Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kan bara hålla med!Jag skulle inte blanda barf och torrfoder. Isåfall ska torrfodret vara ett halvfoder som kompletterat köttet. Ska man blanda försnämnda tycker jag att man bör vara duktig på att räkna på mineral och vitaminer, proteiner med mera så att det blir en bra balans.
För övrigt kan alla "normala" hundar äta barf. Det är bara bra för dem.
På vilket sätt skulle det vara slitsamt för levern? Naturligare finns ju inte om du gör rätt.Borde ju iaf gå att gå över till torrfoder om man ska bort på tur eller så?
Hur lång övergångsperiod ska man då ha barf-torroder-barf?
Hur påverkar barf levern, kan det vara slitsamt på den eller nåt?
På sidan med barf (http://www.masterpiece.dk/UploadetFiles/10764/25/Foderplan.doc) så står det att man ska ha 4 dagar med kött, 1 "bendag" och 1 fastedag, gör ni här som barfar också så?
Vad gäller resor o dyl så gör man upp med sin värd om frysplats eller ben, man har en kyl kopplad till cigg-uttaget, etc..
Har varit borta hemifrån 10 dar med medhavd mat utan problem.
mvh
Du har rätt i princip, förutom att man inte ger hunden ett såsigt tillagat ben utan att den är under uppsigt. Hundar får inte äta av tillagade ben, kan orsaka allvarliga skador på tarmsystemet.Samtidigt, om barfdelen är välbalanserad, och torrfoderdelen är välbalanserad, vad kan hända om man mixar lite till ex vid vandring?
Det är väl värre med dom som ger ett välbalanserat torrfoder och sen varje kväll skrapar ner ett såsigt köttben från tallriken i hundskålen, då är ju inte fodret balanserat längre. Men om barfen ges varje morgon enligt ett vedertaget schema, och sedan ger man tex ett bra torrfoder varje kväll, vilka ämnen är det som blir fel?
Är man ute på vandring kan man inte släpa med barf-mat tyvärr. 2-7 dagar med begränsad packmöjlighet och utan kylmöjlighet gör att det inte fungerar.
Därför jag tänkte om man kunde blanda med torrfoder för att få en lättare och snabbare övergång till bara torrfoder för de tillfällena.
Får ta och forska runt lite mer om just foderbyten innan jag bestämmer mig.