Sv: Barbacka

Hejsan hejsan!

Gjorden är en färdig produkt, fast jag tror inte att stiglädrena och stigbyglarna ingår. (jag har inte fått hem min egen gjord än)

Du kan bla köpa den från lillhästen i Stav;
adress:

http://www.lillhastenistav.se

Kolla under prislista och sen under övrigt.

Jag kan upplysa om att det nog inte blir några problem med din hästs manke, min egen ser ut som en tunna, rund och kompakt inget sadelläge att prata om, och gjorden sitter hur bra som helst! Jag älskar den! :love:

Jo, den enda nackdelen med gjoden är väl just det du säger att man har fötterna lite längre fram pga att man sittr lite bakom fästena. JAg tycker själv att man blir lite framåtlutad, men det finns så många fördelar med den så det tar jag! Man får en bra balans iaf!

Sen ang punkttrycket, så ja, visst borde det bli mera tryck på mindre yta jämfört med sadel när man rider lätt, men jag tror ändå att gjorden är bättre FÖR HÄSTEN är bara barbacka, för då skumpar man mera.

Sen kan man ju diskutera om inte en PERFEKT tillpassad sadel är det bästa ur trycksynpunkt, vilket den borde vara enligt mej.

Noteca skrev:
Sen ang punkttrycket, så ja, visst borde det bli mera tryck på mindre yta jämfört med sadel när man rider lätt, men jag tror ändå att gjorden är bättre FÖR HÄSTEN är bara barbacka, för då skumpar man mera.

Sen kan man ju diskutera om inte en PERFEKT tillpassad sadel är det bästa ur trycksynpunkt, vilket den borde vara enligt mej.
:bow:
(910)

Det lät ju faktiskt riktigt smart... Man kanske skulle prova. Så himla dyr var den ju inte. :)

asså ni som säger att man sitter på ryggraden o så..hur sitter ni igentligen när ni rider barbacka?
ja rider barbacka väldigt mycke nu o man känner tydligt om man råkar hamna på ryggraden..typ som när hästen skuttar till eller nåt o man råkar hamna snett..känns väldigt tydligt..annars e ja inte i närheten av ryggraden me sittbenen iallafall.
har man bra sits o följer med hästen bra och den har lite muskler då så tror ja inte de är skadligt.

Det här med lättridning... Jag förstår egentligen inte varför vissa påstår att det är bättre att rida lätt på en unghäst (förutom att man har bättre balans och inte flyttar sig i sidled på hästen). Stiglädren fäster i sadeln. Om man sitter ner fördelas vikten på hästens rygg genom sadeln. När man står upp i stigbyglarna fördelas vikten - just det - genom sadeln. Jag tror nästan att viktfördelningen borde vara sämre i själva "ståmomentet" i lättridning eftersom vikten koncentreras till (det osynliga) bandet över ryggen där stigläderfästena sitter. Viktebn försvinner ju inte ut i rymden för att du står upp? Däremot är det lättare att följa med plötsliga rörelser om man har stigbyglarna som stöd och inte har en fantastisk balans (som vissa absolut har).

Eller?

Jag älskar oxå att rida barbacka men nu är det ca 2år sedan jag red över huvud taget och jag får hem ett sto på 3 år den 29 Oktober.

Hon har inte ridmuskler utan mer travmuskler så det kommer att bli mycket jobb med muskler och gå i rätt form samt ev lite NH träning.
Jag ska köpa hem en Barbacka sadel med stigbylar, jag har inte riktigt
den balansen som förr just nu :)

Men jag längtar efter att få hem stoet, hon heter Pernilla Index
och är efter e: Smok´n Lantern.

Jag ska ha henne på foder först sen får vi se om jag köper
henne.
Hon är en fin häst och är riden sen December, hon är så pass
lugn så att en nybörjare skulle kunna sätta sej på henne, hon
älskar oxå att lära sej nya grejjer.

Det hon kan just nu är skritt, trav, galopp, framåt och stanna.
Så det ska bli riktigt kul att få hem henne :)

Hon är ej riden barbacka än så vi får se hur det blir :bump:

.............................................................

Senast ändrad av en moderator:

Jag rider gärna barbacka, när jag väntade på ny sadeön till hästen red hag barbacka i 2 månader, och ja jäklar vilken balans jag fick =)

Bara tummen upp för barbacka ridning, hästen gillar det och jag också..

Jag red ganska mycket barbacka förut och hästen gillade det...min nuvarande medryttarhäst har dock inte så skön manke..(Manken är väldigt hög och hon har smal rygg :) )

Barbacka ridning tycker jag är jätte bra för dig som ryttare, det är ur mysigt och man får himla bra balans av det... Ur hästens perspektiv tror jag det kvittar :p

ooo vad jag saknar min ponnys runda rygg och mjuka steg :cry:

Jag har precis köpt en ridgjord för att jag ska kunna öva följsamheten barbacka utan att vara rädd för att ramla av så fort jag spänner mig. Det jag däremot aldrig skulle göra med ridgjorden är sitta upp i lädrena/rida lätt/stå i stygbyglarna. Punkttrycket blir enormt koncentrerat och enligt min far som är hästkiropraktor så skulle det vara rent idiotiskt att använda sig av stiglädrena till ex lättridning.
Däremot så ska jag idag testa att använda mig av gjorden utan stiglädrena. Istället ska jag fästa en läderrem att hålla i mig i, blir lite mer åt voltigehållet. Tror att detta kan vara super för att öva upp följsamheten! :idea: Den som lever får se... :D

BU :D
Fast det är bara för att jag inte alls kan rida barbacka :o Jag spänner mig och har ingen chans i världen att sitta kvar :o :o
Och att jag har en häst som säkert skulle uppskatta det och börja hoppa runt på stället gör det inte mera säkert precis :crazy:

har ringt vet. och lite annat och alla har sagt att de inte är skadligt.
så nu e ja lugn..nu kan ja fortsätta rida barbacka utan o vara orolig.
:)
sitter man bra och e följsam o inte glider runt så e de bara bra för hästen.

Gärna barbackaridning under förutsättning att inte ryttaren dunsar hejdlöst eller håller balansen i tyglarna. Många hästar rör sig ledigare utan sadel än med (oavsett perfekt passform eller bomlöst) det är ju ingenting som drar åt runt magen ens!

När jag "bara" ska ut och skritta hästen nån dag så rider jag gärna barbacka :) han verkar tycka det är skönt att slippa sadeln trots att den sitter bra på honom och får en mycket bättre elastisk skritt.

Har ridigt barbacka rätt ofta i sommar och även nu på hösten och tänker fortsätta med det för vilken kanonbalans man får :bow:

Nu kopierar jag det här från en annan tråd jag svarade på :D

Jag rider barbacka på min islandshäst varje gång eftersom sadeln bara gled fram
vad jag än gjorde.. inget hjälpte.. till och med svanskappan sprack sönder
hon kunde inte galoppera rätt och kunde inte slappna av med sadeln (ävn om jag hunnit rätta till så den låg rätt en bit)

Jag tyckte att allt vart mycket bättre när jag började rida barbacka, man kunde få henne lugnare och avslappnad, benen vart tydligen lättare att hålla reda på (haha) sedan tycker jag att rider man barbacka lär man känna hästens riktiga steg och reaktioner på saker. Jag känner tillexempel direkt då hon ska lägga in en växel (men det gör väl även andra med sadlar) men jag tycker man (lär känna hästen) på ett bättre sätt! Bättre balans har jag fått- hujedamej! själv tycker jag att med sadel får man inte bättre "kontakt" med hästen.. och att barbacka kan skada har jag hört men det är inget jag riktigt tror på..jag håller med om det här med indianerna..
jag mejlade även Markus Holst.. en mycket bra instruktör och hästmännsika! jag berättade om mina problem med sadeln och frågade om det verkligen var dåligt att rida barbacka.. till svar fick jag:

" Nej, att glida runt barbacka på en häst förstör ingenting. Jag vill
att du funderar på varför det skulle skada något?
Sadelläge är
inget som den vilda hästen hade, det har människan avlat dit. tänk efter och försök att hitta en logisk förklaring bakom
folks råd, innan du blir orolig över att skada din häst. De flesta som
uttalar sig om sådant säger saker de har hört andra säga och har alltså
ingen kunskap."
Ni kan gå in på hans hemsida: http://www.levad.nu/markus/

men jag kan säja sanningen att ibland är man osäker om det är rätt med barbacka.. men det ligger fortfarande bakom den första tanken som är att barbackan tar ingen skada utan mer nytta och lära.

valentine skrev:
Varför det kan vara farligt?
När du har en bra sadel så ska kanalen under sadeln vara minst 3 fingrar bred för att inte ligga på hästens känsliga ryggrad. Men rider du barbacka så kan dina sitt-knölar i rumpan placeras på ryggraden eller områder runt omkring och i längden är detta INTE särskillt bra för hästens rygg!!!!!!!

ska jag vara ärlig så åker ju FAKTISKT ryggraden mellan skinkorna:crazy: och det blir ju nästan som en liten sadel:rofl: skulle sittknölarna vara på ryggraden skulle du antagligen spänna in rumpan som bara den!
kan man hålla balansen och rida barbacka på ett oskumpigt sätt så är det nog ingen fara alls:) dessutom är det inte RUMPAN du får ont i av ryggraden ibland:D

Tror absolut inte det är någon fara öht att rida barbacka. Så länge man har bra balans och inte skumpar hit o dit så tror jag inte det kan skada. Ur ryttarsynpunkt så är det jättenyttigt att rida barbacka då o då, man kommer mkt närmare hästen o känner på ett helt annat sätt hur hjälperna inverkar.

Jag tycker att barbacka ridning är väldigt mysigt, har dock bara gjort det en gång på valacken (som jag haft i 6½ år) det beror dock på mina ryggproblem som gör mig klen, finns inte utrymme för mig att trilla av eller klara av när det blir för skumpigt (har en skumpig travare) så jag får rida med sadel.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 379
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar