Barfota - hästar

Min tvååring verkas under vintern ca var 8:e vecka. I våras satte hovarna igång att växa fortare, så nu kör vi var 6:e vecka. han har haft lite spröda hovar men det börjar bli bättre nu, han har aldrig ömmat eller så. Min hovslagare tar 250 plus resa för verkning, det brukar bli 300, beroende på hur många vi är som behöver henne samtidigt.

Jo visst, men om man då har den stora klumpen på ryggen och går i för trånga skor så att man får skoskav, dålig cirkulation och vibrationer av skorna som gör att muskler, leder och senor tar stryk så blir det inte bättre. Hade hästarna fått leva mer naturligt och rört sig 2-3 mil per dag som de behöver(utan skor)hade de förmodligen klarat av att bära en ryttare ännu bättre. Ett så naturligt liv som möjligt för hästen tror jag är bästa medicinen för att behålla en frisk häst. Hästen ska röra sig mycket, leva i flock, ha fri tillgång på grovfoder och vatten, inte stå i en box på nätterna och gå barfota. Då har man undanröjt många problem för hästen. Sen är det att se till att utrustningen passar, sköta hovarna och träna på ett bra sätt. Jag försöker själv att anpassa mig så mycket som möjligt efter hästen och inte tvärtom. Min häst går ute hela tiden, han är barfota, har tillgång till både grovfoder och vatten och har en lekkamrat. Än är det inte perfekt. Ska fixa större hagar. Så han rör sig mer. Och flera kompisar. Man kan försöka göra det man kan. Jag ser ju hur bra hästarna trivs ute och varför ska de då in i en box på nätterna? :confused: Jag har inte alltid hållit mina hästar på detta sätt men det är ju bra om man kommer till insikt någon gång. Man lär så länge man lever :) Det är hemskt att se hur många hästar som far illa pga av männsikors okunnighet och egoism. Man ser fler sjuka hästar än friska och så ska det väl inte vara :confused:

Alla mina oskodda hästar får jätteont i hovarna på hösten när hagen fryser och blir knölig. De svullnar upp i hela benen och ser ut som om de är drabbade av lymfangit. Detta gäller även den utav dem, nu 8 år, som gått barfota största delen av livet. Det lägger sig på 1 dygn när jag slår på skor.

Jag rider ingen av mina oskodda hästar lika "hårt" som jag gör med de som är skodda, men det beror på att jag har steniga vägar här omkring. På sand/gräsunderlag är det ingen skillnad. Om jag hade boots vore det nog ingen skillnad alls på ridningen, förutsatt att de sitter ordentligt, förstås.

En av dem är otroligt hovöm och glider dessutom flera centimeter i hovisättningen bak plus att han nöter av tårna katastrofalt, går barfota på gräsunderlag när jag ställer av honom, i övrigt går det inte att rida honom barfota där det är det minsta stenigt och inte alls innan sömhålen "vuxit ner", hovarna går sönder ändå.

Önskar att jag kunde ha alla barfota alltid och överallt, men så enkelt är det då inte för mig iallafall, man måste ta hänsyn till individ, underlag och ridning. / Å

[Hästens kotled är lika stor som vår handled. Den är inte gjord för att bära på ryggen. Du kan jämföra med att ta en ensilagebal på flera hundra kilo på din kropp och sedan springa och hoppa på händer kånkandes på den. Det är vad hästens leder får utstå.]

Den här liknelsen har sina svagheter.

skillnaden är att hästens kotleder är gjorda föra att bära 500 kg, det är inte våra handleder. En ryttare som väger 70 kg som rider en häst som väger 500 kg utgör en sjundedel av hästens vikt. Så för att få den här liknelsen att stämma skulle vi skulle packa på människan en sjundedel av hennes vikt dvs 10 kg i det här fallet.

Sen kan man inte jämföra olika strukturer bara för att de är lika stora i omfång. Vår fotled är inte sådär jättemycket tjockare än vår handled och ändå är den mycket starkare.

sen håller jag helt med om att hästar inte är gjorda för att sitta på egentligen och att riktig ridning är oerhört viktigt!

Det som sker när hästen är skodd är bla att:

1. hoven försvagas eftersom den inte utsätts för slitage

2. strålen får inte kontakt med marken och förlorar då sin funktion som stötdämpare och blodpump.

