barfota töltare

O

OlleAtlas

Jag skodde av min häst för ca två månader sedan, och det fungerar riktigt bra. Har hjälp av en duktig verkare och tycker att övergången gått relativt smärtfritt.

Nu funderar jag en del över gångarterna, framförallt tölten. Vad tror/vet ni andra. Påverkas tölten positivt eller negativt. Eller kanske inte alls?

OlleAtlas

Senast ändrad av en moderator:
Sv: barfota töltare

Jag hade min häst oskodd under hela vintern och upplevde inga som helst skillnader i gångarterna på henne. Jag valde dock att sko henne så fort det blev barmark igen eftersom hon visar tecken på ömhet vid ridning på grusvägar annars. I vintras funkade det väldigt bra med "barfotaridning" och det var endast vid ett par tillfällen under hela vintern som jag avstod från att rida pga halkrisk för oskodd/obroddad häst. Jag tror dock att det är väldigt individuellt hur de funkar utan skor, min förra islandshäst blev mycket "stappligare" utan skor oavsett underlag och gångart medans min nordsvensk gick fram överallt både med och utan skor.

Vår ena pålle har inte varit skodd på ett och ett halvt år nu, i början fick man tänka mycket på valet av underlag men nu fungerar det i princip överallt. Men steniga grusvägar är såklart ett problem och kommer väl alltid att vara om man inte har skor. Gångarterna har inte påverkats, vad jag kan märka. Nu har pållen förståss aldrig lyft fötterna högre än nödvändigt. Andra pållen har varit utan skor i drygt ett halvår, detta är en häst med mer aktion och lyft, hennes tölt har försämrats något med avseende på aktion och lyft men är lika taktren som tidigare. Men hon har ju å andra sidan inte gått barfota så länge, så vi ska ge det mer tid. Tidigare tror jag att hon "gångartsskoddes" för att förbättra tölten, den möjligheten har man ju inte nu(men får å andra sidan mer motivation till att rida rätt istället för att ta en genväg genom att sko på ett visst sätt).
En fördel som jag tror mig se med att rida oskott är att hästen blir säkrare på foten i vissa situationer. Vi rider mycket i skogen, även där det inte finns några stigar, och ibland är underlaget väldigt knöligt eller att man måste rida genom en bäck eller nått sånt. Jag har fått för mig att de oskodda hästarna mer kan "känna sig fram" på dessa svåra underlag medan risken är att en skodd häst bara trampar rakt in i något olämpligt. Någon annan som tror att det skulle kunna vara så?

Tack för båda svaren.

Redan nu är jag fascinerad över hur säkert min häst tar sig fram över berghällar och så. I början fick vi ha Boaboots men nu klarar vi oss fint annars också. Utom just på grusvägarna, där kliver jag än så länge av och går. Tycker att min pålle blivit lite mer passtaktig i tölten, men tänker att det kanske beror på att han fortfarande ömmar. Travar gör han hur fint som helst. Han är lite försiktigare i galoppen, kanske är jobbigt att bara ha ett ben i.

OA

VAd är det för duktig verkare du fått tag på? Vad har den personen för utbildning?

Hon är inte utbildad hovslagare men har skott själv förr. Numera verkar hon barfotahästar och mitt omdöme grundar jag på att jag besökt flera hästar som hon verkar och alla har mycket fina fötter. De som varit barfota ett tag rids helt normalt. Hon har även gått flera kurser för olika barfotaverkare. Hon är öppen, tänkande,tycker inte att alla kan vara barfota, är ifrågasättande och synnerligen ickefanatiskt. Min hästs fötter ser fina ut, och efter två månader kan vi rida relativt ok, både ute och i paddock.

OlleAtlas

OlleAtlas skrev:
Hon är inte utbildad hovslagare men har skott själv förr. Numera verkar hon barfotahästar och mitt omdöme grundar jag på att jag besökt flera hästar som hon verkar och alla har mycket fina fötter. De som varit barfota ett tag rids helt normalt. Hon har även gått flera kurser för olika barfotaverkare. Hon är öppen, tänkande,tycker inte att alla kan vara barfota, är ifrågasättande och synnerligen ickefanatiskt. Min hästs fötter ser fina ut, och efter två månader kan vi rida relativt ok, både ute och i paddock.

OlleAtlas

Skönt at höra att det finns icke-fanatiska barfotaverkare också! Det har annars varit mycket fanatism i detta!

Min observarvation är att genomgående väljer hästarna mer tölt och pass vid barfota verkning än trav. En del vill inte ens trava, särskilt på vissa underlag där de kanske tom vill skritta hellre och/eller går i dikeskanten. Steglängden brukar minska också. Jag har sett samma effekt på hästar som varit oskodda 2 år, 1 år eller kortare tid. Har testat själv kortare tid och fick samma resultat. Ett par tappade nästan vilja att gå framåt. För mig säger de här observationerna en sak: Aj, det gör ont att gå barfota! Samtidigt är jag helt öppen för att det fungerar på en del. avgörande för om det fungerar är hur mycket, ofta och långt man rider, underlag, hornkvalité (vita hovar reagerar mer) verkning, om hästen gräver med framhovarna och förstör vinklar, om hästen sliter hovarna snett osv.

Jag skulle gärna rida barfota om jag tyckte det kändes ok för hästen, men jag rider mycket på grusväg, långa sträckor, ofta i ganska högt tempo, har ett par som gräver, några sliter ojämnt, tex insida eller utsida och jag märkte att steg och framåtanda försämraades. Så nej, jag är mycket tveksam till ha mina hästar barfota, även om det underlättade töltinlärningen på 4-gångare med stort steg. Gjorde mindre ont att tölta än att trava... Har sett fenomenet på andras hästar också. Plötsligt kan de tölta, med korta steg, för matte/husse har tagit av skorna... Aj!

Anette

Det har verkligen gått troll i detta med att ha hästen barfota. Har haft kontatk med en hovteraupeft som endast har två veckors utbildning, har inte haft att göra med hästar överhuvudtaget förrut. Nu håller denna person kurser i verkning. Kunskaperna om benställningar o hovsjukdommar är lika med noll. Det svar man får vid frågor om sådant är att barfota hästar inte har några besvär varken med ben eller fötter. VAD SÄGER MAN???? Skrämmande.

hofi skrev:
Det har verkligen gått troll i detta med att ha hästen barfota. Har haft kontatk med en hovteraupeft som endast har två veckors utbildning, har inte haft att göra med hästar överhuvudtaget förrut. Nu håller denna person kurser i verkning. Kunskaperna om benställningar o hovsjukdommar är lika med noll. Det svar man får vid frågor om sådant är att barfota hästar inte har några besvär varken med ben eller fötter. VAD SÄGER MAN???? Skrämmande.

Ja, fy sjutton, sådana verkare skulle jag verkligen akta mig för. Jag har också sett några skräckexempel. Får skrämselhicka av dem som varit på en kurs och blixtsnabbt blivit jätteexperter. Troligen har jag haft tur och varken jag, eller verkaren är fanatiska. Hon är väldigt duktig på hovar, har haft häst i tjugo år och kommer dessutom ofta till oss. I början varje vecka och nu var fjortonde dag.

En fördel som jag ser är att man kollar hovarna så ofta. På de 6-8 veckorna som gick mellan skoningarna hade min hästs tår stuckit iväg, nu är de fina hela tiden. Men vi får se hur det går, jag har bestämt mig för att ge det ett år och se hur det går. Men redan nu kan vi rida finemang på allt utom grusväg, tror att det beror mycket på hur hovarna blir verkade.

OlleAtlas

hofi skrev:

Ja och det gör mig både rädd och förbannad! Flera exempel finns redan på hästar som tagit skada, en del tom kroniskt, och min hovslagare har ett antal fd barfotahästar som han får korrigera och behandla med specialbeslag! Det är livsfarligt! Det värsta är tt många pratar om att alla hästar skall ha samma vinklar! Precis som om alla hästar har samma vinklar i kotorna!!! En verkning är individuell från häst till häst, om en hovslagare kan sin sak!

OBS! Försäkringen gäller inte om det visar sig att hästen fått skador pga att man anlitat en ej auktoriserad hovslagare (eller verkat själv)! Då anses hästägaren ha ha handlat oaktsamt!

Anette

Dubbelkolla det där med ditt försäkringsbolag bara - har själv fått till svar från ett bolag om att de inte var intresserade av auktorisationen på hovslagaren, för det skulle aldrig fungera med tanke på att bristen på hovslagare i så fall är mera än akut i vissa delar av landet och därmed gällde försäkringen ändå.

Säkert blir det frågetecken om man "åtgärdat" hästen på något extremt sätt, men det gäller nog alla alternativbehandlingar.

Men visst blir man rädd när det finns nyutbildade fanatiker som just funnit den sanna vägen, oavsett om det gäller hovar eller annat ... :crazy:

ang skrev:
Dubbelkolla det där med ditt försäkringsbolag bara - har själv fått till svar från ett bolag om att de inte var intresserade av auktorisationen på hovslagaren, för det skulle aldrig fungera med tanke på att bristen på hovslagare i så fall är mera än akut i vissa delar av landet och därmed gällde försäkringen ändå.

Säkert blir det frågetecken om man "åtgärdat" hästen på något extremt sätt, men det gäller nog alla alternativbehandlingar.

Men visst blir man rädd när det finns nyutbildade fanatiker som just funnit den sanna vägen, oavsett om det gäller hovar eller annat ... :crazy:

Det är vad som verkligen gäller men de vet samtidigt om att det fins en brist på auktoriserade hovslagare opch att det då är bättre hästen få sina hovar fixade av någon ej auktoriserad än inte alls...

Ja det där med nyutbildade fanatiker som genast tror sig veta allt stör mig också. Bara stilen att utge sig för att kunna allt om hovar och rörelser efter så kort tid får mig att resa ragg och vägra lyssna! Jag har varit med om sådana som försökt tvinga mig genom övertalning att rida barfota och med deras verkning. Jag vägrar! Jag lärde mig verka av en hovslagare som varit lärare på hovslagarskolan för 11 år sedan och hur jag skulle verka beroende på benställning och rörelsemönster men jag har ändå auktoriserad hovslagare. Däremot känner jag mig trygg i att jag kan se om hovarna ser bra ut för den hästen eller ej och jag kan verka en häst då och då. Men det som för hovslagaren tar några minuter tar mycket längre tid för mig, kanske 3-4 ggr så lång tid, så jag har ingen lust att ge mig på att verka min 17... Dessutom vägrar jag sko, även slå på tappsko. Jag är alltför rädd att sömsticka hästen. Så jag har alltid min auktoriserade hovslagare som dessutom är hästmänniska och rider själv.

Anette

Fast det finns massor av exempel på hästar som skos, ibland av auktoriserade, som inte alls är fina om hovarna. Det finns nog riktigt duktiga i båda genrena, dvs hovslagare och barfotaverkare. Numera finns det ju även några auktoriserade hovslagare som valt att, utöver att sko, också verka barfotahästar enligt vildhästmodellen .

Egentligen var det inte en diskussion om för eller emot jag tänkte med min tråd, utan jag ville veta om gångarterna förändrades av att inte ha skor.

Men ok, diskussionen får väl även hamna på ett annat plan också. Det var flera olika faktorer som fick mig att bestämma mig för att åtminstone testa barfota.

För det första så funderade jag över varför de båda duktiga hovslagarna jag använde, ville att jag skulle sko av några månader om år för att stärka hoven. På grund av att hoven då skulle kunna "återhämta" sig med hjälp av hovmekanismen osv. Då lät det inte helt ovettigt att alltid vara barfota. Var även på tappskokurs, och den hovslagarmästare som höll i den förespråkade några månader barfota om år som idealiskt.

Sen var det flera i min omgivning som skott av. Alla har haft intentionen att låta det ta tid, minst ett år. Och alla av dem har haft fullt ridbara hästar på kortare tid än så. Nästan alla av dem rider som vanligt, både ut på tur, i ridhus osv.

När jag diskuterat med mina hovslagare har jag fått helt ovettiga svar. Inget om hur det skulle kunna fungera, om vad som kommer att hända, hur hoven beter sig osv. Faktiskt har just hovslagarna varit mest fanatiska i sin kommunikationsmetod och det gör mig alltid lite misstänksam. Gärna en öppen attidyd och en förmåga att lära av varandra istället. Jag har fått svar som att "jaha, det var en modefluga för några år sedan och alla har hamnat på slakthus". Eller "försök ska du se, det kan funka på andra, men aldrig på din häst". Den allra vanligaste var att "i Norge är en verkare anmäld för djurplågeri". Det kändes så oerhört oseriöst när jag var helt öppen och ville diskutera för och nackdelar. Bara det gjorde att jag upplevde det som värt ett försök.

Jag har haft några hästar i min omgivning som har haft riktigt dåliga hovar, som efter ett tag som barfota fått en mycket bättre hovkvalitet.

Till saken hör att jag har tid att ta det lugnt över en övergångsperiod. Jag har inte jättbråttom, utan det får ta den tid det tar. Märker jag att vi inte får fason på hovarna så kommer jag att sko på igen. Men just nu fungerar det fint.

Framtiden får utvisa hur det blir. Ni får gärna hålla tummen för att det går bra.

OlleAtlas

Jag kan tala om att det inte funkar på hästar som gräver med framhovarna. Fick sko ett ungsto som jag skulle rida in pga det innan hon ens var inriden, för att rädda hovarna innan det inte gick att sko. Damen ifråga var van vid fri tillgång av hösilage och grävde i ren puttig ilska vid grinden och ville ha mat, men jag ville inte ha en fotboll så hon fick bara sin begränsade ranson. Svårt att rida fotbollar tycker jag. Fri tillgång till halm tyckte hon var rent förnedrande förslag och fortsatte gräva...

Det gäller att anpassa hovvården efter vad hästen har för hornkvalité och hur mycket man rider samt hur hästen rör sig. Jag kan ta en valack jag hade med 4 vita hovar som exempel. Den här hästen hade extremt snabb hovtillväxt och måste skos om minst var 6:e vecka. Så jag tyckte barfota kunde vara en idé, men han slet ner sina hovar på en ridtur på ca 1 mil ridning och kom hem halt och mycket öm i sulorna. Vägrade gå annat än i dikesrenen. 1 mil är inte långt för mig när det gäller ridning. När jag har igång en häst så rider jag minst 1-2 mil 3-4 ggr/vecka, mycket grusväg men också mycket skog, samt kan inte undvika 2-3 km med asfalt. Jag har testat på alla mina med barfotaridning, men tyvärr innebar det för mycket slitage. Men jag gav det en chans i alla fall.

Anette

Det är just denna vildhästmodell som den här personen som jag menar använder. Personen i fråga utbildar andra i denna verkning. Jag undrar hur en person som har utbildat sig i 2 veckor kan bli en sån expert. Jag har haft en del diskusioner med personen i fråga de svar jag får gör att jag blir mörkrädd. Undrar hur man kan säga att det inte finns några hovslager som kan verka hästar. Bara ett sådant uttalande gör att jag får rysningar. Hoppas att din "verkare" inte gått kurs hos denna person.

*knapplån*
OlleAtlas: Jag har ju tänkt ta bort skorna av Skolli också... Han har stora hovproblem, sprickor, överlag dåliga hovar. Och har alltid blivit skodd. Min "på-paus-varande" man är ju utbildad hovslagare och har lovat hjälpa mig med verkningen. Har ju själv också verkat och skott egna hästar i viss mån, men vill ha hjälp av nån som KAN. Vi har en teori om att en normal hovfunktion utan skor skulle hjälpa hans hovar. En lång process förstås, men varför INTE gå den vägen för att få bättre hovar? Det kommer väl troligen att betyda att jag antingen får skaffa boots då eller rida försiktigare, kanske bara leda ett tag. Vi får se... men vi kan ju hålla liv i diskussionen! Nu måste jag ha honom skodd till på måndag, för då gör jag vet koll och vill att han ska vara i "ursprungsskick" för den. :cool:

Senast ändrad:

dressyrtant skrev:
*knapplån*
OlleAtlas: Jag har ju tänkt ta bort skorna av Skolli också... Han har stora hovproblem, sprickor, överlag dåliga hovar. Och har alltid blivit skodd. Min "på-paus-varande" man är ju utbildad hovslagare och har lovat hjälpa mig med verkningen. Har ju själv också verkat och skott egna hästar i viss mån, men vill ha hjälp av nån som KAN. Vi har en teori om att en normal hovfunktion utan skor skulle hjälpa hans hovar. En lång process förstås, men varför INTE gå den vägen för att få bättre hovar? Det kommer väl troligen att betyda att jag antingen får skaffa boots då eller rida försiktigare, kanske bara leda ett tag. Vi får se... men vi kan ju hålla liv i diskussionen! Nu måste jag ha honom skodd till på måndag, för då gör jag vet koll och vill att han ska vara i "ursprungsskick" för den. :cool:

Men! Välkommen till Islandslistan, vetja :D. Har du en lurvig tröja nu?

Vi har Boots att ta till, funkar bra. I början fick vi ta det lite försiktigt, bootsen är ganska tunga och gav åtminstone min häst lite träningsverk.

Har en väninna i England som har en häst på 16 år. Isis, den med. Han hade sköra hovar som ständigt gick sönder. Hennes unghästar, däremot, hade väldigt fina. Då började hon fundera och diskutera med sin hovis. Med sin hovslagares hjälp skodde hon av, han fortsatte verka. I början blev hovarna otroligt kassa, gick sönder lätt, bröt vid de gamla spikhålen osv. Men så, efter några månader vände det. Och nu blir hovarna starkare och starkare.
Hennes häst hovar var så illa att pållen fick vila ett tag i början.

Det är sådana bekanta som fått mig till beslut. Men jag är samtidigt väldigt öppen för "verkligheten", tiden får visa om det kommer att funka.

OlleAtlas

Du kommer att få bättre hovar och bättre gångarter.
(Detta inlägg är även till alla andra som undrar)

Jag skodde av min islandshäst efter fång och hovbensrotation. Hovarna var i katastrofskick.

Min häst kunde gå utan boots efter ca 6 månader på alla underlag utom grovgrus, trots otroliga hovskador.
Idag två år efter så fungerar han felfritt som barfotahäst och har fått finare gångarter, renare :) Smidigare häst.
Vackra hovar :bow:

Det är olika hur lång tid det tar att få en fungerande barfotahäst. Man kan säga att hoven måste hinna stimuleras och utvecklas till det jobb den ska klara. Därför måste man ofta ha boots till hands i början.
Många som skor efter några månader igen gör det av okunskap. Hoven växer ut starkare men tar tid att nå marken. :smirk:
Man måste ge hoven tid att bli starkare den kan inte direkt efter att haft sko (och då hjälp med att hålla ihop hoven som försvagas) kunna gå på grus utan. Man får anpassa arbetet efter hovens skick och låta hoven hinna anpassa sig till arbetet, eller ha boots så länge.

Jag har fått kommentarer från Veterinärer som synade honomefter knappt ett år i annat ärende att han rör sig otroligt smidigt. "Hade han verkligen hovbensrotation?"

Mitt råd är att ska man prova barfota så måste man läsa på mer om hovar. Köp böcker, filmer, läs på nätet där mycket bra info ligger ute.
Hästen blir känsligare mot obalans och minsta röta i hovarna, det märks ofta genom mer känslighet. Detta lägger större ansvar hos dig på att förstå din hästs hovar och hålla dem friska. Man måste sköta och förstå dem bättre än att låta hovslagaren sko var 8 vecka. ;)

Friska hästar fungerar ofta fullt ut efter ett halvår.

Anki
www.barfotahovens.sida.nu

Tack!
Jo jag har ingen brådska någonstans, så jag tror att jag tar den omständliga vägen med bästa slutresultatet, faktiskt! :D
Och tur har jag att det finns bra sakkunskap i huset! Så det ska nog gå bra. Har ju redan två stora hästar som går barfota, så har lite erfarenhet redan. Men de hade inte problemhovar och är ju inte islandshästar... Så därför tyckte jag att denna frågeställning var intressant! :)
Gamlingen min (av de stora, då) som är 17 har gått ett år utan skor nu och klarar sig riktigt bra! :)
Har flera kompisar som följer Strassermetoden med bra resultat. Jag följer min "gut feeling" och makens yrkeskunnighet. Inte metoder... :cool:
Inte för att metoderna är fel, de är bra att ha om man själv inte kan!

OlleAtlas: Tack för välkomnandet! Kul att vi träffas överallt nuförtiden!!! :)
Och nej, hädisk som jag är rider jag ut i fleecejacka... :D Och Sandringham dressyrsadel också, hujedamej!!! :devil:

Liknande trådar

Ridning Hej! Min islandshäst har nyligen blivit barfota efter många år med järnskor. Rider med boots fram och tycker inte han ömmar något...
Svar
6
· Visningar
1 126
Senast: Roheryn
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 814
Senast: ildiko
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 468
Senast: Ragdoll
·
Kropp & Själ Hjälp, min blåsa har börjat styra mitt liv. Skulle behöva råd/tips/delade erfarenheter, tack. Har alltid haft en relativt liten blåsa...
Svar
11
· Visningar
711
Senast: Glimra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka