Bara en liten fråga...

Luxi

Trådstartare
Vet inte om jag är på rätt forum, men jag har problem med att min ena pålla tuggar på boxväggarna! det är ju inte så bra, hon har aldrig gjort det förrens nu till för ett veckor sedan.
Tänkte om det kan vara att hon har brist på någonting ur fodertillskott eller så??:confused:

Nån som är lite kunnig på foder också som vet??? eller om jag är fel ute??
Iochmed att hon aldrig bitit innan så blir man fundersam??:banana:

Sv: Bara en liten fråga...

Låter mer som en olat tycker jag. Kanske ska vara lite längre ute i hagen på dagarna eller sysselsätta henne med något så hon inte blir rastlös.
Det finns kanske något man kan sätta på väggarna som hon inte tycker om så du slipper laga dom med! Men ta absolut inte något som är farligt. Vet inte själv vad man kan ta.(?)

Jag testade med att pensla på Cribhalt på väggarna, faktiskt så grimaserade hon illa, när hon kom in och kände lukten.

Kanske hjälper det, får vänta ett par dagar till och se resultatet eftersom jag la på det igår!
Möjligen har jag funderat på om de skall vara ute lite längre!
Tyckte bara det var lite märkligt att hon börjat med det nu??

Är något förändrat sedan innan då? Typ utevistelse, foder, strö i boxen etc? Något?

Hur länge är hon ute eftersom du funderat på längre utevistelse?

Har hon något att pyssla med när hon står inne. När får hon sista hö/hösilage-givan på kvällen?

Vår häst får t ex hö när han kommer in vid 18-19 tiden och sedan får han hö igen ca kl 22. Då får han 5 kg hö + så mycket halm att tugga på att det alltid finns lite kvar på morgonen. Han står nämligen på torv och skulle kanske också få för sig att tugga på boxen som är i trä om han inte hade något att göra.

Bellafjella skrev:
Är något förändrat sedan innan då? Typ utevistelse, foder, strö i boxen etc? Något?

Hur länge är hon ute eftersom du funderat på längre utevistelse?

Har hon något att pyssla med när hon står inne. När får hon sista hö/hösilage-givan på kvällen?

Vår häst får t ex hö när han kommer in vid 18-19 tiden och sedan får han hö igen ca kl 22. Då får han 5 kg hö + så mycket halm att tugga på att det alltid finns lite kvar på morgonen. Han står nämligen på torv och skulle kanske också få för sig att tugga på boxen som är i trä om han inte hade något att göra.

Nja de går ut som vanligt vid 7-7.30 tiden och får frukostmat+höet i hagen då som innan. De brukar komma in vid 19 tiden, då får de kvällsmat, samma sorter sen tidigare,och hö då ca 5 kg!! står på spån
Har aldrig varit nåt innan med den rutinen, så jag är lite konfunderad!

5 kg grovfoder är ju inte speciellt mycket med tanke på hur tidigt ni ger kvällsmaten och med tanke på när frukostmaten serveras. Att hästen biter på väggarna har jag full förståelse för då en häst vanligen är skapt för att äta 14-18 timmar/dag och frivillig har ett längsta uppehåll mellan målena på ca 3 timmar. Om ett foder äts upp för snabbt gör att hästen fortfarande har en stark vilja att äta ändå...och har den inget strå så givetvis tuggar den på väggen. Ger ni inget grovfoder mellan frukost och nattning ? Jag skulle öka grovfodergivan på natten, om detta inte går skulle jag ställt hästen på halm. Om man beräknar att det tar ca 40 min för att tugga i sig 1 kg hö så har din hästs nattmat tagit slut vid ca: 21,20...ganska tidigt.

När mitt sto började att tugga (snappa luft) så strök jag på tjära och chilisås allt möjligt !:devil: men efter ett t6ag så började hon igen DÅ satte jag på stål på kanterna i boxen!:) nu har hon slutat.:D

Kan du inte prova lägga in några kakor halm samtidigt som hon får kvällsmaten?

Eftersom hon står på spån så finns det ju absolut ingenting för henne att pyssla med när höet är slut. De 5 kg hö hon får vid 19 tiden varar nog inte så länge. Det blir många timmar med tom mage och inget att göra.

Jag tycker det är skrämmande att så många väljer att inte ta itu med beteendestörningar på rätt sätt. Istället för att tillgodose hästen behov av att tugga så försöker många förhindra detta naturliga beteende med div medel o annat....Ta itu med den direkta orsaken istället som oftast handlar om felaktigheter i utfodringen. För lite grovfoder och för långt mellan målena.

Tack Mynta 2:bow: :bow:

Ge hästen mer mat att äta. Hästen har sysselsättningsproblem och är hungrig. En häst i det fria äter 18 tim om dagen.

:bow: :bow:

Tycker det är så tråkigt att vissa hästägare ger så lite grovfoder till sina hästar!

Bärin skrev:
:bow: :bow:

Tycker det är så tråkigt att vissa hästägare ger så lite grovfoder till sina hästar!
Vad ska man göra om hästen behöver bantas och den redan rids så mycket som det går utan att gå sönder och hästen inte får kraftfoder?

Sådana hästar undrar jag om det finns så många av egentligen?
Jag tycker det verkar på många som att de överför sin egen "övervikts-noja" till hästarna. Hästarna ska se ut som slimmade maraton-löpare med en "släng" av aneroxia. De är inga Vinthundar!

Dessutom behövs det kanske lite mer hull så här på vintern för att hålla värmen mm.

Sen får man inte bortse från det faktum att hästens mag- och tarmsystem är konstruerat på så sätt att det faktiskt kan vara farligt med för många timmar utan föda. Magsår etc.

Minelli skrev:
Vad ska man göra om hästen behöver bantas och den redan rids så mycket som det går utan att gå sönder och hästen inte får kraftfoder?

Då får man antingen acceptera hästen övervikt eller så får man skaffa ett näringsfattigt hö som man kan ge mycket av! :idea:

milly skrev:
Då får man antingen acceptera hästen övervikt eller så får man skaffa ett näringsfattigt hö som man kan ge mycket av! :idea:
En häst med problem med benen mår inte bra att leva med för mycket övervikt.

Näringsfattigt hö är inte alltid lätt att få tag på.

OBS! Det här är inget riktigt fall utan bara nåt att fundera över. För man kan mycket väl drabbas av just det här problemet.

Bellafjella skrev:
Sådana hästar undrar jag om det finns så många av egentligen?
Jag tycker det verkar på många som att de överför sin egen "övervikts-noja" till hästarna. Hästarna ska se ut som slimmade maraton-löpare med en "släng" av aneroxia. De är inga Vinthundar!

Dessutom behövs det kanske lite mer hull så här på vintern för att hålla värmen mm.

Sen får man inte bortse från det faktum att hästens mag- och tarmsystem är konstruerat på så sätt att det faktiskt kan vara farligt med för många timmar utan föda. Magsår etc.
Det finns ett mellanting mellan vinthunds smal och överviktig. Brukar kallas lagom ?!

Visst kan det vara det. Men för att man inte ger hästen fri tillgång på hö behöver man inte heller ge den alldeles för lite utan 1,5kg/100kg kroppsvikt.

nybörjare skrev:
Tack Mynta 2:bow: :bow:

Ge hästen mer mat att äta. Hästen har sysselsättningsproblem och är hungrig. En häst i det fria äter 18 tim om dagen.

vet det, och tänker nu öka grovfodergiva+köpa till halm att tugga på ( om jag hitttar nån som säljer här ):smirk: konstigt bara att hon börjar med sånt nu när hon aldrig gjort det innan! :)

Att hästar gnager på trä är egentligen inte så konstigt. Det är naturligt för hästar att göra det. Mina hästar har gnagt på väggarna, trots fri tillgång på grovfoder. När de går i sin skogshage så gnager de mer än gärna sönder flertalet trän, trots att det finns annat att tugga på.

Träätning kan däremot bero på proteinbrist i foderstaten. Har du kollat att hästen får i sig tillräckligt med protein?

Coffeaclub skrev:
Att hästar gnager på trä är egentligen inte så konstigt. Det är naturligt för hästar att göra det. Mina hästar har gnagt på väggarna, trots fri tillgång på grovfoder. När de går i sin skogshage så gnager de mer än gärna sönder flertalet trän, trots att det finns annat att tugga på.

Träätning kan däremot bero på proteinbrist i foderstaten. Har du kollat att hästen får i sig tillräckligt med protein?

Tack för svaret! Det är ju också ett alternativ att kolla igenom foderstaten, jag får laborera lite med värdena här och kolla upp det ordentligt! :banana:

Eh, varför påpekar du för mig att det finns ett mellanting mellan vinthunds smal och överviktig som kallas lagom? Det vet jag väl att det finns och att vara normalviktig är väl det bästa för både djur och människor? Jag har väl aldrig påstått något annat? Jag sa att många vill att deras hästar ska se ut som "slimmade maratonlöpare" mm.

Jag svarade bara att jag inte tror det finns så många hästar som är
väldigt överviktiga och inte går ner i vikt trots att de rids så mycket som det bara går. Sen vet jag heller inte varför du påpekar det där med "fri tillgång"? Jag har väl inte sagt att man ger för lite hö om man inte ger fri tillgång? Min pålle får t ex inte fri tillgång. Han får 9-10 kg + halm och han väger ca 470 kg.

Däremot sa jag att 5 kg hö kl 19 räcker inte speciellt länge och föreslog därför lite halm också.

Är det sen så att man inte kan ge hästen tillräckligt med motion pga att den har dåliga ben etc så får man göra som Milly föreslog: Ge ett näringsfattigt hö.

Liknande trådar

• Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 325
Senast: Görel
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet...
2
Svar
20
· Visningar
3 235
Senast: Acto
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 882
Senast: Takire
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 309
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar