bara dör inne på banan?!

starcraft

Trådstartare
På framhoppningen så är min häst ganska het och lite bråkig, men hoppar verkligen hur fint som helst, men så fort han kommer in på banan så bara dör han. Han blir seg, hoppar dåligt. Jag tror att det kanske är för att jag spänner mig omedvetet, men jag vet inte. Har ni några idéer på vad det kan bero på? Jag förstår att det är svårt att svara på när man inte sett hästen, men det kanske är någon här som har någon idé/förslag på vad det kan vara eller vad man kan göra åt det.

Tilläggas kan är att han är ännu piggare och på i andra klassen och dör inte på samma sätt inne på banan som första klassen, men det är en klar skillnad från framhoppningen.

Sv: bara dör inne på banan?!

Min har varit så och kan bli så fortfarande och det beror/berodde både på oerfarenhet, brist på rutin och min nervositet.
han var värst som 4åring men då var jag som mest nervös för att jag tävlat så lite - och han med så han var ju orutinerad.

ju mer rutin han fått och ju äldre han blivit, och ju mindre nervös jag blir ju mindre seg blir han på banan.
min häst är väldigt känslig för ryttarsignaler och lyssnar på ryttaren - hoppar inte om jag är spänd och tvekar.

min häst är tvärtom - har lätt för att tröttna oxå - så honom ska man knappt hoppa fram alls - helst inget alls men brukar försöka hoppa något max 3 språng.
då går han bäst inne på banan, samt även om man lastar ut han så sent som möjligt så han inte hinner tröttna när han väntar på sin start.
det har tagit mig 2 år att få rutin och få bort min nervositet och hans "döende" på banan. men så är han en unghäst oxå.
Men nu går det bättre och bättre och han brukar faktiskt vara riktigt pigg inne på banan. :)

Oftast är det inte hästen som ändrar sig utan anledning, oftast brukar det vara ryttaren som ändrar någonting så att hästen ändrar sig inne på banan. Men sen kan ju hästen kanske bli påverkad av att han/ hon int har sina kompisar kvar när du kommer in på banan???

ganska bra beskrivning av min häst också ju, bara att han är 8 år nu och vi har tävlat tillsammans sen han var 5 år och rutin har han, även på de högre höjderna.

Det funkar bättre när man tar ut honom sent, inte rider fram så mycket utan skrittar bara och sen något varv i trav och sen i galopp. Hoppar några få språng och som jag gjorde sist att först när hästen innan mig är inne på banan går jag till collectingring och att jag precis hoppar innan jag går dit, då hinner inte jag bli nervös om det är det som är grejen och han hinner inte tröttna. Helt enkelt kanske jag ska plocka ut honom sent och göra som jag gjorde sist när det faktiskt gick bättre.

Oj, jag trodde denna "sjukdom" bara drabbade dressyrhästar....
Det är inte bara min då där bensinen tar slut!

nä, tydligen drabbar det min häst också, fast konstigt nog inte vid dressyrtävlingar (de få vi startat). Då är han lika pigg som på framridningen...

Kan göra ett tillägg till det första: När min häst kommer ut från banan är han lika pigg som på framhoppningen och skulle lätt kunna hoppa en klass direkt. Så det är verkligen bara inne på banan som han "dör". Därav också att jag tror att det kanske är något jag gör, men jag kan inte komma på vad...

Hade en D-ponny med liknande problem. Kom fram till att så fort hon var ensam inne på banan så slocknade hon. På framhoppningen hoppade hon som en Gud. Tyvärr blev det aldrig bättre!!!

Känner igen problemet mycket väl :)
Har en palominovalack som var "störst, bäst o vackrast" på framhoppningen. HAn var en riktig hingst.
Men inne på banan så vart de "HJÄLP!! HINDER!! :D Han hade nog krupit upp i knät på mig om ja stått på marken. *skrattar*
När ja skulle galoppera var de som att han satt fast i tuggumi.
I vårat fal var de rutin som gällde. Ju längre tid de gick o ju fler tävlingar vi varit på så gick de bättre och bättre.
Nu sist var han även en "hingst" inne på banan. De slutade med att allt var jätteskoj och han galopperade jättefort och vips så gjorde vi en kullerbytta :smirk:

Precis likadan som min ponny. :idea:
Fast det har blivit bättre och bättre ska väl tilläggas. Han får skritta ganska länge (typ 4-5 ekipage) innan vi ska in på banan, och sen kör vi rally in på banan och får upp farten, sen går han som tåget. :D

Min ponny gjorde så innan vi hade ridit ihop oss, sen började den göra så igen för att den var halt. Kanske ska kolla upp hästen?

hästen har varit kollad eftersom han började göra så där och han var helt frisk! :) så som tur är beror det inte på det.

Liknande trådar

Hästmänniskan Min medryttarhäst är en 25 år gammal, fortfarande pigg och glad, kille. Jag har ridit honom i snart ett år och är HELT förälskad. Han är...
Svar
7
· Visningar
1 843
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 638
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag behöver hitta idéer på billig mat! Problemet är att när jag googlar efter tips på billig mat så får jag bara fram en massa saker som...
2
Svar
24
· Visningar
2 620
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2