Barf/färskfoder

Annie_92

Trådstartare
Ni som barfar/ger färskfoder till era hundar:
Var köper ni maten?
Hur mycket kostar det? Blir det oftast billigare eller dyrare i längden, än ett "bra torrfoder?"
Om ni barfar, hur ser matschemat ut per vecka?
Vilken skillnad har ni märkt på era hundar?

Finns det kurser eller liknande man kan gå för att lära sig mer om t.ex. BARF och att laga egen mat till sin hund?

Berätta gärna mer än bara svar på dessa frågor om ni vill dela med er, allt är av intresse!..

Sv: Barf/färskfoder

Jag ger Bravo färskfoder. Köper hos en privat återförsäljare, en kennel.
För fyra stora hundar (30-35kg) kostar fodret totalt 1300kr per månad. När vi gav torrfoderav motsvarande kvalitet kostade det 1900kr.

Jag ger Nordic special+ 200 gr burgare. 42 st i en kartong och den kostar 297:-. Köper på lokala djuraffären. 1 kartong i veckan går det åt till 2 st 30 kg hundar. Totalt 1200:-/månad

Jag ger Nordic färskfoder (bas) till min småtroll och det köper jag hos en återförsäljare i närheten, betalar 370:- för 16 kg och det räcker då i över en månad för mig så ja det är betydligt billigare än torrfoder för min del.

Den största skillnaden jag har märkt är aptiten, båda älskar maten och äter den med glädje. När de fick torrfoder fick man nästan "tvinga" i dom det och det var inte roligt att se hur motvilliga de var till att äta det. Förutom det så har de fått mjukare och bättre kvalitet på pälsen samt bättre hull, bra i magarna också.

kl

Jag ska själv gå över till Fodax så fort mitt torrfoder är slut, räknar på att köpa för 5 månader i stöten och landar då på 480kr för hela perioden för en hund. Vilket jag anser är väldigt överkomligt!

Fick tipset av min kusin som gett något annat färskfoder innan (minns inte namnet) men bytt till fodax eftersom hon behöver ge mindre/dag så hundarna orkar äta upp det de behöver för att orka träna så mkt som de gör.
Hennes hundar är välmusklade, superfina i pälsen och med bra klor/trampdynor. Sen skiter de inte skottkärre lass heller =)

Hade egentligen velat BARFa men har inte tillräckligt stor frys eller orken just nu till att krabba med det.

Jag ger Nordic sp+ till min hund. Hon äter 0.8 kg om dagen, 22,81kr/kg kostar det, torrfodret hon fick förut kostar 40kr/kg. Vi går plus :D.

Jag ger Priima färskfoder till mina två hundar på 13 och 24 kg. De äter tillsammans 8-900 gram färskfoder per dag och jag betalar 260 kronor för en låda på 20 kg som räcker nästan en månad. Det är mycket billigare än vad det kostade när de gick på torrfoder.

Hundarna är glansigare i pälsarna, bajsar mindre (ibland bara 1 gång/dag), den ena hunden som var otroligt känslig i magen med regelbundna kräkningar är numera alltid stabil i magen. Så att komma undan så pass billigt med maten med hundar som mår jättebra känns toppen. Enda nackdelen är att det luktar apa :p

Vi ger Nordic SP+ till våra (1st weimaraner & 1st Shäfer). Det går 4 hamburgare/dag och är 40 i en låda. Plus att de får några torrkulor (weimaranern får ca 2dl torrt/dag och schäfern 1l då han står på uppgödning)med maten bara för att fylla upp behovet.

Går 3 lådor i månaden ca 1500:-/månad för två hundar. Av lättja tar vi hamburgarna som är marginellt dyrare, då vet man vikten och de går fortare att tina än deras 1kgs-korvar.

Sambon hämtar direkt hos Nordic eftersom han ändå passerar dem frekvent.

Innan när vi bara körde dem på torrfoder så gick det nästan 3 säckar i månaden. Visserligen betalade vi bara för 2 av dem men det är billigare nu.

Tack för alla svar!
Färskfodren som ni väljer, är det alltså färdigfoder, som inte kräver extra vitaminer eller liknande..? Hur svårt att det att lägga ihop en foderstat för din hund ni som inte köper färdigblandat? Brukar man kunna få hjälp med sånt av någon från företagen som säljer?
Quickstar: Hur stor hund har du? Menar du att fodret för 480kr räcker i 5 månader alltså..?:o

Man kan inte lära sig BARFa via ett forum, börja med länkarna jag postade, på Jipotimas finns menyförslag, de säljer även en bok där man kan lära sig grunderna.
Googla på BARF, Prey, Kennel Kurant, Kennel Mustela, Raw meaty bones.
På Yahoo finns NordBARF o K9kitchen som är mailinglistor.
Är du medlem på Aktiv hund, allt om hundar o vovve så hittar du länksamlingar jag postat, sök på vallhund o/e Vallis så hittar du massvis.

Jag undrar angående fodax, är det bara för jätteaktiva hundar typ jakt och brukshundar? Eller funkar det att ge till sällskapshundar också?

På den tiden jag gav det så fanns det olika sorter (samma hos Nordic och Bravo m.fl.) som passar för olika typer av hund, allt från sällskapshund till aktiv hund. Jag kommer dock inte ge det igen, luktar skunk och innehåller (innehöll i alla fall) ofta klorester från kyckling och annat slams :crazy:

Quickstar: Hur stor hund har du? Menar du att fodret för 480kr räcker i 5 månader alltså..?:o

En minibullterrier på dryga 15kg, hon blir runt om magen bara man säger mat! Så hon ska äta 250g/dag, har jag inte räknat tokigt så så ska maten räcka i 5 månader om jag håller mig på 250g/dag. Kan ju hända att hon behöver mer/mindre. Får prova mig fram!

Men tanken är att jag ska ha 3 att föda så då blir ju summan högre alt maten räcker kortare tid, men de har ju mängdrabatt så man kan ju köpa så mycket man har plats för.
Kusinen har en liten frysbox (80l?), I den går det i runt 80-100kg om man packar den ordentligt.

Jag barfar mina hundar. Kostnaden kan variera väldigt mkt beroende på om jag får tag på slaktavfall billigt eller om jag köper det mesta i affär och från färkfoderfirmorna. För tillfället har jag fått tag på mkt slakavfall väldigt billigt, och då går kostnaden till tre stora hundar som totalt äter 3,2 kg/ dag på ca 300 kr!!!! Annar brukar jag räkna med att maten kostar ca 20-25 kr/kg. Jag köper då köttkross och vom från Nordic.
Skulle jag använda torrfoder skulle det gå åt ca 3,5-4 säckar i månaden.
Ett bra torrfoder går väl på ca 5-600 kr då kostnaden blir ungefär det samma om jag utodrar enligt det dyrare alternativet (vilket jag sällan behöver göra)

Ngt matschema är svårt att skriva eftersom jag ger så olika beroende på vad jag fått tag i för kött. Men jag ger ca 50% Råa köttiga ben, 25%kött/vom, 10% lever och resterande är grönsaker/frukt/ägg. Vad gäller RKB så brukar de oftast få kalkonskrov eller halsar, eftersom jag får tag på det mkt billigt. Köttet är oftast från ox, men jag brukar försöka ge från ngt annat djurslag en eller två ggr under en 10-dagarsperiod.

Förändringar som jag märkt är att den ena av mina hundar som var mkt svår att få i bra hull (för mager) tillgodogör sig maten mkt bättre än när han fick torrfoder. En av de andra hundarna var ständigt hungrig och på jakt efter ngt att äta är hon utfodrades med torrfoder. Efter jag började med BARF är hon mätt och nöjd eftert en måltid. Denna tik hade också väldigt dålig klokvalitet under torrfodertiden, oavsett vilket torrfoder hon åt. Efter kostombytet blev klorna knallhårda. Pälsarna blev finare och de fäller mindre. Tidigare fällde pälshundarna lite grann i stort sett året runt. Nu fäller de två gånger om året och kommer väldigt snabbt i päls igem.

Kl
Jag ger mina hundar Bravo men jag tycker att det är svårt att få tag på färskfoder. Jag köper i en djuraffär men då måste jag åka en bit in till den staden och det känns så himla onödigt.
Hur gör ni?

Jag bor ute i skogen, har 17 km till närmaste mataffär o ca 36 till närmaste samhälle med zoobutik, inte tusan åker jag någonstans bara för att handla.
Jag handlar, åker omväg, efter eller före arbetet o har stor frys.

Jag åker omväg - möter upp Fodaxbilen ca 2½ mil hemifrån och köper på mig mat för ett par månader i taget.

Liknande trådar

Övr. Hund Min snart fem månaders dvärgpudel tycker Mush inte är såhär jättegott. Hon äter, men jag får truga henne. Hon ska egentligen äta nio...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
4 854
Hundhälsa Kortversionen: hunden har ätit Fodax (oftast vilt) i flera år och funkat jättebra på det. Nu har vi flyttat till Åland och här finns...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
Senast: Myrten
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 089
Senast: TantAgda
·
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 075
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar