Bara massa tankar

Idag vill jag skriva av mig om massa olika tankar som jag har. Så kanske blir jätte rörigt och konstigt och ni inte fattar nånting alls eller så gör ni det om nån ens orkar läsa. Men ja bara så ni vet så är det bara massa tankar och så.
En sak är det här om kontroll och såna saker och att andra bestämmer. Som vissa verkar tro att jag bara vägrar göra som dom säger bara föratt. Och så är det INTE utan jag försöker verkligen HELA HELA TIDEN att göra som dom bestämmer. Alltså exakt varje gång jag ska äta så vill jag klara det och inte få massa ångest eller sånt. Och jag försöker så mycket jag kan att INTE lyssna på monstret och bara göra det. Och det kanske inte går att fatta för nån som inte har känt så men det GÅR ibland inte och jag KAN inte och det är inte för att jag inte vill eller inte försöker eller nånting sånt. Utan jag är väl för dålig bara som inte kan.
Och allt hur det går med maten bestämmer allt om hela dagen. Så om jag misslyckas så får jag ångest och mår dåligt och om jag inte klarar maten och mår för dåligt liksom så får jag inte åka till stallet eller gå ut. Och jag VET att dom inte menar det som ett straff men det blir ju ändå så för mig. Även fast jag fattar varför så känns det inte mindre som att jag misslyckas och då får jag inte göra dom enda sakerna jag mår lite bra av.
Sen en annan sak som jag har tänkt på endel är skillnaden mellan nu mot när jag hade anorexi förut när jag var yngre. Och då var jag aldrig såhär sjuk liksom om man kan jämföra. Men iallafall så då var det som att när jag fick att jag hade det och mamma och pappa skulle typ bestämma med maten och så och då var det typ som jag släppte allting och bara gjorde som dom bestämde. Som att då bestämde dom istället för monstret och det var bara skönt och enkelt att jag inte behövde ha koll på allt liksom. Men nu funkar inte det ALLS lika. Och jag fattar inte varför. Och skulle verkligen verkligen önska att det var lika nu så jag inte hade alla jobbiga tankar och känslor men det går bara inte.
Och sen är det en helt annan sak men det är med ponnysarna. Och när jag fick träffa dom igen så började jag ju sakna dom och bry mig och allt sånt. Och nu känns det som varje dag som jag inte får träffa dom så kommer dom längre bort igen. Typ som att jag inte kan känna för mycket och sakna dom för då blir det så jobbigt så jag typ inte står ut nästan. Men dom är på samma gång största andledningen att jag går mot monstret för vet att det är det jag måste göra så jag får åka till stallet och börja rida igen nångång och allt. Så jag VILL liksom inte sluta sakna dom heller men ändå är det som att jag känner att dom känslorna stängs av ungefär. Och det är både skönt och hemskt på samma gång.
Sista så vill jag bara förklara och hoppas att ni fattar. Men ifall jag verkar sur eller låter elak eller nåt sånt så är det inte att jag menar mot er personligt eller att jag tror att ni VILL vara taskiga eller nåt sånt. Men känns ändå ibland som att alla bara säger tusen saker jag gör som är fel eller att jag tänker på fel sätt eller att jag väljer monstret eller att jag behöver ändra mig och såna saker. Så allt bara är om alla saker jag INTE kan och gör fel och så. Och sen är det JAG som tänker taskiga tankar om mig själv och ska ändra på dom. Men det enda alla säger eller skriver och alla bryr sig om här är allt jag misslyckas med och gör fel. Så alla andra får peka ut alla fel och misslyckanden och dåliga saker med mig men jag ska på nåt sätt ändå kunna bara tänka på bra saker och säga snälla saker till mig själv. Som jag inte ens kommer på en enda sak som är bra med mig eller som jag är nöjd med eller nåt sånt. Och ingen annan heller verkar det ju som för alla bara klagar ju iallafall.
Men ja det var det jag ville skriva av mig om idag. Och ifall nån tänker att jag bara fokuserar på dåliga saker så fördetförsta så nej det gör jag inte men idag har varit en skit dålig dag. Och det andra så behöver jag kanske inte skriva av mig om nånting har varit lite bra så bara för jag inte skriver exakt ALLT så betyder inte det att jag sitter hela dagarna och bara klagar. Utan jag försöker vara possitiv och glad och göra mitt bästa men när jag skriver av mig så är det oftast jobbiga saker jag vill skriva om som jag kanske inte kan säga alltid. Bara så ni vet så dethär är inte ALLT jag tänker på ALLTID.

Det här kanske låter taskigt och som att jag inte tycker dom förtjänar det eller nåt sånt men så är det inte. Men vill bara skriva av mig.
Men flera som jag känner är på meeting nu. Så dom postar såklart jätte mycket om det. Både när dom rider och bilder från stallet och att dom är med alla andra där och så. Och såklart att det är jätte kul för dom men känns jätte jobbigt ändå för mig. Alltså det är ju inte deras fel alls men känns ändå typ orättvist att dom får ALLT och jag får ingenting. Så dom får rida och tävla och allt sånt och åka på meeting och vara med kompisar och kan typ äta massa godis och lägga upp bilder och filmer på sigsjälva och tycker nog inte att det är jobbigt alls. Och dom får vara i skolan och göra vad dom vill och ja men ALLT. Och jag får om jag har tur träffa hundarna en liten stund eller åka till stallet och träffa ponnysarna. Men det är ALLT jag får göra. Så dom har sååå mycket frihet som det känns som jag AŁDRIG kommer få och dom har jätte kul och dom verkar typ ta det som att det är självklart. Och det är inte som att nån verkar sakna mig heller. Så jag blir typ irriterad på dom och avundsjuk fast att dom har ju såklart inte gjort nåt dåligt. Men känns ändå jätte orättvist att dom får ha allt och göra allt.
Och jag vet att det säkert är taskigt att tänka så och att dom kan ha egna problem ändå. Men känner så ändå.

Förstår precis hur du menar, och tycker inte det är taskigt. När jag bröt benet och inte kunde rida på 3 månader mitt i tävlingssäsongen, så kunde jag knappt kolla SoMe, för jag blev så ledsen och avundssjuk på alla som fick tävla.
Så det är helt okej att du känner så som du gör! :heart

Vet inte vad jag ska skriva men ville iallafall bara visa den här bilden. Och säga att om nån tror att jag VILL ha det såhär eller att NÅN vill det egentligen så är nog den personen dum i huvudet.

Bifogade filer

• IMG_20210911_104157794~2.webp
    IMG_20210911_104157794~2.webp
    110,7 KB · Visningar: 87
Jag gjorde en hund idag. Och egentligen vet jag inte om jag vill visa den för ni tycker säkert den är jätte ful och dålig och typ fulaste eller näst fulaste ni har sett nånsin. Så blir jätte osäker. Men JAG är iallafall lite nöjd med den och tyckte den blev lite gullig. Och JAG tyckte iallafall den blev mycket bättre än ödlan igår. Så om ni tycker den är ful så får ni jätte gärna vara snälla och inte säga det skulle vara snällt!

Jag tycker både ödlan och hunden är helt underbara. Jag hade gärna köpt och haft på t ex nyckelring. Sååå himla fina. Jag tycker absolut du ska fortsätta med den här typen av konst.

Teckningarna är också väldigt fina och förklarande, ett bra sätt att förmedla känslor - kanske lättare än ord för många?

Håller med om att teckningarna är väldigt bra och att det är lätt att förstå vad du menar med dem.
Jag tror inte att någon tror att du vill ha det som du haft det i sommar. Men det är kanske svårt för dig att sluta med vissa saker och göra på ett annat sätt? Och att det då blir tjafs med läkaren, sköterskor och dina föräldrar när de tycker en sak och du inte riktigt vet vad du ska göra?

Jag tycker både ödlan och hunden är helt underbara. Jag hade gärna köpt och haft på t ex nyckelring. Sååå himla fina. Jag tycker absolut du ska fortsätta med den här typen av konst.

Teckningarna är också väldigt fina och förklarande, ett bra sätt att förmedla känslor - kanske lättare än ord för många?
Tack :heart Om du eller nån annan påriktigt skulle vilja ha nåt sånt pärldjur så kan jag göra och skicka ifall ni skriver vart jag ska skicka i ett PM. Men fattar såklart om ni inte vill ge ut adressen!

Håller med om att teckningarna är väldigt bra och att det är lätt att förstå vad du menar med dem.
Jag tror inte att någon tror att du vill ha det som du haft det i sommar. Men det är kanske svårt för dig att sluta med vissa saker och göra på ett annat sätt? Och att det då blir tjafs med läkaren, sköterskor och dina föräldrar när de tycker en sak och du inte riktigt vet vad du ska göra?
Tack :heart Och ja lite så är det väl. Eller det är liksom att jag tycker inte att vissa saker är pågrund av monstret eller så alls men ändå blir det bråk om det för jag får inte göra vissa saker eller måste göra saker för att dom bestämmer att det ÄR anorexi saker fast det inte är det för mig liksom.

Nu kommer jag klaga igen men vill skriva av mig bara. Men idag började allt ganska okej men lunchen blev ganska jobbig. Så sen efter lunchen blev det bråk och ja allt bara blev jätte jobbigt. Så tror inte jag kommer få träffa hundarna idag och inte åka till stallet. Och är sååå trött på exakt allt här men jag slipper ju aldrig heller. Så ja har inte så mycket annat att skriva justnu men är på skit dåligt humör iallafall och känns som personalen bara vill bråka och klagar på exakt allt jag gör.

Blä! Jobbigt när det blir så. Förstår att du blev sur.
Hoppas ni kan se filmen i kväll i alla fall!

Det är så jobbigt när man hoppats på något och så blir det inte som man tänkt sig ändå. Det retar nog upp de flesta, oavsett ålder.

Vet att ni inte vill skriva så mycket vad ni tycker om reglerna och såna saker som läkaren bestämmer och som är här. Men bara undrar vad NI tycker om en sak! Men ja dethär med hundarna. Så alla vet ju att jag vill träffa dom varje dag. Och jag mår lite bättre oftast när jag är med dom. Och det vet ALLA här. Och justnu så när jag får träffa dom så sitter vi bara ute så gör ju inte nån motion eller nånting heller. Men ÄNDÅ så får jag inte träffa dom om dom i personalen tycker att mitt mående inte är så stabilt eller att det har gått för dåligt med maten. Och JAG tycker att det är jätte idiotiskt och tycker det är väldigt självklart varför det är skit dumma regler och att dom har så bara för att typ straffa mig även fast dom säger att det inte är så. Men det ÄR ju ett straff om jag inte enligt dom lyckas.
Men ja alltså jag bara undrar vad ni tycker och om ni fattar hur jag menar?

Det är lite svårt att säga när man inte vet hur de resonerar tänker jag.

Jag antar att de har nån orsak till att de har den regeln.
Vad betyder det att du ska vara stabil för att träffa hundarna?

Vet att ni inte vill skriva så mycket vad ni tycker om reglerna och såna saker som läkaren bestämmer och som är här. Men bara undrar vad NI tycker om en sak! Men ja dethär med hundarna. Så alla vet ju att jag vill träffa dom varje dag. Och jag mår lite bättre oftast när jag är med dom. Och det vet ALLA här. Och justnu så när jag får träffa dom så sitter vi bara ute så gör ju inte nån motion eller nånting heller. Men ÄNDÅ så får jag inte träffa dom om dom i personalen tycker att mitt mående inte är så stabilt eller att det har gått för dåligt med maten. Och JAG tycker att det är jätte idiotiskt och tycker det är väldigt självklart varför det är skit dumma regler och att dom har så bara för att typ straffa mig även fast dom säger att det inte är så. Men det ÄR ju ett straff om jag inte enligt dom lyckas.
Men ja alltså jag bara undrar vad ni tycker och om ni fattar hur jag menar?
Jag tolkar det som att du ska få så bra förutsättningar som möjligt för att ha en mysig stund med hundarna.
Risken är att det kan skapas ett jobbigt moment att komma ut eller göra vissa saker, typ att din hjärna kommer förknippa "gå ut" med ångest. Typ som en häst som kan få problem med att lastas om det går dåligt för många gånger. Det låter klokt att göra saker, typ åka till stallet eller träffa hundarna, när läget är stabilt ☺️ Då blir det förhoppningsvis bara bra stunder när du väl får göra det, om du förstår vad jag menar ❤️

Även om det känns som att det är ett straff, så är det inte så. Det är monstret som luras. Det finns ingen anledning till att straffa dig på något sätt ☺️❤️

Det är lite svårt att säga när man inte vet hur de resonerar tänker jag.

Jag antar att de har nån orsak till att de har den regeln.
Vad betyder det att du ska vara stabil för att träffa hundarna?
Ja alltså den delen fattar jag ändå varför dom har. För är ju allting att jag inte ska göra några idiot saker som jag gjorde förut och att mina föräldrar ska lita på mig så dom vågar och så. Så med att jag ska vara tillräckligt stabil så är det typ sånt att inte ha sån jätte stark ångest som jag inte kaske kan ha kontroll på och sånt. Men ja det fattar jag ändå även fast det har ALDRIG blivit så jätte mycket med hundarna. Men med maten är det ju bara som ett straff när jag inte får.

Jag tolkar det som att du ska få så bra förutsättningar som möjligt för att ha en mysig stund med hundarna.
Risken är att det kan skapas ett jobbigt moment att komma ut eller göra vissa saker, typ att din hjärna kommer förknippa "gå ut" med ångest. Typ som en häst som kan få problem med att lastas om det går dåligt för många gånger. Det låter klokt att göra saker, typ åka till stallet eller träffa hundarna, när läget är stabilt ☺️ Då blir det förhoppningsvis bara bra stunder när du väl får göra det, om du förstår vad jag menar ❤️

Även om det känns som att det är ett straff, så är det inte så. Det är monstret som luras. Det finns ingen anledning till att straffa dig på något sätt ☺️❤️
Ja jag kan ändå lite fatta hur dom tänker om det! Men inte med att jag inte får träffa dom om det har blivit jobbigt med maten. För som det känns då är att jag har inte ätit allt dom säger utan att säga mot eller nånting så då får jag inte träffa hundarna som straff. Fast dom säger ju såklart inte att det är det utan typ att det som hör ihop med ångest och sånt. Men ändå.

Jag tycker att det är jättebra och viktigt att jobba med friskfaktorer men kanske behöver man vara tillräckligt stabil för att det ska funka. Känns det som att du förstår varför men inte håller med eller är det otydligt från deras sida?

Ja alltså den delen fattar jag ändå varför dom har. För är ju allting att jag inte ska göra några idiot saker som jag gjorde förut och att mina föräldrar ska lita på mig så dom vågar och så. Så med att jag ska vara tillräckligt stabil så är det typ sånt att inte ha sån jätte stark ångest som jag inte kaske kan ha kontroll på och sånt. Men ja det fattar jag ändå även fast det har ALDRIG blivit så jätte mycket med hundarna. Men med maten är det ju bara som ett straff när jag inte får.
Kanske det blir bättre snart, när personalen märker att det går bättre för dig på alla sätt? Jag menar att du inte gör något dumt (eller vad man ska säga) igen? Så att de vet att du klarar av att hantera dina känslor på ett bra sätt och inte rymmer, till exempel.

Jag gissar att de kanske är rädda för att det ska bli för mycket även om du är med hundarna. De vet förstås inte hur du känner och försöker vara noga så att ingenting dåligt ska kunna hända dig.

Kan du prata om det här först med dina föräldrar och sedan ni tre med läkaren? Inte för att övertyga henne utan för att hon kan berätta om hur vårdpersonalen tänker kring detta?

Skulle kollat på den där filmen med mamma och pappa idag men jag kände inte för det alls så har försökt göra ett till pärldjur som är till nån här. Men det blev inte som jag ville så provade flera olika men blev ändå inte bra. Så tillslut så behövde jag ta en paus från det för vill inte liksom vara arg och irriterad när jag gör till nån annan. Så ska göra det imorgon istället. Men ja så nu är det ganska jobbigt för har sådär som ångest som verkligen vill komma ut som brukar bli bättre om jag rör på mig lite men kan ju inte det nu. Och vill inte säga till om medicinen som jag blir så jätte trött av helst så vet inte vad jag ska göra nu för kan inte ha fokus på en podd eller nåt sånt iallafall.

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har ingen aning om jag ihuvud taget får skriva en ny dagboks tråd men den blir väl bort tagen annars då an tar jag 🙃 Jag kommer...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 974
  • Artikel Artikel
Dagbok Nu skriver jag som det är. Jag behöver input och jag vill/kan inte berätta detta för någon i min närhet. En triggervarning kanske är på...
Svar
7
· Visningar
1 085
Senast: soom
·
R
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag tänkte göra en dagboks tråd här. Inte för jag har nåt jätte viktigt att skriva om eller att jag tror att jätte många är så...
2
Svar
23
· Visningar
3 789
Senast: Raderad medlem 149524
·
  • Artikel Artikel
Dagbok ..... Ungefär april-juni är de månader som jag tycker det känns bra på jobbet. Jag tror att det beror på att dagarna då börjar bli...
Svar
0
· Visningar
362
Senast: Takire
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama