N
noblesse
Har en haflingerfröken som jämt tappar framskorna. Hovis skor ena veckan på ena sidan och veckan därpå på andra sidan. Nu undrar jag - är det dålig hovis eller dåliga hovar? Vad tror ni?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då är det kanske proteinbrist?
Har en haflingerfröken som jämt tappar framskorna. Hovis skor ena veckan på ena sidan och veckan därpå på andra sidan. Nu undrar jag - är det dålig hovis eller dåliga hovar? Vad tror ni?
Jag har häsen på foder. från fodervärden fick jag veta att de ska ha 7 kg hö, 1 liter kornkross och 2 nävar moneraler om dagen. Jag brukar även ge den morötter och äpplen.
Hej,
Jag har ett travarsto, som jag har haft väldiga problem med tappskor på. Det är helt klart inte hovslagarens fel i detta fall. Förmodligen är det så att mitt sto har ett så stort övertramp bak att hon bara kliver av sig. Plus att hon är väldigt livlig. Förut gick hon med travskor, som är lättare och därmed hinner framhovarna undan snabbare. Det senaste vi provat, igår, är så kallade "rollers" 8 mm tjocka fram för att snabba på överrullningen och vanliga skor, men 10 mm bak. Och boots på fram. Jag gillar inte alls att ha boots på, men jag har märkt att hon trampar av sig mkt lättare när de inte är på.
Så mitt råd är, diskutera med hovslagaren. Se till att du tar en hovis utbildad på skolan el m gesällbrev.Visa intresse för olika lösningar och ställ frågor. Se till att hovis faktiskt förstår att du är bekymrad och bryr dig. Gå en tappskokurs själv också. Det gjorde jag. Sparar pengar under tiden som man försöker klura ut varför den man har hela tiden tappar sina skor! Det skadar ju inte heller att prova med något tillskott. Min hovis brukar rekommendera Steel Joint tex.
Lycka till:-)