3. Hoven kan inte vidgas som den ska när den sätts i marken vilket ger sämre stötdämpning.

4. sömmarna gör att hoven lätt får sprickor

5. hovbenet sänks, plattare sula

6. höga trakter ger en felaktig hovbensposition

7. sämre blodcirkulation = torrare hovar, skörare och försämrade strukturer innuti och utanpå hoven

8. Lättare röta i bärranden och lamellranden

9. mkt vibrationer varje gång järnbeslaget sätts i marken vilket är dåligt för lederna.

mm mm

//Hanna

Jag tycker att det är charmigt med våra olika syn på saker och ting. Ingen har nog fel och ingen har nog rätt. He he. Jämförelsen har jag fått av chefvet på en klinik som ingående har förklarat detta för mej. Du vill inte se det så. Jag fick upp mina ögon för vad viktigt det är att vi inte belastar hästar fel. Ställ ditt eget knä framför hästens framknä så får du sen hur litet knät är på hästen.
Jag tycker att det är väldigt viktigt att inte överviktiga, obalanserade ryttare snedbelastar våra hästar. Ta själv en ryggsäck på ryggen med 10 kilo och så packar du allt åt ena sidan. Du skulle inte gå många dar utan att få ont i ryggen och bena. Det skulle inte hjälpa att ha bra på fötterna då. Jag vet att det är naturligt för en hov att vara barfota, jag är ju inte helt blåst. Men man får se det här i lite större perspektiv. Bra hovvård, med eller utan skor (beror på individ och uttnyttjandegrad och underlag), väl utbildade ryttare som undelättar för hästen, regelbunden träning och då menar jag korrekt träning, bra foder, hästhållning vad gäller hagar och uppstallning. Jaa, du Hanna. Jag tycker att vi är lite söta med våra åsikter. Någonstans på mitten kanske sanningen finns. Kram!

Nä, ingen har någonsin alla rätt.

"Ställ ditt eget knä framför hästens framknä så får du sen hur litet knät är på hästen."

Ja, knät är litet, men det är trots allt gjort för att bära 500kg (vilket det ju gör ex i galopp när hästen bara har ett ben i marken). Det GÅR inte att jämföra med mitt knä, för det är inte byggt för att klara den tyngden.

"Du vill inte se det så"
Hur vill jag inte se det? Att man kan inte kan byta ut en viktbärande kroppsdel hos en varelse mot motsvarande från en annan art som är gjort för att bära en sjundedel av vikten? Nej det håller jag inte med om. Man kan inte jämföra rakt av på det viset. Men det är bra att chefsveterinären fick fram budskapet (god ridning är superviktigt).

Jag håller helt och hållet med om att hästar har många "svaga" punkter och att det inte finns något sämre än dålig ridning för hästkroppen. Men det var väl inte riktigt det som tråden handlade om, eller? :)

Att det är dåligt att sko hästen har inget med dålig ridning att göra (förutom att den oskodda klarar sig något lite bättre än den skodda genom mindre slitage på de snedbelastade lederna etc, eftersom ÅTMINSTONE stötdämpningen i hoven fungerar som den ska)

"Men man får se det här i lite större perspektiv. Bra hovvård, med eller utan skor (beror på individ och uttnyttjandegrad och underlag), väl utbildade ryttare som undelättar för hästen, regelbunden träning och då menar jag korrekt träning, bra foder, hästhållning vad gäller hagar och uppstallning."

Förstår inte vad du vill ha fram här riktigt.
God hästhållning under så naturliga förhållanden som det bara går är ju alltid målet. Sen att inte alla har möjlighet att ha hästen på lösdrift tex är en annan sak.
Det värsta är att väldigt många inte VET vad som är god ridning, hovvård, foder, utevistelse etc etc.

Jag kan inte ha min häst på lösdrift nu, av flera anledningar. nr 1 är att det inte finns nån på mopedavstånd från Malmö...
Men jag kan ju ha det som mål. Jag kan försöka ordna det när jag flyttar ut på landet om nåt år, av den enkla anledningen att jag vet om det är bra.
För bara några år sedan så hade det varit självklart för mig att ha hästen uppstallad, sko var 6-8 v. rida för en dålig tränare (som jag hade trott var helt ok) etc etc.

Jag har väldigt långt kvar men jag har åtminstone börjat öppna ögonen, ifrågasätta och tänka själv.

"Jaa, du Hanna. Jag tycker att vi är lite söta med våra åsikter. Någonstans på mitten kanske sanningen finns. Kram!"

Jag är inte säker på vilka som är ytterligheterna så jag kan inte avgöra vad som finns mitt emellan dem.

KRAM! :)

[Förstår inte vad du vill ha fram här riktigt.]
Det jag skrev i tidigare inlägg. Att se barfotagång som lösningen på alla problem är att göra saker och ting för enkelt. Läs på uppöver så ser du hur vi halkade hit.
[Ja, knät är litet, men det är trots allt gjort för att bära 500kg ]
Det jag säger här är inte att hästens knä är för litet för att bära sig själv. Men att det blir en enorm påfrestning för en sådan liten led om det är så att den bär något på ryggen. (vi hamnade där för att någon ville ha allt så naturligt som möjligt, och då påpekade jag att det INTE är naturligt att bära på ryggen för en häst. Vi sitter där den bär som sämst). När hästen landar efter ett hoppsprång så talar vi om en enorm belastning av det ben den landar på. Är du med på tanken. Om vi skall hårddra det för att det ska bli naturligt för våra vänner hästarna så får vi nog stå kvar på marken.

Liknande trådar

Hästvård Tjena! I lördags tog jag och hovis beslut att vi ska ta av skorna fram på min häst. Han är barfota bak sedan föl och har starka, bra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
12 758
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
733
Senast: Miingla
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 123
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
752
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka