Barfota eller inte?

A

Alpin87

Min häst har gått utan bakskor nu ett tag, det fungerar jättebra faktiskt. Nu funderar jag på om hon kanske skulle vara helt barfota? Jag har absolut inte bestämt mig men undrar vad ni ser för för- och nackdelar med det? Hon rids ca 4 dagar/vecka och rids i olika sorters terräng, hopptränas och rids dressyr på. Jag har tidigare haft henne skodd runt om men nu som sagt bara fram..

Vill gärna höra folks åsikter om vad som är bra och dåligt med barfotagång?

Sv: Barfota eller inte?

Kan hästen gå barfota utan att ömma tkr jag det är de bästa.

Sen tycker jag det bästa är att antingen ha dem helt barfota eller 4 skor.

Varför är det inte bra att ha skor fram och utan bak?

Jag vet ju inte om hon kommer ömma eller inte. I början lär hon ju bli öm men det brukar ju gå över när hoven är ''härdad''..

det är enorm skillnad på att bara vara utan skor bak och att vara utan skor fram. frambenen bär mkt mer vikt.

det är inte så många hästar som kan vara barfota året om och ridas på grus, gå i knölig hage osv. vad du kan göra är att ta av skorna men köpa boots, så kan hästen ha dom när ni ska rida på vägarna och vara barfota i hagen och på ridbanan.

Ja men om hon nu går bra oavsett underlag utan skor bak så ser jag inte något negativt att ha så? Eller blir det helt fel?

Jag känner att jag gärna har så om det funkar men fjordtokan ^^ tyckte det var bättre att sko runt om eller ha helt barfota..

Alltså.. man har ju inte skor på bara "för att". Utgångläget är ju att inte ha skor alls. Ömmar hästen behöver den skor. Räcker det med att bara ha fram, fine! Behöver hästen fyra skor för att klara av sin vardag så behöver den det. Svårare än så behöver det väl inte vara?

Jag har en helt utan som inte jobbar något speciellt. En håller jag på att köra in och hon har skor fram för hon ömmar, även vid promenader på grusvägar. Nu funkar det bra. När jag kommit igång med körningen helt kommer hon antagligen ha skor där bak med då en körhäst använder bakbenen lite mer än vanligt.

Tycker ditt resonemang låter väldigt vettigt. Jag ska nog fortsätta köra på det här eftersom att det fungerar :) Hon var barfota från början men ömmade lite fram, då åkte skor på fram. Sedan (av någon anledning) började jag sko henne runt om. Nu har hon i en dryg månads tid gått utan bak vilket fungerar jättebra så jag låter det vara så om inte hovslagaren tycker annorlunda.

nej så länge det funkar bra som det gör, och hon använder bakbenen ordentligt så ser jag ingen anledning till att sätta på bak eller ta av fram.

vissa hästar som är oskodda bak kan bli tassiga med bakbenen, men det beror såklart på att dom ÄR ömma. skulle dom ha varit barfota runtom hade det knappast blivit bättre!

Nej hon arbetar på bra och ömmar inte :)

Kom gärna med fler åsikter om för och nackdelar :)

Alltså.. man har ju inte skor på bara "för att". Utgångläget är ju att inte ha skor alls. Ömmar hästen behöver den skor. Räcker det med att bara ha fram, fine! Behöver hästen fyra skor för att klara av sin vardag så behöver den det. Svårare än så behöver det väl inte vara?

Jag har en helt utan som inte jobbar något speciellt. En håller jag på att köra in och hon har skor fram för hon ömmar, även vid promenader på grusvägar. Nu funkar det bra. När jag kommit igång med körningen helt kommer hon antagligen ha skor där bak med då en körhäst använder bakbenen lite mer än vanligt.

Tyvärr så har ju många faktiskt skor "bara för att", och det är synd, för många hästar kan eller kunde funka utan skor om man verkar och vänjer rätt, sen beror det ju såklart på hur hästens hovar var innan, och vad för foder man ger dem, hur dom verkas och hur man rider och vart, men varför slänga på skor när det verkar funka bra utan?

Jag råder dig att prova utan, men att se till att vänja in hästen sakta vid de lite hårdare underlagen såklart, så att hoven får en chans att härda sig innan man 'dömmer'. Samma med slitning, ofta så säger folk att dom slits för mycket fram, men ofta i sånna lägen så är det för att hästen landar med tån först, vilket inte är så naturligt, och då kan detta ofta korrigeras med rätt verkning, en bra balanserad hov sliter jämt, så ofta handlar det inte om att en häst "inte kan" gå barfota, utan att den inte kan gå barfota som den är verkad i dåläget, och folk 'ger upp' utan att ha försökt fixa det.

Sen såklart finns det många hästar som har för dålig hovkvalité, och att folk inte låter hoven vänja sig nog först, men det är ju också en sak man kan förbättra i de flesta fall.

Våga prova!
Allt att vinna och egentligen inget att förlora så länge man är observant och är villig at kanske göra ltie arbete för att vänja in etc. :)

det handlar ju inte bara om verkning och att vänja, många underlag är tyvärr olämpliga för barfota hästar, så sant dom inte varit barfota hela livet. det är dessutom svårt att vänja en vuxen häst vid att gå på sten och grus utan att det börjar handla om djurplågeri och onödigt lidande för hästen. även om många förespråkar detta som en nödvändig fas. :crazy:

jag tog av skorna på min när han var gott över 20. och det funkade ju, fick väldigt fina hovar (och större). på gräs och sand/mjuk grus gick det fint, men boots behövdes alltid fram vid hårda underlag.

Ja det där låter vettigt. Jag tror dock att hon får ha skor fram ett tag till så kanske jag kan börja vänja henne i sommar när hon går på bete och inte rids så mycket så att hon kan sättas igång lugnt utan skor i så fall :)

tre av våra går barfota o mår bra av det,den fjärde är väldigt skör i sina framhovar så han har skor fram

Okej! Jag har inte mycket kunskap om barfotagång men kan tänka mig att det egentligen är det bästa alternativet!

Jag har läst lite smått och enligt förespråkarna är de bara ömma i början för att man tagit bort hovens förutsättningar genom att ha skor på men att det ändrar sig så småningom.

Om jag väljer att ta av henne skorna runt om nu, på vilket sätt skulle jag behöva vänja henne i början? Kan det vara skadligt att rida som vanligt?

Gärna fler tips och kunniga människor hit :)

men om hästen går försiktigt med bakbenen är det ett tydligt tecken på att hovarna är ömma! en sån häst ska givetvis ha skor eller boots vid ridning.

jag har haft mina unghästar barfota en tid, tycker att det fungerar bra. De rids inte så mkt och slits inte heller så mkt. Jag har en tävlingshäst som aldrig varit skodd pga. hon klarar sig utan. Dock är problemet att en häst som går utan skor tar inte för sig på samma sätt hur mkt man än tror att hästarna gör det. Du får alltid ett bättre steg om du har skor på hästen.

Jag tycker dock inte att du ska ha hästen skodd bara fram. hästar lägger av naturen mer tyngd på frambenen, ryttarens uppgift är att fördela tyngden lika för att hästarna inte ska få belastningskador. En häst som bara är skodd fram lägger ännu mer tyngd på framdelen för att underlätta för bakhovarna som inte är skodda. Det finns forskning som tyder på detta. Hästar som bara är skodda fram leder större risk att drabbas av kotledsinflamation och benhinneinflammation m.m.

Liknande trådar

Anläggning Undrar om någon här varit med om något liknande och hur det isf hanterats. I vårt ridhus har vi tydliga hopp och dressyrtider. Under...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 869
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 894
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 901
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30