Bara liten pejl, för dig som inte har något att göra=)

1.Hur ofta utfodrar ni (strå/krafft)
Fyra gånger om dagen. Just nu äter de enbart hö.
2.När släpper ni in/ut era hästar
Ut går de någon gång mellan kl. 07:00-07:30 och in vid 17-18.
3.Hur ofta rider ni era hästar?
Just nu rider jag inte särskilt mycket utan går mest promenader med dem. Rider dock den ena åtminstone ett par gånger i veckan.
4.Vad har ni för häst(vad används den till/ras/ålder)
Två fjordingar, sto och valack på 21 resp. 12 år, och en 18-årig shettisvalack. Fjordstoet är promenadhäst, shettisen körhäst (just nu går vi dock bara promenader) och fjordvalacken vete tusan vad han är. ;)

Hej!

Min pålla får frukost senast 7 på morgonen, hö och kraft. Är det bra väder får hon höet ute i hagen, annars är utsläpp vid 8.
Vid 12 får de lunchhö i hagen.
Vid 16-17 får de en ny högiva och får komma in om det är dåligt väder.
Vid ca 20 blir det kvällsmat, hö och kraft, som ges inne. Och så insläpp såklart vid bra väder.

Min tjej jobbas 5 dagar i veckan, eftersom jag inte orkar och hinner mer och ännu inte träffat någon jag vågar överlåta henne på, eftersom hon varit sjuk och skadad så mycket.
Hon är en underbar connemara på 6 år som ska bli dressyrhäst är tanken, men hon har som sagt varit mycket sjuk/skadad så vi har inte kommit så långt ännu.
mvh/ Lavinia som får middag nu..

1. Hö och kraftfoder 3 ggr/dag, större delen av höransonen ges på kvällen, vid 21.30-22.
2. Ut 09.00, in 15-18, helt beroende på väder och vind (och just nu pga ljuset, lampan vid hagen (STOR och jättemörkt) har lagt av - lagning på gång!
3. Just nu, inte alls. Har fått stå pga vissa omständigheter som fått rättats till, sen blev jag sjuk, hon stelnade...nu har hon känning av spatten igen (markerar) eftersom hon fått stå en vecka. Inväntar djävulsklo på posten för att kunna sätta igång henne igen... I vanliga fall skritt (konvalecent) 4-6 dgr/vecka
4. Litet halvblod, 18 år. Promenadridning just nu, går allt som det ska är det tänkt att vi ska starta lite lätta klasser i dressyr till sommaren..

- kraftfoder morgon och vid insläpp, fri tillgång till hö i hagen, 1kg hö till insläppet och 1 kg till vid nattningen.

- är ute mellan 7-8 och inne nån gång mellan 4-6 beroende på väder och vind

- olika. genomsnitt kanske 4 ggr veckan?

Connemaravalack, 5 år, vi gör det vi tycker är kul. dressyr, hopp, skogen...

Ville bara pejla era rutiner lite!!
hehe OK!
3 ggr per dag. Ger hö ute på morgonen i riklig mängd som räcker i princip hela dagen. Ger också hö vid insläpp och kvällsfodring. Vid dessa mål får de även kraftfoder, största målet på kvällen.
2.När släpper ni in/ut era hästar?
De kommer ut strax efter 8:00 och går in strax efter 16:00
Nu inte alls, eftersom hästen är skadad, men annars ca 6 dagar per vecka.
4.Vad har ni för häst (vad används den till/ras/ålder)
Svenskt Halvblod, sto, snart 19 år, används just nu bara till att gå i hagen. Avelssto. Även Shetlandsponny, som är till avel just nu, har vi till låns.

Mitt föl får mat såhär:
Hö: fritt, men läggs ut flera ggr per dag så det är fräscht. Inte en jättehög som ligger framme hela tiden.
Kraftfoder: 2 ggr per dag, morgon och kväll.
Går ut: Går på lösdrift, så de bestämmer själva när de går ut och in.
Används till: Tja... går i hagen och växer och blir stor
:D

3ggr om dagen med hö och 2ggr med kraft m.m.

De kommer ut mellan 7:00 och 8:30 då det är ett stall som sköts av alla som har sina hästar där. De kommer in tidigast 19:00.

Mer eller mindre varje dag. Dock brukar de ju vara någon dag där man bara inte hinner eller så är det riktigt pissigt väder.

Halvblods sto på 12år. Vi tränar Akademiskt, ska även börja träna hoppning igen (tävlar hoppning) och så rider vi ut och allmänt bra njuter.

1. Fyra gånger om dagen för dom hö, tre gånger kraftfoder och så står dom på halm dom äter däremellan.

2. Går ut ca 08.00-08.30 och in rutn 16-17 tiden vintertid.

3. 4-5 ggr i veckan

4. En pensionerad tävlingshäst på 16 år och en unghäst på 4 år (därför rids dom inte mer) båda halvblod.

strå 4 ggr/dag kraft 2 ggr/dag
7-19
3.Hur ofta rider ni era hästar? 5-6 ggr/vecka
rider mest i skogen, varmblodstravare, 11 år

1.Hur ofta utfodrar ni (strå/krafft) Hösilage två gånger om dagen. Fibergi när jag har ridit.
2.När släpper ni in/ut era hästar Går ute dygnet runt, året runt
3.Hur ofta rider ni era hästar? 5-6 dagar i veckan
4.Vad har ni för häst(vad används den till/ras/ålder) Islandshäst, 16 år, används som ridhäst

Strå; Fri tillgång, Kraft 2 ggr/dag

Det varierar, försöker att de ska få stå ute så länge som möjligt

Nästan aldrig, jag markarbetar istället, och myser :)

Jag har ett varmblod f.-94 en valack

Hö 3 ggr/dag. Kraftfoder 2 ggr/dag.

Ca kl 7.

Varje dag, vilodag 1 dag i veckan (skritt eller promenad)

Halvblod, sto 12 år. Tävling dressyr/hopp.

1. Får hö 3 gg, kraftfoder 3 gg. Klockan 7:00, 16:00 och 20:00.
2. Ut ca 8-9, in 16:00
3. Rids ej just nu pga griffelbensfraktur. Går i sjukhage och promeneras 30-60 min per dag. :(
4. Lyrik, Kallblodstravare f.81, val, är i vanliga fall skrittpensionär pga pålagringar. Har varit avelshingst innan jag köpte honom - över 100 st avkommor!! :banana:

hö: 6.30,12.00,17.00,20.00
kraft:6.30,20.00

ut:8.00
in:17.00

Brukar försöka hålla mig till 5dagar i veckan, ibland blir det dock 6ggr.
Dressyrsträning LB-LA nivå, hon är av fullblodstyp, 12år.

1. Morgon, lunch, middag, kväll med hö, morgon och middag med kraftfoder.

2. Ut vid halv sju, ibland lite senare när jag tycker att jag förtjänar sovmorgon, men innan det ljusnar iaf. In är lite olika beroende på väder och vind, men mellan fem och sju nån gång. Om någon ska ridas så tas ju de in när de rids, oftast inte lönt att slänga ut dem igen.

3. Sex dagar i veckan.

4. Ett halvblod, hoppsto, 9 år. Och en 2-åring som tar det lugnt, men som ska börja till våren. Även ett varmblod som installning.

//MVH Emma

1.Hur ofta utfodrar ni (strå/krafft) På sommaren får de bara stråfoder till kvällen/natten och krafftfoder 2 ggr då de går ute dygnet runt i stora gräshagar. På vintern 3 ggr krafftfoder och 4 ggr stråfoder.
2.När släpper ni in/ut era hästar? Efter lunchfodring dvs lite efter 11.00.(stallägarna släpper ut dem)På vintern kommer de in 18.00 och på somrarna går de ute dygnet runt.
3.Hur ofta rider ni era hästar? 5-6 dagar i veckan
4.Vad har ni för häst(vad används den till/ras/ålder)fullblod, 11 år(haft han sen han var 4,5 år), allroundhäst men tävlar lite dressyr.

Minst fyra ggr, ibland oftare. Kraftfoder på kvällen.

De går ute dygnet runt om det inte är världens oväder. Då kommer de in runt tio och går ut senast halv åtta.

Varje dag, så länge inget hindrar... :)

Sabina =). 21-år, new forest. Jag tränar henne akademiskt och hon tränar min klarsynthet...
Hon är mitt allra käraste och det allra viktigaste!

Jag utfodrar mina fyra gånger med kraftfoder och tre gånger med hö.

Mina hästar går antingen ut kl 8 och in kl 12 eller ut kl 12 och in kl 15. Har tråkiga hagar tyvärr!

Försöker rida dem 6 dagar i veckan men det kan varijera lite.

Jag har tyska hästar som jag tävlar hoppning med.

Ville bara pejla era rutiner lite!!
Strå: 3ggr. frukost och lunch i hagen. middag inne. Finns fortfarande såpass mycket gräs kvar att de klarar sig utan eftermiddagshö. Krafft när de kommer in på kvällen och vid ridning. (Det är hur de fodras just nu)

6.30-19/21 tiden.

två dagar i veckan, medryttare 3-4 dagar i veckan.

Svenskt halvblod, 17år. Han är i grunden en hopphäst, men används nu till allt. Dressyr, hoppning, uteritter, bad, longering, barbackaridning.. etc.

1. Hö får dom fri tillgång till och kraft utfodrar jag morgon och kväll.

2. Frukost kl 8.00 och sen kommer dom ut 9.30. Kvällsmaten står framme runt 20-21.00 så då kommer dom in.

3. Har suttit på henne ca 15 gånger och åkt häst fem-sex gånger innan hon kom in för vintern men nu får hon stå fram till sommaren.

4.hbl/fbl/arab på 2,5 år. Sto. Ska användas i westernridning och om några år framöver ska jag ta och betäcka henne. Planerna är många, vi får se vad framtiden hittar på.

Strå 5ggr/dag (morgon, lunch, eftermiddag, insläpp och sent på kvällen)
2.När släpper ni in/ut era hästar Ut vid 07.30 ca och då får han morgonhöet, in vid 18 under perioden nov-mar, vid 20-21 tiden under oktober och april och resten av året är han ute dygnet runt..om vädret är någorlunda milt och bra så går han ute dygnet runt även i oktober och april)
3.Hur ofta rider ni era hästar? (4-5 dgr/v...Tömkör dock minst en utav de gångerna..)
4.Vad har ni för häst(vad används den till/ras/ålder) Jag har en Nordsvensk brukshäst som är 7 år, han är en riktig allroundhäst.. Ibland blir det dressyr med riktning mot akademiskt dock, ibland blir det skogsmulleturer i skogen, sen tömkör jag som sagt och ska börja köra honom några ggr i veckan snart... Ska koppla på timmerdoningarna i veckan.. :)..)

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 250
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 156
Senast: Kilauea
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 552
Senast: Liten
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 403
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka