Bara glukosamin eller tillsammans med msm

Sparvoga

Trådstartare
Hur gör ni? ger ni bara glukosamin eller ger ni det tillsammans med msm? Har googlat om det och på en del träffar står att man bör ge det tillsammans med msm.

Någon som testat Gluko/max? skiljer det mellan olika märken?

Sv: Bara glukosamin eller tillsammans med msm

mina hästar får glucosamnin å msn i mellan åt.

häst 1 går glucosamin året runt. ej msn
häst 2 får glucosamin när han rids som mest
häst 3 får inget av det
häst 4 får glucosamin och msn när hon rids som mest ej annars

Ok, märker du någon skillnad om du bara ger glukosamin eller om du ger det tillsammans med msm?

Har testat både att blanda både och (alltså köpa msm-pulver och glukosaminpulver separat och ge både och) och någon variant som även innehöll djävulsklo, att bara ge glukosamin och att ge en slicksten med någon form av olja, msm och glukosamin.

Om de har problem med knäna (vilket ju är en vanlig anledning till att man ger det) så finns det egentligen två huvudsakliga anledningar: antingen dåligt med ledvätska, eller en inflammation i leden, eller både och. Huruvida det ena eller det andra hjälper beror mao på orsaken. Glukosamin ska öka ledvätskan, MSM fungerar lite smärtstillande och antiinflammatoriskt.
Jag fick bäst resultat av att ge både och, men vill inte konstant ge antiinflammatoriskt så MSM fick bli i perioder, Glukosaminet gav jag alltid för annars började knäna knäppa direkt! :p

Kombinationen med djävulsklo gav jag under en viloperiod med förhoppning att bli av med lite gamla muskelinflammationer och dylikt som kunde finnas kvar. Märkte att hästen blev mycket piggare och jag upplevde den lite mjukare och spänstigare, men tror inte det är bra att ge för ofta med tanke på att det är ganska starkt smärststillande och antiinflammatoriskt.?

OK! Tack för svaret! Provar med bara Glukosamin nu så får vi se vad resultatet blir

Jag skulle nog snarare rekommendera att fodra med bara msm om du inte kombinerar dem.
Jag har fodrat med dels glucosamin och dels msm (alltid en åt gången, aldrig samtidigt). Det enda jag märkte någon förbättring/skillnad av var msmet. Min häst är 19 och har en tendens att bli lite stel utan detta tillskottet.
Steel Joint funkade bra också förutom att hon blev konstant brunstig.

Blev det en konstant skilland efter en MSM-kur eller kom problemet tillbaka igen?

Skulle börja undra varför om en häst behöver MSM (=smärtstillande (!) och antiinflammatoriskt) regelbundet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 551
Senast: Cattis_E
·
Övr. Barn Lite osäker på om tråden hamnar rätt nu, då frågeställningen gäller ett mera helhetsomfattande perspektiv än själva barndomen. Mod får...
5 6 7
Svar
128
· Visningar
7 557
Senast: Tantan
·
Hundhälsa Vi funderar på om vi ska utreda hunden för allergi eller inte och hade behövt lite tankar från er. Hunden är en 2-årig havanais. Inga...
Svar
11
· Visningar
948
Senast: Rumpnissen
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 897

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka