• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare carnalit
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 71
  • Visningar Visningar 6 667
Sv: Barfota?

Inte lyfter en häst mer på benen för att de får skor på sig, det är ett övergående fenomen vilket man bl a kan se om man te x monterar på ett par transportskydd. Först är det ett väldigt fipplande med benen sedan går de normalt.

Om hästen lyfter mer och tar ut steget med skor, innebär det att hästen är mer bekväm med dessa än utan. Något att tänka på.

I övrigt förstår jag om man skor av och inte har sin häst skodd om den bara ska gå och skrota, det är egentligen vid arbete som vissa hästar behöver ha skor och andra klarar sig bättre.

Jo faktiskt du har lite fel där, inte så insatt i islandshäst sammanhang hör jag:)
Vad tror du man använder viktboots till? inte för att det är kul.

transportskydd lyfter de ju på benen för att det är obehagligt när de går så högt upp på benen, har inget med vikt att göra.

KL

Då vi betäckt en av våra hästar och hon inte kommer ridas på några månader har vi tagit av henne skorna. Men jag är däremot osäker på om hon verkligen kan vara barfota. Nu är det två veckor sedan vi tog av skorna, och hon går fortfarande lustigt på asfalt och grusväg. Främst asfalt och det gör mig fundersam. Är det inte på grus hon borde vara ömmast? Eller är det jag som är fel ute nu?
Är orolig att hon ska ha ont någon annanstans och därför gå konstigt...

oj då, ja på asfalt brukar hästarna aldrig ömma inte som jag märkt i alla fall, hur menar du med att hon går konstigt ?

Nu är jag inte färdigutbildad hovslagare eller expert på något sätt, men;
Du hävdar att hästen inte lyfter mer på foten med skor än utan. Varför skor man då en häst som man vill hjälpa att ta högre steg med tyngre skor? För det gör man, precis som man försnabbar överrullningen med tåriktade skor och förminskar borrning med traktförlängningar...

Jag ser ingen skillnad på fallen. Ingen sko är lättare tyngdmässigt än med vilken som helst sko, och mera tyngd betyder högre steg.

Däremot så håller jag precis med om att skodd vs. barfota inte går att motivera med att det skulle vara billigare att vara barfota, en barfota häst behöver verkas av en skicklig hovslagare oftare än en skodd behöver nya skor eller åtminstone lika ofta.

håller helt med dig, det var det jag menade med.

sen såklart så hoppas man ju att folk förstår att barfota hästar skall verkas regenbundet, ibland oftare än när de skoddes ibland mindre ofta, beroende på slitage för man kan ju inte dra alla över en kam och säga att de ska minsann verkas var 3e vecka annars är det inte bra.
Vissa hästars hovar växer helt enkelt sämre och måste ha längre tid på sig och andra växer som ogräs.
Jag har 3 oskodda hästar just nu och alla är de olika.
Det gäller som hästägare att hålla koll på när det behöver verkas, jag bokar alltid in hovslagaren med jämna mellanrum och behöver det verkas tidigare så skulle jag såklart ta ut honom tidigare.

han kommer ut lika ofta nu som när de hade skor.
det verkar passa hovarna bra, tar man för ofta finns det inget att verka bort och de riskerar att bli ömma bara.
Sen slits ju hovarna olika mycket beroende på om de vilar/tränas underlag osv.

Det är svårt att grusa eller spåna flera hektar stora hagar i södra/mellersta sverige.

tycker konvalecens alternativet låter som ett väldigt dåligt alternativ. Själv har jag dock inte problemet ö.h.t då jag skor och broddar min häst.

grejen är ju att hästar har bättre fäste utan skor än med skor utan broddar.
Jag bor med i söder och hade ett år en riktig isgate hage men en av hästarna hade skor med brodd och den andra var barfota.
det gick lika bra för båda såg ingen skillnad på fäste.
i den andra hagen där det var delvis isgata hade jag två oskodda lekande unghästar och jag såg dem aldrig halka till när de sprang runt och lekte...

Sen gillade jag dock ej att rida barfota på isgata för då kändes det som att hästen skulle halka även om han faktiskt inte gjorde det men vågade en då inte ta högre hastigheter än skritt just där det var isgata.
Men sen får man ju tänka på den extra vikten av människan, de kanske inte halkar utan människan med med blir det ju en annan fördelning av vikten.

en positvit sak med barfota på sommaren är att det funkar bra att rida i blött gräs(iaf om det är högt) utan att halka det minsta, hade inte funkat med skor utan brodd.

dels detta, och sen även att tar man av alla skorna, så är det heller inte säkert att man fattar HUR ömfotad hästen faktiskt är, den är öm på alla 4 och måste sätta ner alla 4, så rör sig gör den, om det inte är så illa att den rent av vägrar för att den inte kan. Blir ungefär som dubbelsidig hälta, dvs den maskeras.

det är väl rätt sällan de ömmar lika mycket runt om?
Är det inte framdelen som tar mest tyngd som de oxå ömmar mest på, så man bruakr ju märkta det genom stapplande gång framtill eller att de går extremt sakta/försöker gå ut i kanterna eller mitten osv.

Jo faktiskt du har lite fel där, inte så insatt i islandshäst sammanhang hör jag:)
Vad tror du man använder viktboots till? inte för att det är kul.

För att ändra takten och öka stegets volym, hästen får ett större steg med viktboots om man nu vill kalla det för att lyfta. Men samma effekt i lite mindre omfattning kan man få genom att rida hästen också, bootsen spetsar till det lite mer och tar hjälp av naturlagarna.

-Fördelar?
Jag tog av skorna då min dåvarande hovis inte fick dem att hållas kvar längre än några veckor. Mått irriterade att ha en sko i skogen efter turen eller någonstans i hagen. Jag använder boots vid behov och vet att skorna sitter kvar om de behövs.

-Nackdelar?
Nackdelen är kanske att det endå var bekvämt att ha skor på hästen, så länge skorna satt kvar vill säga.

Nu hoppar jag in här angående barfota.
Då min häst har en senskada och är konvalecent i 3-6månader framöver så plockade jag av skorna på honom (jag och jag, hovslagaren såklart) för att låta hovarna "andas" lite och de då inte slits eftersom han bara går i sjukhage samt leds på promenad 5-10min/dag.

Men han verkar sjukt besvärad av detta! Det ser nästan ut som att han är halt i alla fyra benen, han spänner liksom benen konstigt när han går och vill inte gärna "gå på". Snubblar och går allmänt stelt.
Han har bara gått barfota i lite mer än en vecka men det känns inte bra alls! Han är lite tjock/gallig i alla ben nu trots att han nästan bara står och det verkar inte heller vara så positivt för hans skada, tyckte den gick ner mer förrut än den gör nu.

Är jag "hysterisk" eftersom det gått så kort tid? Han är inte svullen eller ömmar i ngt ben, och på asfalt/gräs går han normalt om än stelt men det bör väl kanske vara normalt iom att han står såpass mycket still.

Just nu får han gå i sin gräshage tills torsdag då vi skall in till veterinären för en ny undersökning, får väl se vad hon säger men det lutar nog åt att vi får slå på han skor igen.

Ngn som fått denna stora reaktion när ni plockat av skor? Som sagt det enda han gör är ju att promenadledas korta sträckor och vila, innan är han van att gå barfota och har då kunnat gå i steniga backar ect utan att ömma ett dugg. Detta vat dock under vintertid om det kan ha ngn betydelse.

Mycket intressant tråd, speciellt som jag ofta blir lite "idiotförklarad" för att jag inte vill sko min häst.

Han har varit utan skor i två år nu och min (traditionella) hovslagare säger att hovarna bara blir bättre och bättre. Jag verkar honom var 10-11 vecka och filar till själv där emellan.

På vintern (jag bor i Jämtland) funkar det utmärkt, jag får undvika de isigaste partierna, men även där har han okej grepp, t ex skritt på vägen eller till och från hagen. Vi har gått omkull en gång, men då var det ett tjock snösjok som gled undan och jag tror inte det hade avhjälpts med skor och brodd.

Sommaren är lite värre, hovarna blir torrare och fransar mer och han ömmar på grus. Vi rider även till fjälls och då måste jag ha skor på. I år satte jag på skor bara under fjällturen. Jag har beställt Easy Boots (glove) och kommer bara att använda det i fortsättningen. Förhoppningsvis bara sommartid.

Jag tror (min egen helt personliga subjektiva uppfattning) att barfota och boots är mycket bättre för både hovar och ben, då jag tror att med skor blir det stötigare och stummare. Skor utan brodd på sommaren tycker jag kan blir rent farligt, t ex på vått gräs. Bakbrodd i hage tycker jag också är farligt, om de får en spark.

Så jag är helt för barfota, men behöver boots på sommaren.

Jag vet inte om jag är lyckligt lottad men min häst varken fläker hov på sommaren eller har problem med att gå på is barfota.
Hon är garanterat det klokaste som finns och har full koll på sina ben, trots rasen.
I vintras så var hennes stallkamrat skodd med brodd och snösulor, trots detta så var det min häst som klarade bäst att gå på ren is.

Boots har vi aldrig provat och kommer heller aldrig göra så, skulle hon inte av någon anledning (sjukdom t.e.x) längre klara av att gå barfota så kommer jag hellre sko henne.

Så fördelar med barfota? För min häst bara fördelar och inga nackdelar.

Hur är hovarna? Platthov, tunna hovsulor, små hovar till storleken? Att den har ont pga senskadan och borttagningen av hovarna påverkar? Svårt att säga. Bäst är att rådgöra med veterinären.

Han har tendens till platthov men har utan problem gått barfota förr.
Åkte till kliniken för laserbehandling i Torsdags så veterinären kollade honom och mycket riktigt så var han rejält ömfotad. Igår fick han på sig skor igen och verkar mycket nöjd med detta :)
Så är bara att hålla honom skodd framöver. Tanken var ju god att slippa när han ändå bara står men det fungerade ju tyvärr inte.

Liknande trådar

Hästvård Jag skulle vilje gå en kurs om hovvård. Inte för att jag vill ersätta min hovslagare eller för att jag vill bli hovslagare själv, utan...
Svar
6
· Visningar
627
Senast: BoYo
·
Hästvård Hej hej. Fick höra en ny sak som jag inte har koll på. Hovrandsartros. Någon som känner till något om detta? Hur uppstår det? Hur läker...
Svar
11
· Visningar
1 013
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej Någon som har häst som har tätt mellan tvärutskotten i ländryggen? Vår häst har fått kortisonbehandling och nu väntar arbete för...
Svar
0
· Visningar
179
Senast: Smultron
·
Fordon Vilket är smartast rent ekonomiskt? Vad tjänar man mest på? Vad är fördelar vs nackdelar med att leasa bil? 2
Svar
32
· Visningar
1 249
Senast: julgrisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka