Barbacka eller ej

Glimris

Trådstartare
Min häst har en sadel som inte passar, hon är väldigt omusklad i ryggen och vi har fått rådet att tömköra och rida barbacka, innan vi skaffar ny sadel. Men där går meningarna isär. En massör säger att det inte är bra att rida barbacka för att det blir för lite tryckutjämning. En annan säger att det är jättebra att "massera" ryggen med rumpan !! Nu tar vi inte det så allvarligt utan rider ibland med täckgjord och dubbla schabrak nån gång ibland, men det skulle vara roligt att höra andras åsikter.
 
Sv: Barbacka eller ej

Nu kanske jag är lite väl välstoppad men jag tycker då att ytan som belastas när jag sitter barbacka är minst lika stor som normal tryckyta av en välanpassad engelsk sadel. Detta gäller när jag ligger på ett BMI för normal vikt. "Kanalen" för ryggraden blir dessutom bredare barbacka än många engelska sadlar och trycket hamnar inte precis bakom manken och bogbladen utan lite längre bak.
Både jag och min häst föredrar barbackaridning framför en stum sadel.
 
Sv: Barbacka eller ej

Det beror dels på hur du rider och hur mycket yta du har att fördela trycket över.

Det är klart att det inte är skönt för hästen om man sitter och pressar ner sittbenen i ryggen på hästen samtidigt som man har en liten rumpa. Det är illa om man har en stor rumpa också men allt är ju relativt. Jag anser dock att det är värre att rida med en sadel som inte ligger perfekt.
Du gå efter hästens reaktion helt enkelt.
 
Sv: Barbacka eller ej

Oftast är rumpan vadderad för att matcha kroppsvikten, så det brukar gå bra. Det blir ju inte statiskt tryck på en punkt när man rider barbacka, oavsett hur benig man är, eftersom man glider runt lite hela tiden.

Hästen kommer att säga ifrån om det är obehagligt, så lyssna på den så funkar det :idea:
 
Sv: Barbacka eller ej

Förlåt TS för off-topic men jag måste bara säga till Shaggy och skuggi att jag just dog lite...

"Man vet att man är hästmänniska när man beskriver en människorumpa som "stoppad" och "vadderad"..." :rofl:
 
Sv: Barbacka eller ej

när jag tänker att något ger större avlastningsyta skulle jag säga westernsadel, annars barbacka, hur är sadeln som du har fel? för stor / för liten / för vid / för smal? kan annars ge tips om en korrigerings pad, det är en pad med fickor fram och bak som går att antingen fylla i eller ta ur stoppning, så är en sadel tex tillfälligt för vid i bommen kan man fylla extra mycket framtill och på så vis minska bomstorleken tills hästen lagt på sig mer muskler... men det beror ju naturligtvis på hur sadeln är "fel" för hästen... Jag har en sådan pad som jag är mycket nöjd med då jag har en häst som växer ;)
 
Sv: Barbacka eller ej

tänkte med på att säga, om hästen är omusklad och det är anledningen så räcker det säker att i början leda hästen ute backe upp och backe ner och sedan kanske avsluta med att rida max 10min så då är det nog ingen fara alls med barbacka, hästen kommer snabbt att lägga på sig muskler om den bara är frisk och få röra sig så naturligt som möjligt ;)
 
Sv: Barbacka eller ej

Om hästen är omusklad så kan travarbete barbacka kanske vara lite halvdant för hästryggen, men skrittarbete och klättring är supergrejer för att stärka ryggen! Underskatta aldrig ett skrittdressyrpass:) Skritt engagerar väldigt stor del av hästens muskler och om man arbetar hästen i en bra form så ger det bra resultat muskelmässigt. Skrittdressyr är tyvärr lite underskattat för att många tycker det är tråkigt eller "för enkelt" för hästen, men det kan faktiskt göra underverk :)
 
Sv: Barbacka eller ej

Jag har aldrig varit med om en häst som haft ont av att ryttaren ridit barbacka, bara tvärt om! Mycket bättre barbacka än med en sadel som inte passar, ryttaren följer ju med hästens rörelser och visst blir det lite skumpigt ibland men det blir det med sadel också.
 
Sv: Barbacka eller ej

Sadeln är utprovad, men trycker lite vid sidorna på manken. Tar man av sadeln och hon har svettats så är hon torr precis där. Vet inte om den blir bättre när hon satt muskler. Den blir för trång med fårskinn. Tänker byta sadel iallafall.
 
Sv: Barbacka eller ej

om den är för trång nu och hon inte har musklat sig så kommer den garanterat bli för trång senare, hade varit bättre om den varit för stor ;) tänk på att om en sadel är för liten så kan musklerna hämma sig och inte utvecklas, om du tycker det är lite otäckt att rida barbacka så finns barbacka gjordar med stigbyglar du kan använda, de är inte så dyra ca 400 kanske, och senare när hon kommer i form kan du köpa ny sadel, så du inte köper en ny nu som du får byta igen ;) eller om du känner någon och kan få låna en sadel ett tag ;)
 
Sv: Barbacka eller ej

om du tycker det är lite otäckt att rida barbacka så finns barbacka gjordar med stigbyglar du kan använda

En sådan gjord skulle jag inte rekommendera för en häst som behöver sätta muskler för att kunna hitta en vettig passande sadel. När det blir tyngd i stigbyglarna/stiglädren (dvs när man rider lätt/står i fältsits/tar stöd i stigbyglarna), blir det tryck på vardera sida av manken (där gjordens bossor ligger an).
 
Sv: Barbacka eller ej

Sådan gjord har jag och har ridit i mer eller mindre varje dag i 4-5 års tid...
Min häst mår hur bra som helst, inte ont någonstans i sin rygg, manke, bygger muskler hur bra som helst. Rund och välmusklad över hela sin överlinje...


Barbackagjord = barbackagjord, brukar du rida lätt/stå i fältsits när du rider barbacka?!

Meningen är ju att byglarna är där för att ge lite bättre balans när man rider utan sadel, inte meningen att man skall rida lätt/fältsits i den. Men visst händer det att jag rider lätt och även hoppar något enklare "hinder" i skogen med den...

:laugh:
 
Sv: Barbacka eller ej

Visst rider jag lätt/står i fältsits när jag rider barbacka. När jag/vi klättrar t.ex., står jag i brant uppförsbacke - precis som när jag har sadel.

Visst fungerar gjorden om man inte tar stöd i stigbyglarna, men lägger du/man vikt i stigbygeln så blir det ett rätt rejält punkttryck. Har man däremot en gjord utan bossor, kan jag tänka mig att den effekten blir betydligt mindre.
 
Sv: Barbacka eller ej

kl

jag tycker inte att det beror så mycket på ryttarens rumpa utan mer på hästens rygg!! Vem sitter på rumpan och rider?? stolsits!

en del hästar är ju så smala och omusklade, och bara skapta så, att deras ryggrad sticker ut jätte mycket och de har en hård och uttickande lång manke som man måste sitta på om man rider barbacka. (nej inte på en liten vanlig manke, om du inte fattar vad jag menar med lång manke har du aldrig sett en sån hästrygg jag menar)
och då kan det ju var mycket värre att rida barbacka när du sitter och gnager med ditt skelett på hästens ryggrad!

varför inte göra något mellanting och rida med dubbla shabrak som du säger och kanske även lägga in en thinline pad?
 
Sv: Barbacka eller ej

va? hur står du i fältsits? jag fattar lätt ridning det har jag gjort några gånger men att stå i fältsists? du måste ju knipa jätte hårt med knäna och med låren om hästen då??
 
Sv: Barbacka eller ej

"Man vet att man är hästmänniska när man beskriver en människorumpa som "stoppad" och "vadderad"..." :rofl:


:rofl::rofl::rofl::rofl:

TS: när jag rider barbacka har jag oftast lammulls-pad med täckgjord. Tycker det känns som min rumpa är benig och "dåligt vadderad" (skrattar igen, stämmer faktiskt Praefatio :D ). Egentligen tror jag det ska mycket till innan man gör skada om man rider bra med balans.
 
Sv: Barbacka eller ej

Det går inte att säga tycker jag absolut för eller emot, men det de flesta nog är överens om är att INTE rida med en illa passande bomsadel bara för att rida med sadel.

En aspekt är att hästarna oftast vågar använda ryggen bättre när man klarar av att avlasta från ryggen (lätt sits vid behov, lättridning, avlastningssits) och alla dessa varianter brukar vara mycket lättare att få till med stigbyglar. Inte omöjligt att avlasta barbacka heller men klurigt innan man lärt sig tekniken och är väl överlag mer krävande.
Man kan ju köpa en billig bomlös så länge för att få lite avlastning och kunna nyttja stigbyglarna under tiden hästen bygger om sig, för att sen passa in en bomsadel. Man kan jobba mycket från backen. Jag TROR faktiskt det är lite bättre än att rida barbacka men det beror nog mycket på en själv som ryttare och på hästen, och jag tror det ska mycket till innan det blir riktigt skadligt att rida barbacka! Är ju mer att det blir svårt att rida bra och få till samma avlastning.
 
Sv: Barbacka eller ej

Jag försöker att undvika att knipa, men visst blir det till att ta lite spjärn med vader och lår (främst låren). Jag rider i regel med en halsring (av väldigt nätt modell) när jag rider barbacka, och har således något att ta stöd i (för att undvika att "hålla balansen" i tyglarna). Har ju en fjordhäst med stubbman, annars hade jag tagit tag i manen.

Kan man stå i fältsits i sadel utan stigbyglar, kan man stå i fältsits barbacka :D Det är en fråga om övning.
 
Sv: Barbacka eller ej

Jag har aldrig varit med om en häst som haft ont av att ryttaren ridit barbacka, bara tvärt om!

Min häst tycker inte om att bli riden barbacka. I skritt går det bra, men i trav och galopp säger hon bestämt ifrån. Hon har väldigt benig rygg med välmarkerad ryggrad och jag är väl inte tillräckligt "vadderad" för hennes smak ;)
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 853
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp