Sv: Barfota?

Har använt broddade boots i många år. Har dock bara behövt använda dom till ridning ej i hagen, har sandat vid behov. Tycker att det fungerat bra.

Är det ingen av er som har/haft hästen barfota som provat broddade hov-boots på vintern??

Jag hann inte använda dom så länge iom att jag skaffade dom i våras (första gången jag skott av innan snön försvunnit). Men jag tyckte de fungerade bra.
Lite klumpigare blir det ju, särskilt när de övrig tid går helt barfota och fria i fötterna så att säga. Knappt så jag vill använda dom där det är lite terräng/väldigt knaggligt, för att pållen får svårt att hålla koll på fötterna (men det tror jag inte alla får, min kan ha lite dålig koll på fötterna i vissa situationer rent allmänt, glömma bort vart han har dom) men jag är inte orolig för halkan med boots + brodd på.

Själv kan jag tyvärr inte använda boots till och från hagen, eftersom det är andra som ska göra det, kan inte begära att alla i stallet ska behöva lära sig ta på och av boots. Utan där får det bli andra lösningar om det är halkigt till hagen (gå i snökanten, sanda, spån ist. för sand, byta hage).
Fånigt nog använder jag dom oftast den långa sträckan av sisådär 30 meter till ridhuset :angel: där det är en halvbrant och lite ojämn backe, jobbigt utför när det blir halt.

Det är svårt att grusa eller spåna flera hektar stora hagar i södra/mellersta sverige.

tycker konvalecens alternativet låter som ett väldigt dåligt alternativ. Själv har jag dock inte problemet ö.h.t då jag skor och broddar min häst.

Är det ingen av er som har/haft hästen barfota som provat broddade hov-boots på vintern??

Jag tycker man sitter på två stolar när man börjar blanda in boots när det diskutteras barfota. Boots är faktisk en form av sko,, en väldigt "klämmig" sko dessutom.

Det tycker jag också. Framför allt är det intressant att om man anser att hästen är besvärad så pass att den behöver boots/skoning under arbete, att man då ställer sig frågan hur pass besvärad den är under ICKE arbete. det är knappast troligt, i min värld, att hästen är helt obesvärad/helt oöm under övriga dygnet, om den reagerar så pass att den behöver boots uppsuttet eller under arbete, såvida man inte enbart anser arbete på hård och stenig grusväg förstås.

jag tror, som någon varit inne på tidigare i tråden, att det är lätt att vänja sig vid att hästen har ett visst rörelsemönster oskodd, så länge den inte regelrätt haltar, och att man har svårt att inse skillnaden innan man känt skillnaden med skor på hästen, gällande avslappning och rörelsemönster. Gäller givetvis inte de hästar som är helt obesvärade oskodda, men som sagt, halvömma hästar som egentligen är ganska ömma utan att för den skull gå över gränsen och halta synbart, tror jag är rätt vanligt att de blir bedömda av ägaren som helt ok oskodda.

Det är svårt att grusa eller spåna flera hektar stora hagar i södra/mellersta sverige.

tycker konvalecens alternativet låter som ett väldigt dåligt alternativ. Själv har jag dock inte problemet ö.h.t då jag skor och broddar min häst.

Nu bor ju inte jag i södra sverige, och jag tror inte du skulle hålla med om att det är mellersta sverige heller även om det är rätt exakt i mitten geografiskt.. :angel:
De korta perioder det rör sig om som det blir hopplöst att hitta annan lösning tycker jag det är ett bra alternativ. Bättre än att låta hästen stå inne om det hade varit enda alternativet, dessutom kan jag ju träna och på så vis aktivera hästen tack vare bootsen.

Som sagt, jag förstår att alla inte har förutsättningarna. Men det är ju lite det som är grejen - är man verkligen motiverad till det och ger sig sjutton på att skaffa förutsättningarna så går det oftast. Men det är ju inte många som är villiga att lägga ner det jobbet och riskera att behöva försaka träningen periodvis.
Har dock insett att med tanke på hur kort tid det per år är riktigt halkigt och man riskerar att få ställa i lillhagen eller andra halvdrastiska lösningar, jämfört med nackdelen för hästen att behöva "börja om" med barfotafötterna igen och igen och igen för varje år, så skulle jag hellre offra de veckorna/månaden det kan vara frågan om.
Sen förstår jag absolut att inte alla är motiverade till det eller tycker det är värt det på samma sätt som jag gör.

Jag tycker man sitter på två stolar när man börjar blanda in boots när det diskutteras barfota. Boots är faktisk en form av sko,, en väldigt "klämmig" sko dessutom.

Jag respekterar att du och "mackan" är emot barfotagång. För min del handlar det inte om att hästen SKA vara barfota till varje pris. Jag vill ha en häst som mår bra och fungerar till det jag vill göra med den.
Kan absolut inte se någon nackdel att rida med boots, de är gjorda av plast och är mkt mer flexibel än en järnsko.
Jag använder denna boot och tycker den verkar mkt bra. Tar gärna emot synpunkter från "proffsen" då jag bara är en glad amatör.
http://vimeo.com/3338518

Senast ändrad av en moderator:

Varken Mackan eller Coari är emot barfotagång, av vad jag uppfattat. Jag är inte heller mot det...men om det krävs boots för att kunna arbeta väljer jag att sko.

Varken Mackan eller Coari är emot barfotagång, av vad jag uppfattat. Jag är inte heller mot det...men om det krävs boots för att kunna arbeta väljer jag att sko.

Bra då är vi tre som tycker lika. Om jag va emot barfota så vore jag väl en ännu större idiot som startade en tråd om traditionell barfotaverkning.:crazy:

Här har du problemet i ett nötskal, vissa läser bara det dom vill och svarar därefter. Detta beroende på att annars börjar det bli lite obekvämt.:angel:

Senast ändrad:

Båda mina medryttarhästar går barfota och den ena funkar super med det. Den andra hade skor när han kom, men ägaren tog sedan av honom dessa. Varför hon gjorde det, och varför hon inte har skor på honom vet jag faktiskt inte. Han funkar inte jättebra som barfotahäst och är ganska öm i hovarna. Den andra har gått barfota hela livet och funkar jättebra så.

Enda nackdelen jag kan komma på är att det inte går att brodda vid behov.

Båda mina medryttarhästar går barfota och den ena funkar super med det. Den andra hade skor när han kom, men ägaren tog sedan av honom dessa. Varför hon gjorde det, och varför hon inte har skor på honom vet jag faktiskt inte. Han funkar inte jättebra som barfotahäst och är ganska öm i hovarna. Den andra har gått barfota hela livet och funkar jättebra så.

Enda nackdelen jag kan komma på är att det inte går att brodda vid behov.

Kanske beror det på att han inte funkar jättebra som barfotahäst eftersom han tidigare varit skodd..:cry:

Skillnaden "kan" vara att en häst som aldrig varit skodd så har man inga "referenser" på hur den skulle röra sig med skor.:angel:

Med det menar jag att man ska inte uttala sig om fördelar och nackdelar utan att ha tagit del av båda sidorna.;) På samma individ!!! :idea:

Hur mycket motionerar du hästarna? Och på vad för underlag? Och i vilka gångarter? Mvh :)

Har en ridhäst som gått oskodd två år nu, blev skodd sent - 6 år med div problem så det blev oskott igen. Han fungerar bra med det. Hovarna känner igen vägunderlaget, stannar om det är is under snön t ex och går inte alls förrän jag sitter av. Går i lösdrift i stor flock året om, de vet när de kan busa o när de ska ta det lugnt. Prioriterar bra ridvägar, gräs, sand, asfalt och smågrusigt men hästen visar inget om vi måste rida över/på grovgrusigt.

Min stora hannoveranar valack drog jag av skorna på en vecka efter jag köpte honom. (i januari mitt i vintern)

Han hade sneda och utflytna och sprickiga hovar stora som tefat med rejält med röta.
Ömmade inget eftersom det var massa snö och isen var begravd flera meter under snön.

Efter det har hovarna bara blivit finare och finare, även om det är mycket kvar.
När våren kom så ömmade han lite dom få meter som är på stallplanen där det var grövre grus, men vanliga grusvägar och ridhus, hage etc. gick problemfritt.
Sommaren har varit helt utan problem för hovarna, kan ömma enstaka steg men inget som är nog att det är "jobbigt" för honom, likvärdigt med när vi sjävla går barfota på sommaren och råkar trampa på nån lite vassare sten, just det steget som gör ont men sen är det lugnt.

Hovarna är nu helt fria från röta, han ömmar inget längre när man kratsar och på andra sätt hanterar hovarna (vilket han gjorde innan p.g.a. rötan), dom är en mer normal storlek och utflytningarna börjar försvinna (om man håller efter noga). Även sprickor är eliminerade (finns någon som är nån millimeter) så jag ser inget negativt för våran del. Annat än att många kankse inte förstår varför i hela friden jag vill ha en stor rishäst barfota då. Men det är ju deras problem.

För mig har det inget att göra med pengar, enbart för att generellt tycker jag att hästar mår bättre av att gå utan skor, om dom är verkade bra och itne har smärta etc. (då kan det ju behövas boots eller flapskor som övergångsfas men det stoppar ju inte från att sträva efter en fungerande hov)
Andra anledningen är om man behvöer p.g.a användningen, men helt ärligt så behvöer inte så många hästar skor som folk tror.
Tex. dressyrhästar som rids enbart på bana och nån skogstur ibland. Dom kunde lätt gå utan om man gav dom nog med tid och bra hovvård.
Distanshästar och hopphästar som behvöer broddar kan ju såklart behöva, eller hästar som rids på mycket tråkigt underlag är ju annan. Men å andra sidan pallar min grusvägar utan problem så det visar ju att om man abra ger dom nog med tid att vänja sig sakta så går det med (med förbehåll att alla är individer såkalrt)
Just det, och så gillar jag att man kan se direkt på hovarna om han börjar röra sig annorlunda, eftersom slitningen blir annorlunda då direkt.

Aja det var väl fördelarna. Ser inga nackdelar för våran del direkt mer än att min hovis får åka så långt till mig, men det är H*n värd! (och jag skulle lätt betala lika mycket eller mer för en verkning från H*n som för en dyr skoning kostar)

Kl: Min häst är för ömfotad, hon måste ha skor, annars vore det djurplågeri. Hade hon inte varit så om om tassarna hade jag gärna haft henne utan. Åtminstone sommartid. Vintertid med all is blir för svårt om jag ska kunna rida ordentligt.

PS. till mig själv

Glömde att säga att jag inte red i vintras då han var skadad, vilket ju är högst relevant haha

Och nu i vinter kommer jag rida, har ridhus 50m bort och kommer skos i vinter med antingen flapsko(nebart sko framtill på tån och sedan dubbad sula under det) eller med en broddad Easy Walker plast sko med snösula i.
Flapskon har fördelen att den inte "pajjar" hans numera barfota fötter (dom kan ändå vidga sig eftersom det bara är framtill det är en sko och dessutom så ser sulan till att det blir tryck på strålen som om han var barfota), så då blir det inga problem att ta av skorna sen så fort snön är borta.
Plastskorna är (in my humble opinion), för min häst, ett bättre alternativ än en vanlig järnsko, dom går att brodda bättre än flapskorna och åker inte av lika lätt.
Boots är inget för mig om det inte är nåt akut och temporärt.

Järnskor för mig och min häst är det som har mest nackdelar, i hans fall pajjar det hovarna och benen och eftersom han klarar sig bra utan så är det inget jag är intresserad av. Men har inget emot folk som skor så, är ingen barfota taliban, men föredrar det för mina egna hästar.

Skillnaden "kan" vara att en häst som aldrig varit skodd så har man inga "referenser" på hur den skulle röra sig med skor.:angel:

dels detta, och sen även att tar man av alla skorna, så är det heller inte säkert att man fattar HUR ömfotad hästen faktiskt är, den är öm på alla 4 och måste sätta ner alla 4, så rör sig gör den, om det inte är så illa att den rent av vägrar för att den inte kan. Blir ungefär som dubbelsidig hälta, dvs den maskeras.

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är fler med äldre hästar som upplevt att deras häst verkar lite senila? Jag har en 20 +häst som börjat uppvisa lite...
Svar
7
· Visningar
968
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 781
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej, Undrar vad ni andra har för erfarenheter av muskelbristningar på hästar? Min har fått en muskelbristning i ett bakben, tyvärr samma...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: QueenLilith
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Travhästar tävlar ofta utan skor, men att vara barfota passar inte alla. Forskare vid Sveriges lantbruksuniversitet har tagit reda på...
Svar
3
· Visningar
293
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka