Barfotadebatten: ”Nu får det vara nog”

Hästar riskerar att fara illa när barfotatrenden blir alltmer populär bland hästmänniskor som inspireras av toppryttare som Henrik von Eckermann och Peder Fredricson. Nu ryter Björn Lundh, ordförande i branschorganisationen Distriktshovslagare, ifrån rejält.

Synd att undersökningen inte är gjord på hovboots utan på barfota i ett ridhus som har bra underlag för barfota.
Förhoppningsvis får vi väl fler studier.

Med boots, med limskor, med wraps, med olika material av skor, på grupper med olika hovtyper, med olika underlag osv.

Och jag hoppas alla ser fram emot det, hovslagare och verkare, skodda hästägare och barfota hästägare :).

Äntligen gör vi det ordentligt!

Jag tycker mig se att för de som verkligen är intresserade av barfotahästar, räknas boots som självklart. Medan barfotamotståndare ofta tror att man barfota = alltid barfota.
Det säger ju något om hur dåligt pålästa vissa barfotamotståndare är i sådana fall... Två decennier har bootsen funnits i om inte mer, undrar om inte Easyboots kom på 90-talet... (Och om man inte räknar romarnas hästsandaler hahah)

Jag förstår honom helt och fullt. Varje gång sådant här dyker upp är det en ny omgång hästar som lider något enormt. Det som är mest inne nu verkar vara "vildhäst metoden", fruktansvärt smärtsamt för hästen och det är alltid samma typ av hästägare som hakar på sådant här, de som inte kan men som vill låta som om de kan, de som inte ser när deras häst är halt på alla fyra och ofta har de lite halvtaskigt med pengar med.

Att endel hästar kan gå barfota är inget nytt och de som kan det ska såklart gå barfota. Det är heller inget nytt att sömmarna till viss del hindrar hovens utvidgning men det är heller inget nytt att en häst som ömmar utan skor ska ha skor. Ingen häst ska behöva "vänja sig" vid att gå barfota. Antingen kan de gå barfota eller så kan det de inte. Att boots behövs på vissa underlag är såklart inget konstigt men en häst ska inte ömma i hagen och hen ska inte heller slita så mycket på hovarna i hagen att hen blir öm för det. Då behöver hen skor.

Att en utbildad hovslagare inte skulle kunna verka en barfota hov på ett bra sätt är ytterligare ett exempel på den osanning de okunniga barfotatallibanerna sprider. Sorgligt är vad det är och jag hoppas att varenda en av de som låter sina hästar gå och lida blir anmälda och förlorar förmånen att få ha djur.

Jag förstår honom helt och fullt. Varje gång sådant här dyker upp är det en ny omgång hästar som lider något enormt. Det som är mest inne nu verkar vara "vildhäst metoden", fruktansvärt smärtsamt för hästen och det är alltid samma typ av hästägare som hakar på sådant här, de som inte kan men som vill låta som om de kan, de som inte ser när deras häst är halt på alla fyra och ofta har de lite halvtaskigt med pengar med.

Att endel hästar kan gå barfota är inget nytt och de som kan det ska såklart gå barfota. Det är heller inget nytt att sömmarna till viss del hindrar hovens utvidgning men det är heller inget nytt att en häst som ömmar utan skor ska ha skor. Ingen häst ska behöva "vänja sig" vid att gå barfota. Antingen kan de gå barfota eller så kan det de inte. Att boots behövs på vissa underlag är såklart inget konstigt men en häst ska inte ömma i hagen och hen ska inte heller slita så mycket på hovarna så att hen blir öm för det. Då behöver hen skor.

Att en utbildad hovslagare inte skulle kunna verka en barfota hov på ett bra sätt är ytterligare ett exempel på den osanning de okunniga barfotatallibanerna sprider. Sorgligt är vad det är och jag hoppas att varenda en av de som låter sina hästar gå och lida blir anmälda och förlorar förmånen att få ha djur.
Vildhästmodellen är inte det som är på tapeten just nu, dags att uppdatera dig.

Jag tror dessutom att du menar Strasser-metoden, vilket folk slutade med för längesen.

Dessutom är ditt språkbruk väldigt lustigt, barfotatalibaner 🤣. Vad tycker du om den vetenskapliga undersökningen som debatten gäller? Är Peder Fredricson en barfotataliban?

Jag hade fel, sen 70-talet har Easyboots funnits!

"Founded in 1970, EasyCare pioneered the first hoof boot marketed to the equine industry. To help reduce pain for a beloved family horse suffering from navicular disease, Dr. Neel Glass designed a comfortable, padded shoe as an alternative to iron shoes"

Med boots, med limskor, med wraps, med olika material av skor, på grupper med olika hovtyper, med olika underlag osv.

Och jag hoppas alla ser fram emot det, hovslagare och verkare, skodda hästägare och barfota hästägare :).

Det har ju funnits många olika typer av skor genom åren men ingen har fungerat så bra som järnskon trots allt gör. Jag ser också fram emot nya idéer och jag har själv testat en typ av gummisko på en häst som kunde gå barfota men som behövde kunna ha brodd även i hagen vintertid. Det är nu nästan 20 år sedan jag testade just den skon så att nya skor kommer nu och då är ju inget nytt. Det var en intressant sko och jag hoppades mycket på den men tyvärr fungerade det inte så bra. Skon slets väldigt fort (på två veckor fanns det inte mycket kvar av skon) även med brodd och sömmen slet sönder hoven på ett sätt som inte var bra alls.

Så visst kan vi hoppas på nya skor men jag är väl inte riktigt så entusiastisk som du är. Det här med nya skotyper har ju trots allt funnits väldigt länge men visst, plötsligt händer det!

Det har ju funnits många olika typer av skor genom åren men ingen har fungerat så bra som järnskon trots allt gör. Jag ser också fram emot nya idéer och jag har själv testat en typ av gummisko på en häst som kunde gå barfota men som behövde kunna ha brodd även i hagen vintertid. Det är nu nästan 20 år sedan jag testade just den skon så att nya skor kommer nu och då är ju inget nytt. Det var en intressant sko och jag hoppades mycket på den men tyvärr fungerade det inte så bra. Skon slets väldigt fort (på två veckor fanns det inte mycket kvar av skon) även med brodd och sömmen slet sönder hoven på ett sätt som inte var bra alls.

Så visst kan vi hoppas på nya skor men jag är väl inte riktigt så entusiastisk som du är. Det här med nya skotyper har ju trots allt funnits väldigt länge men visst, plötsligt händer det!
Vad är din åsikt om forskningen som debatten gäller?

https://www.hippson.se/artikelarkiv...lla-losningar-blir-framtiden-tror-forskar.htm

Agrias film med Peder Fredricson

Vildhästmodellen är inte det som är på tapeten just nu, dags att uppdatera dig.

Jag tror dessutom att du menar Strasser-metoden, vilket folk slutade med för längesen.

Dessutom är ditt språkbruk väldigt lustigt, barfotatalibaner 🤣. Vad tycker du om den vetenskapliga undersökningen som debatten gäller? Är Peder Fredricson en barfotataliban?
Haha va? Det är den metoden som sprids mest just nu där jag bor och det är i den metoden det erbjuds kurser på väldigt många ställen i landet.

Barfotatalibaner är de som anser att alla hästar kan gå barfota oavsett. Att de ska "vänja sig" vid att gå barfota hur ont de än har. Peder har mycket speciella förutsättningar för sina hästar. Det har inte gemene man. Att ett så känt namn går ut med det här utan att folk inser vilka speciella förutsättningar som krävs är väldigt olyckligt och det är jag helt övertygad om att han tycker med.

Haha va? Det är den metoden som sprids mest just nu där jag bor och det är i den metoden det erbjuds kurser på väldigt många ställen i landet.

Barfotatalibaner är de som anser att alla hästar kan gå barfota oavsett. Att de ska "vänja sig" vid att gå barfota hur ont de än har. Peder har mycket speciella förutsättningar för sina hästar. Det har inte gemene man. Att ett så känt namn går ut med det här utan att folk inser vilka speciella förutsättningar som krävs är väldigt olyckligt och det är jag helt övertygad om att han tycker med.

Vad är det för speciella förutsättningar du pratar om som "vanligt folk" inte kan efterlikna? Dom har bra hagar och bra skötsel, han rider blandat på bana och i skogen. Det bör alla hästägare kunna klara av oavsett vad pålle har på fötterna.

Varför tror du försäkringsbolaget samarbetar med honom och kablar ut det här? För att dom vill få betala ut mer i försäkringspengar, eller mindre?

Tycker det stora problemet är att Peder går ut med att rida barfota både inne och ute. Det folk inte inser är att ute i många fall är på anlagda ridstigar på naturbanan gården har.
Här tror jag det största lidandet kommer in, många inser inte skillnaden på möjlighetn såna som Peder mf har på sina gårdar att kunna träna barfota och vi andra dödliga.

Även jag hoppas det kommer mer forskning och inte stannar vid hur barfota funkar på anlagda underlag.

Vad är det för speciella förutsättningar du pratar om som "vanligt folk" inte kan efterlikna? Dom har bra hagar och bra skötsel, han rider blandat på bana och i skogen. Det bör alla hästägare kunna klara av oavsett vad pålle har på fötterna.

Varför tror du försäkringsbolaget samarbetar med honom och kablar ut det här? För att dom vill få betala ut mer i försäkringspengar, eller mindre?
I skogen innebär på anlagda stigar på naturbanan eller på gräset bredvid äppelträden.

I mitt fall var det min dåvarande minishettis som gjorde att jag började fundera på barfota istället för skor även för ridhästen - minishettisen skulle bli för krånglig att sko (i och med den minimala storleken på hoven) för att jag skulle få behålla min vanliga hovslagare, och hon var lika öm som ridhästen på grus. Vilket gjorde att jag blev tvungen att hitta alternatv med boots för att hon skulle kunna arbeta ordentligt på grusväg - och kunde det inte då även fungera för ridhästen? När jag sedan köpte ny ridhäst för två år sedan hade jag funderingar på att sko henne (hon hade vilat och var oskodd vid köp), men hovslagaren (vanlig utbildad hovslagare, som troligtvis 90% av tiden skor hästar med järnskor) var den som då föreslog att testa låta henne gå oskodd. Och hittills verkar det fungera bra så länge hon har sina boots på sig ute på grusvägar och liknande. I ridhus och i gräshage verkar hon hittills inte ömma alls, och hon har hårda och fina hovar.

I skogen innebär på anlagda stigar på naturbanan eller på gräset bredvid äppelträden.

... menar du att underlaget på stigar i skogen eller gräsmatta är något de flesta hästägare inte kan komma åt att rida på?

Måste man ut på asfalt eller spränggrus och hästen är obekväm på det så finns sen 1970-talet en finfin uppfinning som kallas för boots. I femtio år! Det lärde jag mig idag förresten, trodde bootsen kom på 90-talet.

Idag finns sjukt många märken, modeller, och material av boots. Dom är lätta att ta på.

Ursäkta detta kanske låter oerhört okunnigt :o men jag är fascinerad av hovslagaryrket! Jag förstår att man behöver sköta hovar som går barfota annorlunda, men i min enfald trodde jag att man behövde ta hänsyn till den naturliga slipningen. Men @iNHALEs inlägg har fått mig att förstå att så är det inte.
Går det att mycket förenklat beskriva hur man sköter om en sådan hov? 😅 Förstår att det är komplicerat och jag kanske frågar efter för mycket, men blev nyfiken.

... menar du att underlaget på stigar i skogen eller gräsmatta är något de flesta hästägare inte kan komma åt att rida på?

Måste man ut på asfalt eller spränggrus och hästen är obekväm på det så finns sen 1970-talet en finfin uppfinning som kallas för boots.
I alla stall jag stått i har det kanske funnits stigar, eller eventuellt någon gräsväg, men mycket mer asfalt/grusvägar av olika sort.

Boots kräver ju att man håller efter hovarna själv också.

Ursäkta detta kanske låter oerhört okunnigt :o men jag är fascinerad av hovslagaryrket! Jag förstår att man behöver sköta hovar som går barfota annorlunda, men i min enfald trodde jag att man behövde ta hänsyn till den naturliga slipningen. Men @iNHALEs inlägg har fått mig att förstå att så är det inte.
Går det att mycket förenklat beskriva hur man sköter om en sådan hov? 😅 Förstår att det är komplicerat och jag kanske frågar efter för mycket, men blev nyfiken.

En faktor är strålens kondition. Får du strålröta på en barfotahäst så kommer den känna det mer än vad en skodd häst gör. Jag har sett skodda hästar med helt bortruttnad stråle som inte haltat. Hade man skott av en sån häst utan att direkt skydda med boots/wrap/limsko hade den haft jätteont.

Så man får vara mer noggrann med hygienen. Kratsa ur och hålla hagen ren.

I alla stall jag stått i har det kanske funnits stigar, eller eventuellt någon gräsväg, men mycket mer asfalt/grusvägar av olika sort.

Bara om man har långa verkningsintervall, har man var fjärde vecka behöver det sällan raspas mellan det.

Personligen blir jag glad åt grusvägar. Finfin slipning och stimuli för tillväxt.

Och hos mig har jag stigar i skogen så man kan skritta där i timmar, men i princip endast 3 km grusväg. Det går att ta sig över en hyfsat stor och vältrafikerad väg och få tillgång till hur många mil som helst av grusvägar, men min häst är inte tillräckligt stabil för det än. Och sedan ridhus, paddock och delar av sommartiden även äng att rida på.

Måste man ut på asfalt eller spränggrus och hästen är obekväm på det så finns sen 1970-talet en finfin uppfinning som kallas för boots. I femtio år! Det lärde jag mig idag förresten, trodde bootsen kom på 90-talet.

Idag finns sjukt många märken, modeller, och material av boots. Dom är lätta att ta på.
Nä det tror jag inte. Mycket få har förunnat att rida på samma underlag på ridbanan och i "skogen". Som jag skrev så är stigarna anlagda precis som en ridbana eller travbana.

Sedan handlar forskningen om barfotahoven och inte bootshoven. Barfota och boots skulle inte ge samma resultat

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter De svenska ryttarstjärnorna Henrik von Eckermann och Peder Fredricson sågar unisont banbyggaren i världscuptävlingen i Stuttgart. –...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson och Henrik von Eckermann är i farten igen. Världscuptävlingarna i Stuttgart har bara börjat och de svenska...
Svar
0
· Visningar
68
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Malin Baryard-Johnsson och Henrik von Eckermann var mer eller mindre givna OS-ryttare på förhand. Men att Rolf-Göran...
Svar
0
· Visningar
657
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den nya världsrankningen i hoppning visar att Peder Fredricson ligger stabilt bland de främsta. Henrik von Eckermann halkar några snäpp...
Svar
0
· Visningar
319
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka