Barbacka eller ej

Sv: Barbacka eller ej

Det är väl självklart att man står i lättsits uppför även barbacka? Man kan ju inte sitta och trycka ner ryggen. :confused:
Man behöver inte knipa för att stå i lättsits barbacka (Fast man gör nog lätt det i början) utan det blir ganska naturligt att man bara reser sig uppför.

TS: Att rida barbacka lr inte beror helt på hur man är byggd. Jag undviker att göra det eftersom jag måste sitta i en dålig sits för att inte mina sittben ska trycka den stackars hästen i ryggen :p
Har man dålig balans blir det heller inte så bra för hästen, så om man ska rida-rida (och inte bara lufsa lite i skritt) på måste man nog vara lite självkritisk så man inte omedvete är 'dum' mot hästen och tex hänger den i munnen.
 
Sv: Barbacka eller ej

Jag har nog aldrig lärt mig konststycket att rida i lättsits barbacka, men när jag red mycket barbacka så lärde jag mig att spänna insidan av låren och lätta ur rumpan lite så man fördelar vikten över "lårkuddarna" istället. Det funkade iallafall i uppförsbackar!
Imponerad över er som verkar kunna sitta i riktig lättsits! :p
 
Sv: Barbacka eller ej

KL

Jag skulle vilja lägga in ett tips som jag tycker är en bra lösning till barbackaridning. Jag har en grandeurpad till min bomlösa sadel, den brukar jag spänna fast med en elastisk täckgjord och rida barbacka på. Den lämnar en liten tunnel för ryggen tack vare inläggen som ligger på var sida om ryggraden. Undertill finns fårull som också har en liten tunnel (väldigt smal dock) som lyfter ytterligare lite från ryggen. Den har dessutom en liten slits för manken om hästen har nån. :p

Och på ovansidan finns ett slags geléigt material som gör att jag sitter superstadigt.

Paden är stötdämpande och fördelar trycket lite granna, framförallt så slipper man att sittbenen sticker ner i rumpan eller att en vass hästrygg skär upp i rumpan :angel:

Jättebekvämt, stabilt och enkelt! Plus att man slipper en massa hår i byxorna när hästen fäller (om man har en hårig sak).

Kostar förvisso en del, men om man är hängiven barbackaryttare så är det väl värt det. :D
 

Liknande trådar

Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 069
Senast: lillamy73
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 183
Senast: QueenLilith
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 853
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp