Bara en liten fråga.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Falskhet_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 903
F

Falskhet_

Det är första gången jag skriver i denna del av forum.. Men men. det är så här jag har ett varmblod sto. Hon är en väldigt fin häst och går som en klocka. Ett väldigt fint varmblodsto. Jag skulle bara vilja veta lite vad man skulle kunna betäcka henne med om man bestämer sig för att ha föl? Finns det fina varmblods hingstar som är riktigt fina inom ridning (såklart det finns, men såna som inte alls gått på trav utan bara blivit inkörda). Finns det möjlighet att man skulle kunna betäcka henne med ett halvblod.. eller är det helt "fel". jag kan verkligen ingeting om betäckning men jag skulle bara vilja veta lite :) Om jag lagt tråden fel så får ni gärna flytta den :)

Sv: Bara en liten fråga.

Jag skulle föreslå att Du bläddrar ett antal sidor bakåt här på avelsforumet så kommer du hitta mer än en tråd som handlar om att betäcka travarston med andra raser än travare.

(kom gärna ihåg att det är en varmblodig travare du har, till skillnad mot varmblodig ridhäst som är det korrekta namnet för det vi till vardags kallar för halvblod... ;))

Du kommer att avrådas från att avla. Valet att betäcka en varmblodig travare för att få fram en ridhäst måste vara noga genomtänkt och du måste vara medveten om begränsningarna. Sannolikheten att få fram en god sporthäst är betydligt lägre än om mamman vore halvblod/engelskt fullblod. Fölets ekonomiska värde blir obefintligt. Det gäller även om individen i sig blir lyckad. Detta innebär problem om man inte kan behålla fölet (Allt detta hittar du i de gamla trådarna)

Om Nafayette m fl dyker upp och frågar om din märrs stam - då bör du lyssna noga och förse dig med all information de ber om. Det finns flera här på forumet som är duktiga på travare och vars råd kan hjälpa dig att öka dina chanser om du väljer att försöka ta ett föl på ditt sto.

Jag kommer inte ta föl på henne jag bara undrade vad man skulle kunna betäcka varmblod med om man vill ha en fin ridhäst. men tack för svaret :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 335
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 095
Senast: lilsan
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
2 864
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka