barfota töltare

Sv: barfota töltare

dressyrtant skrev:
OlleAtlas: Tack för välkomnandet! Kul att vi träffas överallt nuförtiden!!! :)
Och nej, hädisk som jag är rider jag ut i fleecejacka... :D Och Sandringham dressyrsadel också, hujedamej!!! :devil:

Asså, jag menade mest att pålle hårat av sig på tröjan, fleecen eller what ever damen har på sig ;). På vissa fleecar trillar ju håren av direkt, medan man med andra fleecekvaliteter snarare själv får vinterpälsen att gotta sig i.

OA

seifur1 skrev:
Du kommer att få bättre hovar och bättre gångarter.
(Detta inlägg är även till alla andra som undrar)

Jag skodde av min islandshäst efter fång och hovbensrotation. Hovarna var i katastrofskick.

Min häst kunde gå utan boots efter ca 6 månader på alla underlag utom grovgrus, trots otroliga hovskador.
Idag två år efter så fungerar han felfritt som barfotahäst och har fått finare gångarter, renare :) Smidigare häst.
Vackra hovar :bow:

Det är olika hur lång tid det tar att få en fungerande barfotahäst. Man kan säga att hoven måste hinna stimuleras och utvecklas till det jobb den ska klara. Därför måste man ofta ha boots till hands i början.
Många som skor efter några månader igen gör det av okunskap. Hoven växer ut starkare men tar tid att nå marken. :smirk:
Man måste ge hoven tid att bli starkare den kan inte direkt efter att haft sko (och då hjälp med att hålla ihop hoven som försvagas) kunna gå på grus utan. Man får anpassa arbetet efter hovens skick och låta hoven hinna anpassa sig till arbetet, eller ha boots så länge.

Jag har fått kommentarer från Veterinärer som synade honomefter knappt ett år i annat ärende att han rör sig otroligt smidigt. "Hade han verkligen hovbensrotation?"

Mitt råd är att ska man prova barfota så måste man läsa på mer om hovar. Köp böcker, filmer, läs på nätet där mycket bra info ligger ute.
Hästen blir känsligare mot obalans och minsta röta i hovarna, det märks ofta genom mer känslighet. Detta lägger större ansvar hos dig på att förstå din hästs hovar och hålla dem friska. Man måste sköta och förstå dem bättre än att låta hovslagaren sko var 8 vecka. ;)

Friska hästar fungerar ofta fullt ut efter ett halvår.

Anki
www.barfotahovens.sida.nu

Nu har jag inga hästar med problemhovar, utom bärrandsröta på unghästar och avelston i sensomar, höst och delvis vinter det här året, hästar som aldrig varit skodda eller inte varit det på fler år! De som klarade sig bäst var de som var... skodda! Det är som så att alla mina 17 hästar är oskodda för tillfället men jag kommer att sko unghästen jag håller på att rida. Jag har aldrig haft några problem med hovsprickor och är ytterst nöjd med min hovslagare. Varför skulle jag byta från något som fungerar? Sedan har jag faktiskt haft en unghäst som hade dåliga hovar och aldrig haft skor på sig men som efter ett års målmedveten verkning och skoning av min hovslagare hade kanonfina hovar! Väldigt mycket motion och ridning gjorde sitt till. Hoven blev större och bredare med bättre form. Jag red 3-4 ggr i veckan och ofta runt 2 mil. Och jag tror det är där felet ligger mest. Hoven behöver faktiskt motion för att hovmekanismen skall hållas igång! Mycket motion! Samt hur man utfodrar och skor. Min hovslagare slår inte dit några söm i de bakre sömhålen vilket gör att hoven kan vidga sig i trakten. Sedan gäller det också att strålen skall nå ner i backen så inte den verkas ner för mycket utan man tänker på skons tjocklek.

Jag är varken för eller emot barfotaridning. Jag vill ha en anpassad skötsel av hovarna. Däremot tror jag inte på att man lär sig hovarna på ett par veckor, att alla kan gå barfota, eller att alla kan ha samma vinklar. Jag tycker hela debatten är snedvriden och i svart och vitt. Barfotaverkarnas hårda angrepp på hovslagarsällskapet skapade en fiendeskapssituation och ytterlighetsåsikter. Går man fram på det viset så når man inte något samarbete. Dessutom har långt ifrån alla den rätta känslan för att verka en häst! Man måste ha läggning för det och verkligen kunna se så man inte verkar snett! Har stött på utbildade hovslagare som inte har den känslan och det blir katastrof det också.

Så nej, jag gillar inte det flummiga sätt som barfotamedoderna kommit fram på. Verka gärna vetenskapligt barfota med auktoriserat folk, men jag tror inte på att lekmän blir experter på 2 veckor eller ännu värre, en helgkurs! Så länge utbildningen bedrivs på detta sätt har de inte hemma hos mig att göra. Jag kan få min hovslagare att verka efter anpassade vinklar och vi kan diskutera saker. En hovslagare har längre utbildning på hoven och dess funktion än en veterinär, men ändå har barfotaförespråkare hånat deras kunskaper!

Låt oss som har en bra fungerande hovslagare och är nöjda med honom samt med att vår verkning och skoning fungerar, vara ifred för påhopp. Jag har alltid ridit in mina hästar oskodda och då har de aldrig varit skodda innan utan gått barfota i stora hagar med blandat underlag. Men mina ridvägar består av stor andel hårda grusvägar och efter ett par månaders ridning har jag varit tvungen att sko pga det hårda slitaget! Ingen av dem har haft problemhovar, utom ovan nämnda unghäst, som tom slet ner hovarna i hagen och dessutom snett.

Jag tänker inte hoppa på de som rider barfota så länge jag inte ser rent djurplågeri. Fungerar det för en häst så är det ju bara bra. För visst vore det idealet om jag kunde haft mina hästar oskodda... Men tyvärr, för min ridning har det inte funkat, trots mycket bra hovar på mina hästar!

Anette

Glömde skriva att jag inte räknar ridning med boots till barfotaridning! Jag vet de som haft sina hästar oskodda och ridit med easyboots i flera år. Hästarna är normalverkade och har bra hovar men de skyddar hovarna mot kraftigt slitage när de rider genom att ha boots på. Det funkar lika bra på normalverkade hovar som annan verkning! Dock: se upp med skav på ballar och i karleder! Mer än en har drabbats av det!

Anette

Absolut

Jag håller med dig Anette, min mening med diskussionen var bara en fundering om gångarterna förändras utan skor. Inte alls en debatt om för- eller nackdelar, det är upp till var och en.

OA

OlleAtlas skrev:
Absolut

Jag håller med dig Anette, min mening med diskussionen var bara en fundering om gångarterna förändras utan skor. Inte alls en debatt om för- eller nackdelar, det är upp till var och en.

OA

Det var inte riktat mot dig på något vis heller. Det var bara allmänt skrivet! Jag är lite less på bekanta som utövat påtryckning och de har fått det här svaret att varför skall jag byta när jag är nöjd och inte har problem med mina hästar, varken med hovar eller ben eller ridningen??? Särskilt inte när jag ser hur deras hästar går... Klart sämre än mina egna! Idag verkar det som om man är lovligt byte att börja racka på bara för att man skor sin häst!!!!!! Låt var och en sköta sitt så länge hästen mår bra av det! världen är inte svart eller vit, den har alla regnbågens färger och nyanser. Jag tror inte på universallösningar! Jag tror att många av de som har problem med sina hovar ger för lite mineraler eller motionerar sina hästar för lite! Jag vet att mina bekanta inte rider lika långa turer och i det tuffa tempo jag gör. Ändå har de problem men inte jag!?! Det finns faktiskt fler infallsvinklar på problemet än skoning eller inte skoning!

Vill bara få folk att tänka efter lite mer och tänka på fler faktorer än bara en detalj av helheten...

Anette

Självklart förändras gångarten genom skoning och verkning, det är ju egentligen därför travet gärna kör vissa hästar barfota. Och bland de duktiga travtränarna som verkligen kan balansering och viktning (förutom verkning och skoning), där har vi nog mycket erfarenhet att inhämta.

Här är det snarare du som sätter dig i försvarsställning :smirk:
Inget i denna tråd var om för eller emot egentligen. Vissa fick det kanske till det

Olle atlas frågade om gångarterna och jag har fått förbättrade sådana på min häst.

Du får gärna fortsätta sko dina hästar om du trivs med det. :D

Anki

Att gångarterna förbättrats på din häst kan ha fler orsaker än att han blivit av med skorna, t ex förbättrad utrustning och ridning.

Min häst var barfota ett år då jag inte red mycket och för det mesta ömmade hon inte märkbart men när hon fick skor blev hon mycket piggare och gladare.
Har även haft en häst som fick skor första gången vid 20 års ålder och där förbättrades gångarterna, särskilt traven blev större.

Att man får en bättre volym men skor är ju inget konstigt, det blir svårt att påstå motsatsen om man inte vill bestrida naturens egna lagar.

em76 skrev:
Att gångarterna förbättrats på din häst kan ha fler orsaker än att han blivit av med skorna, t ex förbättrad utrustning och ridning.

Min häst var barfota ett år då jag inte red mycket och för det mesta ömmade hon inte märkbart men när hon fick skor blev hon mycket piggare och gladare.
Har även haft en häst som fick skor första gången vid 20 års ålder och där förbättrades gångarterna, särskilt traven blev större.

Samma sadel som innan. Ny ridstil tränad endast under sista året(akademiskt) . Jag märkte förbättrade gångarter innan jag började med det, även om det idag förbättrar allt i ridningen och hur hästen arbetar genom akademisk dressyr, men som sagt jag märkte förbättring i gångarterna innan dess.

Jag tänker inte försvara barfotaridningen mer än att det finns förbättringar att hämta för hästen och gångarterna om man sätter sig in i hur det fungerar och hur man får det att fungerar. Det är inget som sker av sig själv när hästen skrotar i hagen med avdragna skor någon vecka. :devil:

Tack för mig i denna diskussion! :bow:

"Akademisk dressyrbarfotaidiot" :angel:
Anki

seifur1 skrev:
Här är det snarare du som sätter dig i försvarsställning :smirk:
Inget i denna tråd var om för eller emot egentligen. Vissa fick det kanske till det

Olle atlas frågade om gångarterna och jag har fått förbättrade sådana på min häst.

Du får gärna fortsätta sko dina hästar om du trivs med det. :D

Anki

Jag bara uttryckte min åsikt! Som a du och alla andra, det har inte med försvar att göra eller för och emot! Jag skrev att jag varken är för eller emot utan bara trött på en del barfotaryttares tjat och försök att pracka på folk saker. Det var allmänt hållet ochg ingen som inte gör så skall känna sig träffad men de som gör så kan ta åt sig ordentligt!

Anette

Boj skrev:
Att man får en bättre volym men skor är ju inget konstigt, det blir svårt att påstå motsatsen om man inte vill bestrida naturens egna lagar.

:bow: Tack Boj! Det var mitt i prick! Dessutom vågar hästen ta ut steget när den inte ömmar!

Anette

seifur1 skrev:
Samma sadel som innan. Ny ridstil tränad endast under sista året(akademiskt) . Jag märkte förbättrade gångarter innan jag började med det, även om det idag förbättrar allt i ridningen och hur hästen arbetar genom akademisk dressyr, men som sagt jag märkte förbättring i gångarterna innan dess.

Jag tänker inte försvara barfotaridningen mer än att det finns förbättringar att hämta för hästen och gångarterna om man sätter sig in i hur det fungerar och hur man får det att fungerar. Det är inget som sker av sig själv när hästen skrotar i hagen med avdragna skor någon vecka. :devil:

Anki

Hästen jag nämnde med 4 vita snabbväxande hovar, den som vi fick sko var 6:e vecka och som blev halt efter en ridtur barfota, töltade plötsligt lättare, men det var för att han ömmade, mest fram, och flyttade tyngden bakåt och samlade samt inte ville ta ut steget så mycket. Hans trav blev dock sämre. Ju längre steg ju hårdare nedslag och desto mer glider hoven och sliter, alltså kortade han steget för han blev öm. Det var en ung häst som inte varit skodd så länge utan gått barfota innan och reds in barfota men sedan skoddes pga att förra ägaren gjorde samma erfarenhet som jag, dvs han nötte ner hovarna kanonsnabbt. Vid avskoning valde han tölten istället för traven för att slippa ett hårt nedslag som fås efter sväven i trav. Vid skoning valde han helst traven...

Kan berätta att min hingst slet ner skorna på våra ridturer så de var lövtunna på 3-4 veckor! Jag skodde om honom var 3:e vecka! Han hade ett långt steg med mycket glid och var en riktig töltmaskin, snabb och uthållig. Hur hårda hovarna än blivit hade de aldrig tålt det slitaget! Det spelar alltså väldig roll vad man har för häst och hur mycket man rider. Hästar med riktigt bra, stora och snabba gångarter, sliter mer på hovarna och rider man då långt, i högt tempo och ofta som jag, ja då måste man sko! Och som sagt, jag har aldrig problem med hovar eller ben på mina skodda hästar!

Anette

Jag har gjort samma erfareheter som Anette, dvs att hovarna nöts ned ganska fort, jag rider i allmänhet in mina hästar barfota men måste för det mesta sko efter några veckor pga att det är så lite kvar av hovarna, en gång väntate jag lite för länge och den hästen gick nästan inte att sko sedan, om man vill ha sina hästar barfota tror jag att man måste anpassa sin ridning ganska mycket eller ha tillgång till ridvägar med underlag som inte sliter så mycket på hovarna tex gräs. För några år sedan jobbade jag på en gård där jag red mest längs kanterna på ängarna och på mjuka stigar och där hade jag hästarna barfota, men det funkar inte där jag bor nu.

Hovslagaren morrade på mig en gång också pga att jag väntat lite länge. Det var knappt han fick på skorna på den hästen och han kunde inte lova att de skulle sitta så länge. Det var en unghäst som aldrig varit skodd och som var nyligen inriden sedan några veckor. Jag red ut en tur för mycket i väntan på hovslagaren, det räckte. Precis som du har jag övervägande hårt underlag, framför allt grusvägar. Stigarna i skogen är lite för häftiga för att man skall kräva annat än skritt, med få undantag där det går att sätta fart, men det är bara kortare sträckor.

Nämnda häst med 4 vita hovar var så öm så han ville bara gå i dikesrenen i skritt. Jag tyckte enormt synd om honom och vill inte utsätta hästarna för något sådant. Då får de ju motvilja mot ridning och tappar framåtandan! Jag vet dock en ryttare som tyckte det var jättebra att hennes häst som var lite för pigg för henne blev "lugnare" och dessutom fick "lättare" för tölt, dvs hästen drog ner tempot och töltade istället för travade pga att den var så ömfotad! Hon var jättenöjd men jag led med hästen!

Anette

Jo (skäms lite) måste faktiskt erkänna att man utnyttjat ömfotheten lite, den där första lite pirriga gången när man ska ut och rida, då är det skönt att ha dem oskodda och hålla sig uppe på vägen på oljegruset, inte särskilt stor risk att de sticker...och om de sätter fart är det nästan uteslutande i tölt, men detta är inget jag håller på med i längden, dessutom brukar de inte bli ömfotade förren senare när man slitit ned hoven.

Hm, har inte tänkt i de banorna med unghästarna men däremot så vill man ju vänta med att sko så länge som möjligt och i början rider man ju bara korta sträckor. Finns en annan aspekt också: unga hästar kan bli lite stressade av att höra klappret från de egna skorna. Dessutom så måste de ju vänja sig vid att rörelserna ofta blir större så de inte sparkar sig själva på benen när de får sträcka ut i traven. Så jag försöker alltid rida ut några ggr barfota så länge hovarna håller och så skor jag dem så snart det behövs, vilket blir efter några ggrs ridning. Det finns de som jag skott innan jag börjat rida därför at de slitit ned hovarna redan när vi varit ute och promenerat...

Anette

Himla bra diskussion ni satt igång! Äntligen lite vettig öppen, förutsättningslös inställning! :bow: (Förlåt, OlleAtlas, att jag skriver lite mer än du tänkt).

Jag har själv haft min häst barfota i vinter och gjort en rad erfarenheter och nickar instämmande i mycket. Något som verkligen ställer till det är att folk ofta placerar sej och motparten i varsitt hörn och låser sej där. Jag har samma öppna inställning som Olle-Atlas, men jag vågade inte fråga min hovslagare om råd för att han fick för sej att jag var fanatisk och snackade om den ökända polisanmälda Strasserverkaren i Norge, och därmed mast jag möjligheten att få lära mej något av honom, fast jag verkligen ville och behövde det! Jag sade till mej själv ifrån början att går det inte så slänger jag på skorna igen. Och jag måste också vara beredd på att det definitivt inte är någon ekonomisk vinning i att ha hästen barfota. Dels kostar kurser/läromedel/personlig hjälp av barfotaverkare samt BoaBoots en del det första året, dels kan man ha otur och tvingas skicka in en halt häst till veterinären och betala dyrt för både vård och lång tid utan ridning. Men jag tänkte att jag ser väl i tid hur det går, om det börjar gå snett. Här ska jag dela med mej:

Som svar på ursprungsfrågan tappade min häst både trav och galopp samma dag som skorna togs av och gick sedan bara i tölt och pass. Men senare började hon trava igen, om än inte lika rent, men jag tänkte att det kan bero på att underlaget var så dåligt i vintras. Min häst verkade ibland helt oöm, ibland jätteöm. Hon fick mycket mer spring i benen redan från början, men sedan gick det upp och ner. Som svar på en annan fråga: min häst är betydligt halkigare med skor (särskilt på stallgången o.d.), och verkar trivas med att vara barfota och att kunna känna marken under fötterna, tror jag.

Min hästs framhovar blev faktiskt mycket bättre under den tiden hon var barfota. Hon hade varit skodd i precis ett år när jag tog av skorna, och på den tiden hade framhovarna blivit både platta och mycket asymmetriska. Det rättade naturen till, hovarna skålades ur jättefint och strålen hamnade i mitten igen. Men sedan slet hon så väldigt på insidan.

Stora nackdelar är, som jag nämnt, att man blir så ensam mellan de båda lägren. Man tvingas ta ett ansvar man inte är mogen för, när ingen vill hjälpa en utan bara tycker att man är en idiot som skor/inte skor.

Risken är större att en hälta går oupptäckt en längre tid eftersom man gärna bortförklarar orenheter med ömhet.

Systemet är uppbyggt på skodda hästar. Hovslagarna lär sej hur en skodd hov fungerar men inte så mycket om hur en barfotahov fungerar, och det gör att man inte vet när man ska lyssna på honom eller inte. Försäkringarna bygger på en auktoriserad hovslagare. Det sammantaget gör att man plötsligt får ett skrämmande ansvar i sina händer! Ber man om hjälp hos veterinären och de vill sko hästen måste man naturligtvis göra det, för att kunna göra anspråk på mer hjälp. Om hästen är skodd kan veterinären utesluta barfotan som skäl till hältan, kanske är det en försvårande/fördröjande faktor i hältutredningar rent allmänt.

Och det är jättesvårt för oss vanliga att avgöra om den barfotaverkare vi anlitar verkligen gör rätt. Logiken bakom barfotaverkningen är så trovärdig, men förfarandet är ju något separat, en helt annan skiva.

På de hemsidor som finns om barfotaverkning har jag sett bilder på hovar som påstås ha blivit förstörda av ett helt liv i skor. Men vem vet, just de hästarna kanske hade en dålig hovslagare? Någon som vet? Kanske är det så att skorna skadar mest om de är felriktade, när man skor gäller verkligen regeln ”lagt kort ligger”.

Ni har snackat mycket om slitage, och barfotaverkare vill göra gällande att hoven anpassar sej, det tar lite tid förstås, men så småningom växer den lika fort som den slitits ner. Ganska logiskt, eftersom vildhästar lever i så vitt skilda typer av terräng och ändå tycks kunna klara av det. Men jag har ingen egen erfarenhet av detta, ville bara lyfta fram aspekten!

Men det som är värst av allt är hur ont det gör i ens egna kropp när man ser att hästen har ont!

Och till sist: låt oss alla hoppas på och göra vad vi kan för att sudda ut klyftan mellan de två falangerna, att vi inte kan snacka med varandra går faktiskt ut över hästarna! Jag tror faktiskt att båda parter skulle ha stor nytta av att samarbeta.

Jag nickar mycket instämmande i det mesta ni skrivit!

seifur1 skrev:

Anki

Jag har ridit akademiskt, och jag har sett att majoriteten av de som varit med på kurserna har barfotahästar. Sist var det nog bara jag som hade skor på :D . Tränaren på AK-kurserna har oxå sina hästar barfota. De rider mest på ridbanor förstod jag, majoriteten.

Jag rider mest på grusvägar, och hovarna slits väldigt mycket. Nu är alla hästar barfota, ungvalacken rids in o där tar jag det lugnt, hovarna har aldrig skotts och de håller. Värre är det med den äldre valacken som fick skor på sej vid 5 års ålder, där slits hovarna bra men kanterna går av. Han är oskodd pga ungvalackens lek, fick en större skada i munnen tidigare när äldre valacken sparkar mot honom, så för att unvika värre skador alltså oskott...

Ömmar ej, men ändå, hovarna ser inte så roliga ut med avbrutna kanter. Filar o håller runt på kanterna så gott jag kan mellan hovslagarens besök. Vill i alla fall se OM det här fungerar, om kanske t ex Easyboots kan fungera som skydd vid ridning. Har beställning inne men ej kommit.... I o med detta blir nu ridturerna ganska korta, har tur ha fält på vägen som ligger i träda där jag får rida.

knasan skrev:
Jag har själv haft min häst barfota i vinter och gjort en rad erfarenheter och nickar instämmande i mycket. Något som verkligen ställer till det är att folk ofta placerar sej och motparten i varsitt hörn och låser sej där.

Jamenvisst! Ditt inlägg speglar precis min inställning. Det ÄR verkligen trist att det är så mycket "pangande" från varsitt hörn, jag tror nämligen helt och håller på att man alltid kan lära, både av andras erfarenheter och av sina egna.
Och just det där att mina hovslagare helt och hållet vägrade att vara diskussionspartners är lite trist, samtidigt är det såklart helt upp till dem. Alla tar ansvar för dem de är.

Jag kan däremot tycka att det är osmart att de så hårdnackat vägrar att sätta sig in i hur man barfotaverkar. Det skulle ju vara galant ifall några hovslagare, de har ju oftast lång erfarenhet, kunde båda metoderna. Vad jag förstår så är det vanligare i en del andra länder och jag tror att det även händer en del i Sverige. Då slipper vi det att man måste verka själv, efter någon/några kurser. Det är aldrig trovärdigt när de är sådär tvärsäkra på det ena eller andra.

Min pålle har varit barfota i ca två månader. I början var han helt besvärsfri men varefter cirkulationen kom igång så blev han mer öm. Men nu vi kan rida ut ganska så ok, fast jag brukar promenera bredvid på grusvägarna. Jag har bestämt mig för att vi tar det lite lugnt ett tag. När jag inte sitter på går han på gruset nu, mot i början, då klev han gärna på gräskanten. Dessutom tycker jag att det är skitkul att träna vid handen, så det gör vi också en hel del.

Tror också att det är väldigt viktigt vem som hjälper en att verka. Precis som det är viktigt med vem som hjälper en att sko.

En grej, som jag ser som en fördel med det barfota är att jag lär mig mer om hoven. Och att jag tittar på den oftare. Förut kom hovis var sjunde-åttonde vecka och däremellan stack hovarna iväg precis hur de ville. Jag försökte få hovis att komma oftare, speciellt på sommaren eftersom min hästs hovar blev så långa i tån och också växte över skorna men det ville han inte.

Så nu är jag nöjd med att ha min häst barfota men jag är helt öppen, fast det har jag ju redan förklarat. ;)

OlleAtlas

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 814
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka