Sv: Barfota, verkning, metoder, och annat i samma ämne
Kavat skrev:
Det ensidiga ligger i att en järnsko aldrig kan göra en hov frisk eller främja hästens hälsa. Tvärtom så ger den otvivelaktigt skador av olika slag som måste kompenseras.
Läste du inte hela mitt inlägg?
Ibland så är skor bra och ibland inte.
Jag tycker att man kan kräva av någon som vill sätta dessa skadliga saker på ens häst att de kan förklara vad det är skon ska åstadkomma. Alla vet att de är skadliga, att hästarnas hovar får bättre kvalitet utan skor. Inte_Ung fick ju kompensera trots att denna person säger att det inte blev skador (helt motsägelsefullt) genom att ta av skorna med långa mellanrum.
Men ta nu och försök att svara på mina frågor.
Varför skor jag mina hästar?
Boj, Inte_ung, Peter, m fl
Om ni nu vill att vi ska sätta skor på hästarna, som vi alla vet försämrar hornkvaliteten, vad är det med skon som gör hästen bra, inte bara bedövar den? Jag tycker det är ett legitimt krav att ni förklarar detta.
Det tycker jag att du skall veta.
Om du nu är expert på hovar, så är du väl expert eller?
Man kan börja fundera på varför det inte går att hitta ett enda hovben som är friskt- någon häst måtte väl ha dött av kolik eller nåt annat än hälta?!
Prova med Island, där springer det omkring en massa halv-vilda hästar.
Blir inte ni fundersamma över vad det är i vår hästhållning som ger detta skrämmande resultat eller varför 80 %av hästarna avlivas pga problem i rörelseapparaten, att medelåldern är så låg...?
Nej, det fuderar jag inte över då medelåldern på mina hästar är så hög.
Äldsta är 27 år och i full ridhästkondition samt skodd på alla fyra fötterna året om i 15 år.
Ärligt så verkar han inte ha tagit någon skada av det.
Just han behöver inte några kompensatoriska barfotaperioder.
Det som inte behövs, det behövs liksom inte.
Men han skulle klara sig bra utan skor också, men ridningen skulle bli tråkigare.
Näst äldsta är 19 år och har en gammal fläkskada i bogen.
Hon hålls arbetsför med PG-beslag på båda fram.
Hennes hovkvalitet är utmärkt och hon klarar av att gå oskodd vad gäller hovarna, men bogen klarar det inte mer än korta perioder på sommaren.
Jag antar att du när du är färdig utbildad Strasserverkare skall försöka att sälja dina tjänster.
Men jag kan ju redan nu tala om att mig har du inte lyckats att sälja till.
Nå, vad har du att komma med?
Skrämselpropaganda fungerar inte på mig, för jag har sett alldeles för många hästar klarar av att vara skodda och friska upp i över 30-årsåldern,
Så vad skulle fördelen vara för mig?