barfota töltare

Sv: barfota töltare

knasan skrev:
Himla bra diskussion ni satt igång! Äntligen lite vettig öppen, förutsättningslös inställning! :bow: (Förlåt, OlleAtlas, att jag skriver lite mer än du tänkt).

Jag har själv haft min häst barfota i vinter och gjort en rad erfarenheter och nickar instämmande i mycket. Något som verkligen ställer till det är att folk ofta placerar sej och motparten i varsitt hörn och låser sej där. Jag har samma öppna inställning som Olle-Atlas, men jag vågade inte fråga min hovslagare om råd för att han fick för sej att jag var fanatisk och snackade om den ökända polisanmälda Strasserverkaren i Norge, och därmed mast jag möjligheten att få lära mej något av honom, fast jag verkligen ville och behövde det! Jag sade till mej själv ifrån början att går det inte så slänger jag på skorna igen. Och jag måste också vara beredd på att det definitivt inte är någon ekonomisk vinning i att ha hästen barfota. Dels kostar kurser/läromedel/personlig hjälp av barfotaverkare samt BoaBoots en del det första året, dels kan man ha otur och tvingas skicka in en halt häst till veterinären och betala dyrt för både vård och lång tid utan ridning. Men jag tänkte att jag ser väl i tid hur det går, om det börjar gå snett. Här ska jag dela med mej:

Som svar på ursprungsfrågan tappade min häst både trav och galopp samma dag som skorna togs av och gick sedan bara i tölt och pass. Men senare började hon trava igen, om än inte lika rent, men jag tänkte att det kan bero på att underlaget var så dåligt i vintras. Min häst verkade ibland helt oöm, ibland jätteöm. Hon fick mycket mer spring i benen redan från början, men sedan gick det upp och ner. Som svar på en annan fråga: min häst är betydligt halkigare med skor (särskilt på stallgången o.d.), och verkar trivas med att vara barfota och att kunna känna marken under fötterna, tror jag.

Min hästs framhovar blev faktiskt mycket bättre under den tiden hon var barfota. Hon hade varit skodd i precis ett år när jag tog av skorna, och på den tiden hade framhovarna blivit både platta och mycket asymmetriska. Det rättade naturen till, hovarna skålades ur jättefint och strålen hamnade i mitten igen. Men sedan slet hon så väldigt på insidan.

Stora nackdelar är, som jag nämnt, att man blir så ensam mellan de båda lägren. Man tvingas ta ett ansvar man inte är mogen för, när ingen vill hjälpa en utan bara tycker att man är en idiot som skor/inte skor.

Risken är större att en hälta går oupptäckt en längre tid eftersom man gärna bortförklarar orenheter med ömhet.

Systemet är uppbyggt på skodda hästar. Hovslagarna lär sej hur en skodd hov fungerar men inte så mycket om hur en barfotahov fungerar, och det gör att man inte vet när man ska lyssna på honom eller inte. Försäkringarna bygger på en auktoriserad hovslagare. Det sammantaget gör att man plötsligt får ett skrämmande ansvar i sina händer! Ber man om hjälp hos veterinären och de vill sko hästen måste man naturligtvis göra det, för att kunna göra anspråk på mer hjälp. Om hästen är skodd kan veterinären utesluta barfotan som skäl till hältan, kanske är det en försvårande/fördröjande faktor i hältutredningar rent allmänt.

Och det är jättesvårt för oss vanliga att avgöra om den barfotaverkare vi anlitar verkligen gör rätt. Logiken bakom barfotaverkningen är så trovärdig, men förfarandet är ju något separat, en helt annan skiva.

På de hemsidor som finns om barfotaverkning har jag sett bilder på hovar som påstås ha blivit förstörda av ett helt liv i skor. Men vem vet, just de hästarna kanske hade en dålig hovslagare? Någon som vet? Kanske är det så att skorna skadar mest om de är felriktade, när man skor gäller verkligen regeln ”lagt kort ligger”.

Ni har snackat mycket om slitage, och barfotaverkare vill göra gällande att hoven anpassar sej, det tar lite tid förstås, men så småningom växer den lika fort som den slitits ner. Ganska logiskt, eftersom vildhästar lever i så vitt skilda typer av terräng och ändå tycks kunna klara av det. Men jag har ingen egen erfarenhet av detta, ville bara lyfta fram aspekten!

Men det som är värst av allt är hur ont det gör i ens egna kropp när man ser att hästen har ont!

Och till sist: låt oss alla hoppas på och göra vad vi kan för att sudda ut klyftan mellan de två falangerna, att vi inte kan snacka med varandra går faktiskt ut över hästarna! Jag tror faktiskt att båda parter skulle ha stor nytta av att samarbeta.

Jag nickar mycket instämmande i det mesta ni skrivit!

Härligt och bra skrivet inlägg! Dina funderingar stämmer med mina egna och jag håller med.

Vill bara tala om att det inte går att jämföra vildhästarnas gång med ridning på en domesticerad hästras på grus och asfalt! Vildhästarna har genom det naturliga urvalet sorterat bort de gener som inte ger starka hovar, dvs de individerna har dukat under och dött! Vi har inte varit lika nogräknade i vår avel!

Inget underlag som vildhästarna går på kan jämföras med det slitage grus och asfalt ger. Hästen är gjord för de stora grässtäpperna. Av människan har den på vissa håll tvingats ut i mer olämpligt terräng, men det klarar inte alla hästar! I naturen sållas alla som inte klarar miljön bort och endast friska blir kvar. Vi har en djurskyddslag som gudskelov tillser att vi inte gör så med våra djur. Så jämförelsen med vildhästarna haltar en hel del :D , om ni ursäktar utrycket!

Vi har avlat pp både superbra hovar och betydligt sämre hornkvalité i våra domesticerade raser. Det gör att spridningen i hornkvalité är stor. Dessutom om man som jag rider mycket på grusväg, när hästen främst är anpassad för grässtäpperna, ja då utsätter man ju hästen för enormt slitage. Som jag skrev så var skorna lövtunna efter 3 veckors ridning på min hingst och det var normala 8 mm skor runt om. Finns ingen hov som klarat det slitaget!

Jag efterlyser också en mer nyanserad debatt. Samarbete istället för 2 läger som absolut båda skall ha rätt. Jag skulle vilja rida barfota, men det har inte fungerat, trots att jag alltså utgått från hästar som aldrig varit skodda! Skulle aldrig drömma om att utsätta dem för smärta under en "tillvänjningsperiod". Och aldrig att någon korttidsutbildad barfotaverkare får röra dem. Men samtidigt har jag inget emot barfotahästar, så länge de inte lider av att ryttaren rider dem!

Anette

Balderum skrev:
Jag har ridit akademiskt, och jag har sett att majoriteten av de som varit med på kurserna har barfotahästar. Sist var det nog bara jag som hade skor på :D . Tränaren på AK-kurserna har oxå sina hästar barfota. De rider mest på ridbanor förstod jag, majoriteten.

Jag rider mest på grusvägar, och hovarna slits väldigt mycket. Nu är alla hästar barfota, ungvalacken rids in o där tar jag det lugnt, hovarna har aldrig skotts och de håller. Värre är det med den äldre valacken som fick skor på sej vid 5 års ålder, där slits hovarna bra men kanterna går av. Han är oskodd pga ungvalackens lek, fick en större skada i munnen tidigare när äldre valacken sparkar mot honom, så för att unvika värre skador alltså oskott...

Ömmar ej, men ändå, hovarna ser inte så roliga ut med avbrutna kanter. Filar o håller runt på kanterna så gott jag kan mellan hovslagarens besök. Vill i alla fall se OM det här fungerar, om kanske t ex Easyboots kan fungera som skydd vid ridning. Har beställning inne men ej kommit.... I o med detta blir nu ridturerna ganska korta, har tur ha fält på vägen som ligger i träda där jag får rida.

Det låter likt mina erfarenheter. Rida i paddock ja, det är ju något annat det än grusväg...

Anette

sambaengi skrev:
Härligt och bra skrivet inlägg! Dina funderingar stämmer med mina egna och jag håller med.

Vill bara tala om att det inte går att jämföra vildhästarnas gång med ridning på en domesticerad hästras på grus och asfalt! Vildhästarna har genom det naturliga urvalet sorterat bort de gener som inte ger starka hovar, dvs de individerna har dukat under och dött! Vi har inte varit lika nogräknade i vår avel!

Inget underlag som vildhästarna går på kan jämföras med det slitage grus och asfalt ger. Hästen är gjord för de stora grässtäpperna. Av människan har den på vissa håll tvingats ut i mer olämpligt terräng, men det klarar inte alla hästar! I naturen sållas alla som inte klarar miljön bort och endast friska blir kvar. Vi har en djurskyddslag som gudskelov tillser att vi inte gör så med våra djur. Så jämförelsen med vildhästarna haltar en hel del :D , om ni ursäktar utrycket!

Vi har avlat pp både superbra hovar och betydligt sämre hornkvalité i våra domesticerade raser. Det gör att spridningen i hornkvalité är stor. Dessutom om man som jag rider mycket på grusväg, när hästen främst är anpassad för grässtäpperna, ja då utsätter man ju hästen för enormt slitage. Som jag skrev så var skorna lövtunna efter 3 veckors ridning på min hingst och det var normala 8 mm skor runt om. Finns ingen hov som klarat det slitaget!

Exakt det jag har tänkt skriva men du skriver bättre än mig!!!! Förutom det faktum att hästarna i villt tillstånd äter över 60% av dygnets timmar (det var ännu mer kommer bara inte riktigt ihåg siffrorna) och eftersom de äter gräs befinner de sig på gräs denna tid, så väljer hästar i frihet mkt noga var de sätter ned sina fötter. De håller sig gärna till upptrampade stigar och går/springer ofta på led. När vi rider vill ju vi gärna bestämma var de går (det är ju bla det ridning går ur på, att vi ska bestämma vad hästen ska göra) så då kan de ju inte välja var de tycker bäst om att gå.
Här på Island har hästar som använts till längre ridturer alltid varit skodda (man har hittat mkt gamla hästskor vid utgrävningar) och hoven har kanske inte alltid varit det viktigaste vid val av avelshästar. Islandshästar har generellt ganska mjuka hovar jämfört med en del andra raser (tex russ) men det finns ju stora variationer. Nu handlade ju denna tråd egentligen om gångarterna och barfota och jag ber trådskaparen om ursäkt för avvikelsen, men det är så många som uttalar sig om vad "vildhästarna" gör och jag undrar lite om de verkligen har studerat hästar i frihet.

Jag kan bara hålla med. Tittar man på Island så går de fria hästarna där det är gräs. De går inte på de stora, karga lavafälten. Där är inte en häst, utom de som rids av människan, och de är skodda!

Tyvärr har många islänningar rent av dåliga och väldigt mjuka hovar i jämförelse med andra raser, i alla fall enligt de hovslagare jag pratat med. Ofta växer de upp i blöta och mjuka marker med grästuvor där de går när de inte är på fjällets gräsmarker. Men som du säger så följer de också upptrampade stigar. Nu har jag islänningar med hårda och bra hovar också, men inte heller de klarar att ridas mil efter mil barfota på grusväg. Men de kan visst gå barfota i hagen och ridas med boots, tex Easyboots eller Boaboots, men det är inte barfotaridning utan en slags skoning det också ju. Jag har dock sett skav efter sådana vid längre ritter så jag är lite rädd för att testa. Har bara använt det som sjukbeslag vid tex bärrandsröta och hålvägg. Det har gått bra men blir ganska varmt om hoven. Verkar stimulera horntillväxten genom att det irriterar kronranden (Boaboots) så hoven växer fortare och man kan verka bort skadorna fortare också därför.

Anette

Har Boaboots på min pålle och de funkar bra. Men s k "gaiters" i minskar skavrisken. Vi har ridit i riktigt sunkig lera med dem, i och för sig bara korta sträckor, trodde aldrig att de skulle sitta kvar, men det gjorde dom. Det funkar även bra att klättra på berghällar osv. Däremot red jag lite för mycket i början och då fick pålle träningsverk, de är tunga, bootsen.

OlleAtlas

OlleAtlas skrev:
Har Boaboots på min pålle och de funkar bra. Men s k "gaiters" i minskar skavrisken. Vi har ridit i riktigt sunkig lera med dem, i och för sig bara korta sträckor, trodde aldrig att de skulle sitta kvar, men det gjorde dom. Det funkar även bra att klättra på berghällar osv. Däremot red jag lite för mycket i början och då fick pålle träningsverk, de är tunga, bootsen.

OlleAtlas

Jag har använt dem som sjukbeslag på barfotahäst som aldrig varit skodd och med gaiters, men det glider så 100%-igt är det inte. Men jag var ändå rätt nöjd med funktionen, dock, det blir det väldigt varmt i kronranden, men det stimulerade tillväxten, så tillfälligt var det bra för jag kunde snabbare verka bort hålväggen.

Men ridning med boots är INTE barfotaridning! Det är barfotagång i hagen och skodd vis ridning och det är säkert jättebra, men kräver ingen särskild barfotaverkare utan vanlig hovslagare går utmärkt!

Anette

sambaengi skrev:
Jag har använt dem som sjukbeslag på barfotahäst som aldrig varit skodd och med gaiters, men det glider så 100%-igt är det inte. Men jag var ändå rätt nöjd med funktionen, dock, det blir det väldigt varmt i kronranden, men det stimulerade tillväxten, så tillfälligt var det bra för jag kunde snabbare verka bort hålväggen.

Men ridning med boots är INTE barfotaridning! Det är barfotagång i hagen och skodd vis ridning och det är säkert jättebra, men kräver ingen särskild barfotaverkare utan vanlig hovslagare går utmärkt!

Anette

Min hästs boots glider inte, de passar fint. Vi gjorde en "sula" i dem för att jämna ut, nu sitter de tajt.

Jag rider sällan i dem, oftast rider vi helt barfota. Vi har dem i magväskan att ta till om de behövs, det känns tryggare så. På de två månaderna har vi bara använt dem tre gånger.
Skönt att de finns och de går att brodda till vintern,

OlleAtlas

OlleAtlas skrev:
Min hästs boots glider inte, de passar fint. Vi gjorde en "sula" i dem för att jämna ut, nu sitter de tajt.

Jag rider sällan i dem, oftast rider vi helt barfota. Vi har dem i magväskan att ta till om de behövs, det känns tryggare så. På de två månaderna har vi bara använt dem tre gånger.
Skönt att de finns och de går att brodda till vintern,

OlleAtlas

Låter som en sund inställning. Funkar det så funkar det ju, och då är det ju jättebra! Som sagt, jag önskar att det gick att rida barfota på de långa turer på grusväg jag tar, men tyvärr.

I ärlighetens namn tror jag mina Boaboots till just den hästen är för stora. Sedan gäller det ju att hästen har en hovform som gör att bootsen sitter bra. Med Boabootsen är det ett mindre problem men Easybootsen upplever jag att inte sitter så bra på hästar med hög , brant form men men om hoven är mer mindre brant och mer "utplattad" så sitter de bättre. Nu har det kommit en ny variant på dem. Jag vet en som ridit med samma Easyboots i flera år. Hon rider liksom jag mycket på grusväg så det funkar inte barfota, men barfota i hagen och Easyboots vid ridning, funkar kanon. Hovarna är verkade av vanlig hovslagare och hästen har gått barfota i ex antal år. Hon gör så med alla sina hästar.

Anette

Det här va en kul tråd som blivit lite bortglömd.

Jag har sökt och sökt men hittar ingen som tävlar i denna gren barfota. Vad beror det på????

hovis skrev:
Det här va en kul tråd som blivit lite bortglömd.

Jag har sökt och sökt men hittar ingen som tävlar i denna gren barfota. Vad beror det på????

Hoppsan, ger du liv till den här gamla tråden igen :smirk: .

Vet inte ifall några tävlar barfota, det blev i varje fall tillåtet f o m januar-05 har jag för mig. Nån som vet någon som tävlar barfota?

Kan rapportera att min pålle fortfarande är barfota, sedan 17 mars så nu har det gått lite längre. Vi rider numera ganska så obehindrat och kan även så sakteliga ta oss fram på grus, såvida det inte är sådär vasst grus. Min hästs hovar ser härliga ut, bakhovarna har litet försprång mot fram, i varje fall skönhetsmässigt.

Vi tappade vår ena Boaboots i en sunkig skog, där rök en del slantar och testar nu Swiss Horse Boots i stället. Men oftast rider vi utan, det funkar ganska så bra. Men jag vill gärna ha boots att kunna brodda till vintern.

I början verkades min häst varje vecka, en period blev det varannan och nu blir det var fjärde.

Jag hade ju från början bestämt mig för att ge det ett år, såvida det inte gick riktigt urkass. Nu tror jag nästan att det kommer att gå fint att ha honom barfota, men jag är inte alldeles hundra bergbom ännu.

OA

Senast ändrad av en moderator:

OlleAtlas skrev:
Vet inte ifall några tävlar barfota,
OA

Inte jag heller, det va därför jag frågade. Skulle uppskatta om du rapporterade när du tävlat barfota med den och delgav poängen i stället för att delge att du hållit på sedan den 17 mars(i snart drygt sex månader) för att för dagen ganska så obehindrat och kan även så sakterliga ta Er fram på grus,såvida det inte är så där vasst grus.

Jag är inte så där jättebra på Islänningar men är det verkligen tölt du pratar om????

Den häst jag har sett tävla barfota, tävlade i en lätt klass och fyrgång. Jag vill minnas att poängen låg runt 4.60-4.70, fast jag tror att denna häst har kapacitet för betydligt mer än så. ;)

hovis skrev:
Inte jag heller, det va därför jag frågade. Skulle uppskatta om du rapporterade när du tävlat barfota med den och delgav poängen i stället för att delge att du hållit på sedan den 17 mars(i snart drygt sex månader) för att för dagen ganska så obehindrat och kan även så sakterliga ta Er fram på grus,såvida det inte är så där vasst grus.

Jag är inte så där jättebra på Islänningar men är det verkligen tölt du pratar om????

Jag kan knappast rapportera några tävlingsresultat eftersom jag inte tävlar. Jag har tävlat några gånger, men just nu känns det inte intressant. Fast skulle jag gå tävlingslustar igen så rapporterar jag, det lovar jag. Just nu töltar jag inte så mycket, utan vi koncentrerar oss på trav i samling och på att knäcka galoppfattning i samling. Min häst brukar fara iväg i flack galopp och sedan välta in i grisepass i kurvorna. När vi väl fått en riktigt bärig trav, då ska vi börja träna tölt igen.

Förstår inte din fråga om det är tölt jag talar om? Hur, menar du, är det grusvägarna eller vad? Du får nog förklara lite mer. Jag startade en gång tråden för att fråga om takt och barfota, sedan flög den iväg, som trådarna brukar göra så fort ordet barfota nämns, till att bli en pro contra mot. Men visst, jag tycker att man ska hålla en öppen attityd, och eftersom inga ovänligheter kastades kring så fortsatte jag att svara. Håll tråden på den nivån, snälla!! Ingen lär sig av pajkastning, det ända det skapar är ilska.
Som sagt, jag har inte tävlat och har inget på den fronten att rapportera.

OA

seifur1 skrev:
Samma sadel som innan. Ny ridstil tränad endast under sista året(akademiskt) . Jag märkte förbättrade gångarter innan jag började med det, även om det idag förbättrar allt i ridningen och hur hästen arbetar genom akademisk dressyr, men som sagt jag märkte förbättring i gångarterna innan dess.

Jag tänker inte försvara barfotaridningen mer än att det finns förbättringar att hämta för hästen och gångarterna om man sätter sig in i hur det fungerar och hur man får det att fungerar. Det är inget som sker av sig själv när hästen skrotar i hagen med avdragna skor någon vecka. :devil:

Tack för mig i denna diskussion! :bow:

"Akademisk dressyrbarfotaidiot" :angel:
Anki

Så trevligt att det finns fler av oss akademiska barfota idioter! :bump: Jag är ensam i mitt stall, bland en massa oförstående, ickeintresserade tävlingsmänniskor. Lite smått mobbad är man, men var och en skall få göra det dom tror på och jag tror att både barfota och akademiskt är det bästa för hästen.

Detta var ett meningslöst inlägg, blev bara så glad när jag såg en annan med titeln "Akademisk barfotaidiot"

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 814
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka