barbackaridning

Sv: barbackaridning

babsan skrev:
jag kan bara gå till mig själv när det gäller sitsen.

efter att ha ridit i ca 15 år på ridskola - utan att lära mig att sitta ordentligt (ja, ja, jag är trög :angel: ) skaffade jag min första häst (en travare by the way) och under barbackaritterna kopplade jag omedelbart ihop sitsen och kontakten med hästen.

barbacka känner du hästens rörelser och får en djupare kontakt. plötsligt förstod jag varför jag aldrig kunnat sitta ner ordentligt i traven: jag var ju spänd i höfterna.
utan sadel kunde jag tydligt känna hästens rörelser med varje ben och jag tog ett jättekliv i min ridning! genom att slappna av och följa med hästens rörelser i varje steg fick jag inte bara en bättre balans, jag kunde också styra hästen med hjälp av sätet. något som tidigare varit grekiska för mig. nä, skänklar och tygeltag var det som hade gällt på ridskolan! :eek:

förresten anser jag att det inte går att generalisera i frågan om man bör rida barbacka på en häst med ryggont. vid vissa åkommor/sjukdomar bör man inte rida barbacka och vid andra är det inget problem. min åsikt är att om man inte ska rida barbacka, ja, då bör man inte rida med sadel heller! :cool:
Asså förlåt att jag stör i tråden. själv tror jag bara att barbacka e bra för hästen om man iaf försöker vara lite följsam i sittsen.
Min egen häst till exempel är jätte lugn och fin barbacka men när man har sadel blir hon jätte tittig och het. Kan det bero på att sadeln ligger fel eller helt enkelt e för liten? tacksam för svar*
 
Sv: barbackaridning

Barbackaridning är bra för ryttaren och för balansen.
Och en frisk häst som rids (utan att flängridas av en ryttare som studsar som en obekväm boll på hästryggen) barbacka trivs oftast väldigt bra!

Rid mer barbacka!

Men håll ett lugnt tempo tills du har balans och känsla nog för att trava och galoppera!

Mer barbackaridning åt hästarna!!!! :bow:
 
Sv: barbackaridning

Jag ska bara skälla lite på mej själv! :mad: ;)

En sak man ska tänka på är att sittbenen inte dämpas av en sadel.
Tänk: sitta på sina egna händer. Testa så får ni se att ni känner sittbenen!
:eek:
 
Sv: barbackaridning

Jag tycker om att rida barbacka och min fjording verkar även han trivas bra med det. Han har i och för sig väldigt mjuka gångarter och är således lätt att sitta på... och... håll i er nu... jag har till och med hoppat barbacka med honom! :cool: Är jag stämplad som djurplågare nu??? ;)
Som barn red jag ett fjordsto barbacka med min 4-åriga lillasyster framför mig och vi både galopperade i skogen och hoppade diken! Men det var ju på det glada 80-talet det:banana:
 
Sv: barbackaridning

oj vad många hästar jag har förstör :idea: rider ibland en häst som går hundra gånger bättre utan sadel...men det är klart hon har ju faktiskt mycket bra ryggmuskler
 
Sv: barbackaridning

Youma skrev:
Risken är väl att man tycker att traven är så jobbig att man bara galloperar. Fast har man så dåligt omdöme, då ska man inte rida utan tränare/lärare som kan hålla uppsikt.
QUOTE]

När jag rider barbacka så hoppar jag ibland över traven, speciellt när jag rider ut. Eftersom att hästen jag rider på är en travare så har jag svårt att sitta ned på ett sätt som inte resulterar i 150 kg på hans rygg. Eftersom att jag i princip flyger en halv meter ovanför hästryggen i varje steg. På bana går det, med mycket halvhalter och volter. Och nej, jag har inte lyckats få samma trav ute som på bana. Och jag känner inte att jag behöver en tränare varje gång jag rider barbacka?
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 744
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp