Barbacka och bettlöst

Q

Qwyxz

Om man enbart rider barbacka och med bettlöst träns, skadar det hästen i längden? Om ryttan har bra balans, inte skumpar runt eller stödjer sig på tygeln vill säga. Hästen ska också självklart vara bra byggd över ryggen.

Hur är det med att träna hoppning barbacka och med bettlöst träns, går det?

Tacksam för svar!

Sv: Barbacka och bettlöst

Jag tror såhär, att om ryttaren är skicklig och ser till att rida för en bra tränare samt arbeta med kroppskontoll så är det bara bra. Däremot krävs det mycket mer av ryttaren i form av kroppskontroll och balans för att rida barbacka, mer än bara att man kan sitta kvar! Jag rider själv min häst med barbackapad och bettlöst, men när vi kommer längre i utbildningen och upp i högre tempon så kommer jag skaffa en sadel. Dock trivs min häst jättebra med friheten som barbackapaden ger.

Är ryttaren däremot lite sämre i balansen så tror jag det gör mer skada än nytta, då är det bra med en tryckutjämnande och hjälpande sadel.

Om man enbart rider barbacka och med bettlöst träns, skadar det hästen i längden?
Man bör ju variera mycket med ridningen, så enbart barbacka och bettlöst är nog inte alltid det bästa, jag tycker att du bör variera!!

Om ryttan har bra balans, inte skumpar runt eller stödjer sig på tygeln vill säga.
Om man jämt rider barbacka och då tränar dressyr skall ju tygeln hålla jämn kontakt med hästens mun, så då skall hästen ha ett stöd mot tyglen!!

Hästen ska också självklart vara bra byggd över ryggen.
Om du jämt rider utan stöd och barbacka så kan inte hästen bli gott byggd över ryggen då den ofta måste korrigera ryttaren som sitter där och får ojämna muskler (man "faller" ofta över till en sida, sin svagare sida, hur god balans man än har!!)

Hur är det med att träna hoppning barbacka och med bettlöst träns, går det?

Det går! men först borde hästen och ryttaren fått lära sig hur man hoppar ordentligt! Och lära sig hur man står i två punktssits utan stigbyglar, detta kräver mycket benmuskler!

Malin

Jag rider själv min häst med barbackapad och bettlöst, men när vi kommer längre i utbildningen och upp i högre tempon så kommer jag skaffa en sadel. Dock trivs min häst jättebra med friheten som barbackapaden ger.

Barbackapaddar är jätte bra, så länge man inte jämt rider med dom då det endast ligger ett konstant tryck när stiglädrerna löper, då det inte blir jämfördelat.
Oftast får hästen jobba mer med dessa muskler och kan ofta blir vöerbyggd just där, vilket skapar ojämthet i skelettet och det är allt annat än bra för hästen.

Malin

Om man jämt rider barbacka och då tränar dressyr skall ju tygeln hålla jämn kontakt med hästens mun, så då skall hästen ha ett stöd mot tyglen!!

Alla vill inte att hästen ska stödja sig i tygeln. TS kanske inte ens rider "vanlig dressyr"?

Alla vill inte att hästen ska stödja sig i tygeln. TS kanske inte ens rider "vanlig dressyr"?

Man bör rida dressyr någon gång ibland för behålla hästens grundkunskaper.

Hästen BÖR stödja på tygeln! Om man annars rider med glapp så skapas friktion som ger hästen obehag.

Och om hästen inte stödjer tyglen så går den emot, arbetar fel. Går oftast bakom lod eller höjer huvudet.

Malin

Jag rider aldrig med stöd i tyglarna. Min häst är jättefint musklad
och går absolut inte bakom lod.

Men, jag rider iofs western, så jag ska inte disskutera detta mer.
Folk gör som dom vill...

Dressyr och "vanlig dressyr" är ju inte samma sak. Dressyr finns inom alla ridstilar, man utövar det bara på olika vis. Och bara för att den "vanliga dressyren" föresrpåkar konstant stöd på tygeln behöver det inte vara det enda rätta..

Jag har ridit min häst barbacka, visserligen på hackamoore (vet inte om det gills som bettlöst) i ungefär 2 veckors tid, eftersom jag inte har någon sadel för tillfället.
Mest uteritter men varvar med dressyr. Jag tycker att hon har blivit finare av det och trivdes med det.

19514066.jpg

Jag upplever att min häst blev mer harmonisk efter detta.
I dressyren var det väldigt härligt, vet ej hur det är att hoppa som TS hade tänkt.

M-oaa

Tänkte lite på hävstångseffekten, folk omkring mig är lite oense om det verkligen klassas som bettlöst eller ej. :)

Kan tillägga till mitt inlägg att även om det var väldigt postitivt att både rida barbacka och bettlöst är det inget jag skulle göra en längre tid.

M-oaa

All belastning du utsätter en häst för KAN göra skada.

Ang. barbackaridning så anser jag, och även sadelmakare jag varit i kontakt med, att det är det bästa för hästen med rätt sits. Men sitter du illa, stolssits, konstant drivande, på ryggraden eller liknande - då kan du göra skada precis som en dålig sadel.

Ang. bettlöst. Hästen har extremt mycket nerver som går över nosryggen och är därmed precis lika känslig/ömtålig där som i munnen. Dessutom är bettlösa alternativ olika starka. Ett hackamore tex. verkar både på nosryggen med en hävstångseffekt (som gör att du blir starkare i handen) samt med en hävstång bakom öronen så att man sätter tryck på ett ännu ömtåligare ställe på hästen. Jag personligen anser att man inte ska sätta tryck på den punkten alls på en häst. Det kan lät bidra till spänningar och problem som kan skada hästen enormt mycket i längre utsträckning.

Vad du än hanterar hästen med så kan du skada den och förstöra massvis. Bara att arbeta en häst felaktigt är skadligt för den. Själv rider jag som du säger, utan sadel och antingen med sidepull/kapson eller helt utan huvudlag. Men jag jobbar hela tiden med min sits, jag har regelbundet ute ryggkunnig person samt hästtandläkare utbildad utanför Sverige för att korrigera och se så att allt står rätt till. Oavsätt om jag tränar hästen eller bara skogsrider.

KL
Rider man på rätt sätt är det bara bra. En fördel är att det är svårare att sitta lika obalanserat barbacka som man kan göra i en sadel, eftersom man kan mer eller mindre hänga över helt på ena sidan om man har sadel, men i så fall glider av barbacka. Fast det är ju inte hur normalryttaren rider (även om vissa faktiskt gör så omedvetet).

Det är som all ridning; rier du på fel sätt skadar du hästen, men rider du rätt blir den starkare.

Och om hästen inte stödjer tyglen så går den emot, arbetar fel. Går oftast bakom lod eller höjer huvudet.

Malin

Vad grundar du detta på?
Det stämmer inte. Mina hästar har alltid arbetat på lång tygel, är westernridna. Men har sett AR ryttare och liknande som även dom ridit sina hästar i en fin form utan stöd i tygeln.

Vad grundar du detta på?
Det stämmer inte. Mina hästar har alltid arbetat på lång tygel, är westernridna. Men har sett AR ryttare och liknande som även dom ridit sina hästar i en fin form utan stöd i tygeln.

Jag syftade på de vanliga ridstilarna, då hon tog upp saker som hoppning och dylikt.

Malin

Jag syftade på de vanliga ridstilarna, då hon tog upp saker som hoppning och dylikt.

Malin

Men en häst som är riden i den 'vanliga' ridstilen som du syftar på kan visst arbeta rätt utan stöd i tygeln.
Jag tävlade både western och dressyr på min ena arab. Och vinster och placeringar i båda. Kunde ha ridit henne med sytrådar ist för tyglar.
Är det inte så i klassisk dressyr? Har för mej att en tränare sa lite poetiskt att man skulle kunna rida sin häst med silkestrådar.

Liknande trådar

Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
2 133
Senast: tuaphua
·
Ridning @the_connemara jag upplever att det är bättre på buke än på resten av SoMe men tendenser finns här också. All dressyr är djurplågeri...
2 3
Svar
46
· Visningar
2 355
Senast: tuaphua
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 502
Senast: Sesca
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 102
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar