Sv: Barfota?

Ser inte skillnaden du pekar på? TS frågar om nackdelar och fördelar med barfota...inte mer än så. Gör det inte till "traditionell vs.alternativverkare"!

Jag har haft hästar barfota vinter som sommar och det har funkat. Beror lite på var man bor och hur vädret är.

Men den barfotaverkning är ju nåt helt annat än att bara låta hästen gå utan skor....

Är det blankis...vilket det oftast är i södra sverige kan hästen inte gå till/ från hage-ridas på grusväg-vara utanför hagen etc...det tycker jag oxå är en nackdel

Min häst går barfota året om, funkar hur bra som helst. Så ditt påstående får du gärna utveckla.

Jag rider inte i ridhus utan är på bana alt grusväg och skogsvägar

Där jag bor ,o det gäller väl stora delar av södra sverige, har det en tendens att snöa, smälta, frysa på igen= isgata då går det inte att rida barfota

Jag har snösula o 4-6 brodd på alla 4 hela vintern, annars hade hästen varit fläkt 88 ggr om

Men den barfotaverkning är ju nåt helt annat än att bara låta hästen gå utan skor....

Är det blankis...vilket det oftast är i södra sverige kan hästen inte gå till/ från hage-ridas på grusväg-vara utanför hagen etc...det tycker jag oxå är en nackdel

TS frågade efter för och nackdelar med barfota. Inte mer än så. Svaret är då att funkar det så är det bara fördelar. Varken mer eller mindre.

Jag har bott i södra Sverige så jag vet vad det brukar vara för underlag och där funkade det inte med barfota för mina hästar, det frågade dock inte TS om.

i syd-mellersta sverige räcker inte ens det. Det är is även i själva hagen.

TS frågade efter för och nackdelar med barfota. Inte mer än så. Svaret är då att funkar det så är det bara fördelar. Varken mer eller mindre.

Jag har bott i södra Sverige så jag vet vad det brukar vara för underlag och där funkade det inte med barfota för mina hästar, det frågade dock inte TS om.

Oj då....taggig du va då...

"Funkar det är det bara fördelar"....men det är väl ett väldigt märkligt svar??

Bara för o nackdelar säger du...
Då blir mitt svar: bor du i södra sverige o är intresserad av att göra mer med din häst än att luffa runt alt låta den gå i hagen vintertid samt inte har tillgång till ridhus/ plogad bana, är det en nackdel att ha den barfota!

Jeezzz

Tolkar inte Piraja som det minsta taggig, hon svarar bara på frågan och hon har rätt i sak anser jag.

har man inga yttre omständigheter som hindrar, dvs hagar, underlag, användnings område, förväntad prestation på hästen, samt bra hovar som funkar barfota, finns bara fördelar, då en sån hov är en mkt bra hov.

har man inte de förhållandena (som tex. barfotaverkninges filosofi att ALLA hästar mår bäst barfota i längden till vilket pris som helst), så är det en annan sak och alla dessa variabler görs till helheten huruvida man har en harmonisk välmående häst som fungerar och mår som den bör och skall.

det räcker inte med is vid grinden i mellan-syd sverige beroende på hur hagen är utformad.Har du tex mycket berg under själva jorden i hagen, eller tex träd som ständigt droppar, har du isgata i hela hagen.

Taggigheten får du själv stå för. Jag valde att svara på TS fråga. Antingen så funkar det att ha hästen barfota eller så gör det inte det. Det ser jag inte som en nackdel.

Ja, jag har bott i södra Sverige. Valde att sko istället för att riskera hästens välbefinnande. Det gäller även nu när jag bor i norra delen av landet. Än går det bra barfota. Jag är ingen skogsmulle, nej...:cool:

...du har utsett dig till inläggspolis o har tolkningsföreträde på TS inlägg...härligt

Jag upp barfota och "barfota" för att det är skillnad....en skillnad som kan innebära en nackdel eller en fördel

Tolkar inte Piraja som det minsta taggig, hon svarar bara på frågan och hon har rätt i sak anser jag.

har man inga yttre omständigheter som hindrar, dvs hagar, underlag, användnings område, förväntad prestation på hästen, samt bra hovar som funkar barfota, finns bara fördelar, då en sån hov är en mkt bra hov.

har man inte de förhållandena (som tex. barfotaverkninges filosofi att ALLA hästar mår bäst barfota i längden till vilket pris som helst), så är det en annan sak och alla dessa variabler görs till helheten huruvida man har en harmonisk välmående häst som fungerar och mår som den bör och skall.

det räcker inte med is vid grinden i mellan-syd sverige beroende på hur hagen är utformad.Har du tex mycket berg under själva jorden i hagen, eller tex träd som ständigt droppar, har du isgata i hela hagen.

KL

Det här var väl ett bra inlägg att tänka på för TS....
...även om M tar upp "barfotafilosofin" vilket man inte får! verbothen!

Tillskillnad från "funkar det finns det bara fördelar"

Inte för alla det funkar som sagt, men ett tips jag fått höra är att hälla spån där hästen ska gå för att slippa halkan. Snällare än grus (aj aj för barfotahovar!) och grus/sand brukar ändå rätt snabbt lägga sig under isen till skillnad från spånet.

Ett tag i våras innan snön hade smält fick pållen stå i en liten hage precis utanför stallet vid silagebalen. Då hade man fenomenet endast en meter att gå tills man kom till stallet, och så mycket silagespill på vägen att det var kanonfäste! ;)
(Nackdel- ensam stackare i nästan en konvalescens-hage.)

Vi har ju visserligen bra ridbana :) Men han har gått barfota i närmare 20 år (1,5 år sammanlagt med skor kanske :) ) vi kanske har ovanligt bra vägförening och bra hagar (Mycket kuperade) ? För vi skottar/sandar uppfarter, och grusvägarna har aldrig varit några problem (Asfaltvägaran ska jag itne säga nått om för där rider jag knappt på sommaren heller så. ) Skogarna här har varit perfekta i vinter :)

Min förra häst hade alltid skor på, men just nu så ser jag faktiskt bara fördelar med barfota (om det funkar för hästen då naturligtvis) för mig.

Barfotafilosofin och diskussioner kring barfota vs. skor o.s.v. finns det en uppsjö av trådar om redan. Vill du diskutera det kan det ju vara lämpligt att söka upp en sådan befintlig tråd. Det gäller ju även TS om h*n är intresserad av att fördjupa sig i ämnet.

Funkar det med hästen så ser jag bara fördelar med att ha hästen barfota. Min B-ponny klarade det alldeles utmärkt tills han fick fång och försämrad hovkvalitet, och han tog sig fram överallt i alla väder. Bara en sån sak som att slippa snösulor och broddar.

Min C-ponny skulle däremot aldrig klara det, tyvärr, så hon får ha skor fram.

Inte lyfter en häst mer på benen för att de får skor på sig, det är ett övergående fenomen vilket man bl a kan se om man te x monterar på ett par transportskydd. Först är det ett väldigt fipplande med benen sedan går de normalt.

Om hästen lyfter mer och tar ut steget med skor, innebär det att hästen är mer bekväm med dessa än utan. Något att tänka på.

Nu är jag inte färdigutbildad hovslagare eller expert på något sätt, men;
Du hävdar att hästen inte lyfter mer på foten med skor än utan. Varför skor man då en häst som man vill hjälpa att ta högre steg med tyngre skor? För det gör man, precis som man försnabbar överrullningen med tåriktade skor och förminskar borrning med traktförlängningar...

Jag ser ingen skillnad på fallen. Ingen sko är lättare tyngdmässigt än med vilken som helst sko, och mera tyngd betyder högre steg.

Däremot så håller jag precis med om att skodd vs. barfota inte går att motivera med att det skulle vara billigare att vara barfota, en barfota häst behöver verkas av en skicklig hovslagare oftare än en skodd behöver nya skor eller åtminstone lika ofta.

Jag är inte intresserad av att diskutera eller fördjupa mig i det, då hade jag förmodligen skrivit något mer utförligt.

Jag nämde det i förbifarten....för jag anser att det påverkar för och nackdelarna med att ha hästen barfota

Här måste jag skriva faktiskt, med en tyngre sko får hästen en större steg men knappast högre lyft. Detta sätt är ganska vedertaget för hästägare som vill ändra takten i en speciell gångart som tex tölt för en islandshäst. Man skor på en 10 mm fram på en häst med mycket passtakt, så förväntas hästen förändra steget genom att det blir längre och på så sätt hitta en bättre takt. För dessa hästar kan man ibland se en markant stenlängds ökning på frambenen, ofta just därför att de blir mindre symaskins lika i stegen.
Men de vänjer snabbt så därför tycker jag personligen att det är en värdelös metod.

Vad tycker ni om att ha hästen barfota?
Tycker det är toppen om hästen klarar det.

-Fördelar?
För mig blev det billigare, det blir ju tätare intervaller. Men det blev faktiskt ändå billigare för mig när jag hade häst som gick barfota. Funkar bra i skog/bana vintertid.
-Nackdelar?
Vintertid skulle det inte funka för mig NU. Då jag måste rida efter vägen för att komma till "mina" skogsstigar samt ridbana- Och vägen är hal. Så nackdelen är väl ev. halt underlag.

Jag hade häst som gick barfota under sommarhalvåret och skoddes senare på hästen för att senare få brodd/snösulor. Det funkade perfekt.
Hästen gick på alla underlag, och tävlades i hoppning när han var barfota. Dock var det halt efter vägarna så skorna åkte på vintertid.

Är det ingen av er som har/haft hästen barfota som provat broddade hov-boots på vintern??

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Travhästar tävlar ofta utan skor, men att vara barfota passar inte alla. Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har tagit reda på...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka