barbackaridning

Sv: barbackaridning

Om man rekommenderar någon att rida barbacka på en häst med ryggont så ger jag inte så mycket för det råder, sen må den personen vara veterinär eller inte för det är ett uselt råd.
 
Sv: barbackaridning

Beror väl mycket på vad det är för häst och ryttare....

På en omusklad travare (som dessutom är skumpig) är det väl inte att rekommendera att trava omkring barbacka.
Att tölta runt på en rund islandshäst utan sadel däremot lär väl inte skada.

Många har skrivit att det är skadligt att galoppera barbacka, men då studsar man väl förhoppningsvis inte?

/Fnobby som växt upp barbacka på diverse hästar och som tar av sadeln när ridningen inte fungerar....
 
Sv: barbackaridning

Jag menade inte att barbackaridare är djurplågare, absolut inte. Ville bara visa att sittbenen känns! Oavsett hur duktig man är. Det du känner när du sitter på dina händer, känner hästen på sin rygg. Det var inte min mening att klandra någon, bara bli medveten hur det känns.
 
Sv: barbackaridning

babsan skrev:
dessutom håller jag med de som menar att nybörjarna borde rida barbacka. det är det allra bästa sättet att få en bra sits!

Jag tycker att man ofta får en sämre sits av att rida barbacka? Man ska ju sitta på sittbenen och skrevet, men när man rider barbacka sätter man sig ofta lite mer på rumpan, för att det helt enkelt är mkt bekvämare så(ofta =benen åker fram=stolsits). Men man får väldigt bra balans.

Förövrigt så rider jag inte barbacka så ofta just för att skona hästens rygg. Ryggraden belastas ju ngt, vilket den inte gör med en sadel, och jag tror att det är bekvämare med en sadel som är anpassad efter hästens rygg än en rumpa+lår som INTE är det. Men jag tycker inte illa om dom som rider mkt barbacka, jag gör det själv ibland. Men jag tror att det är bekvämare för hästen med sadel.
 
Sv: barbackaridning

jag kan bara gå till mig själv när det gäller sitsen.

efter att ha ridit i ca 15 år på ridskola - utan att lära mig att sitta ordentligt (ja, ja, jag är trög :angel: ) skaffade jag min första häst (en travare by the way) och under barbackaritterna kopplade jag omedelbart ihop sitsen och kontakten med hästen.

barbacka känner du hästens rörelser och får en djupare kontakt. plötsligt förstod jag varför jag aldrig kunnat sitta ner ordentligt i traven: jag var ju spänd i höfterna.
utan sadel kunde jag tydligt känna hästens rörelser med varje ben och jag tog ett jättekliv i min ridning! genom att slappna av och följa med hästens rörelser i varje steg fick jag inte bara en bättre balans, jag kunde också styra hästen med hjälp av sätet. något som tidigare varit grekiska för mig. nä, skänklar och tygeltag var det som hade gällt på ridskolan! :eek:

förresten anser jag att det inte går att generalisera i frågan om man bör rida barbacka på en häst med ryggont. vid vissa åkommor/sjukdomar bör man inte rida barbacka och vid andra är det inget problem. min åsikt är att om man inte ska rida barbacka, ja, då bör man inte rida med sadel heller! :cool:
 
Sv: barbackaridning

Det låter lite konstit, jag rider en häst (Nordsvensk) och jag rider jämt barbacka. Jag tycker personligen att jag har fått en bättre sitts!:p bye!
 
Sv: barbackaridning

Förlåt mej, men detta är skitsnack mycket av det jag läst av vissar skrivare.

Hur tusan skulle hästen få sittbenen in i ryggen? Vad är det för knotig skrivare som skrivit det? Hur belastar du din vikt när du rider? Vikten ska ligga fördelad i rumpan och låren, inte i sittbenen.

Skulle hästen må ont av att trava barbacka? - NEJ sjutton heller! Eller det beror väl på hur man är erfaren och hur djupt man sitter när man rider. Men själv ser jag att hästen jag rider njuter av det. Nu i sommar värmen är det otroligt skönt för hästarna att slippa en stor, tung sadel.

Har hästen ryggproblem så äre väl bara prata med veteriäner :confused:

Förlåt mej att jag låter så irriterad men jag blir nästan chockad över hur man kan tro en sån sak. Det är människan som tvingat på hästen sadeln från början, hästen är inte skapt för den!
 
Sv: barbackaridning

Hästar är ju inte så ömtåliga som man tror, och sen tar inte hästarna någon större skada om man skumpar på dem, så länge skumpet endå skrer kontrollerat....
Alltså att man skumpar på samma ställe hela tiden och inte åker hit och dit på ryggen....

Min pålle rider ja alltid barbacka, han är 21 år nu, och finare än någonsin....
Men jag blir som ovanstående här lite irriterad på vad folk skrivit.....

Vad får dom allt ifrån?! FInns de ens några som helst bevis eller forskingar i detta, eller är de bara för att man försöker jämföra sig själv med en häst?! Gör man de är man ju dum, vi människor är inte byggda som hästar och pallar inte samma saker som en häst.....
 
Senast ändrad:
Sv: barbackaridning

kenneth skrev:
Om man rekommenderar någon att rida barbacka på en häst med ryggont så ger jag inte så mycket för det råder, sen må den personen vara veterinär eller inte för det är ett uselt råd.
Var har jag nämnt något om att rida barbacka på hästar med ryggproblem? Vid vissa typer av ryggproblem kan det vara bra men defenitivt inte alla.
 
Sv: barbackaridning

Ang att rida barbacka på hästar som har ont i ryggen/ryggproblem så vill jag bara säga vad jag tycker: Har en häst ont i ryggen bör man inte sitta på den över huvud taget! Då är det bara arbete från marken som gäller! Det är vad jag tycker!!
Jag anser också att:
En skicklig ryttare kan utan problem rida barbacka varje dag på sin häst förutsatt att hästen arbetar rätt och att båda trivs med det!!
 
Sv: barbackaridning

De är väll isåfall om man sitter i stolsitts som sittbenen "trycker":smirk: , men man slappnar ju av tycker inte de kan va värre än att ha en sadel.. vart får dom allt ifrån:confused:
 
Sv: barbackaridning

NinaIsabell skrev:
En skicklig ryttare kan utan problem rida barbacka varje dag på sin häst förutsatt att hästen arbetar rätt och att båda trivs med det!!

Bra sagt, så tycker jag också! :)

Men läste ni alla insändaren i Häst o Ryttare? Jag blev vansinnig när jag läste den!! Hehe, dessutom skrev faktiskt insändaren även att;
"Det kan göra ont i ryttarens underliv". Hahaha, hur sitter hon/han egentligen? :p

Men det jag blev argast på var att tidningen tog in insändaren!! Grr... det finns så många yngre ryttare, ridskoleelever och hästägare som kan ta insändaren på allvar och aldrig rida barbacka igen! :eek:

Ska också tillägga att jag red vår fjording barbacka i tre månader. Med hackamore. Tidigare ägare hade förstört både rygg och mun med felanpassad utrustning... :cry: Och jag kan säga att det gjorde underverk! Från en fet, envis och farlig häst som vägrade gå farmåt, mest backade och man fick sparka henne i magen och använda spöt för att ens få henne i skritt. När hon inte fick som hon ville stack hon in i skogen och skrapade av en mot ett träd (har ärr efter flera händelser)... Nu är hon underbar :love: .

Pigg och du behöver knappt tänka en snabbare gångart, hon flyger fram :)! Och är väldigt sammarbetsvilllig numera :)

:bow: Jippe för barbackaridning! :bow:
 
Sv: barbackaridning

NinaIsabell skrev:
Ang att rida barbacka på hästar som har ont i ryggen/ryggproblem så vill jag bara säga vad jag tycker: Har en häst ont i ryggen bör man inte sitta på den över huvud taget! Då är det bara arbete från marken som gäller! Det är vad jag tycker!!
Givetvis rider jag itne en häst barbacka om den har ont och inte mår bra av det. Jag har däremot valt att rida min häst barbacka då hon hade ont i länden. Jag ville vara säker på att inte få tryck i närheten av det onda området.
Min tanke med det jag skrev var egentligen inte onda ryggar utan jag tänkte på skador i muskulaturen vid manken pga felinpassad sadel. I den situationen är god barbacka ridning enligt mig en mycket bra rehabilitering för hästens rygg. Jag var väldigt trött när jag skrev förra inlägget så jag glömde förklara det väsentliga i min ståndpunkt.
NinaIsabell skrev:
En skicklig ryttare kan utan problem rida barbacka varje dag på sin häst förutsatt att hästen arbetar rätt och att båda trivs med det!!
:bow:
 
Sv: barbackaridning

tamsan skrev:
:cool: jag läste en annons, eller omdet var en insändare i häst och ryttare nydligen, där någon skrev att barbackaridning skulle skada hästen? Vad tror ni om det?:cool:

Har av egen erfarenhet märkt att om man rider en längre period utan sadel så kan hästen få ont i ryggen.
När mitt sto var dräktigt så blev tillsist sadeln för liten och jag började skritta ut barbacka, men fick sluta med det för hon fick ont i ryggen där jag satt.
 
Sv: barbackaridning

babsan skrev:
jag kan bara gå till mig själv när det gäller sitsen.

efter att ha ridit i ca 15 år på ridskola - utan att lära mig att sitta ordentligt (ja, ja, jag är trög :angel: ) skaffade jag min första häst (en travare by the way) och under barbackaritterna kopplade jag omedelbart ihop sitsen och kontakten med hästen.

barbacka känner du hästens rörelser och får en djupare kontakt. plötsligt förstod jag varför jag aldrig kunnat sitta ner ordentligt i traven: jag var ju spänd i höfterna.
utan sadel kunde jag tydligt känna hästens rörelser med varje ben och jag tog ett jättekliv i min ridning! genom att slappna av och följa med hästens rörelser i varje steg fick jag inte bara en bättre balans, jag kunde också styra hästen med hjälp av sätet. något som tidigare varit grekiska för mig. nä, skänklar och tygeltag var det som hade gällt på ridskolan! :eek:

förresten anser jag att det inte går att generalisera i frågan om man bör rida barbacka på en häst med ryggont. vid vissa åkommor/sjukdomar bör man inte rida barbacka och vid andra är det inget problem. min åsikt är att om man inte ska rida barbacka, ja, då bör man inte rida med sadel heller! :cool:

Du lyckades säga det jag ville ha sagt!:bow:
Fast jag hade turen att få häst väldigt tidigt och lärde mig därför dessa saker innan jag lärt in fel.
Men nu när jag läser ditt inlägg inser jag hur mycket det har påverkat min ridning. Jag red ju aldrig på hand, utan med vikt och skänklar.

Min häst blev alltid mer glad och avslappnad när jag red barbacka. Dressyren gick alltid som en dans då. Vi förstod ju varandra bättre utan en sadel som tog bort de fina hjälperna. Gick nog inte att se hur vi kommunicerade, vi var bara som en varelse.

Jag red för övrigt en distans barbacka en gång (47 km) och fick väldigt hård kritik för det. Men min häst hade inte en sadel som passade just då, så jag hade inget alternativ. Sluta tävla någon gång ibland är ju synd att göra.
Men i distans är det ju en massa veterinärkontroller, så jag förstår inte riktigt hysterin. Hon mådde alldeles utmärkt när vi kom i mål. Då hon gått med sadel har hon dock fått värmeutlag på ryggen efteråt.

Hon tyckte alltid att det var jättekul när jag red barbacka.
 
Sv: barbackaridning

Måste bara visa en bra bild ur Sally Swifts bok "ett med hästen". Den visar tydligt var sittbenen hamnar. Och visst känns de på hästens rygg. Den som kan rida utan att sittbenen känns på hästen måste luta väldigt mycket framåt och sitta då på blygbenet. Och då känns väl den istället. (Aj! :crazy: )

artikel.jsp


(Bläddra längre ner på sidan så ser ni bilderna)

Sittbenen är ju en viktig del i ridningen med sätet. Så varför skulle de inte kännas i barbacka ridning när de känns så väl med sadeln på.

Jag menar inte att barbacka ridning är skadligt, men reagerar på att vissa här påstår att deras sittben inte känns på hästryggen.

Känner hästen en fluga så känner den nog sittbenen också. ;)
 
Sv: barbackaridning

jag bara måste säga att det är väll jätte jätte jätte individuellt för häst och ryttare om det är skadligt att rida barbacka eller inte?? om man har lite kroppskontroll så behöver man ju inte köra ner sittbeben i ryggen på hästen, och om det är en omusklad häst, så är det ju inte bekvämt alls, men en skritt i skogen är ju inte skadligt!!

jag hade en häst ett tag som varit vanvådad, han hade inte en enda muskel, någon stans, men lite skritt och galopp ute på fälyen barbacka gjorde honnom inget illa, men det var ju plågsamt värre för mig, så det blev ju inga långa pass...

mitt sto ( går msv dressyr) går INTE att "rida" barbacka på, för det rör sig så mycket i ryggen att det är omöjligt att sitta på ett bussigt sätt, men lite jogg går alldeles utmärkt på den breda fina ryggen, för att inte tala om när vi har våra långpromenader, kanske 1,5 timmar skritt, då vill jag INTE sitta i min dresyrsadel, för det är skadligt och smärtsamt för mig att trycka ner sittbeben i den så länge.... ALLA är olika, och jag tror att de flästa som har häst känner den såpas väl att man själv kan bedömma om den lider eller inte!
 
Sv: barbackaridning

*trött på alal trådar om att det är negativt om barbacka ridning* det var någon som hade skrivit att det festade på hästarnas rygg när man travade, vet ej om denne hade läst det, elelr om det var en personlig åsikt, men när man rider en häöst i trav, barbacka.. Försöker man inte sitta ner då, mjukt och fint utan att "studsa" sönder hästen? Jag har aldrig hört talas om ngn som har travat sin häst barbacka och nästan studsat sönder rygge på den. :S Men en sak vet jag, att alla mina hästar har blivit ridna barbacka och ingen har haft det minsta problem med varken fötter, ben,rygg eller hals elelr vad den nu skulle kunna skada geniom barbacka ridning !
 
Sv: barbackaridning

Vilken dum idé! Det är ju bara lättare för hästen när den inte har en tung sadel på ryggen...
Ja,utom om ryttaren studsar runt på ryggen och "hakkar" på den... :bump:
Men inte tror jag att det skulle på något sätt skada hästen!! ;)
 
Sv: barbackaridning

jag har ridit bara barbacka på min medryttarhäst i kanske 3 månader nu , för hon har varit dräktig . det har funkat hur bra som helst . det är väl inget som säger att man måste dunsa på ryggen ? jag tycker att man sitter bättre om man rider barbacka än när man rider med sadel . men det beror kanske på hur bra balans man har också . . jag tycker nästan bättre om att rida barbacka än med sadel , för jag tycker man kommer åt hästen bättre då . :) barbacka e så mysigt :love: :D
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 744
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp