Barfotadebatten: ”Nu får det vara nog”

Hästar riskerar att fara illa när barfotatrenden blir alltmer populär bland hästmänniskor som inspireras av toppryttare som Henrik von Eckermann och Peder Fredricson. Nu ryter Björn Lundh, ordförande i branschorganisationen Distriktshovslagare, ifrån rejält.

Förhoppningsvis får vi väl fler studier.

Med boots, med limskor, med wraps, med olika material av skor, på grupper med olika hovtyper, med olika underlag osv.

Och jag hoppas alla ser fram emot det, hovslagare och verkare, skodda hästägare och barfota hästägare :).

Äntligen gör vi det ordentligt!
Jag är nog lite mer pessimistisk när det gäller studier. Vem vill betala, det är dyrt att forska och denna typ av studier kräver ju också ett antal hästar. Men förhoppningsvis har jag fel.

Nä det tror jag inte. Mycket få har förunnat att rida på samma underlag på ridbanan och i "skogen". Som jag skrev så är stigarna anlagda precis som en ridbana eller travbana.

Sedan handlar forskningen om barfotahoven och inte bootshoven. Barfota och boots skulle inte ge samma resultat
Jag förstår inte vad du menar, hoven anpassar sig efter det underlag den möter mest. Har du bara jättetufft
grus runt dig och vill kunna rida barfota utan boots, får du grusa hagen med samma grus (och vänja in hästen långsamt, smärta hämmar tillväxten). Eller ta på boots.

Har du en mjuk ridbana, mjuk hage, mjuka stigar så är det sak samma för hoven.

Jag skulle förövrigt överväga att sätta boots utanpå en skodd hov om jag skulle rida länge på asfalt. Metall på hårt underlag är inte bra för varken hov eller ben.

Jag är nog lite mer pessimistisk när det gäller studier. Vem vill betala, det är dyrt att forska och denna typ av studier kräver ju också ett antal hästar. Men förhoppningsvis har jag fel.
I det här fallet verkar det som att Agria och SLU sponsrat. Så betalningsviljan finns. Statlig betalningsvilja till och med...

Nä det tror jag inte. Mycket få har förunnat att rida på samma underlag på ridbanan och i "skogen". Som jag skrev så är stigarna anlagda precis som en ridbana eller travbana.

Sedan handlar forskningen om barfotahoven och inte bootshoven. Barfota och boots skulle inte ge samma resultat

Tror tvärtom att många har väldigt bra möjligheter att rida på stigar i skogen. Vilket barfotahovar troligen klarar galant i de flesta fall.

Ursäkta detta kanske låter oerhört okunnigt :o men jag är fascinerad av hovslagaryrket! Jag förstår att man behöver sköta hovar som går barfota annorlunda, men i min enfald trodde jag att man behövde ta hänsyn till den naturliga slipningen. Men @iNHALEs inlägg har fått mig att förstå att så är det inte.
Går det att mycket förenklat beskriva hur man sköter om en sådan hov? 😅 Förstår att det är komplicerat och jag kanske frågar efter för mycket, men blev nyfiken.
Kan börja med att säga att jag inte är någon hovslagare, verken traditionell eller barfota utan är bara en vanlig lekman som försöker läsa på efter bästa förmåga. Förutom det som tidigare nämnts om rötan så är två andra viktiga skillnader att den hårda verkningen av sulan och strålen som vissa traditionella hovslagare har blivit upplärda att göra inte är att rekommendera på en frisk barfotahov. Hästen behöver en tjock sula och en rejäl stråle för att kunna röra sig bra utan att få ont. Om yttersta sullagret är dött kan man skrapa av det döda materialet som blir frasigt och upplukrat tills man kommer ned till levande sula men där stannar man. En frisk stråle vill man såklart röra så lite som möjligt men om det lossnar döda flikar där det kan packa in smuts och skit behöver man skära bort dem så det blir en jämn yta. Likadant om strålen vill valla över åt sidorna så att det bildas fickor med skit som är svåra att rensa. Hovkanterna är bra att hålla efter med raspen mellan verkningarna om hovarna vill växa mycket. Lutar man raspen 45 grader mot hoven underifrån så får man en ganska bra vinkel som hjälper till att motverka oönskat tryck på det yttre vägghornet och därmed också minskar risken för sprickor och flisor. Så rent generellt kan man säga att grundläggande underhåll är att hålla hovväggen lagom rundad och hålla strålen fri från fickor där skit kan fastna. Bra grundläggande verktyg som jag tycker alla hästägare borde ha är en bra rasp och en vass hovkniv, det kommer man långt med.

Ett klipp på vad Peder menar med att rida ut och underlag det innebär

Med dessa förutsättningar så funkar ju inte mer än några procent att träna barfota kan jag tänka mig. .

Så du tror att enbart preparerade stigar och banor funkar för barfotahästar? Inget annat? Jag tror du har fel, jag.
Sen tror jag att de flesta kunniga som har sina barfota, använder boots om de ska gå på underlag hästen får ont av. Jag vet skodda hästar som inte kan gå utan sulor på större grus, skulle det då betyda att alla som har sina skodda hästar utan sulor, gör fel?

Så du tror att enbart preparerade stigar och banor funkar för barfotahästar? Inget annat? Jag tror du har fel, jag.
Nej det tror jag inte, där emot tror jag inte många ser skillnad på sin och Peder förutsättningar för att hästen ska klara att tränas barfota. Många kommer tänka att kan Peders hästar så kan min/ mina och ser inte vilka olika förutsättningar som finns.

Nej det tror jag inte, där emot tror jag inte många ser skillnad på sin och Peder förutsättningar för att hästen ska klara att tränas barfota. Många kommer tänka att kan Peders hästar så kan min/ mina och ser inte vilka olika förutsättningar som finns.
Exakt det här. Har för mig min hovslagare sa att hans hästskötare raspade hovar varje dag tex. Vet inte hur mycket de pratar om boots heller?
Deras förutsättningar i hagarna ser också helt annorlunda ut än här (Mälardalen).

Exakt det här. Har för mig min hovslagare sa att hans hästskötare raspade hovar varje dag tex. Vet inte hur mycket de pratar om boots heller?
Deras förutsättningar i hagarna ser också helt annorlunda ut än här (Mälardalen).
I det första klippet som las in togs det upp om att vissa hästar hade boots i hagen på vintern och se känsliga hästar hade boots även på naturbanan.

Detta med boots i hagen är lite intressant om vad som är bäst för hästen. Själv är jag ju en förespråkare för lösdrift. Men vilket är bäst för hästen
Färre timmar i hagen med boots
Ute på lösdrift med boots i över 20h
Skor på lösdrift och i så fall vilken typ av Skor?

I det första klippet som las in togs det upp om att vissa hästar hade boots i hagen på vintern och se känsliga hästar hade boots även på naturbanan.

Detta med boots i hagen är lite intressant om vad som är bäst för hästen. Själv är jag ju en förespråkare för lösdrift. Men vilket är bäst för hästen
Jag hade inte velat ha barfotahäst om det krävdes boots i hagen. Men det är ju en personlig åsikt.
Skulle inte vilja begränsa utevistelsen heller, då tycker jag nog inte att hovarna är bra nog helt enkelt. Som vanligt behöver det individanpassas :)

Jag har inget negativt att säga om studien i sig. Däremot är det snarlikt tidigare studier på just det ämnet så hade gärna sett att de gjort studien lite mer nyanserad, tagit upp fler aspekter.
Hade även gärna sett att det kom fler studier på hovar, från riktigt duktiga hovslagare. Skulle behövas fler som doktorerade kanske mer som i Storbritannien både för att höja kunskapen generellt men även för att få upp statusen på yrket här i Sverige.

Kan börja med att säga att jag inte är någon hovslagare, verken traditionell eller barfota utan är bara en vanlig lekman som försöker läsa på efter bästa förmåga. Förutom det som tidigare nämnts om rötan så är två andra viktiga skillnader att den hårda verkningen av sulan och strålen som vissa traditionella hovslagare har blivit upplärda att göra inte är att rekommendera på en frisk barfotahov. Hästen behöver en tjock sula och en rejäl stråle för att kunna röra sig bra utan att få ont. Om yttersta sullagret är dött kan man skrapa av det döda materialet som blir frasigt och upplukrat tills man kommer ned till levande sula men där stannar man. En frisk stråle vill man såklart röra så lite som möjligt men om det lossnar döda flikar där det kan packa in smuts och skit behöver man skära bort dem så det blir en jämn yta. Likadant om strålen vill valla över åt sidorna så att det bildas fickor med skit som är svåra att rensa. Hovkanterna är bra att hålla efter med raspen mellan verkningarna om hovarna vill växa mycket. Lutar man raspen 45 grader mot hoven underifrån så får man en ganska bra vinkel som hjälper till att motverka oönskat tryck på det yttre vägghornet och därmed också minskar risken för sprickor och flisor. Så rent generellt kan man säga att grundläggande underhåll är att hålla hovväggen lagom rundad och hålla strålen fri från fickor där skit kan fastna. Bra grundläggande verktyg som jag tycker alla hästägare borde ha är en bra rasp och en vass hovkniv, det kommer man långt med.
Tack till dig och @skiesabove! Mycket intressant och rimligt! :up: Hygienen verkar vara extra viktig, vilket är ju rimligt när det är inget avstånd mellan mark och hov.

Min hovslagare är INTE glad i hästar som behöver så täta intervall, gissar att han inte är den enda.
Får jag fråga varför? Tänkte att oftare tillfällen innebär mera betalningar från kunden, men kanske betalningen blir mindre (pga mindre skötsel per gång) och då inte lönar sig lika mycket med tanke på kostnaden att ta sig dit?

Om hästen är så öm att den behöver boots dygnet runt i hagen är det ju rätt rejäl rehab som behövs, väldigt svag hov. Typ fångrehab. Då kan man lika gärna wrappa eller sko med korta intervaller medans man jobbar på att rätta till orsaken till ömheten.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter De svenska ryttarstjärnorna Henrik von Eckermann och Peder Fredricson sågar unisont banbyggaren i världscuptävlingen i Stuttgart. –...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson och Henrik von Eckermann är i farten igen. Världscuptävlingarna i Stuttgart har bara börjat och de svenska...
Svar
0
· Visningar
68
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Malin Baryard-Johnsson och Henrik von Eckermann var mer eller mindre givna OS-ryttare på förhand. Men att Rolf-Göran...
Svar
0
· Visningar
657
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den nya världsrankningen i hoppning visar att Peder Fredricson ligger stabilt bland de främsta. Henrik von Eckermann halkar några snäpp...
Svar
0
· Visningar
319
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sytråden del 4
  • Buffert du kommer åt direkt
  • Hjälp

Hund, Katt, Andra Djur