Nä, ingen har någonsin alla rätt.
"Ställ ditt eget knä framför hästens framknä så får du sen hur litet knät är på hästen."
Ja, knät är litet, men det är trots allt gjort för att bära 500kg (vilket det ju gör ex i galopp när hästen bara har ett ben i marken). Det GÅR inte att jämföra med mitt knä, för det är inte byggt för att klara den tyngden.
"Du vill inte se det så"
Hur vill jag inte se det? Att man kan inte kan byta ut en viktbärande kroppsdel hos en varelse mot motsvarande från en annan art som är gjort för att bära en sjundedel av vikten? Nej det håller jag inte med om. Man kan inte jämföra rakt av på det viset. Men det är bra att chefsveterinären fick fram budskapet (god ridning är superviktigt).
Jag håller helt och hållet med om att hästar har många "svaga" punkter och att det inte finns något sämre än dålig ridning för hästkroppen. Men det var väl inte riktigt det som tråden handlade om, eller?
Att det är dåligt att sko hästen har inget med dålig ridning att göra (förutom att den oskodda klarar sig något lite bättre än den skodda genom mindre slitage på de snedbelastade lederna etc, eftersom ÅTMINSTONE stötdämpningen i hoven fungerar som den ska)
"Men man får se det här i lite större perspektiv. Bra hovvård, med eller utan skor (beror på individ och uttnyttjandegrad och underlag), väl utbildade ryttare som undelättar för hästen, regelbunden träning och då menar jag korrekt träning, bra foder, hästhållning vad gäller hagar och uppstallning."
Förstår inte vad du vill ha fram här riktigt.
God hästhållning under så naturliga förhållanden som det bara går är ju alltid målet. Sen att inte alla har möjlighet att ha hästen på lösdrift tex är en annan sak.
Det värsta är att väldigt många inte VET vad som är god ridning, hovvård, foder, utevistelse etc etc.
Jag kan inte ha min häst på lösdrift nu, av flera anledningar. nr 1 är att det inte finns nån på mopedavstånd från Malmö...
Men jag kan ju ha det som mål. Jag kan försöka ordna det när jag flyttar ut på landet om nåt år, av den enkla anledningen att jag vet om det är bra.
För bara några år sedan så hade det varit självklart för mig att ha hästen uppstallad, sko var 6-8 v. rida för en dålig tränare (som jag hade trott var helt ok) etc etc.
Jag har väldigt långt kvar men jag har åtminstone börjat öppna ögonen, ifrågasätta och tänka själv.
"Jaa, du Hanna. Jag tycker att vi är lite söta med våra åsikter. Någonstans på mitten kanske sanningen finns. Kram!"
Jag är inte säker på vilka som är ytterligheterna så jag kan inte avgöra vad som finns mitt emellan dem.
KRAM!