
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka