Barbacka..

Sv: Barbacka..

Finns det någor bättre??
Brukar, eller ja, brukade träna dressyr barbacka, underbart!
Ska ta mig i kragen och rida lite mer barbacka igen, men min häst uppskattar också det och visar det genom att busa och bralla mer än vanligt, haha!!

Finns det någor bättre??
Brukar, eller ja, brukade träna dressyr barbacka, underbart!
Ska ta mig i kragen och rida lite mer barbacka igen, men min häst uppskattar också det och visar det genom att busa och bralla mer än vanligt, haha!!

Håller med att det är askul att rida dressyr barbacka. Man får lixom mer kontakt med hästen då.

Det är därför man lägger på ett schabrak, sen en gelpad och en teddypad och spänner fast det hela med en ridgjord. ;) Bekvämt till tusen. :D

hmm försvinner inte själva "tjusningen" med alla dessa paddar o jox? jag hade schabrak fastspänt med elastisk täckesgjord 2 gånger...aldrig mer säger jag...den gled ju bara runt..(ändå höll jag mig kvar i full karriär i en hoppbacke uppför på en ridtravare jag aldrig hoppat med...frästen har jag varken hoppat el galopperat barbacka innan henne men...de är en annan sak...)
fast jag tycker nästan det är småelakt att rida barbacka, iallafall om man har dålig sits o dunsar runt som en hösäck...stackars hästrygg:/

Joo, tjusningen med att sitta på en varm och luddig hästrygg försvinner ju givetvis... Men barbackakänslan och kontakten med hästen är fortfarande kvar. Min häst uppskattar inte riktigt mina sittben och jag uppskattar inte hans ryggrad och manke. :crazy: Med "stoppning" så sitter jag mjukare, vilket både jag och hästen föredrar. Men som sagt, känslan är ju kvar ändå.

Elastisk gjord är hopplöst att spänna fast schabraket med om man vill rida mer än i skritt. Ridgjord är mycket bättre och kasar ingenstans. Det är förresten en fördel till med att sitta på ett schabrak, man slipper glida runt på den blanka hästpälsen då. :D

Rider 1 gång i veckan barbacka på min isis... helt underbart att tölta barbacka... Men han har en förmåga att lägga sig i pass efter galoppen och då är det inte alltid så lätt att hålla balansen... så vi håller oss oftast till skritt, trav och tölt!! :)

;) Jag älskar att rida barbacka!
Finns det något härligare en att sätta sej på en varm häst och känna hästens rörelser?
Brukar ni rida barbacka och gillar det? ;)

Den som kommer på någon mysigare balansträning än det borde få pris! :love:
(förutsatt att hästen inte har en manke som är 2 dm :eek: )

själv älskar an att rida barbacka... fins inget skönare än att sitta på en skön och varm hästrygg mitt i vintern..

Ända sedan jag började rida barbacka har min balans blivit mycket bättre, och hästen går mycket finare för mig om jag rider barbacka( vilket gör att jag kommer åt hästen mer)...

/en som älskar barbackaridning:love:

själv älskar an att rida barbacka... fins inget skönare än att sitta på en skön och varm hästrygg mitt i vintern..

Ända sedan jag började rida barbacka har min balans blivit mycket bättre, och hästen går mycket finare för mig om jag rider barbacka( vilket gör att jag kommer åt hästen mer)...

/en som älskar barbackaridning:love:

Håller med dig!
Rider en ponny (b-ponny :angel:) som inte alltid vill gå i form och då är det bättre att rida barbacka.
Men nu (efter 1 år) så är vi äntligen, nästan i alla fall, eniga om att det e bekvämare att bära mig och sadeln på musklerna.

Ridgjord kanske man sulle införskaffa! Vart köper man en sådan då? Kanske skulle vara liiite lättare att sitta kvar uppepå ryggen med ett schabrak. Blir ju lite friktion i alla fall.

Håller med att det är askul att rida dressyr barbacka. Man får lixom mer kontakt med hästen då.

Ja betydligt mer kontakt med hästen blir det! Det är en fantastisk känsla, men tyvärr bara i skritt och trav för i galoppen åker jag i backen varenda gång, haha!

Ridgjord kanske man sulle införskaffa! Vart köper man en sådan då? Kanske skulle vara liiite lättare att sitta kvar uppepå ryggen med ett schabrak. Blir ju lite friktion i alla fall.

Tror att jag har sett hos Hööks? En sån som man kan tom sätta fast stiglädren i.

Tja, Hööks har ju, som Weemacred skrev. Har även sett hos Harald Nyborg. Du får titta runt lite! :D Egentligen funkar väl vilken sorts gjord som helst, bara den inte är elastisk. Har inte testat med longerings- eller tömkörningsgjord, men själv har jag plockat bort brösta och svanskappa från min bröstsele, och däckeln (tror jag det heter..?) som blir kvar funkar finfint att använda som ridgjord. Däremot skulle jag aldrig få för mig att sätta dit stigläder på den...

Här är två bilder på min "konstruktion" (inte jag som rider):

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_10/02190000-02199999/640x480/2193012.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_10/02190000-02199999/640x480/2192947.jpg

Senaste året har jag inte haft någon sadel jag tycker om. Då har jag ridit barbacka hela tiden.

Nu däremot är hon inte lika musklad, då vill jag rida med sadel.

Att fästa stigbyglar i alltså? Ingen bra idé, när du står upp eller rider lätt (eller bara lägger mer tryck i stigbygeln) blir det ett väldigt punkttryck, dvs att tyngden fördelas på väldigt liten yta. Inte bra för hästens rygg!

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
728
Senast: Fiorano
·
Utrustning Ni som har uppblåsbara säkerhetsvästar (med gaspatroner som fyller västen när man trillar av), hur tycker ni att de fungerar? Skyddar de...
Svar
7
· Visningar
703
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama