Sv: Barbacka och bettlöst
All belastning du utsätter en häst för KAN göra skada.
Ang. barbackaridning så anser jag, och även sadelmakare jag varit i kontakt med, att det är det bästa för hästen med rätt sits. Men sitter du illa, stolssits, konstant drivande, på ryggraden eller liknande - då kan du göra skada precis som en dålig sadel.
Ang. bettlöst. Hästen har extremt mycket nerver som går över nosryggen och är därmed precis lika känslig/ömtålig där som i munnen. Dessutom är bettlösa alternativ olika starka. Ett hackamore tex. verkar både på nosryggen med en hävstångseffekt (som gör att du blir starkare i handen) samt med en hävstång bakom öronen så att man sätter tryck på ett ännu ömtåligare ställe på hästen. Jag personligen anser att man inte ska sätta tryck på den punkten alls på en häst. Det kan lät bidra till spänningar och problem som kan skada hästen enormt mycket i längre utsträckning.
Vad du än hanterar hästen med så kan du skada den och förstöra massvis. Bara att arbeta en häst felaktigt är skadligt för den. Själv rider jag som du säger, utan sadel och antingen med sidepull/kapson eller helt utan huvudlag. Men jag jobbar hela tiden med min sits, jag har regelbundet ute ryggkunnig person samt hästtandläkare utbildad utanför Sverige för att korrigera och se så att allt står rätt till. Oavsätt om jag tränar hästen eller bara skogsrider.