Barfota eller skodd häst?

C

Cec

Drog av skorna på min häst för drygt en vecka sedan, han har gått barfota förut. (foderhäst sedan ca 5 veckor sen).
Varför jag gjorde det var att funkar han barfota är ju det kanon då det är det mest naturliga, och att kostnaden sjunker lite grann.

Har nu märkt att han har blivit lite ömfotad, rider mycket på grusvägar.

Så ni bukefalister, hur hade Ni gjort? Skott han igen eller hoppas på att ömheten försvinner?!
Har hört att de kan bli lite ömfotade en tid efter det att man har dragit skorna.

Tacksam för råd och tips!

Sv: Barfota eller skodd häst?

jag tycker att barfota är bäst men rids hästen mkt så borde man i alla fall ha den skodd fram om den ömmar lite. min 3 tjej på 3 nu är oskodd men hon rida bara 1 gång i veckan å på mjuk underlag. inget hårt grus elelr liknande. mina andra rids redelbunder mellan 3-6 dagar/vecka därför är dom skodda. men ska du ej rida så kan din pålle nog lika väl gå oskodd.. men som sagt tycker du det är skönt att springa barfota på grus??? hade du ridit på gräs å liknande så hade jag skippat dojor men grus sliter mkt å gör ont om man trampar fel på de..

de e min åsikt.

Du kan ju ha boots annars när du rider på grus .
Ja det tar ett tag innan ömfotheten försvinner ,,rid på vägkanten o i gräset ett tag framöver.

Ja, inte hade jag då satsat på en barfotagång vid den här årstiden utan väntat till närmare våren/sommaren då backen är mjukare. Mycket snällare för hästen med mjuk övergång. Dessutom hade jag låtit den vara ett par veckor utan ridning för att den ska få en ärlig chans.

Jag ahr min barfota, men han ömmar inte alls. Ömmar hästen hade jag slängt på skor.

Ja, inte hade jag då satsat på en barfotagång vid den här årstiden utan väntat till närmare våren/sommaren då backen är mjukare. Mycket snällare för hästen med mjuk övergång. Dessutom hade jag låtit den vara ett par veckor utan ridning för att den ska få en ärlig chans.

Det VAR vår....
Vem hade trott att vintern skulle komma igen?! Här har vi gått i lera upp till knäna, både jag och häst! Det var anledningen till att jag plockade av han skorna...
Hmmm, hovis kommer under veckan, blir nog skor, eller, DET BLIR SKOR;)

Jag har alltid varit för barfotahästar till jag för ca 2 veckor sedan läste en artikel i någon av dom större hästtidningarna (minns inte vilken). Där var det en islandsgubbe som sa: Hästar har haft skor i flera hundra år och det finns en anledning och det är att vi jobbar dom. Skorna är till för att underlätta!

Sen jag läste det har jag börjat tvivla ^^. Min häst är alltid skodd då han är ett känsligt fullblod. Så jag kan inte ge dig något bra svar för stunden. MEn det beror nog lite på hur mkt man rider och vad du har för underlag. Har du bara grusvägar så skulle jag nog ha skor men om du har mkt mjuk skog så kanske inte

Det är ju just detta, en del säjer si och andra så...
Är i en mindre konflikt med mig själv ang hur hästar ska skötas, matas, skos, ridas osv...

En kompis sa till mig att det är ett handikapp för hästen när den skos..
Hon säjer att ömheten kommer ge sig med tiden. Jag rider som sagt nästan enbart på grusvägar och skogsvägar. 2 gånger i veckan i ridhus..
Hört att det sliter en del på fossingen när det rids på grusvägar.

Hmm, som jag skrev ovan, det blir skor! Sen får "kompisen" säja vad hon vill!

Varför inte tänka igenom saken innan du skor av?
Jag blir lite frustrerad när folk "hört att det är bra med barfota" och sedan skor av för att upptäcka veckan efter att "oj, min häst ömmar visst på grusvägen utan sina skor" och sedan sko på.
Det kan ta tid innan hovarna växer på sig och läker ut så att den blir oöm och tills dess skall man antingen bara rida på sånt underlag hästen är bekväm på eller dra på boots som skyddar hovarna tills de inte behövs längre.
Är man inte beredd att anpassa sig till hästen och kanske tänka efter lite så skall man inte sko av från första början.

om man skulle lyssna på din kompis skulle jag inte ha någon häst längre:P hihi går hna utan sko i mer än 1-2 dagar blir han så halt att han måste äta medicin. dessutom går fötterna sönder jättefort!

Har du ingen kunnig vuxen människa i din närhet?

kompisar vet inte alltid bäst.
Fråga hovslagaren:idea:

om hästen är öm så ska den ha skor! men du kan skaffa boots istället, det funkar bra att rida med om man mest rider ut.

Rider man bara någon gång i veckan och/eller på mjuk mark eller om hästen bara vilar så tycker jag hästen gott och väl kan gå barfota!
Om de å andra sidan rids en del så tycker jag att man ska sko

Men det är ju ett helt typiskt marsväder ?! Så har det ju vart alltid. Klart det kommer vinter, skulle det vara speciellt i år när det aldrig någonsin varit annorlunda ?

Varför inte tänka igenom saken innan du skor av?
Jag blir lite frustrerad när folk "hört att det är bra med barfota" och sedan skor av för att upptäcka veckan efter att "oj, min häst ömmar visst på grusvägen utan sina skor" och sedan sko på.
Det kan ta tid innan hovarna växer på sig och läker ut så att den blir oöm och tills dess skall man antingen bara rida på sånt underlag hästen är bekväm på eller dra på boots som skyddar hovarna tills de inte behövs längre.
Är man inte beredd att anpassa sig till hästen och kanske tänka efter lite så skall man inte sko av från första början.

Alltså, det är inte så att jag helt plötsligt en dag kom på att "nu ska skorna av på pållen, barfota är bra"!
Jag frågade ägaren till hästen om han har gått barfota förut och hur han funkade med det. Det har inte varit några problem förut.
Han har mkt bra och hårda hovar.
Pratade även med hovis och han tyckte oxå att det skulle funka.
OCH, jag tänker efter inte bara "lite" utan väldigt mycket i mitt hästhanterande. Men, ibland blir det inte som man har tänkt sig:smirk:
utan man får lov att be om hjälp eller att rådfråga kunnigt folk som det finns här på buke:banana:

Har du ingen kunnig vuxen människa i din närhet?

kompisar vet inte alltid bäst.
Fråga hovslagaren:idea:

Kompisen vuxen:angel:
Och jag sväljer inte allt med hull och hår...

Men, gjort är gjort...

Tack för Era svar!

Skor eller inte? Ja det får din häst tala om för dig ....

Som någon sa så kanske du skulle vänta tills våren verkligen kommer :) Vi blev ju som sagt lite lurade! :D

Vår häst som med tiden fått väldigt bra hovar har varit barfota nu i några år och rids bl a väldigt mycket på grusvägar.

På sommaren är de vägarna hårda och som sandpapper men trots det är tillväxten på hovarna större än slitaget så vi måste ändå kalla på hovslagaren för verkning relativt ofta - kanske var 5-6:e vecka.

Ska du ha barfota så se till att du har en duktig och intresserad hovslagare som du kan ha en dialog med. Det är han/hon som är experten men du som känner din häst. Tillsammans kan ni komma fram till vad som är bäst för hästen.

När jag tog av skorna bad jag min hovis vara ärlig och rättfram mot mig när det gäller hästen hovar. Jag ville gärna prova att ha barfota men inte på bekostnad av hästens välbefinnande så om det skulle dyka upp problem av sådan art att barfota var omöjligt ville jag att hovis talade om det för mig och i så fall hade jag lyssnat. :)

En sak till: Jag vet en hel del hästar som denna vinter plötsligt blivit ömma pga all denna väta! Hovarna blir liksom uppluckrade och känsliga. Tror coari här på Buke har skrivit något om det...

I sådana fall kan man kanske ha barfotaboots vid ridning tills det blir bättre.

Senast ändrad:

kolla med hovis vad han/hon tycker...

hästar kan bli lite ömfotade första dagarna då de inte är vana det o sen bli bättre.

själv skall jag testa o ta av skorna till sommaren men då kommer jag o göra det ca 2 veckor innan hovis skall komma ut så får vi se vad min häst tycker om det går det inte bra så blir det skor igen.

Drog av skorna på min häst för drygt en vecka sedan, han har gått barfota förut. (foderhäst sedan ca 5 veckor sen).
Varför jag gjorde det var att funkar han barfota är ju det kanon då det är det mest naturliga, och att kostnaden sjunker lite grann.

Har nu märkt att han har blivit lite ömfotad, rider mycket på grusvägar.

Så ni bukefalister, hur hade Ni gjort? Skott han igen eller hoppas på att ömheten försvinner?!
Har hört att de kan bli lite ömfotade en tid efter det att man har dragit skorna.

Tacksam för råd och tips!

Fråga ägaren. När jag har en häst på foder är jag noga med att göra på det sätta ägaren vill.

Hälsning Maja

Fråga ägaren. När jag har en häst på foder är jag noga med att göra på det sätta ägaren vill.

Hälsning Maja

Om du hade läst tidigare inlägg så hade du sett att jag har pratat med ägaren. Kan tillägga att vi har en mycket god kontakt hon och jag och jag skulle aldrig gå emot ägaren...

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 069
Senast: muslidag
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 468
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka