Sv: Bara hö.

Miner grön, morötter, B-vitamin höst och vår. Mina hästar hade hösilage i vintras, nu hö, till detta endast luzernhack och lite betfor. Psillumfrö under geggperioderna.
 
Sv: Bara hö.

Miner grön verkar vara ett bra mineralfoder, även Chevinal plus har jag hört är bra.
 
Sv: Bara hö.

Rebeccah skrev:
Miner grön verkar vara ett bra mineralfoder, även Chevinal plus har jag hört är bra.

Fast jag vet inte om det finns några bra eller dåliga mineralfoder egentligen? Däremot kan de ju vara bra eller dåliga i förhållande till vad man fodrar i övrigt, beroende på näringsinnehållet i det fodret.
 
Sv: Bara hö.

Precis, skrev kanske lite konstigt. Det jag menade var att mineralfodret passade många hästars behov. Många jag känner har sagt att just de 2 har passat deras hästar superbra, men som du säger så är ju det upp till hästens behov mm.
 
Sv: Bara hö.

Ja, det kan ju lätt bli tokigt annars. För ett par år sedan hade vi ett hö som täckte alla mineralbehoven utom fosfor, det var alldeles för lite. Hade jag gett mineraler då så hade ju dels kalcium/fosfor kvoten blivit sned, och dessutom hade det blivit för mycket av de andra mineralerna.
 
Sv: Bara hö.

Trissa skrev:
Jag hade tur i fjol, och behövde bara ge selen extra.


Selen, hur vet man om hästen behöver tillskott av det? Analyseras höet på det också hos dig? Hur mkt behöver ett fullvuxet halvblod per dag ungefär?
 
Sv: Bara hö.

Det beror på hur mycket hästen väger. Jag tror dte ska vara 0,2 mg per 100 kg häst. Jag är inte säker.. någon kan det säkert bättre..
 
Sv: Bara hö.

Hur mkt ger du av Aloe Veran till dina hästar? Jag har fyra dunkar hemma som jag ska dricka själv, men det är så äckligt att jag tänkte ge det till hästarna istället.
 
Sv: Bara hö.

MadickenII skrev:
Hur mkt ger du av Aloe Veran till dina hästar? Jag har fyra dunkar hemma som jag ska dricka själv, men det är så äckligt att jag tänkte ge det till hästarna istället.

Jag tycker inte heller att det smakar gott, men det finns en med tranbärssmak som är bättre :idea:

Jag ger 0,5 msk per dag till ponnierna och 1-2 msk till de stora hästarna. Vet jag att det ska hända något, typ foderbyte, ny häst, tävling eller liknande som påverkar deras magar så ger jag lite extra i förebyggande syfte. Jag ger egentligen ganska lite, många ger mer men jag ser resultat endå, det är ju lite individuellt. Om du ska börja ge så ge inte 1 msk på en gång utan gör en övergång i kanske två veckor. Även om det är lite så har det stark inverkan på deras mage, därför reagerar många genom att bli väldigt dåliga i magen i början, men det går över efter ett tag.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka! Finns gammalt hö på skullen (vi flyttade hit i maj, vet ej hur gammalt) Det luktar ingenting. Är något dammigt. Funderar...
2 3
Svar
48
· Visningar
2 557
Senast: SiZo
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
366
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
977
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
498
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Hiss och diss del 5
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp