Barfota eller skodd häst?

Sv: Barfota eller skodd häst?

Om det gått bra förut kan man fråga sig som gick fel denna gång? Olika hovslagare gör STOR skillnad kan jag säga, först och främst. Sedan kan jag tycka att man alltid skall vara förberedd på att hästen kan bli öm åtminstone på vissa underlag och tänka efter om man är beredd på att göra det som krävs för att hästen skall må bra.
Du kanske tycker att du tänkt igenom det hela, men jag tycker fortfarande att det låter ogenomtänkt. Det är en bonus om hästen funkar på alla underlag redan från dag ett efter en avskoning! inte en förutsättning för att det skall funka även i framtiden.

Hästen ska fungera o må bra o är den ömfotad skaffa boots att ha på grusvägarna eller på med skor igen.

Det du säger att hästen tidigare fungerat barfota kan ju stämma o då röstar jag för boots en övergångsperiod om du nu vill ha hästen barfota.

Hästar som skos verkas annorlunda än de som ska gå barfota o det tar ett litet tag att nöta hovarna på rätt sätt så de slipper vara ömma. En häst som skos verkas ju helt platt på undersidan o går med andra ord på sulan utan skor, en barfotahäst verkas lite skålformat så den går på bärranden. Sätt på boots o se till att hästen blir verkad så den inte går på sulan så ska det väl funka barfota igen antar jag...

själv skall jag testa o ta av skorna till sommaren men då kommer jag o göra det ca 2 veckor innan hovis skall komma ut så får vi se vad min häst tycker om det går det inte bra så blir det skor igen.

Det är bättre att verka hästen för barfotagång i samband med avskoning så den inte fläker av en massa hovvägg i onödan.

Hästen ska nog inte vara barfota om man rider Varje dag på hästen.Men annars så går de :) Jag tycker bäst om när hästarna är barfota,för då kan man ju rida i snönn utan att hästen får klackar och halkar ;D

Var ju ett tag sedan jag startade tråden, idag har han skor runt om. Inga problem med det.
Som sagt, han rids varje dag...

Förnuftigt av dig. Jag trodde at bevisen att inte barfota funkar (finns en del häst som klarar det) borde vara solklart nuförtiden. Jag har sett hästar som i flera år fortfarande är ömfotade där ägarna väntar tills det ska gå över var finns förnuftet.

Min häst går barfota, och det går riktigt bra. Men själv vet jag egentligen inte vilket jag tycker hästen ska ha. Okej visst, barfota är det mest naturliga för hästen. Men är det naturligt för en hästhov att gå varje dag på asfalt och grus? Det är ett dilemma som många väjar för. Okej, hästen kanske blir bättre med tiden men det är en otrolig påfrestning för hovarna som egentligen ska gå på gräs (vilt tillstånd).

Och om jag ska vara lite kritisk för skoning så tror jag inte det är heller bra för hoven att få en massa spik genom hovarna. Det är lite som att sätta på en för liten sko på oss själva. Hur hade det känts egentligen?

Jag tror man får känna lite själv, har hästen bra hovar och inte ömmar utan skor finns det kanske ingen anledning att sko den, det får var och en för sig avgöra.

Min hingst får gå utan skor, dock är det inte jag som bestämmer om honom och ägaren envisas med att låta honom gå barfota. men som sagt så vet jag inte vad som är rätt och fel eftersom båda alternativn har för och nackdelar.

MvH//Louise:)

Jämförelsen med människor haltar, ganska rejält. Sist jag kollade hade jag dåligt med hovmaterial att spika fast "mina för små skor" i. Förstår faktiskt inte alls vad du menar med att det skulle jämställas med "för små skor" på en människa och att sko en häst.

En frisk, väl växande hov tål sömningen bra.

Jämförelsen med människor haltar, ganska rejält. Sist jag kollade hade jag dåligt med hovmaterial att spika fast "mina för små skor" i. Förstår faktiskt inte alls vad du menar med att det skulle jämställas med "för små skor" på en människa och att sko en häst.

En frisk, väl växande hov tål sömningen bra.

Det jag menar är att hoven växer hela tiden, det är ju därför man får byta skor också. Och det är ju inte naturligt för en häst att få spikar in i hoven, så enkelt är det bara. Men ingen häst har ju dött av det heller. Sen har ju barfotagång en effekt att få hästar halta och ömfotade. På det sättet skulle jag verkligen sätta skor på min häst, eller iaf boots.

Det finns som sagt många för och nackdelar men en frisk och växande hov, om den nu skulle tåla sömningen bra, då skulle aldrig någon häst få hovröta, bölder och pålagringar. För dessa sjukdomar har väldigt mkt med skoning att göra.. Har själv gått kurses i barfotagång och ser även nackdelar för det, men eftersom en häst föddes utan skor så borde den egentligen också gå utan, tills den isåfall kräver skor. men då skulle jag rekomendera boots ist.

Det jag menar är att hoven växer hela tiden, det är ju därför man får byta skor också. Och det är ju inte naturligt för en häst att få spikar in i hoven, så enkelt är det bara. Men ingen häst har ju dött av det heller. Sen har ju barfotagång en effekt att få hästar halta och ömfotade. På det sättet skulle jag verkligen sätta skor på min häst, eller iaf boots.

Det finns som sagt många för och nackdelar men en frisk och växande hov, om den nu skulle tåla sömningen bra, då skulle aldrig någon häst få hovröta, bölder och pålagringar. För dessa sjukdomar har väldigt mkt med skoning att göra.. Har själv gått kurses i barfotagång och ser även nackdelar för det, men eftersom en häst föddes utan skor så borde den egentligen också gå utan, tills den isåfall kräver skor. men då skulle jag rekomendera boots ist.

Hovröta och bölder är sällan en följd av en korrekt utförd skoning. När det gäller bärrandsröta är det mycket vanligare på ej skodda hästar enligt min erfarenhet.

Om vi nu ändå ska jämföra oss med hästar, även om jag tycker att det är lite svårt:
Vi föds också utan skor - alltså borde vi gå utan enligt resonemanget. Jag tycker dock att det är ganska skönt vid arbete utomhus att ha mina arbetsskor, som är utvalda för typen av arbete.

Kanske håller just den jämförelsen - vi behöver också se till att våra hästar har den utrustning som behövs för det arbete vi kräver av dem.

Hovröta och bölder är sällan en följd av en korrekt utförd skoning. När det gäller bärrandsröta är det mycket vanligare på ej skodda hästar enligt min erfarenhet.

Om vi nu ändå ska jämföra oss med hästar, även om jag tycker att det är lite svårt:
Vi föds också utan skor - alltså borde vi gå utan enligt resonemanget. Jag tycker dock att det är ganska skönt vid arbete utomhus att ha mina arbetsskor, som är utvalda för typen av arbete.

Kanske håller just den jämförelsen - vi behöver också se till att våra hästar har den utrustning som behövs för det arbete vi kräver av dem.

Just precis, kan inte annat än att hålla med dig! Visst, funkar det med barfota så är det kanon men, i de flesta fall fungerar det inte fullt ut.
Efter min "prövning" har jag lärt mig ett och annat, det är inte det "naturliga" som är det bästa utan man måste för guds skull anpassa efter vilket arbete man kräver av hästen;)

Jaja, jag har haft denna diskutionen med många och det verkar inte finnas ngt rätt eller fel.
Men min häst är barfota och detta fungerar aldeles utmärkt. den dagen han börjar ömma ska jag sätta boots på honom, och sen skor om jag får..

Tror faktiskt på den naturliga gången, sen måste man ju ta hänsyn till vilken typ av arbete hästen ska utsättas för, men det är en sak man själv får avgöra.

Mvh louise

Senast ändrad:

Jag har haft skor på min häst sen hon va 2 ½ år. Pga av att hon inte kunde gå 10 meter över gårdsplanen till hagen. Hon stod hellre kvar i boxen/ hagen än att gå på gruset!

Men har man en häst som funkar utan skor så hade jag valt barfota. Lånehästen som jag haft skulle jag aldrig drömma om att sko då han har så bra hovar funkar alldeles utmärkt att rida utan.

Jag har haft skor på min häst sen hon va 2 ½ år. Pga av att hon inte kunde gå 10 meter över gårdsplanen till hagen. Hon stod hellre kvar i boxen/ hagen än att gå på gruset!

Men har man en häst som funkar utan skor så hade jag valt barfota. Lånehästen som jag haft skulle jag aldrig drömma om att sko då han har så bra hovar funkar alldeles utmärkt att rida utan.

Ja det är skönt, man slipper ju kostnaderna också. Jag är glad att min häst har så bra hovar. Det är faktiskt skönt, men å andra sidan har jag ju hovverkare till honom var 10e vecka och det kostar ju också sina pengar men man sparar nog en del också =)

Hej
Jag har två st vbl travare som vi köpte för snart tre år sedan. Då gick nr 1 med skor runt om, nr 2 med bara skor fram. Tuvärr så kommer jag inte ihåg om nr 2 ömmande bak då. Men i alla fall så för två år sedan valde vi att nr 1 oxå fick gå med skor bara fram. I början ömmande han bak. Jag valde ju naturligtvis att bara rida hnm typ 3 ggr i veckan så han fick vänja sig. Jag red mkt försiktigt på grusvägar och asfalt.
Idag har både nr 1 och 2 JÄTTEFINA hovar. Framförallt bak. Hårda och fina! Och dem ömmar inte alls. Kan gå på alla typer av underlag. På grusväg med små och stora stenar, inga problem alls. Jag försöker rida dem varje dag om vädret tillåter.
Jag är ju lite emot skor och anser det att kan dem gå barfota så ska dem göra det. Men rids dem mkt så tycker jag ändå att dem i alla fall ska ha skor fram.
Mina går barfota runt om på vintern eftersom jag inte rider dem lika ofta då.

Hej
Jag har två st vbl travare som vi köpte för snart tre år sedan. Då gick nr 1 med skor runt om, nr 2 med bara skor fram. Tuvärr så kommer jag inte ihåg om nr 2 ömmande bak då. Men i alla fall så för två år sedan valde vi att nr 1 oxå fick gå med skor bara fram. I början ömmande han bak. Jag valde ju naturligtvis att bara rida hnm typ 3 ggr i veckan så han fick vänja sig. Jag red mkt försiktigt på grusvägar och asfalt.
Idag har både nr 1 och 2 JÄTTEFINA hovar. Framförallt bak. Hårda och fina! Och dem ömmar inte alls. Kan gå på alla typer av underlag. På grusväg med små och stora stenar, inga problem alls. Jag försöker rida dem varje dag om vädret tillåter.
Jag är ju lite emot skor och anser det att kan dem gå barfota så ska dem göra det. Men rids dem mkt så tycker jag ändå att dem i alla fall ska ha skor fram.
Mina går barfota runt om på vintern eftersom jag inte rider dem lika ofta då.

Ja, det är ju jätteskönt om hästen kan gå utan skor och det fungerar bra. Skönt att ha också det naturliga för hästen utan att det gör ont. Klart kan en häst ömma ibland men det är ju inte så konstigt :P

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 069
Senast: muslidag
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 391
Senast: alazzi
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 468
Senast: skiesabove
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka