Barfot med tung arbetshäst

B

Bamses husse

Barfota med tung arbetshäst

Är det någon av er som har tung arbetshäst som kör hästen oskodd?
Hur har det fungerat?
Har någon provat "lös-tofflor" (easyboots, boaboots, eller dyligt) på tung arbetshäst, isåfall klarar den dra tungt med dessa skor? :bump:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Barfota med tung arbetshäst

Har bara kört vanlig halvblodsmodell med eaysy boot epics. Funkade väldigt bra! Jag tränade intervall träning i hög fart emellanåt och de höll super.
Vet en som har till sina jyska hästar. Och vet en annan som kör jordbruksmaskiner oskott på sina ardenner, vad jag vet har det aldrig varit några problem. Annat är det om man kör i skogen på vintern kan jag tro. Men easybootsen går ju att brodda.

/jenny

Sv: Barfota med tung arbetshäst

Skönt att höra att folk har bra erfarenheter av Easy Boot Epics. Funderar själv på dem :)

Sv: Barfot med tung arbetshäst

hej. jag kör mitt 5 åriga ardenner sto oskodd och tycker att det går alldeles utmärkt. ända gången som hon har haft skor på sig var när jag visade upp henne på 3 års premieringen annars så går hon barfota.

Hur gör du på vintern när det är halt, får hästen stå då?
Jag harbeställt easy botts med broddar att ha vintertid när det är halt om dom håller, tänkte prova. :banana:

dom sensaste vintrarna så har hon även då gått oskodd. jag anpassar mig efter vädret sen så brukar det vara mycket snö det jag bor så det blir inte så halt för henne. men min mamma och hennes man skor sina ardennerhästar på vintern om dom ska jobba i skogen annars så är även dom barfota.

plumpen skrev:
dom sensaste vintrarna så har hon även då gått oskodd. jag anpassar mig efter vädret sen så brukar det vara mycket snö det jag bor så det blir inte så halt för henne. men min mamma och hennes man skor sina ardennerhästar på vintern om dom ska jobba i skogen annars så är även dom barfota.

Våra går alltid barfota. Endast vid tex. hovsprickor har vi skott våran. Jag tycker att det blir för halt på vintern med skor och för farligt att köra i taskig terräng med brodd.

jo, när jag menade att dom skodde sina ardenner hästar så var det ju givetvis med brodd. har våra skor på sig så blir det på vintern med brodd annars så går alla våra barfota. men det är sällan som dom har skor på sig. nu när vi ska visa upp hingsten så skor vi han men annars så är han oxå oskodd. jag personligen tycker att det går bra att köra oskodd.

Hej!

Jag har Easyboot Epics till mina shettisar och det funkar jättebra! :D
Men det är en stor skillnad om man ska ha till en stor arbetshäst!
Alternativet kan ju vara att ha skor på vintern?
Annars så tror jag bootsen klarar av det.
Har hört om någon som hade i en metallplatta i botten för att stabilisera men vad jag vet så är det är svårt då metallplattan ändrar form, och det blir liksom nästan lika dyrt som att sko för att få plattan bra! :crazy:

Mvh Lisa

vilka färger finns dom i? kompisar.

Hejdu piffpuffan!

Dom finns i svart och i USA kan man få tag på röda Easyboots!

Mvh Lisa

_L_ skrev:
Hejdu piffpuffan!

Dom finns i svart och i USA kan man få tag på röda Easyboots!

Mvh Lisa

Hej Lisa. Ohhhhhhh sånna vill jag ha. Tänk min lilla gullegris i röda boots. Åhhhh vad fin han skulle bli. Du är den enda här som är snäll mot mig. Tack Kompis.

om du slutar säga kompis och lägger in seriösa inlägg om saker du kan nåt om så kan jag oxå vara snäll mot dig :)
Kör du häst, har du häst?

/jenny

snigelfarmor skrev:
om du slutar säga kompis och lägger in seriösa inlägg om saker du kan nåt om så kan jag oxå vara snäll mot dig :)
Kör du häst, har du häst?

/jenny

Ok kompis. Jag kör med min häst ibland.Han är snabb. Korsning shettis x nordsvensk. Jätte fin.

på en 4H gård (oseriöst som vanligt) så var en shettis mamma till en d ponny, pappan var nordsvensk brukshäst ...Men de sa att fölet växer utanför magen istället för i.

Piff puff SLUTA HÄNG HÄR OM DU INTE KAN BRUKA ALLVAR!! Ärligt, är du förståndshandikappad? Då kanske du ska be din ledsagare skriva till dig...

så jä**rans trött på att få såna där bukefalos mess i min email varje dag, helt meningslöst att kolla den snart..

/jenny

snigelfarmor skrev:
på en 4H gård (oseriöst som vanligt) så var en shettis mamma till en d ponny, pappan var nordsvensk brukshäst ...Men de sa att fölet växer utanför magen istället för i.

Piff puff SLUTA HÄNG HÄR OM DU INTE KAN BRUKA ALLVAR!! Ärligt, är du förståndshandikappad? Då kanske du ska be din ledsagare skriva till dig...

så jä**rans trött på att få såna där bukefalos mess i min email varje dag, helt meningslöst att kolla den snart..

/jenny

Ja,Jag håller med. Det börjar bli lite jobbigt med puffan.

snigelfarmor skrev:

/jenny

Nej int förståndshandikappad. MEN handikappad. Jag har amputerat ena benet under knät. Så det är därför jag kör,för jag KAN int rida. Okej att Åke säger att jag är blåst,men att fråga om man är förståndshandikappad, då har man hoppat över skacklarna och gått för långt anser jag. Jag kanske har kommit med dumma inlägg,men jag har int varit elak eller sårat någon människa.. :cry:

Senast ändrad av en moderator:

Oj,det måste vart jobbigt för dig.. Hoppas att du mår bättre nu.. Det är inte alls kul när folk skriver sånna saker..Dom menar nog inget illa egentligen... Ha det bra. Helena

piff*puff skrev:
Nej int förståndshandikappad. MEN handikappad. Jag har amputerat ena benet under knät. Så det är därför jag kör,för jag KAN int rida. Okej att Åke säger att jag är blåst,men att fråga om man är förståndshandikappad, då har man hoppat över skacklarna och gått för långt anser jag. Jag kanske har kommit med dumma inlägg,men jag har int varit elak eller sårat någon människa.. :cry:

kanske elakt, men det fick dig ÄNTLIGEN att skriva ett vettigt läsbart inlägg Hurra! Hoppas på fler sådana.

Tävlar du nåt med din "knäppa korsning"? Sverige är ju jätteduktiga i handikappkörning.

Har du ingen bild på din häst?

mvh jenny

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 970
Senast: Mia_R
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 367
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 061
Senast: muslidag
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 465
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?