Bara tappar skorna

N

noblesse

Har en haflingerfröken som jämt tappar framskorna. Hovis skor ena veckan på ena sidan och veckan därpå på andra sidan. Nu undrar jag - är det dålig hovis eller dåliga hovar? Vad tror ni?

Sv: Bara tappar skorna

Prova låt hästen gå med boots efter nästa skoning. Även i hagen alltså. se bara till så att hon inte får skav.

Jag har häsen på foder. från fodervärden fick jag veta att de ska ha 7 kg hö, 1 liter kornkross och 2 nävar moneraler om dagen. Jag brukar även ge den morötter och äpplen.

Hur gammal är pållan? Min nu 4-åriga haflinger skoddes för första gången förra våren (alltså när hon var 3 år). De första skoningsperioderna var det svårt att hålla skorna på hovarna, men det rättade till sig. Hovis sa att det troligtvis var pga att hon inte var van vid att balansera sig med skor. Hela hösten och vintern har det gått bra - inte en tappsko. Men nu fick hon nya skor den 10/4. Fem dagar senare släppte vi på bete, och vips så åker en framsko av. Hon blir vild, och springer väldigt mycket, hoppar och studsar så det är nog delvis anledningen till att skorna ryker vid betet. Boots i hagen rekommenderar min hovis däremot INTE, men det är kanske för att min går ute dygnet runt?

Man kan ju faktiskt ta sig en titt och kolla igenom hästen då och då trots att den går ute dygnet runt..
Vi har våra hästar ute dygnet runt nu också, men vissa ska ha täcken på nätterna och vissa äter fortfarande lite kraft, så det blir ut i hagen och traska titt som tätt ändå..

Tittar till dem dagligen gör jag, däremot är jag inte där två gånger/dag. Antar att min hovis inte tyckte att min pålla skulle ha på bootsen 24 hr om dygnet i hagen, vilket det hade blivit för mig. Det är ju skillnad på att ha hästen ute i hagen dagtid, med boots, och i box nattetid utan boots. Rekommenderar inte min hovis boots så låter jag bli helt enkelt.

Har samma problem me en del av våra nordisar men prova att sko så att skon inte ligger utanför hoven, visserligen inte den bästa skoningen man får sko lite oftare istället eller prova en flap-sko då brukar skorna kunna sitta kvar bättre.

Då är det kanske proteinbrist?

Eller kalkbrist?
Ts: Gissar att du inte räknat på foderstaten (med analys), men kanske får hästen för mkt fosfor i förhållande till kalcium (kalk).Då sjunker kalciumets smältbarhet. Dvs trots att kalkbehovet är uppfyllt kan det ändå bli en brist.
Kalk är viktigt för hovarna.

Senast ändrad:

*kl*

Kan mycket väl vara hovis också. Trist men sant.
Hade en häst i stallet som JÄMT hade tappskor, utan att ha direkt dåliga hovar. De lät hästen gå utan i över 6 mån då det inte fanns något kvar att fästa skorna i till slut och red med boots under tiden. Satte sedan på skor igen och de ramlade av....
Övriga i stallet försökte hinta lite att åtminstone testa en annan hovis. Efter mycket om och men gjorde de det. Resultat? Inte en tappsko sedan dess och det är över ett år sen nu.

Vet ett liknande fall och håller med. Det kan faktiskt bero på hovslagaren.:angel:

Har en haflingerfröken som jämt tappar framskorna. Hovis skor ena veckan på ena sidan och veckan därpå på andra sidan. Nu undrar jag - är det dålig hovis eller dåliga hovar? Vad tror ni?

Till att börja med ska jag säga att jag är oerhört dåligt insatt i detta med hovar, skor etc. Vet en gammal stallkompis som hade ett D-ponny sto. Bra hovar, bra foder, kanonbra hovis. Ja, allt var bra helt enkelt utom just det att hon tappade sina skor JÄMT. Hovis satte på sidokappor (?) och sen hade dom inte en enda tappsko resten av tiden dom hade henne, 3 år!

Hon är 6 år. Den andra är 7 år och inte tappat nån sko. De är ute hela dygnet i en naturhage = gräs, träd, buskar, stenar. Ibland galopperar de som galna. Jag har haft dem i nästan 1 år och det är nu första gången hon tappat skor - bara fram.

Jag har häsen på foder. från fodervärden fick jag veta att de ska ha 7 kg hö, 1 liter kornkross och 2 nävar moneraler om dagen. Jag brukar även ge den morötter och äpplen.

bara för att den bör utfodras så med ägarens hö så är inte det samma sak som att den behöver utfodras så med ditt hö. Höt har säkerligen helt olika värden och du måste gå efter det.

min häst tappade massor med skor, han har kanonhovar men hade fem tappskor på en skoning.
jag bytte hovis och då försvann problemet. alla hovslagare passar inte alla hovar.

har en häst som har precis samma problem. Han har jättebra hovar och jag har haft olika hovslagare så det är inte säkert att det beror på skoningen. Dom har provat sko honom för trångt och provat med för små skor men han får av dom ändå.( der är ju inte att rekomendera men vad skall man göra...?! ) Hade boots på nu mellan sista skoningarna och då har dom fått sitta kvar. Har just bytt hovslagare oxå och han visade en sko som gör att dom rullar över lite fortare så det är mindre risk att dom trampar av sig.
Har precis fått kontakt med ägaren som har helsystern till min häst och hon har precis samma problem!!!
Har du en bra utbildad hovslagare borde han komma med tips...
Själv har jag gått en tappsko-kurs så jag kan slå på tappad sko själv:smirk:

Hej,
Jag har ett travarsto, som jag har haft väldiga problem med tappskor på. Det är helt klart inte hovslagarens fel i detta fall. Förmodligen är det så att mitt sto har ett så stort övertramp bak att hon bara kliver av sig. Plus att hon är väldigt livlig. Förut gick hon med travskor, som är lättare och därmed hinner framhovarna undan snabbare. Det senaste vi provat, igår, är så kallade "rollers" 8 mm tjocka fram för att snabba på överrullningen och vanliga skor, men 10 mm bak. Och boots på fram. Jag gillar inte alls att ha boots på, men jag har märkt att hon trampar av sig mkt lättare när de inte är på.
Så mitt råd är, diskutera med hovslagaren. Se till att du tar en hovis utbildad på skolan el m gesällbrev.Visa intresse för olika lösningar och ställ frågor. Se till att hovis faktiskt förstår att du är bekymrad och bryr dig. Gå en tappskokurs själv också. Det gjorde jag. Sparar pengar under tiden som man försöker klura ut varför den man har hela tiden tappar sina skor! Det skadar ju inte heller att prova med något tillskott. Min hovis brukar rekommendera Steel Joint tex.
Lycka till:-)

Hej,
Jag har ett travarsto, som jag har haft väldiga problem med tappskor på. Det är helt klart inte hovslagarens fel i detta fall. Förmodligen är det så att mitt sto har ett så stort övertramp bak att hon bara kliver av sig. Plus att hon är väldigt livlig. Förut gick hon med travskor, som är lättare och därmed hinner framhovarna undan snabbare. Det senaste vi provat, igår, är så kallade "rollers" 8 mm tjocka fram för att snabba på överrullningen och vanliga skor, men 10 mm bak. Och boots på fram. Jag gillar inte alls att ha boots på, men jag har märkt att hon trampar av sig mkt lättare när de inte är på.
Så mitt råd är, diskutera med hovslagaren. Se till att du tar en hovis utbildad på skolan el m gesällbrev.Visa intresse för olika lösningar och ställ frågor. Se till att hovis faktiskt förstår att du är bekymrad och bryr dig. Gå en tappskokurs själv också. Det gjorde jag. Sparar pengar under tiden som man försöker klura ut varför den man har hela tiden tappar sina skor! Det skadar ju inte heller att prova med något tillskott. Min hovis brukar rekommendera Steel Joint tex.
Lycka till:-)

Tack för ditt svar. Min är oxå mycket vild, men hon tappar bara framskorna. Vinterskorna däremot satt fast. Det där med kurser är dåligt - bor i Värmland och här händer inget för hästfolk. Ska försöka med Steel Joint. Har just beställt GrönGröt att ha på hovarna.

Det är skillnad på om den trampar av sig skorna eller om de lossnar ändå.

Du får prata med hovis o han kan ta vinkelslipen o slipa i traktarmarna så att om hon kliver på dem, så kanske bakhoven bara halkar av. LITE för små skor EN skoning kan iblnad vara nödvändigt- typ vid betessläpp. Man bör då sko tidigare än vanligt till nästa gång.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 578
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 880
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 362
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
32 33 34
Svar
671
· Visningar
48 682
Senast: Ray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka