Barfot med tung arbetshäst

Sv: Barfot med tung arbetshäst

Glömde säga att; Nej jag har tyvärr ingen bild på honom tillgänglig (kommer dock ev. finnas med på hagbild i kommande nummer av "den lyckliga ryttaren" (byt till passande språk för att undvika arg moderator ;))

Sv: Barfot med tung arbetshäst

Jag vet inte om det är så ovanligt i sig men till skillnad från våra andra hästar.
Nordsvensken tillexempel sätter i tån då hon tar i. Typ rycker igång och drar sen väldigt "explosivt". Utan skor och rejäl brodd stupar hon på näsan direkt.
Åke däremot sätter i hela foten och "häver" sig i selen och segar istället (kan ju inte påstå att han drar långsammare rent tidsmässigt men en annan teknik).

Jag vet att det inte är särskilt tungt att dra på is men det är ovanligt att det ligger is i skogen och rätt på backen är det ganska mycket iallafall...

När jag skrev att han körs på is menar jag inte långa bitar typ sjö utan i tex ett "träsk" eller över ett dike, bäck, översvämmad våtmark där det bildats is.

Föredrar att köra/rida barfota så mycket som möjligt eftersom man slipper tappskor, brodd etc samt att man kan "fixa" hoven lite själv och ofta har en betydligt friskare hov.

Jag skulle vilja påstå att det är nordisen som drar helt fel. Inte den andre.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 367
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 465
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?