Sv: Barbacka

Om jag hade en häst som blev annorlunda barbacka skulle jag defenitivt prova ut en sadel! En sne sadel skulle jag inte sätta på min häst.
En av anledningarna till att jag knappt sätter mig på andra hästar. Dom är så snea och har dåliga sadlar(alt sadlar som inte passar mig).

Jag väger 58 kg och har ett stort grovt halvblod utan ryggproblem och han är klotrund över ryggen. Så vikt mässigt borde det inte vara några problem vare sig jag har en sadel eller inte. Hyffsad balans har jag och jag sitter inte speciellt snett.

Men likväl tror inte jag det är nyttigt att fördela trycket på så liten yta. När jag har sadel så fördelas min tyng på större yta än om jag rider barbacka.
Sen kan inte jag sitta ner perfect i överångarna. Jag har en stor häst med mycket gång och han är inte helt lätt att sitta på, speciellt inte övergånarna galopp till trav. Känns inte skysst att rida för mycket barbacka då. Sen får jag spänna mig lite för mycket för att rida lätt och det märks genast på honom.

Någon gång ibland tror jag inte det skadar men i längen tror jag inte på det.

Det är väldigt nyttigt för ryttaren att rida barbacka- Det är en suverän balans övning. Du borde göra det halva tiden så ska du se att du klara det så småningom. Se bara till att ha ett långsamt travtempo, så att du kan gunga med henne. Slappna av och bli "ett " med din häst. Det finns inget bättre.

Barbacka ridning är underbart ifall man har en häst med "mjuk" manke.Själv så tycker jag barbacka funkar bäst på min häst pga att han får så lätt skav av allt. :banana:

Hääärligt!
och väldigt bra balansträning.
Dock inte så härligt om man har en häst emd mycket manke :crazy:

Har man en vuxen häst som man kan sitta stadigt på så tror jag inte att barbackaridning är skadligt för hästen, och för ryttarens balans är det ju postivt.
Däremot tycker jag inte man ska rida barbacka på unghästar mer än i undantagsfall eftersom jag är emot att man sitter ner på en unghäst.
Jag rider sällan barbacka på min egen häst, för jag kan inte sitta tillräckligt stilla och då blir damen förbaskad på mig :devil: Utan det blir någon enstaka skrittur (4-5 ggr/år kanske) samt att jag faktiskt några gånger vågar mig på att galoppera henne barbacka (i grimma *hrm*), trav är bara att glömma dock...

Jag brukar rida barbacka ca 1 gång i veckan. Och variera med dressyrsadel och all round sadel utöver det.

Det gånger jag rider barbacka tycker jag pålle känns mer lyhörd, känslig och lättformad. Dessutom verkar han inte ha problem alls att höja ryggen när jag rider barbacka o så länge han gör det och inte reagerar som han hade ont så lär vi fortsätta som vi gör.

Tycker oxå han verkar piggare och mer "på hugget" barbacka. Det blir ju lite friare och lättare, tror jag.

Jag rider bara barbacka just nu. Sadlarna jag har passar inte. Väntar på min nya sadel ska komma. Jag håller med om att det blir sämre tryckutjämning än när man rider med sadel. Och hur bra/dåligt det är, beror mycket på hästen/ryttaren. Det bästa med att rida barbacka är att man inte kan fuska, utan måste rida rätt hela tiden och att det är mumma för balansen. Att dunsa runt som en klump på hästens rygg är inte bra, då är det klart mycket bättre med sadel. :)

Det här med barbacka ridning är nog inte så hälsosamt för hästens rygg.
En rätt utprovad sadel som passar hästen ska ha en stor anläggningsyta över hästens rygg så att trycket på ryggen ska fördelas så jämt som möjligt. Själva ryggraden ska ligga fri i kanalen under sadeln.
Rider man barbacka hamnar allt tryck på en väldigt liten yta. Man sitter även direkt på hästens tornutskott som sticker upp från hästens ryggrad vilket inte är så bra. Detta kan senare leda till att hästen får ont i ryggen.

Visst kan man rida barbacka nån gång ibland utan att hästen går sönder, men det är inget jag hade gjort några längre perioder på min egna häst.

En häst är inte byggd för att användas som riddjur, och jag anser att sadeln är ett hjälpmedel för att förebygga skador och underlätta ridningen.

jag vet inte hur snett du sitter eller hur liten rumpa du har men rider man korrekt har jag mkt svårt att tro att sittbenen skulle hamna på ryggraden. Jag lärde mig rida barbacka på en ridskola (världens bästa enligt mej,tyvärr nerlagd) där allt skedde så naturligt som möjligt. Hästarna gick i flocken dygdet runt och eleverna lärde sig rida och hantyera häesten naturligt, som de indiveder de är. nog om det. Rider man barabacka från början hittar man det RÄTTA balansen, det går inte att fuska. jag tror att detta med sadel/barbacka är lite som nosgrimmor. Variation är bäst. (nu rider jag utan nosgrimma alltid ioförsig) ha en ryttare på ryggen vare sig med eller utan sadel utan något som helst slitage? hästen kan väl inte ha en ryttare på ryggen vare sig med eller utan sadel utan något som helst slitage? rider man med hästen och sig själv i balans tror jag inte barbackaridning gör någon mer skada än annan ridning. Om jag inte hade en tittig o busig häst eller hade fulländad balans skulle jag rida barbacka mkt mer än vad jag gör, nu är det väl ca 25% av turerna. Min häst har inget emot det vad jag har märkt, och har under de två åren jag haft honom ALDRIG haft ont i ryggen. och då red jag ca 50% procent barbacka förut.

Tycker att det beror mycket på hästen. Mitt fd d-ponnysto var grov och bred med platt mysig rygg. Det var skönt att sitta barbacka på henne, även om hon var lite väl tittig för att man skulle känna sig säker ;) . Mitt nya isissto känns inte likadan. Jag har suttit på henne barbacka en gång och tycker att det känns som om man sitter direkt på ryggraden. Jag fick riktigt ont i ändan i ett par dagar efter. Hon, däremot, har bra temperament och är knappast tittig och skuttig alls, så för den delen funkar hon ju bäst till barbackaridning. Men jag ÄR egentligen ingen barbackaryttare. Har alltid tyckt att min sits och hela köret är bätte med sadel.

Tja... jag "fick" min gamla ponny när han var två år. Har alltid ridit honom barbacka, och så har även många barn efter mig (kan även tillägga att jag red honom även då jag var på "gränsen" till "för tung").

Han är i dag 24år gammal, han har ALDRIG varit halt, ALDRIG haft ont i ryggen - på de ca 20år han ridits... så såååå farligt är det nog inte att rida barbacka. :)

Jag tycker det är lite läskigt att rida barbacka på min medishäst, han är så rund om ryggen och magen att om han skuttar till så snurrar jag runt och hamnar på marken. För att träna balansen brukar jag rida utan stigbyglar. Det funkar lika bra som att rida barbacka för mig, jag får i alla fall träningsvärk på samma ställen. :)

Jag rider nästan alltid barbacka. Hästen är stor och har en stark och välmusklad rygg. Jag är lätt och sitter som fastklistrad på hans rygg. Ser till så att inga knotor trycker honom i ryggen. är man orolig för det så lägg en padd under rumpan.
Sen är det dessutom mycket lättare att hamna rätt över hästens rygg när man rider barbacka. Hamnar man det minsta snett så känner man oftast det. Rider man med sadel så hamnar man lättare snett utan att tänka på det. Har sett en hel del som rider med sadel och sitter helt snett, och de tror själva att de sitter helt rakt över hästen. Både jag och hästen har utvecklats en hel del sen jag tog bort sadeln, nu känner vi varandra på ett helt annat sätt.

Brukar också flytta runt mig på hans rygg så jag inte sitter på samma plats hela tiden. Oftast sitter jag nån dm längre bak än vad man normalt sitter.

Sadlar är helt klart överskattade enligt mig.

hehe, till motsats mot dom flesta här; Min tycker det är kul att rida barbacka ibland, men oftast inte för han måste vara så snäll då så matte inte trillar av :) lite taskig balans ibland. Men han tycker de är skoj oxå, skitskoj, framförallt i snön :D

Vad tror ni om ridgjord da? För er som inte vet så är det en typ tömkörningsgjord, fast plattare och inga öglor utan istället stigläder fastsatta på den. Man sitter alltså barbacka med med stigbyglar.

Bild
http://w1.183.telia.com/~u18316091/hastar/bilder/ridgjord_svart.jpg

Jag har en sådan och det är helt underbart! Man har nästan lika bra balans som i en sadel, men känner bättre hur hästen jobbar, och kan alltså korrigera det lätare och få hästen att arbeta mer rätt. Sen kan man ju rida lätt också i traven, där de flesta skumpar runt annars, plus att avsaktningarna blir stadigare. Så, vad tror ni om detta?

Det finns säkert kommentarer om gjorden som inte är positiva, men jag tycker att den ser bra ut :D

Själv skulle jag helt klart behöva något sådant för att våga rida min pålle utan sadel då han dels har lätt för att "ligga på" och sen en extremt rörlig rygg :p Han går liksom med alla ryggmusklerna på en gång :smirk:

Själv gillar jag att rida barbacka på hästar som är lite coolare än min egen. Mysigt och nära kontakt :love:

Är gjorden en färdig produkt som finns att köpa? och i så fall var?
..... enda risken är väl att den glider runt på min häst eftersom han nästan saknar manke....

hej med mej

Älskar att rida barbacka och det är nog det som gett mig min naturliga balans, sitter nästan säkrare utan sadel :smirk:
Red ungefär barbacka i 1 och 1 halvt år innan jag hittade rätt sadel av min tränare då och hon hade en massa fina muskler då men när ridningen avtog en del vid vintertid så försvann en del muskler och då börjsde sadeln trýcka och lämnade torra fläckar o.s.v. :(

Sadeln kostade 12 000:- blev lite sur på min tränare som då påstod att den ändå passade.En Westernsadel var det...
Började rida barbacka en period igen och sen tog jag det naturliga valet till mig...EN BOMLÖS SADEL som gjort för mig och min häst och barbacka känslan finns liksom där oxå!!! :banana:

Jag gillar ridgjordarna :)

Ridmässigt tycker jag det är lite svårare då stigbyglarna sitter fast så långt fram.
Det borde ju också bli rätt mycket punkt tryck om man tex. rider lätt.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 136
Senast: cassiopeja
·
Hundavel & Ras Ska börja med att skriva att ingenting är bestämt men vi funderar. För egen del vill jag ha så opartiska tips som möjligt eftersom att...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
6 678
Senast: Dandylinn
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok En kompis kontaktade mig och frågade om jag inte ville hänga med och rida tur på islandshäst. Först skrattade jag och sa att jag är för...
Svar
0
· Visningar
1 112
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 379
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar