Bara massa tankar

Idag vill jag skriva av mig om massa olika tankar som jag har. Så kanske blir jätte rörigt och konstigt och ni inte fattar nånting alls eller så gör ni det om nån ens orkar läsa. Men ja bara så ni vet så är det bara massa tankar och så.
En sak är det här om kontroll och såna saker och att andra bestämmer. Som vissa verkar tro att jag bara vägrar göra som dom säger bara föratt. Och så är det INTE utan jag försöker verkligen HELA HELA TIDEN att göra som dom bestämmer. Alltså exakt varje gång jag ska äta så vill jag klara det och inte få massa ångest eller sånt. Och jag försöker så mycket jag kan att INTE lyssna på monstret och bara göra det. Och det kanske inte går att fatta för nån som inte har känt så men det GÅR ibland inte och jag KAN inte och det är inte för att jag inte vill eller inte försöker eller nånting sånt. Utan jag är väl för dålig bara som inte kan.
Och allt hur det går med maten bestämmer allt om hela dagen. Så om jag misslyckas så får jag ångest och mår dåligt och om jag inte klarar maten och mår för dåligt liksom så får jag inte åka till stallet eller gå ut. Och jag VET att dom inte menar det som ett straff men det blir ju ändå så för mig. Även fast jag fattar varför så känns det inte mindre som att jag misslyckas och då får jag inte göra dom enda sakerna jag mår lite bra av.
Sen en annan sak som jag har tänkt på endel är skillnaden mellan nu mot när jag hade anorexi förut när jag var yngre. Och då var jag aldrig såhär sjuk liksom om man kan jämföra. Men iallafall så då var det som att när jag fick att jag hade det och mamma och pappa skulle typ bestämma med maten och så och då var det typ som jag släppte allting och bara gjorde som dom bestämde. Som att då bestämde dom istället för monstret och det var bara skönt och enkelt att jag inte behövde ha koll på allt liksom. Men nu funkar inte det ALLS lika. Och jag fattar inte varför. Och skulle verkligen verkligen önska att det var lika nu så jag inte hade alla jobbiga tankar och känslor men det går bara inte.
Och sen är det en helt annan sak men det är med ponnysarna. Och när jag fick träffa dom igen så började jag ju sakna dom och bry mig och allt sånt. Och nu känns det som varje dag som jag inte får träffa dom så kommer dom längre bort igen. Typ som att jag inte kan känna för mycket och sakna dom för då blir det så jobbigt så jag typ inte står ut nästan. Men dom är på samma gång största andledningen att jag går mot monstret för vet att det är det jag måste göra så jag får åka till stallet och börja rida igen nångång och allt. Så jag VILL liksom inte sluta sakna dom heller men ändå är det som att jag känner att dom känslorna stängs av ungefär. Och det är både skönt och hemskt på samma gång.
Sista så vill jag bara förklara och hoppas att ni fattar. Men ifall jag verkar sur eller låter elak eller nåt sånt så är det inte att jag menar mot er personligt eller att jag tror att ni VILL vara taskiga eller nåt sånt. Men känns ändå ibland som att alla bara säger tusen saker jag gör som är fel eller att jag tänker på fel sätt eller att jag väljer monstret eller att jag behöver ändra mig och såna saker. Så allt bara är om alla saker jag INTE kan och gör fel och så. Och sen är det JAG som tänker taskiga tankar om mig själv och ska ändra på dom. Men det enda alla säger eller skriver och alla bryr sig om här är allt jag misslyckas med och gör fel. Så alla andra får peka ut alla fel och misslyckanden och dåliga saker med mig men jag ska på nåt sätt ändå kunna bara tänka på bra saker och säga snälla saker till mig själv. Som jag inte ens kommer på en enda sak som är bra med mig eller som jag är nöjd med eller nåt sånt. Och ingen annan heller verkar det ju som för alla bara klagar ju iallafall.
Men ja det var det jag ville skriva av mig om idag. Och ifall nån tänker att jag bara fokuserar på dåliga saker så fördetförsta så nej det gör jag inte men idag har varit en skit dålig dag. Och det andra så behöver jag kanske inte skriva av mig om nånting har varit lite bra så bara för jag inte skriver exakt ALLT så betyder inte det att jag sitter hela dagarna och bara klagar. Utan jag försöker vara possitiv och glad och göra mitt bästa men när jag skriver av mig så är det oftast jobbiga saker jag vill skriva om som jag kanske inte kan säga alltid. Bara så ni vet så dethär är inte ALLT jag tänker på ALLTID.

Frågan är väl vad poängen med det skulle vara? Äter man tillräckligt mycket av tillräckligt många olika saker får man i allmänhet i sig det man behöver. Har jag t. ex. ätit bröd, salami, ost, kål, ägg, nudlar, choklad, tomater, gurka, olivolja, potatis, fisk, yoghurt, broccoli och äppelpaj vet jag att jag fått i mig en massa olika byggstenar till kroppen. Nästa dag äter jag helt andra saker, så om jag missat något tar jag igen det då.
Till skillnad från hästfoder (där du inte utan analys vet om höet motsvarar tonfisksallad eller gräddtårta) går det ju ganska lätt att se vad människomaten innehåller, så att man kan se till att få i sig från alla grupper av näringsämnen utan att behöva räkna och mäta.
Ja poängen skulle ju vara att då visste man så det blev exakt rätt av allt. För alltså ja såklart man vet att det är mycket protein i kött tillexempel. Men man vet ju inte hur mycket olika mineraler och sånt det är i allt kanske och det är bara att det oftast blir lagom av allt. Men om man skulle ha räknat ut exakt så VET man ju så det borde egentligen vara bättre så är det ingen risk att man äter för mycket av vissa ämnen och för lite av andra. Så tycker bara att det borde vara enklare OCH nyttigare egentligen.

Ja men om det INTE jämnar ut sig så vet man ju isåfall inte det innan man tar blodprov och ser det. Och jag tror inte jag har tagit blodprov och kollat sånt bara ändå vad jag kommer ihåg iallafall. Så det kanske inte alla gör?
Men även OM man skulle äta exakt rätt så skulle det väl ändå vara enklare och att man VISSTE att man åt exakt rätt om man hade räknat ut exakt. Alltså fattar inte varför det skulle vara dåligt OM man ville äta samma varje dag.
För lite är det ju annars som att det är bra att vara jätte noga till tillexempel hästar men att om man vill vara lika noga till sig själv så är det dåligt. Som att det är viktigare att hästar får rätt mat än att människor får det ungefär. Och tror ändå inte att dom flesta tycker så egentligen?
Om man absolut måste äta samma varje dag så blir det för mycket fokus på att kontrollera maten. Målet är att maten ska vara neutral, något man bara gör utan att det väcker ångest eller rädsla.

Tänk dig en baby. Den äter automatiskt för att den är hungrig. Reflexerna ser till så att den äter lagom mycket lagom ofta.
Ungdomar och vuxna har samma behov, men ibland behöver man öva på att inte göra maten till en FÖR stor grej.

Hälsokontroller med blodprov är sånt som vuxna sysslar med, oftast inte ungdomar.

Kroppen fungerar på ett fantastiskt sätt. Den behöver väldigt lite kontroll och övervakning. Så länge man äter tillräckligt så sköter den sig själv. Man behöver alltså inte fundera så mycket på om det kanske är på det ena eller andra sättet, kroppen fixar det!

Tack :heart Och det om gosedjur så jag vet inte. Jag brukar typ krama en kudde om jag tillexempel har ganska mycket ångest eller nåt sånt. Men ja ett gosedjur skulle ju kanske kännas lite mer som tillexempel en hund! Men känns så barnsligt också så vet inte och då skulle nog alla tycka att jag är ännu mera konstig än dom redan tycker.
Jag är 47 och har min nalle som jag fått av pappa i sängen. :) Ofta sitter han bara där, men ibland kramar jag honom när jag har svårt att somna. Det är något med känslan i att hålla om som ger någon sorts ro.
Han skickar med en bamsekram till dig!

Bifogade filer

• 20210910_200816.webp
    20210910_200816.webp
    122,4 KB · Visningar: 69
Idag fick jag iallafall ÄNTLIGEN träffa hundarna :heart Det gick inte jätte bra med alla måltider men dom tyckte ändå jag skulle få träffa dom ifall jag ville och orkade. Så fick gå ut och träffa dom efter melliset på eftermiddan :heart Och mamma och pappa visste ju att jag ville gosa med hundarna bara och sånt så mamma hade med en filt så kunde vi sitta på den.Så först kändes det jätte pinsamt och dumt bara men ja satt mig iallafall och då kom B DIREKT och ville sitta i mitt knä :heart Så började gråta då men det var inte så jobbig gråt liksom utan lite skönt nästan på ett sätt. Men ja sen så la jag mig där iallafall fast det säkert såg jätte dumt ut men var ändå skönt att ligga där med hundarna ett tag. Så brydde mig nästan inte att det nog såg knäppt ut för dom som såg.
Men ja sen var det såklart jobbigt när jag behövde gå in igen men gick ändå ganska okej med middagen. Så måste vila en stund till nu och sen ska jag nog pyssla ett tag och sen ska vi ha filmkväll ikväll om vi kommer på nån film och om jag orkar. Men vill verkligen orka iallafall så ska försöka.
Åh vad mysigt <3.

Ja poängen skulle ju vara att då visste man så det blev exakt rätt av allt. För alltså ja såklart man vet att det är mycket protein i kött tillexempel. Men man vet ju inte hur mycket olika mineraler och sånt det är i allt kanske och det är bara att det oftast blir lagom av allt. Men om man skulle ha räknat ut exakt så VET man ju så det borde egentligen vara bättre så är det ingen risk att man äter för mycket av vissa ämnen och för lite av andra. Så tycker bara att det borde vara enklare OCH nyttigare egentligen.
Jag tror inte det skulle vara nyttigare, eftersom det skulle ge för mycket fokus på vad man äter. Det är bättre att ha en mer avslappnad inställning till mat.
Jag tror definitivt inte att det skulle vara enklare heller. Att kunna köpa något på valfri mack när en blir hungrig under resan, kunna sällskapsfika med kollegan på fikarasten, sno ihop något kul av det som såg gott ut i affären (eller var på extrapris) till middag, tina något som går fort när en är hungrig efter stallet mm, utan att behöva räkna på hur det passar in i foderstaten, är väldigt praktiskt.

@EmmaFilippa
Har inte kommenterat dina trådar tidigare men har läst nästan alla, och jag tycker att det är härligt att se din utveckling! Även om det inte känns så för dig, så tycker jag som kikar in utifrån att det ser ut som att du tar dig stadigt framåt :)
Ville bara lägga in ett inlägg om gosedjur, att det finns vetekuddar som är inuti gosedjur. Kanske kunde det vara något för dig? Jag använder min vetekudde massor, men nog hade det varit ännu mysigare om det hade varit en nalle i stället för en trist tygpåse!

Förstår också precis det där du skriver om att bara lägga sig ner och gosa med hundarna. Jag har fyra hundar som jag ofta lägger mig på marken och gosar med. Visst känner man sig lite knäpp ibland, men en gång när jag bodde i Stockholm kom det fram en dam till mig när jag låg på en filt med min hund i en park. Hon sa att hon saknade sin hund så mycket när hon såg mig göra så, för det var det mysigaste hon visste :)

Jag gjorde en hund idag. Och egentligen vet jag inte om jag vill visa den för ni tycker säkert den är jätte ful och dålig och typ fulaste eller näst fulaste ni har sett nånsin. Så blir jätte osäker. Men JAG är iallafall lite nöjd med den och tyckte den blev lite gullig. Och JAG tyckte iallafall den blev mycket bättre än ödlan igår. Så om ni tycker den är ful så får ni jätte gärna vara snälla och inte säga det skulle vara snällt!

Bifogade filer

• IMG_20210910_210021652~2.webp
    IMG_20210910_210021652~2.webp
    56,1 KB · Visningar: 71
Jag gjorde en hund idag. Och egentligen vet jag inte om jag vill visa den för ni tycker säkert den är jätte ful och dålig och typ fulaste eller näst fulaste ni har sett nånsin. Så blir jätte osäker. Men JAG är iallafall lite nöjd med den och tyckte den blev lite gullig. Och JAG tyckte iallafall den blev mycket bättre än ödlan igår. Så om ni tycker den är ful så får ni jätte gärna vara snälla och inte säga det skulle vara snällt!
Supergullig ju! 😍

Jättesöt! Den har liksom snäll blick på något sätt. :love:

Jag räknar inte exakt till mina hästar utan jag vet att I Sverige så är det brist på selen och mycket järn mm så ger en mineral som anpassad efter svenska förhållanden. Nu går mina i gräshage året runt så innehållet varierar under året och varierar även i innehåll med vad dom föredrar att äta i hagen.

Den är jättesöt! 😍

Kanske du kan göra såna nyckelringar till dina föräldrar och din moster och så? De blir säkert glada över att ha något du gjort!

Att ligga på en filt med hundar är hur mysigt som helst! När jag bodde i lägenhet brukade jag ta med mig en filt, en bok och mina hundar och gå ut i nån park. Har tillbringat många dagar på det sättet! Sååå mysigt!

Ganska ofta när jag är ute med hunden nu så brukar jag sätta mig ner på en bänk eller nån sten och bara stanna upp en stund. Skönt att bara sitta med hunden och njuta av att vara ute tillsammans en liten stund.

Om man absolut måste äta samma varje dag så blir det för mycket fokus på att kontrollera maten. Målet är att maten ska vara neutral, något man bara gör utan att det väcker ångest eller rädsla.

Tänk dig en baby. Den äter automatiskt för att den är hungrig. Reflexerna ser till så att den äter lagom mycket lagom ofta.
Ungdomar och vuxna har samma behov, men ibland behöver man öva på att inte göra maten till en FÖR stor grej.

Hälsokontroller med blodprov är sånt som vuxna sysslar med, oftast inte ungdomar.

Kroppen fungerar på ett fantastiskt sätt. Den behöver väldigt lite kontroll och övervakning. Så länge man äter tillräckligt så sköter den sig själv. Man behöver alltså inte fundera så mycket på om det kanske är på det ena eller andra sättet, kroppen fixar det!
Men om man VILL äta samma varje dag och man inte har nån ångest av det. Alltså det finns väl ingen andledning att man MÅSTE äta olika varje dag OM man skulle ha räknat ut exakt vad man ska äta så man får allt man behöver.
Och det att kroppen fixar sånt själv är ju inte alltid sant heller. För som exempel äter många för mycket salt som inte är bra för det kan bli nåt med hjärtat eller nåt sånt. Och många äter för lite järn tillexempel. Så det är ju inte att man vet att man får lagom av allt om man bara äter vadsomhelst liksom.

Jag är 47 och har min nalle som jag fått av pappa i sängen. :) Ofta sitter han bara där, men ibland kramar jag honom när jag har svårt att somna. Det är något med känslan i att hålla om som ger någon sorts ro.
Han skickar med en bamsekram till dig!
Vad gullig den är! Hur gammal var du när du fick den?

Jag tror inte det skulle vara nyttigare, eftersom det skulle ge för mycket fokus på vad man äter. Det är bättre att ha en mer avslappnad inställning till mat.
Jag tror definitivt inte att det skulle vara enklare heller. Att kunna köpa något på valfri mack när en blir hungrig under resan, kunna sällskapsfika med kollegan på fikarasten, sno ihop något kul av det som såg gott ut i affären (eller var på extrapris) till middag, tina något som går fort när en är hungrig efter stallet mm, utan att behöva räkna på hur det passar in i foderstaten, är väldigt praktiskt.
Men om man skulle ha som en foderstat så skulle man ju inte behöva räkna sen. För då visste man att den var bra liksom! Och OM man ville äta nåt annat nån dag så kan man ju men man skulle ändå få i sig exakt rätt av allt dom flesta dagarna. Och då skulle man ju inte ha massa fokus på mat heller för skulle ju bara vara att följa det varje dag så behövde man inte tänka på det alls annars.

@EmmaFilippa
Har inte kommenterat dina trådar tidigare men har läst nästan alla, och jag tycker att det är härligt att se din utveckling! Även om det inte känns så för dig, så tycker jag som kikar in utifrån att det ser ut som att du tar dig stadigt framåt :)
Ville bara lägga in ett inlägg om gosedjur, att det finns vetekuddar som är inuti gosedjur. Kanske kunde det vara något för dig? Jag använder min vetekudde massor, men nog hade det varit ännu mysigare om det hade varit en nalle i stället för en trist tygpåse!

Förstår också precis det där du skriver om att bara lägga sig ner och gosa med hundarna. Jag har fyra hundar som jag ofta lägger mig på marken och gosar med. Visst känner man sig lite knäpp ibland, men en gång när jag bodde i Stockholm kom det fram en dam till mig när jag låg på en filt med min hund i en park. Hon sa att hon saknade sin hund så mycket när hon såg mig göra så, för det var det mysigaste hon visste :)
Tack :heart

Jag räknar inte exakt till mina hästar utan jag vet att I Sverige så är det brist på selen och mycket järn mm så ger en mineral som anpassad efter svenska förhållanden. Nu går mina i gräshage året runt så innehållet varierar under året och varierar även i innehåll med vad dom föredrar att äta i hagen.
Nej såklart att inte alla räknar och menade inte att det är dåligt eller nåt om man inte gör det! Så hoppas du inte trodde att jag menade så!
Men många räknar ju jätte noga till sina hästar och ingen tycker det är konstigt men om man vill ha så till sig själv så är det konstigt tycker många. Det var bara så jag menade!

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 974
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: soom
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 789
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama