Sv: barfota töltare
Du kommer att få bättre hovar och bättre gångarter.
(Detta inlägg är även till alla andra som undrar)
Jag skodde av min islandshäst efter fång och hovbensrotation. Hovarna var i katastrofskick.
Min häst kunde gå utan boots efter ca 6 månader på alla underlag utom grovgrus, trots otroliga hovskador.
Idag två år efter så fungerar han felfritt som barfotahäst och har fått finare gångarter, renare
Smidigare häst.
Vackra hovar
Det är olika hur lång tid det tar att få en fungerande barfotahäst. Man kan säga att hoven måste hinna stimuleras och utvecklas till det jobb den ska klara. Därför måste man ofta ha boots till hands i början.
Många som skor efter några månader igen gör det av okunskap. Hoven växer ut starkare men tar tid att nå marken. :smirk:
Man måste ge hoven tid att bli starkare den kan inte direkt efter att haft sko (och då hjälp med att hålla ihop hoven som försvagas) kunna gå på grus utan. Man får anpassa arbetet efter hovens skick och låta hoven hinna anpassa sig till arbetet, eller ha boots så länge.
Jag har fått kommentarer från Veterinärer som synade honomefter knappt ett år i annat ärende att han rör sig otroligt smidigt. "Hade han verkligen hovbensrotation?"
Mitt råd är att ska man prova barfota så måste man läsa på mer om hovar. Köp böcker, filmer, läs på nätet där mycket bra info ligger ute.
Hästen blir känsligare mot obalans och minsta röta i hovarna, det märks ofta genom mer känslighet. Detta lägger större ansvar hos dig på att förstå din hästs hovar och hålla dem friska. Man måste sköta och förstå dem bättre än att låta hovslagaren sko var 8 vecka.
Friska hästar fungerar ofta fullt ut efter ett halvår.
Anki
www.barfotahovens.sida.nu