Sv: Barfota eller inte?
Alltså.. man har ju inte skor på bara "för att". Utgångläget är ju att inte ha skor alls. Ömmar hästen behöver den skor. Räcker det med att bara ha fram, fine! Behöver hästen fyra skor för att klara av sin vardag så behöver den det. Svårare än så behöver det väl inte vara?
Jag har en helt utan som inte jobbar något speciellt. En håller jag på att köra in och hon har skor fram för hon ömmar, även vid promenader på grusvägar. Nu funkar det bra. När jag kommit igång med körningen helt kommer hon antagligen ha skor där bak med då en körhäst använder bakbenen lite mer än vanligt.
Tyvärr så har ju många faktiskt skor "bara för att", och det är synd, för många hästar kan eller kunde funka utan skor om man verkar och vänjer rätt, sen beror det ju såklart på hur hästens hovar var innan, och vad för foder man ger dem, hur dom verkas och hur man rider och vart, men varför slänga på skor när det verkar funka bra utan?
Jag råder dig att prova utan, men att se till att vänja in hästen sakta vid de lite hårdare underlagen såklart, så att hoven får en chans att härda sig innan man 'dömmer'. Samma med slitning, ofta så säger folk att dom slits för mycket fram, men ofta i sånna lägen så är det för att hästen landar med tån först, vilket inte är så naturligt, och då kan detta ofta korrigeras med rätt verkning, en bra balanserad hov sliter jämt, så ofta handlar det inte om att en häst "inte kan" gå barfota, utan att den inte kan gå barfota som den är verkad i dåläget, och folk 'ger upp' utan att ha försökt fixa det.
Sen såklart finns det många hästar som har för dålig hovkvalité, och att folk inte låter hoven vänja sig nog först, men det är ju också en sak man kan förbättra i de flesta fall.
Våga prova!
Allt att vinna och egentligen inget att förlora så länge man är observant och är villig at kanske göra ltie arbete för att vänja in etc.