insearchof
Trådstartare
Sv: Bara jobbigt temperament?
Skönt med någon som förstår problematiken. Ja, jag har på min att-göra-lista att leta upp en bra instruktör, det är nästa steg. Den förra jag använde förstod inte alls kände jag, men det måste ju finnas någon som kan rå på även min häst. Tack för tipset.
Nu vet jag inte om du alls vill ha fler svar men jag svarar ändå, jag har i hela mitt hästägande liv bara ägt ston så jag är alltså hårt prövad
Det jag spontant känner är att din häst testar dig när du rider i ridhuset eller på ridbanan. Hon har någon gång märkt att du kanske får hjärtat i halsgropen, spänner dig eller kanske slutar rida när hon hittar på att skygga för något. Kort sagt så försöker hon komma undan arbetet och det kanske hon lyckas med en del gånger, tillräckligt ofta för att fortsätta. Det är ju jobbigt att jobba som du skrev själv tidigare men du formulerade det annorlunda.
När jag råkar på sådant beteende, vilket händer med jämna mellanrum då jag har flera ston, så ringer jag min instruktör om det jag kan tänka ut själv att göra inte funkar. Med senaste hästen så har jag blivit osäker och det har hon ju märkt och så har showen varit igång. Mitt tips blir alltså att du ringer en duktig instruktör och ber denne komma ut och hjälpa dig även om det kostar multum för det är det värt i det långa loppet. En instruktör ska kunna komma med handfasta råd i en sådan situation och hjälpa dig med att hitta en lösning, annars är det bara att byta instruktör.
Skönt med någon som förstår problematiken. Ja, jag har på min att-göra-lista att leta upp en bra instruktör, det är nästa steg. Den förra jag använde förstod inte alls kände jag, men det måste ju finnas någon som kan rå på även min häst. Tack för tipset.