Barfot med tung arbetshäst

Sv: Barfot med tung arbetshäst

snigelfarmor skrev:
kanske elakt, men det fick dig ÄNTLIGEN att skriva ett vettigt läsbart inlägg Hurra! Hoppas på fler sådana.

Tävlar du nåt med din "knäppa korsning"? Sverige är ju jätteduktiga i handikappkörning.

Har du ingen bild på din häst?

mvh jenny

Vadå äntligen? Hur kan du med att skriva något sådant?.
Vad menar du med knäppa korsning? hon kanske tycker om sin "knäppa korsning" precis som han är.. Jag har också haft en korsningsponny som INTE var knäpp...Tänk på vad du skriver,Jenny.

eh? har du läst inläggen som gjorts innan?

tycker inte du att en shettis o nordsvensk är en knäpp korsning? Var har du gömt undan humorn och ironin människa? ok, medger att det är väldans svårt att få fram den på nätet, men ändå. Jag använde apostrofer..

Man kan inte ta något som puffan skriver på allvar, än. så slappna av. Jag väntar med spänning på nästa läsvärda inlägg hon gör :) Jag tror hon har potential och jag vill väldigt gärna läsa om hur det är att ha häst när man har ett litet hinder. Har själv brutit benet flera gånger pga sparkande hästar, det kunde gått värre än det gjort ju.

/relax...

snigelfarmor skrev:
eh? har du läst inläggen som gjorts innan?

tycker inte du att en shettis o nordsvensk är en knäpp korsning? Var har du gömt undan humorn och ironin människa? ok, medger att det är väldans svårt att få fram den på nätet, men ändå. Jag använde apostrofer..

Man kan inte ta något som puffan skriver på allvar, än. så slappna av. Jag väntar med spänning på nästa läsvärda inlägg hon gör :) Jag tror hon har potential och jag vill väldigt gärna läsa om hur det är att ha häst när man har ett litet hinder. Har själv brutit benet flera gånger pga sparkande hästar, det kunde gått värre än det gjort ju.

/relax...

ja,jag har läst alla inläggen.Och det är vare sej inget fel på varken shettisar eller nordsvenskar.
Det är ju lite skillnad på att bryta benet och bli av med benet..eller?
Undra varför hästarna sparkar av dej benen?Gillar dom dej inte? :d

snigelfarmor skrev:
du e ju likadan..end of discussion

Har du läst dina egna inlägg ens eller?
Man skojar inte om förståndshandikappade människor.. :eek: :eek:

Provance skrev:
Har du läst dina egna inlägg ens eller?
Man skojar inte om förståndshandikappade människor.. :eek: :eek:

Nej det kan jag hålla med om. Jag tycker nog att Puffan är lite blåst men nog gick Snigelfarmor över gränsen nu. Jag tycker nog att hon är skyldig henne/honom en ursäkt. Vissa saker skämtar man bara inte om.

Senast ändrad:

*hugger tag i ett inlägg*

Jag har anmält Puffan igen men inget händer! Kan inte ni också göra det? Ta ett "väl valt" ;) inlägg och klicka på den röda triangeln till vänster och skriv varför h*n bör bannas.

Jag skojade inte. Jag tyckte faktiskt att det var nåt fel på människan, inget att hymla med, men när hon svarade så sunt så vet jag att hon är ok, och bara fjantar sig och terroriserar körforumet. Varför valde hon just detta forum, och inte "datorer" eller Junior ??

provence inlägg är mest till för att försvara puffan så hur seriösa är de? Eller finns det så snälla människor som accepterar att andra är så jobbiga? *Amazed*

Jag försöker oxå banna puffan hela tiden, men det verkar inte gå....
och hur som helst så ändrar hon ju bara sitt nick sen.

/jenny, lätt störd för hon ska till stallet på sin lediga dag :)

Senast ändrad:

snigelfarmor skrev:
Jag skojade inte. Jag tyckte faktiskt att det var nåt fel på människan, inget att hymla med, men när hon svarade så sunt så vet jag att hon är ok, och bara fjantar sig och terroriserar körforumet. Varför valde hon just detta forum, och inte "datorer" eller Junior ??

provence inlägg är mest till för att försvara puffan så hur seriösa är de? Eller finns det så snälla människor som accepterar att andra är så jobbiga? *Amazed*

Jag försöker oxå banna puffan hela tiden, men det verkar inte gå....
och hur som helst så ändrar hon ju bara sitt nick sen.

/jenny, lätt störd för hon ska till stallet på sin lediga dag :)

Det verker vara omöjligt att få stopp på Puffan. Vi får jobba på det.

Hej allihopa, jag tycker min tråd har tappat ämnet! :mad:

I fortsättningen hoppas jag att oseriösa inlägg ignoreras :bump: :bump: :bump: :bump:

Är fortfarande intresserad av hur det går för er som kör barfota med Ardenner eller annan arbetshäst! :)

Hej! Jag förstår om du känner dig sårad av Snigelfarmors inlägg... Vill bara att du ska veta att jag har anmält henne för mobbning, vi kan ju bara hoppas att hon blir avstängd...

och vem är Jill då? jag blev faktiskt sårad av ditt inlägg med.. Kompis?
Varför skickar du inte ett PM till puffan om du nu vill att hon ska veta saker? Jag vill att hon ska veta saker med, men hon verkar inte läsa vad vi här skriver till henne...kanske du kan framföra att jag (vi?) tycker hon förstör alla trådarna, förstör våra mejlboxar, tar bort all glädje i livet och gör oss till små griniga, trötta kuskar. Meddela henne det.

Förlåt Bamses Husse! /jenny

Tipsar om att gå in på barfota för sundhet´s hemsida där det finns bra länkar om bra boots med bilder på stora draughts med boots :)

Kör min sköthäst, en ardenner, barfota under vår, sommar å höst. Han går dock med skor på vintern för att spara fötterna då han jobbar mer i skogen än nu, då han jobbar mer i jordbruket och rids en hel del!

Hej,
jag kör Nordsvensk Brukshäst, både med vagn, redskap (slåtter) och i skogen (det senaste dock inte speciellt mycket).

Jag kör barfota året om, normalt minst 5 mil i veckan, ofta mer, och ytterst sällan mindre än en mil i sänder. Jag kör på grusvägar, asfalt och skogsvägar - några allvarliga problem har jag aldrig stött på.

Enligt min erfarenhet mår hästen betydligt bättre utan skor, får bättre hovkvalité och säkrare gång. Dessutom betydligt bättre grepp på asfalt och i skogen.

Fast det finns nackdelar också:
- Det kan bli bekymmer med halka på blank is eller riktigt blött gräsunderlag, i dessa fall hjälper faktiskt bara skor med broddar - eller att ta det lugnt de dagar när det är problem.

- På riktigt grova grusvägar med stora, vassa stenar kan hästen ömma, eftersom hovarna får tillbaka känseln i foten (som försvinner när man kör med skor). Kör man mycket på sånt underlag - då är det besvärligt och inte roligt för hästen!
Ömheten går dessbättre över så fort man kommer ut på asfalt, sand-eller skogsvägar.

Det finns en sak till att tänka på:
Det är föreskrivet i TR V att man måste ha hästen skodd vid tävling i maraton! Det är också det enda tillfället där jag slår skor på honom (broddar är oumbärliga på tävling, och utan skor inga broddar....).

När du kör barfota, glöm inte att det är minst lika viktigt att verka hästen regelbundet - ju oftare, desto mindre behöver du ta varje gång!

Lycka till med din körning!
J.

Nja..man får ha boots med brodd om man vill. Har testat att köra med boots och det har gått bra, dock ej tävlat, bara tränat maraton i dem.

Jättekul att det finns folk som aktivt använder en häst som är barfota. Tävlar du körning oxå, isåfall, hur funkar det att slå i skor just för tävling?

och välkommen, så kul med nytt kunnigt folk!

/jenny

Jag har en jättetung (883 kg Jydsk häst) som jag kör turister med. Oftast 10 pers på vagnen på mestadels asfalt. Han går oskodd på vår/ höst för då är det mest lantbrukskörning men på sommaren då folk åker och det blir hårt har han skor fram. Bak klarar sig bra men utan framskorna blir han väldigt öm i fötterna och sliter för fort på hovarna. På vintern kan han bli rundskodd men det är endast för att jag ska kunna brodda honom. Alltså olika vilken årstid det är!

Vi vägde våran i vintras. Han va lite tjock då men då vägde han 1030kg. Nu ligger han på ca. 900kg skulle jag tro. Har inte vägt han på länge. men han går barfota.

Ni får ursäkta att jag nu tänker vara OT men vad är det här egentligen för mobbning ni håller på med???? Om ni tycker någon är blåst, håll det för er själva eller säg det privat till personen i fråga, SLUTA sitta och snacka skit öppen om personen.
Jag vet inte vad som gjorts och ärligt talat skiter jag i det men skärp er! Ni är väl vuxna människor?!

Thats it. Im done, carry on :angel:

Jag har min lättviktare barfota året om. Hon väger nog bara 550kg:crazy:
När det är halt så låter jag bli att köra. Årets väder är super på så sett:banana:
Har funderat på tofflor så man alltid kan köra. Hur får man dit broddarna? Hur länge håller ett par tofflor?

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 367
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 465
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?