Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vår häst har också dressyrstam är otroligt vacker och precis som din gillar hon att visa upp sig. Det har känts helt hopplöst till och från i 3 år men nu har vi fått lön för mödan, hon är otroligt lättlärd och nu fokuserar hon nästan till 100% även på dressyrträning hemma. Det är ju som du säger att de bästa hästarna oftast är lite galna det har vi fler bevis på i vår familj. Känslan när man ser dottern tävla detta sto är nästan obeskrivlig jag hoppas att du kommer dit också.
Det där är rätt intressant för vissa tycks ha erfarenheten att fuxar skulle vara svårare än andra. jag har mött mängder av fuxar och de har inte varit annorlunda än hästar med andra färger.
Jag kan bara säga att fuxmärrar är inte alltid att leka med
Har också haft sådana...
Jag tror säkert att det kommer lösa sig för er! Det är bara att kämpa på så lossnar det säkert förr eller senare. Ibland kan det kännas som att man står still och stampar på samma ställe när man är "mitt uppe" i det hela. Det är otroligt frustrerande! Som du säger själv så har det blivit stora förbättringar. Det känns bara inte så när man sitter där och sliter med samma problem dag ut och dag in...
Lycka till!!
Min dotter hade ett ponnysto ue Ceylon, och hon var precis som du beskriver det! Hennes syskon, alla mycket fina tävlingsponnyer har precis samma temperament Stampar i stallgången, vill inte kela, ska helst bestämma själv, men är fantastiska när man får till det!
Vår hopptränare bara skrattade när hon fick reda på härstamningen - "jaha, det kunde jag ju gissat att det var Ceylon som ställde till det i huvudet".
Så lycka till! Det är fantastiska hästar när de väl kommer till arbete.
Det är just detta som jag tycker är så tröttsamt. I varenda tråd på bukefalos där folk tar upp diverse problem blir de med ens påhoppade av besserwissers som utgår ifrån att hästägaren är en idiot. Jag har ridit fler hästar i mina dagar och tränat och tävlat. Jag är inte felfri, men hästen är genomkollad och hon har inga smärtor. Jag köper att hon är lite i obalans ännu, att hon inte är 100% i form ännu och att det därför blir lite jobbigt för henne. Men jag har fortfarande svårt för att hon protesterar på det sätt hon gör. Hade hon haft ont så hade hon knappast tagit i för kung och fosterland så fort ett hinder dyker upp, eller i galopp i skogen där hon springer i 190 och är mer i luften än på marken. Min egen teori är att hon har ärvt sitt temperament från mödernet som är efter Ceylon. Jag har talat med uppfödaren och tydligen är både modern och syskonen ganska 'speciella', enmans-hästar med mycket åsikter och en av dem får hon behandla lite som om han lider av aspbergers syndrom ungefär - han klarar ingenting utan rutiner. Om de ska tävla måste hon åka och visa honom tävlingsbanan innan tex, för att han inte skall vara rädd då de tävlar. Jag tror en kombination av orutin, osäkerhet, svaghet påverkar min häst som det gör under igångsättningen som är en speciell situation, och att hon helt enkelt är lite speciell i personligheten.
Hej
Har inte läst hela tråden bara dit första in lägg. Har själv tagit mej ann många sånna hästar..
Börja bara med att rida ett varv i padock och sen ut.
Hon kommer bli chockad.. Jaha nu blir det kul i stället. Nästa gång skrittar du på långa tyglar runt några varv och sen ut och gör det ni tycker är kul.
Helt plötsligt kommer du se en förändrig. Hästen kommer tycka det är kul på träningsbanan. Sen så börjar du jobba henne lite men målet är att alltid avsluta posetivt. MAn måste vända det rätt här..
en hel del berömm. Varje glatt steg som hon tar så får hon berömm.
Jag red en gammal terränghäst som gått elit. Han tyckte det var ur tråkigt på ridbanan. När han hade jobbat fick han galoppera lite fortare så amn får fram han.
Har man ingen glad energi fram åt så får man ingen häst fram åt..
Många gör fel att bara sitta och tråka ut hästen och rida runt runt.
Tänk på att dte ska vara kul för hästen.
Har hittils aldrig stött på en häst som efter någon månad inte älskar att jobba med mej vare sej det är på träningsbanan eller ute.
Så väldigt enkelt. Skit i en tränare och gör det kul för henne. SÅ löser du det snabbt och lätt.
De är inga slavar utan indevider som vi ska respektera. Så de också tycker det är kul..
Tack så mycket det var snällt