Barfotadebatten: ”Nu får det vara nog”

Hästar riskerar att fara illa när barfotatrenden blir alltmer populär bland hästmänniskor som inspireras av toppryttare som Henrik von Eckermann och Peder Fredricson. Nu ryter Björn Lundh, ordförande i branschorganisationen Distriktshovslagare, ifrån rejält.

De raspar själva varje dag. Det kräver kunskap och engagemang som Peders. Alla har inte möjlighet/kunskap till detta.
Nej, men alla som vill ha sina hästar barfota kan lära sig det. Det är faktiskt inte svårt, och det finns flera olika organisationer som arrangerar kurser för just hästägare. Man behöver verkligen inte vara Peder för att kunna ha hans hästhållning som förebild, alla elementen går väl att översätta till hobbyhållning. Det är väl därför Agria driver de här kampanjerna, just för att fler vanliga hästägare ska bli inspirerade. Man måste inte ha en preparerad skogsbana, man behöver bara ta sig till skogen. Man måste inte ha det dyraste stängslet för att göra en stor hage. Man måste inte ha ett proffsutbildat team som dagligen pysslar med hästen för att ha en häst barfota.

Men absolut, vill man inte lägga tid på att lära sig hålla koll på hovarna så är det inte lämpligt att ta en häst från skodd till barfota. Då ska man hålla sig till att köpa redan fungerande barfotahästar, eller sko.

Varför är det pinsamt? Vet du vad forskningen gör och vad de som läser den tolkar in?

Forskningen säger att Grevlundas hästar har det toppen (Det är ingen som tvekar på) och folk tror att om jag tar av skorna har min häst det som på Grevlunda samt att alla hovslagare är idioter.

Hans citat är pinsamt för att det är så uppenbart Stort Ego inblandat.

Istället för att välkomna forskning gjord av Statens Lantbruksuniversitet, bli inspirerad och föreslå fler forskningsprojekt, så säger han "vi måste ta tillbaka vårt yrke". Det är pinsamt, det verkar som att han är mer mån om "respekt" än att hålla sitt yrke i forskningens framkant. Det är sorgligt, för en ordförande som uttalar sig så... Framtidsfientligt... Gör inte sin yrkeskår en tjänst.

Hovslagarföreningen borde vara glad, och inblandad, i den här forskningen. För kärleken till hästen, passionen att lära sig mer, viljan att erbjuda sina kunder en tjänst som hela tiden har en uppdaterad vetenskaplig förankring.

Det borde inte gå prestige i den här frågan. Stolthet och fördom borde läggas åt sidan. Det viktigaste är hästen.

Men snälla. Det går verkligen inte att jämföra en häst som går i hagen och en häst som bär på en människa och går på många fler underlag än vad som finns i hagen, det säger sig själv. Om alla bara gav fan i att tvinga sina hästar att gå barfota när dom inte klarar av det så skulle det finnas massor av hästar som slapp att lida. ALLA hästar behöver hovvård oavsett om dom har skor eller inte. Man måste se det till individen om hästen behöver skor eller inte och det slår aldrig fel att alla medlemmar i barfotasekten alltid är skogsmulleryttare som tycker att dom får vatten på sin kvarn att barfota är bäst för alla hästar i alla situationer bara för Peeeeeeder rider ju barfota. 🙄
Men snälla.

Lyft debatten lite högre. Det börjar bli pinsamt här också.

"Barfotasekten"

"Barfotatalibaner"

När svenska staten och ett av de största försäkringsbolagen sponsrar forskning på barfota, är det kanske läge att förstå att det är inte en "tokig idé från en sekt av skogsmullar".

Har du sett någon av oss som är positiva till barfota skriva "järnskosekten" eller "sko-talibaner"?

Nej, men alla som vill ha sina hästar barfota kan lära sig det. Det är faktiskt inte svårt, och det finns flera olika organisationer som arrangerar kurser för just hästägare. Man behöver verkligen inte vara Peder för att kunna ha hans hästhållning som förebild, alla elementen går väl att översätta till hobbyhållning. Det är väl därför Agria driver de här kampanjerna, just för att fler vanliga hästägare ska bli inspirerade. Man måste inte ha en preparerad skogsbana, man behöver bara ta sig till skogen. Man måste inte ha det dyraste stängslet för att göra en stor hage. Man måste inte ha ett proffsutbildat team som dagligen pysslar med hästen för att ha en häst barfota.

Men absolut, vill man inte lägga tid på att lära sig hålla koll på hovarna så är det inte lämpligt att ta en häst från skodd till barfota. Då ska man hålla sig till att köpa redan fungerande barfotahästar, eller sko.

Agria driver kampanjen för att de sponsrar Peder och vill koppla ihop sitt namn med hans. Försäkringsbolag vill inte minska utbetalningarna, de har % på dem.

Min erfarenhet är att det ÄR svårt, eller rättare sagt , väldigt lätt att göra fel. Är inte emot alls, men precis som hästar skodda av amatörer så finns det massor med amatörverkade hästar som lider. Detta förnekas alltid av barfotafolket, vilket gör att jag slutar lyssna. Den som hävdar att det inte relativt vanligt med barfotahästar som är halta runt om på stallplan vet inte hur en halt häst ser ut. (Vilket iofs inte är så konstigt då det är väldigt svårt att se och egentligen kräver referensmaterial med samma häst som ohalt).

Jag har bara sett välmående barfotahästar hos riktiga proffs, dock inte alltid namnkunniga som Peder eller distansryttare utan t.ex.. veterinärers egna hästar.

Många är inte beredda att lägga den tiden uppenbarligen, med tanke på hur det ser ut i stallarna.

Hans citat är pinsamt för att det är så uppenbart Stort Ego inblandat.

Istället för att välkomna forskning gjord av Statens Lantbruksuniversitet, bli inspirerad och föreslå fler forskningsprojekt, så säger han "vi måste ta tillbaka vårt yrke". Det är pinsamt, det verkar som att han är mer mån om "respekt" än att hålla sitt yrke i forskningens framkant. Det är sorgligt, för en ordförande som uttalar sig så... Framtidsfientligt... Gör inte sin yrkeskår en tjänst.

Hovslagarföreningen borde vara glad, och inblandad, i den här forskningen. För kärleken till hästen, passionen att lära sig mer, viljan att erbjuda sina kunder en tjänst som hela tiden har en uppdaterad vetenskaplig förankring.

Det borde inte gå prestige i den här frågan. Stolthet och fördom borde läggas åt sidan. Det viktigaste är hästen.
Det ÄR svårt att tolka forskning och inte all forskning är superintressant eller nyskapande. Denna säger inte särskilt mycket, och används på ett sätt som den inte har validitet för.

Ayy barfota kan vara bra och att Grevlundas hästar har det bra, är en bra start, men säger väldigt lite om hur en kommer dit.

Jag tycker det är en väldigt elitistisk inställning när man anser att "barfotafolk" inte har kapacitet till att ta hänsyn till en studies parametrar, medan man själv självklart klarar det.
Att dra stora växlar på begränsade forsknigsstudier är väldigt vanligt och visar på en intellektuell ovana. Forskning visar i bästa fall det som undersöks. I detta fall är det väldigt svårt att använda resultaten utanför Grevlunda.

Att dra stora växlar på begränsade forsknigsstudier är väldigt vanligt och visar på en intellektuell ovana. Forskning visar i bästa fall det som undersöks. I detta fall är det väldigt svårt att använda resultaten utanför Grevlunda.
Eh, bra forskning bedrivs i en kontrollerad miljö, vilket Grevlunda är.

Om den inte bedrivits på ett liknande ställe så hade kritiken istället låtit "forskningen bedrevs inte enligt god standard, den borde ha bedrivits i kontrollerad miljö."

Resultatet som dom redovisat än så länge är så vitt jag vet följande:

"Järnskor hindrade hovens expansion"

That's it. Så den "intellektuella ovanan" att dra för stora växlar av en studie kan vi se ganska tydligt hos hovslagarföreningens ordförande, den artikeln som den här tråden handlar om. Hur kan man bli så provocerad av ett så enkelt påstående? Järnskor hindrar hovens expansion.

Jag har försökt med barfota på båda mina men det funkar inte. Den ena (fånghästen) fick på sig boots men efter att ha gått omkull i skritt på blöt asfalt med de så sa jag aldrig mer. Det var jätteobehagligt.
Båda kan gå med oskodda bakhovar dock om jag skulle önska. Men inte fram. Hälta kommer direkt och det tassas hit o dit.

Vi provade limskor också på fånghästen men det funkade inte heller och dessutom är limmet giftigt så det ville jag varken utsätta hovslagaren för eller hästen för.

Hade gärna haft hästarna oskodda om det hade funkat.
Jag har ridit ett antal barfotahästar och samtliga tassade fram som du så bra beskrev det.

Men om folk som skor kan se dessa begränsningar, varför skulle inte vi som väljer att ha våra hästar barfota göra det? Det är ju confirmation bias åt båda hålls extremer. Ena hållet menar att endast någon som Peder kan hålla barfota hästar och andra hållet tycker alla ska gå barfota utan anpassning. Jag tycker inte någon av dessa är korrekta och jag ser ingen som förespråkar att det bara är att dra av skon här heller?

Jag tänker att det beror på vad det är för ras. Hur stor andel av alla shettisar har varit skodda de senaste flera hundra åren? Hästen jag hade innan som hade kanonhovar var basjkir, jag tror inte de skor alla halvvilda hästar i Ryssland (vilket i min hästs fall var ca 2-3 generationer bak om man ska döma av "namnen" i stamtavlan).
Oj jag vet många shettisar som behöver skor eller boots vid ridning.

Men om folk som skor kan se dessa begränsningar, varför skulle inte vi som väljer att ha våra hästar barfota göra det? Det är ju confirmation bias åt båda hålls extremer. Ena hållet menar att endast någon som Peder kan hålla barfota hästar och andra hållet tycker alla ska gå barfota utan anpassning. Jag tycker inte någon av dessa är korrekta och jag ser ingen som förespråkar att det bara är att dra av skon här heller?
Avlar han också åt det hållet? Att hovarna även är i fokus? ( har ingen koll på dessa kändisryttare så det är inte en ironisk fråga )

Barfota är inte nytt i Sverige, titta på travet. Det är tom så självklart att barfota är så mycket bättre än skodd så det står med i startlistan om hästen ska springa med eller utan skor. Alla är även mycket väl medvetna om problemet med blödande hovar.

Distans och deras erfarenhet ger jag inte mycket för med tanke på hur många hästar som får illa inom den sporten. Är inte mycket för att tävla med djur öht men vissa sporter är värre än andra.
Men dom åker transport till en sandbana alt har banan utanför stallet :) klart inte hovarna gör ont då men borde slitas av farten?

Jag förstår inte vad du menar, hoven anpassar sig efter det underlag den möter mest. Har du bara jättetufft
grus runt dig och vill kunna rida barfota utan boots, får du grusa hagen med samma grus (och vänja in hästen långsamt, smärta hämmar tillväxten). Eller ta på boots.

Har du en mjuk ridbana, mjuk hage, mjuka stigar så är det sak samma för hoven.

Jag skulle förövrigt överväga att sätta boots utanpå en skodd hov om jag skulle rida länge på asfalt. Metall på hårt underlag är inte bra för varken hov eller ben.
Är det verkligen så? Alla barfotahästar jag sett har smugit i kanterna.
Försökte även med en egen häst ett tag men hon stapplade fram som ett fyllo :/

Men varför ska hästen vara barfota och varför ska man krångla med det?
Järnsko fungerar ju uppenbarligen mycket bra?
Och hästen bryr sig väl inte om vilket?

Varför krånglar man till det med att slå på järnskor från första början?

Dom föds inte med skor på. Det finns inget annat djur där det är lagligt att spika fast metall som förhindrar kroppsdelens naturliga funktion, såvida det inte är en operation utförd av veterinär som syftar till att reparera en skada.

Det är väl TOPPEN att vi äntligen börjar forska på riktigt i frågan i Sverige? I kontrollerade miljöer, med SLU involverade.

Det finns erfarenheter, men inte nog med vetenskapliga belägg ännu. Åt det ena eller andra hållet. Så vi borde alla FIRA att det äntligen forskas ordentligt i det här fältet.

Och det är därför jag tycker att hovslagarföreningens ordförande gör bort sig. Hur kan man vara så anti-forskning 😂? Det är som att vara klimatförändringsförnekare.

Men varför ska hästen vara barfota och varför ska man krångla med det?
Järnsko fungerar ju uppenbarligen mycket bra?
Och hästen bryr sig väl inte om vilket?

Henrik von Eckerman har sagt i en intervju att King Edward inte hade blivit så här bra med skor. De märkte en skillnad när de plockade av honom skorna. Han blev mer bekväm och en bättre hopphäst. Han var bra innan också men det där sista lilla kom när de plockade av honom skorna. Nu säger de att de inte vill tävla honom på gräs just för att de inte vill sätta på skor på honom.

Varför krånglar man till det med att slå på järnskor från första början?

Dom föds inte med skor på. Det finns inget annat djur där det är lagligt att spika fast metall som förhindrar kroppsdelens naturliga funktion, såvida det inte är en operation utförd av veterinär som syftar till att reparera en skada.

Det är väl TOPPEN att vi äntligen börjar forska på riktigt i frågan i Sverige? I kontrollerade miljöer, med SLU involverade.

Det finns erfarenheter, men inte nog med vetenskapliga belägg ännu. Åt det ena eller andra hållet. Så vi borde alla FIRA att det äntligen forskas ordentligt i det här fältet.

Och det är därför jag tycker att hovslagarföreningens ordförande gör bort sig. Hur kan man vara så anti-forskning 😂? Det är som att vara klimatförändringsförnekare.
Vi människor går med skor?
Skämt o Sido.

Men vi rider inte på andra djur? Vi belastar dom inte så som vi gör med hästar?

Järnsko fungerar ju för dom allra flesta hästar medans barfota fungerar för ett fåtal?

Ömma hästar ska ha hovskydd tills dom inte ömmar längre, låter extremt oseriöst att sko av och rida direkt innan hoven är redo för det 😱
Ja jag skaffade ju naturligtvis boots men dom flög ju all världens väg vid minsta galopp samt var sjukt läskiga vid minsta väta då hästen fick vattenplaning upplevde inte att hästen själv var trygg i dom heller.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter De svenska ryttarstjärnorna Henrik von Eckermann och Peder Fredricson sågar unisont banbyggaren i världscuptävlingen i Stuttgart. –...
Svar
0
· Visningar
81
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson och Henrik von Eckermann är i farten igen. Världscuptävlingarna i Stuttgart har bara börjat och de svenska...
Svar
0
· Visningar
68
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Peder Fredricson, Malin Baryard-Johnsson och Henrik von Eckermann var mer eller mindre givna OS-ryttare på förhand. Men att Rolf-Göran...
Svar
0
· Visningar
657
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den nya världsrankningen i hoppning visar att Peder Fredricson ligger stabilt bland de främsta. Henrik von Eckermann halkar några snäpp...
Svar
0
· Visningar
319
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka