Bara måste få fråga

Bewildered

Trådstartare
Tjena.. känns som jag har "meningslösa trådar" veckan nu, men men :D

Min tant flyttades ju till ett nytt stall för tre veckor sedan, första och andra veckan sprang hon undan för den något social handikappade valacken som står i samma hage som henne.. (hon har en snäll och trevlig arabherre i hagen också..) Tredje veckan grinade hon mot honom och skrittade undan.. Hela stallet tyckte jag hade en "mesig" häst, att hon var lite dumsnäll och väl tolerant, valackens ägare sa "äh, det är han som är så tuff - det är ingen som vågar sätta honom på plats".. Och jag har hela tiden sagt "Ta det lungt, hon visar snart vart skåpet ska stå.. ge henne en vecka till". Den valacken har motat ut hästar ur hagen tidigare och varit allmänt jävlig - och jag sa till hans ägare att om nån skulle få ordning på honom så är det hon.. Hon har "fixat till" sådana hästar förr..

Och *Trumvirvel* I går (lite mittemellan vecka tre och fyra..) såg jag henne lägga öronen bakåt och blänga lite fint så där som bara ston kan och vad händer? Jo, ni, valacken kastar sig iväg åt andra hållet :banana: Hon får äta i fred (äntligen) i hagen, medan han får mumsa på smulorna som blåser iväg.. tar han ett steg för nära så behöver hon bara vinkla öronen bakåt så backar han! Nu - äntligen - visar hon sitt rätt jag!

Hon är ingen häst som backar i vanliga fall, väldigt tålmodig förvisso.. har sett unghästar gnaga henne på hasorna utan att hon gjort mer än grinat lite, så hon är väl ganska "förlåtande" mot flockens "små". Blir hon rädd, eller stressad tänker hon aldrig "bakåt-hemmåt" utan "förbi och fram".. Och hon är väldigt "planerande" om man nu kan säga det om en häst - men till exempel så när det är knaggligt eller lerigt i hagen så står hon och kikar på marken innan hon bestämmer sig för hur hon ska gå. När alla andra hästar klampar fram i raka spår så går hon försiktigt, några steg i taget - känner var marken är frusen och var den är mjuk, hon kan gå i riktiga kringelikrokar för att hitta "rätt" väg till höet.. Det ser rätt roligt ut :D

Är det någon som har sett ett liknande beteende - det känns som om hon ville "känna in" valacken ordentligt innan hon satte honom på pottkanten.. Är det ett typiskt stobeteende? Jag vet faktiskt inte, jag är bara glad för att hon slutat låta honom köra med henne.. :bump: Är jag den enda som säger "duktig kicka" till min häst när hon "skäller ut" kaxiga hästar?

Sv: Bara måste få fråga

Ja, syrrans häst är lite så..avvaktar och känner av och behöver sen inte göra några stora åthävor. Hon får respekt ändå. Även min förra valack möttes av otrolig respekt utan att han behövde göra nåt alls...de andra hästarna klättrade formligen på väggarna när han passerade lugnt och stilla...han måste ha viskat nåt rent fruktansvärt till dom:cool:

Ja, syrrans häst är lite så..avvaktar och känner av och behöver sen inte göra några stora åthävor. Hon får respekt ändå. Även min förra valack möttes av otrolig respekt utan att han behövde göra nåt alls...de andra hästarna klättrade formligen på väggarna när han passerade lugnt och stilla...han måste ha viskat nåt rent fruktansvärt till dom:cool:

Visst önskar man ibland att man kunde förstå vad de säger till varandra? ^^ Ibland tror jag det är rena maffiametoderna i hagarna...

Visst önskar man ibland att man kunde förstå vad de säger till varandra? ^^ Ibland tror jag det är rena maffiametoderna i hagarna...

Ja, man skulle vilja veta...ibland.

Det var dock så lagom roligt när vi skulle tävla i Pleasure när startlistorna kom upp och de andra ryttarna suckade när dom såg Sunes namn där...Oh nej, inte han:eek: ...och så kämpade dom som djur för att undvika att komma nära oss under tävlingen...och det alltså utan att han ens la bak öronen eller gjorde nåt synligt. Deras hästar tappade sig totalt i närheten av honom...

Ja, man skulle vilja veta...ibland.

Det var dock så lagom roligt när vi skulle tävla i Pleasure när startlistorna kom upp och de andra ryttarna suckade när dom såg Sunes namn där...Oh nej, inte han:eek: ...och så kämpade dom som djur för att undvika att komma nära oss under tävlingen...och det alltså utan att han ens la bak öronen eller gjorde nåt synligt. Deras hästar tappade sig totalt i närheten av honom...

*fniss* Det hade jag nog - tyvärr - tyckt vart jätteroligt att se :rofl: :rofl: Ni kanske skulle komma ner hit så våra ryttare börjar tänka lite på att det inte är alla hästar som följer fyrkantspåret som om dom gick på räls *fniss* Du får väl se det positiva i det, du slipper iaf ha någon som är kloss intill sidan på dig, någon som kör upp i er rumpa samt någon som bara "råkar" ha hittat en väääääldigt långsam jogg framför dig... Dvs. du slipper iaf bli skymd för domaren och inbyggd i ryttarkompaniet "Tvångsmässig rekrytering AB" ;)

Gabriella Rastad ska vara en duktig människa att förstå och lyssna på hästaroch andra djur. Funderar på att ringa henne och se om hon kan komma. Min criollo kille har varit med om hemska saker i argentina och på båten över och jag känner 2 st som har haft henne hos sina olika djur och allt stämmde skrämmande häftigt. Vet ni några?
Jag vet att många inte tror på sånt men jag har prata med 2 st och dom hade inte berättat något om sina djur. Men jag vill testa ändå. och jag kan läsa djuren bra själv men de finns nog en och en annan grej som kan komma fram.

Gabriella Rastad ska vara en duktig människa att förstå och lyssna på hästaroch andra djur. Funderar på att ringa henne och se om hon kan komma. Min criollo kille har varit med om hemska saker i argentina och på båten över och jag känner 2 st som har haft henne hos sina olika djur och allt stämmde skrämmande häftigt. Vet ni några?
Jag vet att många inte tror på sånt men jag har prata med 2 st och dom hade inte berättat något om sina djur. Men jag vill testa ändå. och jag kan läsa djuren bra själv men de finns nog en och en annan grej som kan komma fram.

Jag är överlag skeptisk mot "mediala" personer.. oavsett om dom säger sig förstå djur eller se ditt innersta väsen, dom går mkt på intuition och det är något alla kan träna upp :D Inget magiskt med det.. (nu har jag gjort klart min ståndpunkt)

En häst som har blivit traumatiserad/emotionellt bränd och sviken av människor oavsett hur detta har hänt finns det bara två saker att göra - Ge den Tid och Ge den Kärlek. Den måste få bygga upp sitt eget självförtroende och få en emotionell/flockbetingad relation till dig där den vet att du är a) smartare b) starkare c) snabbare än hästen och därvid kapabel att skydda den mot andra hemskheter här i livet.. en häst som blivit misshandlad - så väl psykiskt som fysiskt - behöver kärlek, tålamod och oändligt mycket lugn runt sig.. han kommer garanterat visa för dig precis vad som har hänt och vad du kan göra för att "laga" honom - om du bara ger dig själv tid att lyssna...

han behöver inte någon som lyssnar på honom och sen säger till dig hur du ska prata med honom.. ingen människa kan säga till dig hur du ska prata med din häst - det är som att berätta för någon hur man ska prata med sin vän.. >.< alla har olika relationer och olika språk.. Jag tror inte du verkligen behöver en "hästviskare", bara du är lugn och ärlig mot digoch din häst..

:rofl: ...jag personligen led inte ett smack då hästen alltid skötte sig perfekt och vi fick alltid bra resultat och bra kommentarer av domaren. Tyvärr är hästen borta nu, somnade december-03...annars hade jag nog kunnat komma och rida. Rasen till trots gick han ofta mycket bättre och långsammare i jogg än många andra så det var de andra som var tvungna att rida om;)

Iknow Iknow.
Vi har fullkomlig tilllit till varann men jag var bara nyfiken.
Vill se vad som kan komma fram tex.
Criollon är en enmans häst men He is very very speciell.
Jag behöver ingen hjälp med honom heller men tycker det är lite spännande.
Hon kunde tex tala om för äg (som redan visste detta) att hennes sto var deprimerad pga att hon förlorat sitt föl. och att hon flyttat till ett annat stall pga detta, för hon försökte ta dom andra stonas föl.
Och sen att häste i boxen bredvid talade om att min matte är sjuk och blabla och den äg var inte där. Och hon visste det men ville inte erkänna det för sig själv men hon blev så berörd av detta så hon tog tag i sig själv och gick till läkaren.

Vad var det för ras på honom?

oh.. alltid ledsamt när ens vän somnar in.. Men vilka underbara minnen du måste ha!

Ska sanningen fram helt.. jag är inte helt säker på att jag vill veta allt mina hästar varit med om.. fölungarna som vi skaffat vet vi ju allt om, men gaml gubben eller för den delen min tant har många historier jag misstänker skulle få mig att vilja slå något hårt i huvudet på förra ägare och tränare.. räcker fullgott med att veta hur rädd gubben var för män och piskor när han kom, samt hur rädd min dam är för lastning och urlastning... det räcker där. Misstänker att jag skulle kunna bli en liten gnutta mordisk.

jo men de kan jag förstå men läs om criollon så förstår du.
Han har djupt ärr på bakbenet och har total skräck för linor och litar inte på nån annan än mig nu men innan vi blev kompisar så fnös han som man strodde han skulle gå i taket ja jag vet inte vad nått väldigt hemskt iallafall. Ja det gör han fortfarande för nya saker.:love:

och alla nya personer håller han sig på avstånd från. Det är så svårt att förklara honom man kan bara förstå det när man följt honom ett tag. Jag har haft han 1 år nu. och han beter sig mkt mkt bra. Skulle aldrig skada nån. Men han är ständigt bered att vara på flykt för otäcka saker. Men en underbar kille och att rida är han suverän. Super gång och perfect spinn och han är inriden i enhands så han fattar inget när man använder 2händer. Han är min drömhäst och kommer aldrig flytta. Men kan nog tänka mig en till nån gång.:love:

jo men de kan jag förstå men läs om criollon så förstår du.
Han har djupt ärr på bakbenet och har total skräck för linor och litar inte på nån annan än mig nu men innan vi blev kompisar så fnös han som man strodde han skulle gå i taket ja jag vet inte vad nått väldigt hemskt iallafall. Ja det gör han fortfarande för nya saker.:love:

och alla nya personer håller han sig på avstånd från. Det är så svårt att förklara honom man kan bara förstå det när man följt honom ett tag. Jag har haft han 1 år nu. och han beter sig mkt mkt bra. Skulle aldrig skada nån. Men han är ständigt bered att vara på flykt för otäcka saker. Men en underbar kille och att rida är han suverän. Super gång och perfect spinn och han är inriden i enhands så han fattar inget när man använder 2händer. Han är min drömhäst och kommer aldrig flytta. Men kan nog tänka mig en till nån gång.:love:

underbart att höra att du älskar honom så mkt! Det är garanterat precis vad han behöver... usch, jag blir ledsen när du berättar om ärren och skräcken för linor. Oavsett om det var skada vållad med mening eller om det var en olycka så är det hemskt när ett djur (eller människa för den delen) blir så traumatiserade... Ändå - härligt att höra att han fortfarande har ett hjärta som håller så mkt värme att han trotts allt inte blivit aggressiv.. DET är otroligt om något..

Hästars beteende är en vetenskap!
Ledarstoet här hemma har jag aldrig sett lägga öronen mot nån i flocken, istället vårdar hon ömt dom minsta och skraltigaste som kommer till flocken..
Senaste importgänget (7 mån gamla) som kom från österrike innehöll en liten rackare som köptes just för att hon var en lite rackare, gav henne en plats mitt i frukosthöet, varje morgon låg den lille och sov eller åt i frukost höet under ledarstoets vakande ögon.
medans hon som kommer efter ledaren mer än gärna visar vem som bestämmer med sura miner..;)

Usch sånt är så tråkigt..
När medryttar hästarna kom tillbaka från en tre månader lång betäckningsresa till södra danmark i sommras, var dom långt ifrån sig själva.
I hagen ville dom inte komma fram, att ta på dom grimmor var lättare sagt än gjort, Det enda man fick var en skeptisk blick..:crazy: Båda huvudskygga.
Det ena stoet är fortfarande huvudskyggt (6 mån senare), samma sak sades från flera andra som haft ston hos den hingsten...:mad:

Kan ju tillägga, att den ena betäcktes på 4 brunster utan resultat, den andra kom inte i brunst förrän en vecka efter hemkomst!:eek:
Som en gubbe sagt till ägaren efter att han hämtat hem sitt sto därnere och kollat till deras "dom hade iaf varandra"

Sune var varmblodstravare och den härligaste häst jag haft hittills (och då har jag haft både nordsvenskar, halvblod och korsningar) men han hotas faktiskt av Welsh Coben jag har nu...Hon delar hjärterum med Sune nu, trodde aldrig jag skulle få uppleva det;)

Sune var varmblodstravare och den härligaste häst jag haft hittills (och då har jag haft både nordsvenskar, halvblod och korsningar) men han hotas faktiskt av Welsh Coben jag har nu...Hon delar hjärterum med Sune nu, trodde aldrig jag skulle få uppleva det;)

Det finns så många pärlor och diamanter där ute i hagarna att man nästan blir tårögd ibland :love:

Så sant! Den här pärlan ska bli ett nöje att jobba med och komma ut på tävling så småningom med. Rider grunder för STaffan L i vår:D

Så sant! Den här pärlan ska bli ett nöje att jobba med och komma ut på tävling så småningom med. Rider grunder för STaffan L i vår:D

Staffan e härlig han :D EWR brukar ju ha honom här nere i trakterna, fast d e ett fasligt besvär att få platser på hans clinics tycker jag.. *asg* Han är lite väl populär :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 305
Senast: lirco11
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
1 164
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 776
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
10 410
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar