Sv: Barbacka

alisson skrev:
Jag använder främst sadeln som tryckfördelare. Sadeln har störra anlägningsyta än jag.

Fast det där kan jag inte alls hålla med om!

När jag rider barbacka är min fördelning av tryck mer flexibel än om jag rider på en sadel som är stum i jämförelse med hästens rörelser. Dessutom sitter jag med hela låren och hela rumpan varför den anläggningsytan borde bli större än de stoppade bossorna som finns i en sadel.

Har dessutom sett på samtliga mina hästar att frekvent barbackaridning ger mer välutvecklade ryggmuskler än om jag rider med enbart sadel. Detta trots att sadeln är utpassad.

Jag tror på det mina hästar förmedlar och det är att barbacka är skööönt!

valentine skrev:
Varför det kan vara farligt?
När du har en bra sadel så ska kanalen under sadeln vara minst 3 fingrar bred för att inte ligga på hästens känsliga ryggrad. Men rider du barbacka så kan dina sitt-knölar i rumpan placeras på ryggraden eller områder runt omkring och i längden är detta INTE särskillt bra för hästens rygg!!!!!!!

Fast mina sittben sitter nog bredare ifrån varandra än 3 cm.... Dessutom är de mjukt inbäddade i muskler och fett så de är som mjuka kuddar. Tror knappast att sittknölarna skulle kännas igenom när jag dessutom sitter lika mycket på låren som på arslet.

Har man en välmusklad häst så skadar det inte om man gör det någon gång.
Men egentligen är det inte bra då det blir mycket tryck på ett ställe. Det är inte så skönt för hästens ryggrad om den är otränad.

Jag har ridit barbacka på mitt sto i 5 år. Dock så rider jag inte varje dag, och varvar ridnigen med annan träning. Har haft en Hector sadel och nu har vi en bomlös, men hon trivs allra bästa utan.
Sätter muskler som hon bör och fungerar jätte bra, så jag har inte sett några nakdelar med att rida utan sadel.

har de senaste tre veckorna inte använt sadeln alls. de tre dagar i veckan jag rider rider jag barbacka. så länge jag och hästen trivs med det kommer jag fortsätta. om det inte var så att hästen är såld då... min lurvetunna :love:

jag känner bättre hur hästen jobbar och jag sitter bättre barbacka än i sadeln, där det bara känns som jag sitter i luften o skumpar. det enda som inte går så bra är klättra, är det brant glider jag :crazy: tur att han har sin matta till man :p

Senast ändrad av en moderator:

En häst som jag brukar rida på lektion har gått och blivit väldigt rund om magen..så nu passar inte hans sadel längre..så nu rider hans ägare (och jag) alltid honom barbacka och han trivs jättebra med det!! Med sadeln blir hans steg genast mycket stötigare och han slappnar inte alls av på samma sätt som när han rids barbacka!

Och han har inte heller världens lättaste gångarter att sitta ner i heller! Men med träning så går det..

Dessutom så tror jag att man dels själv lär känna om man sitter snett i sadeln...och dessutom så kan man inte sitta och spänna sig som en tok när man rider barbacka för då blir det lite småjobbigt å sitta där :p

Och igår hade våran ridgrupp barbacka-hoppning och det tyckte både vi och hästarna var jättekul! och det var faktiskt ingen som ramlade av ens :banana: :banana: och inte verkade någon av hästarna ta någon skada av det!

Angående just värmen som uppstår så är värme bra för ryggmuskulaturen, det är därför främst många tävlingsryttare som använder "solarium" som värmer upp hästens ryggmuskulatur t.ex. innan ett ridpass eller efter, eller bara för att det är välgörande. Stela hästar och vissa med ryggont mår mycket bättre och rehabiliteringen går snabbare. Däremot vet jag inte om värmen har samma effekt om du sitter på hästen... ?

Jag utövar gärna barbacka, men jag tror att det beror på både häst och ryttare hur "skadligt" det är. Har hästen "skumpande" gångarter så är det såklart svårare att sitta still och inte störa hästen, om ryttare själv däremot inte har tillräckligt med balans eller följsamhet så blir ju också det ett problem för hästen. Så det är nog upp till varje individ om det är bra eller inte att rida barbacka på sin häst :d

Jag rider alltid barbacka, fast då oftast i en barbackasadel, det sämpar ju lite..
Annars så tror jag inte att det är så farligt för att du sitter aldrig still. Visst, sittbenen trycker på samma ställle men det är inte länge dom gör det...Så jag tycker itne att det stämmer att det är dåligt efter som du faktiskt ALDIRG sitter still!! Jag lovar, inte mer än några sekunder sitter du still på samma ställe. Dessutom, du känner hästen och den känner dej mycket bätter, iaf ditt säte.

Majjijann skrev:
jag känner bättre hur hästen jobbar och jag sitter bättre barbacka än i sadeln, där det bara känns som jag sitter i luften o skumpar. det enda som inte går så bra är klättra, är det brant glider jag :crazy: tur att han har sin matta till man :p

jag har börjat klättra en del med min pålla.. barbacka rider jag ju som sagt jämt men jag GLIDER som en tok i "branta" nerförs backar.. haha och jag försöker komma på allt vad som kan stoppa att jag nästan sitter på hennes manke.. uppför och raka sträckor går det bra i.. men nedför..förstör det träningen då?:confused:

Nu när min hästmassör var ut så berättade hon att det inte var så skonsamt att rida barbacka just på min häst eftersom han är så tunn över ryggen.Jag skulle behöva en tryckutjämnande pad först.Ingen sadel har jag heller för han är för svankig (29 snart 30 år gammal).Så har ni något tips på var det finns sådana så säg till.
Personligen tror jag inte heller att det är så bra om det ser ut som min iaf. annars vet jag inte.

Jag rider i stort sett bara barbacka pga den enkla anledningen att det är svårt att få sadeln att passa och att min häst avskyr när man spänner någon form av gjord runt henne. Man behöver inte stigbyglar för att rida lätt eller för att stå i fältsits, det går alldeles utmärkt att göra det ändå. Jag lärde mig rida barbacka i vuxen ålder just för att min häst avskydde sadeln. Hon är bred över ryggen har ingen manke och har dessutom kort rygg, hon störs dessutom i sin bogrörelse av sadeln och hon har inte ont i ryggen. Det gäller att öva och åter öva.

MVH Ann

Man kan ju tänka sig hur det är att själv ha någon på ryggen utan sadel! Hur det känns. Man kan pröva. Sen kan man pröva att lägga på en kudde som ens "ryttare" får sitta på. Det är skönare med kudde. Och då är ju ändå inte det riktiga "skumpandet" med i beräkningarna. Eller det "krampaktiga" greppet i tyglarna. För jag menar, det är ju så, att visst blir det skumpigare och mer obalanserat utan sadel. Jag har lite svårt faktiskt att se någonting positivt med att rida barbacka.

Pippi skrev:
Man kan ju tänka sig hur det är att själv ha någon på ryggen utan sadel! Hur det känns. Man kan pröva. Sen kan man pröva att lägga på en kudde som ens "ryttare" får sitta på. Det är skönare med kudde. Och då är ju ändå inte det riktiga "skumpandet" med i beräkningarna. Eller det "krampaktiga" greppet i tyglarna. För jag menar, det är ju så, att visst blir det skumpigare och mer obalanserat utan sadel. Jag har lite svårt faktiskt att se någonting positivt med att rida barbacka.

vadå krampaktiga greppet om tyglarna?
de blir inte skumpigare utan sadel..åtminstinde inte på min häst.
mycke lättare o sitta med o följa med hästen i rörelserna.
o obalanserat är de inte heller..snarare tvärtom.
så skumpande o krampaktigt hållande i tyglarna är de inte.

tror att folk som inte tycker de e bra me o rida barbacka har svårt me de själva.
för ja har bara ridit barbacka i många månader nu och hästen har blivit jättefin o trivs hur bra som helst.

Pippi skrev:

Njaa jag skulle definitivt inte jämföra en bomsadel med en kudde. Sätt en bomsadel på ryggen din och låt en "ryttare" sitta på, så ska du nog se att det inte är mycket av en kudde ;)

Som sagt det beror själv på hur mycket balans ryttaren själv har, och hur skumpigare gångarter hästen har. En ryttare i balans på en välmusklad häst med runda, mjuka gångarter utan sadel, DET är något som alla ryttare borde få uppleva :love:

Nu menade jag ju inte detta som någon slags exakt vetenskap, utan mera som en fingervisning, i avseende på tryckfördelningen.

Det går inte att komma ifrån att det finns en skillnad mellan att rida med sadel och utan sadel, när det gäller förutsättningarna för ryttaren, med avseende på balans och följsamhet.

Jag säger inte att det är något fel i att rida barbacka, men jag tror faktiskt inte att det är särskilt bekvämt för hästen.

(Fan också! Jag tog fel nick! Jaha, det var väl tvunget att hända till slut. Jag pratar istället för Pippi här! He, he...)

Finns det nåt bättre än att rida ut en skön sommarmorgon utan sadel? Jag uppskattar det och jag tror att min häst gör det också. Om det är dåligt för hästens rygg vet jag inte, men bra balansträning lär det ju vara! Synd att man gör det så sällan, 2-3 gånger om året kanske..//Jessica:d

Jag älskar att rida barbacka och jag hävdar att de inte alls tar någon skada av att rida barbacka.
Jag vet många som bara rider barbacka då hästen tex är skrftig svankryggad, har omotliga knölar på ryggraden, hästen har sadeltvång mm.
Dessa hästar mår prima och är hur friska som helst och har inte ont i ryggen heller!

Dock så brukar jag alltid ha typ ett schabrak under för rider amn bara barbacka med ridbyxerna sticks de dagar efter med en massa hästhår i rumpisen:crazy: .. Inte sååå skönt:D

Jag red barbacka mellan juni-september pga att sadeln var så sliten att den låg å trök på manke och ryggrad. Hästen kunde inte gå i form pga det och när jag började rida barbacka så gick hon jättefint men nu när vi har en bra sadel skulle jag aldrig drömma om att rida barbacka. ja får sån täningsverk och pållan bara busar hela tiden!:rofl:

men det kan väl inte vara bra för hästen att man nästan ramlar av den när man rider barbacka?

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 379
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar