barbackaridning

T

tamsan

:cool: jag läste en annons, eller omdet var en insändare i häst och ryttare nydligen, där någon skrev att barbackaridning skulle skada hästen? Vad tror ni om det?:cool:
 
Sv: barbackaridning

låter löjligt! på vilket sätt då?
(möjligen om ryttaren har dålig sits o studsar!)
 
Sv: barbackaridning

ur artikeln"Med BARBACKARIDNING förstör man hästarnas rygg. I traven så blir det som om man hoppas på någons rygg,Där jag rider har vi slutat med barbacka ridning, för att det förstör hästarnas ryggar,det är många som klagat, men det är det bästa för hästen!.Många tycker det är jätte häftigt att rida barbacka, men tänk på hästen att den får ont i stället"..::S?..

Borde inte hästarna istället tycka det är skönt att slippa sadel nån gång?... och alla ryttare, "hoppar" vell inte upp och ner på sina hästars ryggar?:confused:
 
Sv: barbackaridning

:rofl: det var det dummaste jag hört:rofl:
För det första så dunsar ju en ryttare med dålig balans även med en sadel(om inte mer). Det kan ju faktiskt avhjälpas genom att just rida barbacka och få bättre balans;)
 
Sv: barbackaridning

jo jag håller med,,tyckte det lät lite konstigt:smirk:
 
Sv: barbackaridning

Bättre att rida utan helt utan sadel tror jag.. Borde vara mer obehagligt att både ha en sadel och en studsande ryttare än bara en studsande ryttare...

De som inte kan sitta still på hästen barbacka kanske ska ta det lite lugnt med traven tills balansen är bättre, men jag tror inte att det är nån fara alls! :D Rider själv barbacka pga skavsår under sadelgjorden. :P
 
Sv: barbackaridning

Det har skapats några sånna här trådar innan..

Andledningen till att det kan vara skadligt är att man sitter direkt på hästryggen, utan en kanal för ryggraden.
Dom säger att en ryttare på ca 60 kg blir en duns på 150 kg när man landar på hästryggen...

Jag vet inte riktigt om jag ska tro på alla "nya skriverier" som tidningarna kommer med. Man har ridit barbacka i alla tider och indianerna red långa, hårda streckor på sina hästar.
Själv rider jag barbacka ganska ofta, men inga längre streckor eller hårdare pass. Jag tycker själv att jag sitter ganska stilla och bra på min hästs rygg, men alla har vi våra brister i ridningen.
 
Sv: barbackaridning

Jag tror absolut inte att det skadar hästen, iaf om man inte rider barbacka ofta. Dom borde väl ist tycka det är skönt utan sadel? ;)
Det jag isf kan tänka mig är om man dunsar mkt i traven osv. Men om man nu inte gör det, utan kan rida barbacka, så borde det inte skada hästen. Jag tkr oxå att många hästar brukar slappna av mer :smirk:

Det finns ju dom som dunsar och hänger å studsar åt alla håll i sadeln, det borde ju vara lika ohälsosamt det. Än en som rider barbacka rätt ?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: barbackaridning

verkligen,känns ju som mer natgurligt att rida utan sadel än mer,om det tex bara är för attt ut och luffsa i skogen:)
 
Sv: barbackaridning

Tänk att folk aldrig kan förstå att bommen i sadeln skyddar hästen. Barbackaridning innebär att dina sittben skjuter rätt ner i ryggen på hästen och du sprider inte vikten. På sikt så är det därför bättre att rida med en välanpassad bomsadel. En bomsadel mildrar även obalansen hos ryttaren. Att rida barbacka någon gång ibland är säkert bra men folk har fått sadelns betydelse om bakfoten. Sadeln skyddar helt enkelt hästen.
 
Sv: barbackaridning

Nej det tror inte jag på, vrf skulle man annars rida barbacka på hästar som har problem me ryggen om det skadade dom ännu mer ? :confused:
 
Sv: barbackaridning

Vänta nu varför skulle sittbenen dunsa in i hästryggen? När jag rider barbacka ligger den störsa delen av min vikt på låren. Jag vet inte ens hur jag skulle kunna få så mycket mer vikt på sittbenen om jag inte envisas med att sitta i balanssitts med knäna uppdragna till hakan eller liknande alternativ sitter i en extrem stolsits.
Jag garanterar att om jag rider barbacka så fördelas min vikt på minst lika stor yta som om jag rider i en väl tillpassad engelsk sadel. Tyvärr ligger många sadlar inte så bra utan man får ett cirkelformat punkttryck framme vid manken. Tryckytan brukar (de jag har sett) vara ca 5 cm i diameter vilket ger en samanlagd yta på ryggen som tar upp ryttarens vikt på ungefär 40 cm2. Belastningsytan från mig på hästens rygg barbacka är väldigt mycket större än så.
Barbacka ridning kräver dock att man har balans och inte sitter och slår hästen i ryggen men det krävs ju samma sak när man rider med sadel och helt ärligt hur många procent av ryttarna hör man inte klatch klatch klatch i varje steg hästen tar i trav. Detta förekommer även på ryttare som rider på ganska hög nivå. Detta om något borde ge ryggproblem.
Jag tror det är dags att sluta prata skit om barbacka ridning den är en utmärkt hjälp för att lära känna sin kropp och lära sig följa med hästen. Detta får hästen glädje av när den slipper en skumpande ryttare och ryttarens rygg sparas även den om man lär sig att ta upp stötarna i sitt bäcken istället för att slå direkt på hästens ryggrad och även sin egen.
Angående att en 60 kilos ryttare skulle väga 150 kg i nedslaget var det någon som räknade ut hu högt man var tvungen att skupa för att komma upp i den energin. Jag tror att det rörde sig om en halvmeter eller liknande. Det går garanterat att hitta uträkningen för den var i en tråd för 1-2 veckor sedan.
 
Sv: barbackaridning

Rebeccah skrev:
Andledningen till att det kan vara skadligt är att man sitter direkt på hästryggen, utan en kanal för ryggraden.
Dom säger att en ryttare på ca 60 kg blir en duns på 150 kg när man landar på hästryggen...
naturligtvis blir det obehagligt för hästen om den är så pass omusklad att ryggraden sticker upp så att ryttaren sitter direkt på den ... men som ryttare så är det INTE skönt att rida på en omusklad häst o därför blir det oftast inte särskilt långa ridturer ... :p

naturen sköter det där själv. skavsår i rumpan gör j-gt ont! :devil:
 
Sv: barbackaridning

dessutom håller jag med de som menar att nybörjarna borde rida barbacka. det är det allra bästa sättet att få en bra sits!
 
Sv: barbackaridning

Jag vet inte hur andra ens klarar av att sitta och dunsa fram barbacka? Det är en konst högre än att sitta stabilt och bra.. för det tar cirka.. tre två duns innan ryttaren åker i backen. Sitter man inte mjukt och är följsam så betalar det av sig på direkten.

Risken är väl att man tycker att traven är så jobbig att man bara galloperar. Fast har man så dåligt omdöme, då ska man inte rida utan tränare/lärare som kan hålla uppsikt.

För övrigt så uppfanns (bom)sadeln för att beväpnade ryttare skulle kunna sitta stabilare på hästryggen och strida. Samma sak med stigbyglar. Saddeln är framtagen till ryttarens bekvämlighet. Hade man hästen först och främst i åtanke när sadeln uppfanns, så är jag helt säker att den skulle se annorlunda ut idag.
 
Sv: barbackaridning

Youma skrev:
Jag vet inte hur andra ens klarar av att sitta och dunsa fram barbacka? Det är en konst högre än att sitta stabilt och bra.. för det tar cirka.. tre två duns innan ryttaren åker i backen. Sitter man inte mjukt och är följsam så betalar det av sig på direkten.

För några år sedan delade jag stall med en tjej som jag red tillsammans med rätt ofta, och hon DUNSADE :crazy: Hon lättade en decimeter, och då överdriver jag inte, i varje steg. Det var både med och utan sadel. Men hon satt kvar. :confused:
Kan inte ha varit trevligt varken för hästen eller för henne.
 
Sv: barbackaridning

har aldrig hört att man ska rida barbacka på hästar med ryggproblem,däermot att man INTE ska rida utan sadel på dom däremot..
 
Sv: barbackaridning

Sätt händerna under rumpan och rör lite på höften så känner du hur hästen känner dina sittben på sin rygg. Inte skönt!
 
Sv: barbackaridning

Antingen har jag en väl vadderad rumpa eller väldigt runda sittben för det var deffinitivt inte obekvämt. Jag provade hemma på en stol och belastade sittbenen mycket mer än vad jag gör på hästryggen.
När jag rider barbacka på min häst så trycker hon vanligen upp ryggfileerna mot min rumpa så särskilt obekvämt kan det inte vara. Hon har aldrig lika runda fina ryggfileer när jag rider med sadel.
Nu ska jag var lite elak, men klåpare som inte kan sitta vettigt kanske bör hålla sig från barbacka ridning men låt oss övriga få rida på detta sätt utan att kalla oss "djurplågare". Detta är inte riktat till Friskis då jag inte vet hur h*n rider.
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ridsporten står inför en avgörande tidpunkt där hästens välbefinnande och ryttarens fysiska kondition måste prioriteras högre än...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
226
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Funderade lite på hur ni ser på träning för en häst efter en skada? Då tänker jag främst icke-traumatiska skador utan snarare...
2
Svar
21
· Visningar
1 744
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp