Barfot med tung arbetshäst

Sv: Barfot med tung arbetshäst

Gå in på epics hemsidaor.

Harmony horse eller Emmas hovvårds hemsida. googla. jag orkar inte :)

Har ett par epics att sälja förresten, de kan man brodda dessutom.

Jag kör barfota med mina stoora pållar (Shettisar...:crazy: ) Det går jätte bra men man måste nog titta på varje enskild hästs hovkvalite...en del sliter ju ner sina hovar snabare än andra...

Ps.Lite OT...men de verkar ju inte hindra andra... Jag känner att somliga här är väldig elaka...Jag kanske inte vet hela historien bakom detta men om det enda nån gör är att enligt somliga skriva dåliga inlägg så tycker jag det är otroligt dumt att hålla på som ni gör...SKÄMS på er:mad: Och att sen ta över hela tråden med era dumheter...fy ni får väl starta en egen tråd att prata om alla som ni ogillar...DS

Det beror lite på hur botsen nöts, men tillskillnad mot skor har hästen dom inte på dygnet runt utan bara på tex kör- och ridturen.
Läs mer här; :)
http://www.naturligahovar.se/
http://nh.ebutiken.nu/

Och till snigelfarmor; sätt alla bra sidor som bokmärken då kan man lätt plocka fram dom när det behövs, dvs om man har egen dator :angel:

Ni får ursäkta att jag nu tänker vara OT men vad är det här egentligen för mobbning ni håller på med???? Om ni tycker någon är blåst, håll det för er själva eller säg det privat till personen i fråga, SLUTA sitta och snacka skit öppen om personen.
Jag vet inte vad som gjorts och ärligt talat skiter jag i det men skärp er! Ni är väl vuxna människor?!

Thats it. Im done, carry on :angel:

Japp vi är vuxna. Men det verkar ju inte du vara eftersom du inte kan läsa hela tråden!!
Kom inte in här och hoppa på oss innan du har läst allt. Vid denna tiden var vi ganska less på allt vad puff började på. Du slriver att du inte vet vad som har gjorts och att du skiter i det. Men människa gör det då för fanken!!:devil:

Ja lite konstigt är det ju, att puffan var konstig här men nu är så gullig...:crazy: :cool:

Kul tråd (förutom tjafset mitt i). Funderar på att ha boots till min shire, när hon ska börja jobba lite mer.. Trodde inte det fanns så stora, men det gör det ju! Jippi!
En jag känner varnar mig dock, då en häst i hennes stall trampade bakoven på frambooten, och slet av muskler o allt möjligt i bringa, och ben. Hur vanligt kan sådant vara?

hehe, jag har en bunt med körsidor o faktiskt en hel mapp bara med barfotasidor då jag hade barfotahäst innan. Känner Emma personligen dessutom :) Rätt kasst då att inte kunna hennes hemsida utantill. hihi...
Men ibland orkar man inte, och hur svårt är det att googla, kanske upptäcker man nåt nytt kul.
Var hittade du bilden på släden?

Synnerligen ohyfsat att skriva inlägg om att någon kan vara förståndshandikappad! Hoppas verkligen att Du ber om ursäkt till berörd!
VÍ är MÅNGA handikappade (olika handikapp) som sysslar med hästsport och vill (liksom Du själv tror jag) bli bemött på ett normalt hyfsat sätt! Nästa gång Du skriver TÄNK efter FÖRE.

säg det till piffen istället, och orka skrika på på en gammal tråd???
Mitt budskap gick fram, personen försvann och slutade förstöra med sina konstiga jobbiga uttal. Ber INTE om ursäkt, men förstår om det kan ses som grovt språk.
Personen bannades två gånger ska sägas med, men bytte nick istället för att sluta uppföra sig dåligt.

Har inget emot förståndshandikappade om någon tror det, är själv ledsagare och stödfamilj.

Så, kan vi fortsätta med den trevliga tonen som fanns innan någon grävde upp den här från underjorden?

Släden? Är det inte nog med "annat ämne" i denna tråd :rofl:
Goooooogle är bara såå enkelt o bra :D

Du, försvann verkligen puff personen?
Blev hon inte bara personlighets förändrad? :idea:
Jag vet inte men det fanns tre puff*nånting och reg året stämmer typ på alla och inlägg med liknande innehåll ("knäpp korsning"... :angel: )

Äh, piff var dålig och puffan bra! :D

Olyckor kan alltid hända och det finns ju skräck historier med järnskor oxå, men det tar man tydligen lättare på...?

Har hästen extremt övertramp kanske man ska undvika boots, men i lungt tempo tror jag risken är minimal.
Det är ju när hästen travar fort eller galopperar jag tror det är större risk att snubbla med boots på...

vår ardenner (ca 1200 kg så jag tror nog han räknas som tung.) går barfota året runt. På vår/höst är det plöjning och harvning som gäller (fram för allt) på sommaren gör han lite höarbete och på vintern går han heltid i skogen.
Han är ganska speciell och drar på ett ovanligt sätt vilket leder till att han kan dra stock på upp till två ton i sax på blankis - utan brodd!

Vår andra ardenner (en aning mindre) går också barfota större delen av året men skos ofta på sensommaren eftersom han går mer i höt - leder till mer körning på bergkross vägar. Eftersom han har problem med intåade framfötter och verkas ofta sliter han ofta vilket lidre till att det behövs lite extra yta på sommaren.

Ingen av vår agår med boots och har aldrig provat detta så jag kan inte uttala mig om det. Dock kan jag tänka mig att det blir konstig friktion. Tänk ungefär som att springa i en gymnastikhall med för bra grepp i skorna. det går bra så länge man rör sig framåt men vid hastiga stopp eller svängar gör det ONT i leder och senor. Gissar att samma sak händer då man har gummiskor och kombinerar detta med tillexempel grusvägar.

Sv: Barfota med tung arbetshäst

jag rider mest min foderhäst men kör han ocks å han är oskod´d helatiden utom vintern får då skor fram med brodd. vi kör dock inget tungt utan erndast en rockard o under vintern får den nog stå

pållen är en ardenner.

vår ardenner (ca 1200 kg så jag tror nog han räknas som tung.) går barfota året runt. På vår/höst är det plöjning och harvning som gäller (fram för allt) på sommaren gör han lite höarbete och på vintern går han heltid i skogen.
Han är ganska speciell och drar på ett ovanligt sätt vilket leder till att han kan dra stock på upp till två ton i sax på blankis - utan brodd!

Har du bild på honom? :)
2 ton väger inte mkt på is :smirk: men hur på för vis drar han ovanligt??
Jag fattar om han betedde sig "ovanligt" på isen :crazy: (varför kör ni på isen? Hemska skador om de halkar!) men han drar "ovanligt" iaf?

Jag håller med dig om att det låter konstigt och väldigt onödigt. Fattar heller inte.

VAR finns det boots till shire? Min foderhäst har storlek 8 i skor. Finns det boots till henne alltså?

Hur funkar det med boots egentligen - har aldrig provat men är nyfiken... men måste förstås prata lite med hovis först. Hästen har lite problem med hovarna, som så många shire har, de spricker väldigt lätt om hon t.ex. tappar en sko... kan det vara idé att prova med boots i alla fall?

Annars - kan man ha boots som "reservsko" om hon tappar en vanlig? Tills hovis hinner komma alltså. Hon förstör hoven om hon tappat en sko på bara ett par dagar och hovis har inte alltid tid att komma på en gång.

Ok - lite OT är jag allt, mitt inlägg handlar ju inte direkt om körning... men jag har sett inlägg i denna tråd som är lååååångt mer ot så jag hoppas att jag är ursäktad...

Det bästa är om du kan ändra hela hästens livsstil så att hon kan "läka" hovarna så dom blir starka; lösdrift året om, stor flock, stor hage, mkt motion/rörelse.
Det kanske inte funkar för alla hästar samt långt ifrån alla har det tålamodet eller villjan (kan ta några år och kostar gör det!)
Men de hästar som fått chansen är väldigt friska, från topp till tå :D

Men du kan ju prova med bara boots, räcker 19,5 cm i längd och bredd? Det är största strl på Easy Boot Epics :smirk:

http://nh.ebutiken.nu/
http://www.naturligahovar.se/
http://www.krulligahasten.se/losdriftsboken/

Jag vet inte om det är så ovanligt i sig men till skillnad från våra andra hästar.
Nordsvensken tillexempel sätter i tån då hon tar i. Typ rycker igång och drar sen väldigt "explosivt". Utan skor och rejäl brodd stupar hon på näsan direkt.
Åke däremot sätter i hela foten och "häver" sig i selen och segar istället (kan ju inte påstå att han drar långsammare rent tidsmässigt men en annan teknik).

Jag vet att det inte är särskilt tungt att dra på is men det är ovanligt att det ligger is i skogen och rätt på backen är det ganska mycket iallafall...

När jag skrev att han körs på is menar jag inte långa bitar typ sjö utan i tex ett "träsk" eller över ett dike, bäck, översvämmad våtmark där det bildats is.

Föredrar att köra/rida barfota så mycket som möjligt eftersom man slipper tappskor, brodd etc samt att man kan "fixa" hoven lite själv och ofta har en betydligt friskare hov.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 367
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 465
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?