M

maja_a

Hej!
Jag har en mysig liten fjording på foder, han ska tillbaka till våren :( & nu kollar vi på en ny häst. Men jag undrar om det är nån som har sin/sina hästar barfota & vad är fördelarna/nackdelarna med detta är det olika på olika hästar kan alla hästar gå barfota om dom mest rids i skog & mark & lite dressyr/hoppning på banan??:)
vet ej om jag är på rätt tråd men...:angel:

Sv: Barfota?

Våra hästar går barfota året runt och det fungerar bra i alla sammanhang - i skogen, på banan osv. Men de har ju å andra sidan hårda hovar med utmärkt kvalitet, vilket inte alla hästraser/individer är utrustade med. :crazy:

Hoven (och plånboken :angel:) mår självklart bäst om den får vara oskodd men jag tycker inte man ska dra sig för att sko om hästen inte fungerar som den ska i ridningen, t.ex. kan den vara ömfotad på grusväg. Det finns ju även diverse medicinska skäl till att sko en häst, men det tar jag inte upp här...
Om man väljer att sko bör skorna dock tas av under viloperioderna för att låta hoven få en chans att "återhämta sig". Ett bra alternativ till helskoning kan vara att endast sko fram.

Har hästen fungerat bra oskodd tidigare så tycker jag att man i alla fall ska testa barfota först och inte sko den direkt "bara för att alla andras hästar har skor". Köper jag en häst med skor åker de alltid av direkt för att se om hästen verkligen har ett behov av sina skor. Det kan ta ett tag innan hästen vänjer sig vid att gå barfota, särskilt om den har haft sina skor länge. Det tar även tid för sulan att anpassa sig och bli tjockare.

Att hitta en bra, erfaren hovslagare som vet vad h*n gör och kan komma med goda råd är dock att rekommendera!! :)

Senast ändrad av en moderator:

Du har redan fått ett bra svar men jag vill lägga till att det beror lite på vilket arbete hästen skall göra och vad ni har för vinterväglag?

Min häst har gått barfota hela sitt liv men fick skor nu när snön kom. Bara för att jag skulle kunna få brodd på honom. Han utbildas för närvarande inom körning och det finns inte en chans att han skulle kunna fortsätta med träningen i vinter (vi har rena isgator) om han inte fick brodd.

I shirestorlek finns f.ö. inga boots att köpa heller så det var inte en lösning för oss.

De flesta hästar orkar faktiskt gå barfota om de som sagt tillhör kategorin hästar men friska hovar i normal hårdhet. Många ser inte till individen o säger bara FÖR eller EMOT skor. Det tycker jag faktiskt är lite taskigt mot hästen.

Hästar har i tusentals år skotts o det har påverkat vårt avelsarbete. Vi har inte avlat på hovkvalité så speciellt o det resulterar i en del individer som inte orkar gå o arbeta utan skor.

Vildhästarna har aldrig skor på sig men de har ett naturligt o så sett grymt urval av individer. De som har kassa hovar klarar sig inte. Det är nått vi måste tänka på med våra avlade tamhästar. De som har normala hovar behöver oftast inte skor till vanlig träning på varierade underlag. Man måste inse att de individerna som slinkit genom i aveln pga skor finns o deras hovar är inte de bästa dessvärre o de vill nog gärna ha skor för att fungera bra.

Sen är det ju vintern med all is oxå. Jag är förespråkare för barfotahästar men ser individen o slår på skor så fort det behövs. Mina hästar som körs får skor på vintern så de är ordentligt broddade. Annars orkar de inte dra.

jag testade att ställa om till barfota i somras, vilket resulterade i en halt ömfotad häst som inte ville gå framåt alls. jag ångrar verkligen att jag ens försökte, hon kunde inte ridas ordentligt på flera månader vilket ledde till att hon tappade hull, muskler och kondition. hela hästen tappade gnistan, liksom. jag grät jättemycket för jag märkte ju att hon hade ont, men dumt nog litade jag på hovvårdaren som sa att alla ömmar men häststackarn kunde ju knappt gå. så jag ringde hovslagaren som slog på skor igen och efter bara en dag eller två var min pigga levnadsglada häst tillbaka. jag känner som att jag blev jättelurad och kommer aldrig våga försöka detta igen. därmed inte sagt att det behöver bli dåligt för alla, vet många som är supernöjda, men för mej och min häst var det ett rent helvete. jag lärde mej min läxa oxå: att inte lyssna så mycket på vad "kunniga" personer säjer utan lita på mitt omdöme och framförallt magkänslan.

bör kanske tillägga att hovarna såg helt perfekta ut och min häst har små, runda, mörka och hårda hovar. borde vara idealiska för barfota så jag fattar inte vad som gick fel.

Många hästar med skor skulle säkert klara att gå barfota. Det beror dels på individen (hovkvalitet) och dels på var man rider. Rider själv mycket på spån och i skogen har en häst med och en utan skor. (Den med skor ömmar mer än den med om vi rider på grusvägar - så det är mycket individuellt.) Blir hästen ömfotad tycker jag att den ska ha skor.

hej!! ville bara dela med mig av min erfarenhet med barfota... köpte min häst för lite mer än 2 år sen...han hade inte så vackra hovar pga dålig hovvård innan...han fick gå barfota för det är ju egentligen det bästa...men efter 3 hovbölder o en öm häst så orkade vi inte med detta o skorna åkte på o nu mår han bra..... o jag vill tillägga att han går på lösdrift o fick röra sig på varierat underlag...... dock så är jag inte emot barfota eftersom min kompis häst som oxå går på samma lösdrift är barfota o det funkar väldigt bra... men man måste va noga o se till varje individ, då jag inte tror att det passar alla hästar.......

Jag har en fjording som tidigare har haft fång, som fungerar utmärkt barfota. Ingen ömhet, de i hoven synliga fångförändringarna har "läkt". Rider fritt oavsett underlag, även grusväg flera gånger i veckan.
Skodd på is-säsongen mot halka.

Har också en travare som ridhäst, fungerar barfota om man inte rider så mycket på grusvär utan mest ridbana eller skog, men blir öm vid mycket uteritter. Något längre skosäsong, alltså.

Hade tidigare en islänning, provade barfota i en vecka men eftersom han haltade av att gå till och från hagen på en travbana - rimligen ganska snällt underlag - så fick han skor igen.

Kan alltså vara väldigt olika beroende på häst.

Hej!
Jag har en mysig liten fjording på foder, han ska tillbaka till våren :( & nu kollar vi på en ny häst. Men jag undrar om det är nån som har sin/sina hästar barfota & vad är fördelarna/nackdelarna med detta är det olika på olika hästar kan alla hästar gå barfota om dom mest rids i skog & mark & lite dressyr/hoppning på banan??:)
vet ej om jag är på rätt tråd men...:angel:
Okej, tack så mkt :)
Har nu hittat en häst som ha jätte bra hovar så till sommarn när inte broddarna behövs så ska han gå barfota back iallafall

Mina hästar har hyfsat bra hovar tillika exteriör och arbetar inte ihjäl sig precis. Jag har nu i omkring tio år växlat mellan barfota och skor.
Issäsong= fyra skor fyra broddar i varje och snösulor fram.
Vår och höst (en verkningsperiod)=Barfota runt om.
Sommar(hårda grusvägar)= Skor fram
Tycker det här är en bra kombination som stärker hovarna och samtidigt gör dem användbara hela året.
Lycka till med nya pållen

Min pålle är 10år och skos endast under vintern (för att broddas)

han rids minst 6 dagar i veckan på varierat underlag,mkt grusvägar,asfalt,ridbana m sand,gräs och skog.

Hovslagarna som verkat och skott honom under alla år har berömt hästens hovar,har hästen bra hovkvalite är det ofta inga problem att låta den gå barfota.

Omväxlingen från barfota --> skodd, är det något speciellt man behöver tänka på då eller är det bara att sätta på skorna? :D

Det har aldrig varit några problem för oss i alla fall,första gången han skoddes övht va jag jätteorolig att jag skulle förstöra hans fina hovar medatt sätta på skor,men när det va dax att ta av skorna igen,va det inget mer än att jag upplevde det som om hästen hade lättare och luftigare steg.ingen ömhet eller så utan det va bara att tuta o köra:D

barfota kan nog de flesta hästar gå men kanske inte hästar som rids EXREMT mycket på typ grus, läste om några som bytte sina hästar till barfota(de har en liknade ridskoleverksamhet) den första tiden gick det super men efter ett tag så märkte dom att hästarnas hovar inte växte i takt med hur mycket de slets ut,hästarna fick white line disease och blev ömfotade så de satte på skor igen och det blev genast bättre. måste påpeka att de reds väldigt mycket och att dom red i princip bara på ängar. men vanliga hobbyhästar kan nog gå barfota om det inte är något mysko på gång

MVH Nina:)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och...
2
Svar
33
· Visningar
2 172
Senast: Idaw83
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
10 11 12
Svar
223
· Visningar
10 669
Senast: lilsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka