Sv: Barbacka

Idag var det väldigt kallt och för att överleva en ridtur tog jag en filt på min häst och vek sedan filten över mina ben. Vi red en mysig skogstur och snön knastrade under hovarna. Jag tycker det är både mysigt och bra övning för mig som ryttare att träna balansen. Kan inte förstå att det skulle vara skadligt för hästen att rida barbacka i så fall är man väl för tung för sin häst om det skulle trycka konstigt. Sitter man rätt och avslappnat tycker ska det inte vara några problem. Min häst gå väldigt bra och avslappnat när vi rider både med och utan sadel. Ett bra altenativ när det är kallt!

mvh Jenny;)

bland det mysigaste som finns nu på vintern är att ge sig ut barbacka på pållarna!!! blir ofta rätt sent, men det är speciellt att rida i kolmörker och se stjärnorna över huvudet.
brukar låta vintertäcket vara kvar på, och sen slänga en filt över sina egna ben. man håller värmen så mkt bättre än med sadel.
balansen blir bättre, och man kommer närmare hästen.
har inte åkt av den hästen jag rider nu under nån barbackaritt, däremot en massa ggr med sadel... vet inte hur det kommer sig egentligen. fast okej, busig unghäst då... :)

haha det fulaste jag RAMLAT av var igår.. då jag red barbacka.. skulle testa traven igen för de var ett tag sen..den var så skumpig.. jag var tvungen att stanna henne snabbt..hon hann stanna men jag gled sakta sakta ner mot marken med en duns med ryggen.. haha min balans är inte lika bra längre..:d

Väldigt nyttig för ryttaren iaf- man känner direkt om man sitter snett, man känner mkt bättre hur hästen arbetar och får lättare att följa med.
Jag har stora problem med ryggen och den mår faktiskt bättre av att rida barbacka några gånger om året (iaf om jag kommer ihåg att stretcha efteråt).

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 379
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar