Barbackasadel!

Har själv en barabackasadel, inte lika men iaf... :) o dom e ju verkligen underbara... :)

Barbackasadel i all ära.. men tänk på att det bara eg är en vojlock med en "täckesgjord" runt magen där stiglädren är fästade (!). Det innebär att det minsta man tar stöd i stiglädren så belastar man tornutskotten på hästens ryggrad. Om den inte är MYCKET väl musklad förståss, och ryggraden är väl nedsänkt mellan muskellimpor...
Bättre alternativ är väl att köpa en ridgjord(med fästen för stigläder), och en vojlock, för några hundra, den är stoppad på sidan om ryggraden så att själva ryggraden går fri, då kan man utan problem även stödja sig i stigbyglarna också om man vill. Tyvärr blir det ju lite stolsits när man använder stigbyglar till barbackagjorden.. efter ett tag lär man sig att rida utan :)
Vill man absolut rida "barbacka" med stigbyglar tycker jag att man ska investera i en bra bomlös sadel. Då får man en riktig sits och hästens ryggrad skyddas.

Liknande trådar

L
  • Artikel Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 485
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 015
Senast: lizzie
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 706
Senast: karl_h
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 824
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar