Sv: BARA 2½ kg hö.....
IrpaSnirpa : Nej, hon hänger då inte här kan jag lova, och inte några av hennes bekanta heller vad jag vet...känner henne mkt väl.
Hon är en jätte go människa, jätte snäll och en riktig djurmänniska.
Men när jag la ut de bilderna på hästarnana såg jag de inte på samma sätt som du, då de är "mina" hästar med....
Så jag har all rätt att lägga ut dem ansåg jag.....
Stoet har jag ridit och skött i över 8 år och 6-åringen har jag haft sen han föddes....jag rider dessa hästar mer än vad hon gör.....
Men visst, på pappret är jag inte ägaren, helt rätt, men de va mina bilder och detta rör ju även mig.....de enda jag inte kontrollerar för dessa hästar är deras foderstat då hon tar insläppen på kvällarna oftast, speciellt nu när min egna är sjuk och har boxvila.
Men förstår hur du tänker!!
Men just nu är Stoet skadad och rids inte, har därför inga muskler eller kondition ( har varit skadad sen i Juni) men är på bättrings vägen nu dock....
De enda jag ville ha ut av denna tråden var:
Är de skadligt för hästarna att få så lite hö?
Vad kan hända om ens hästs mage INTE får arbeta X antal timmar om dagen, om de inte har något att tugga på? Vad kan de leda till för problem?
Jag vet att hon inte kommer ta illa vid sig om jag frågar henne varför hon ger hästarna så lite hö, och sen själv föreslår vad jag tycker, men jag ville bara ha lite "argument" så jag inte står där och snackar om något utan bra argument för det.
Kanske är det för att jag själv har en sådan svårfödd Isläning som tappar direkt om han inte fåt ca 10 kg hö/dagen, speciellt nu när han är sjuk och inte får äta annat en hö...
Jag tänkte mera på hästarnas tuggbehov och liknande.
Stoet har ju bara blivigt mer och mer stessat och valacken mer tjurig och sur efter att de kommit in nu efter sommaren....och det tror JAG beror på att de inte har så mkt att äta....
Men visst, de får säkert stillas sitt tuggbehov i hagen, men de andra 12 timmarna de står inne då? Då har de INGENTING att varken tugga på eller pyssla med.....de var mer detta jag ville veta om de va okej?
De är ju väldigt lättfödda så visst, man behöver inte vräka hö över dem, men att ta bort Havren och betforen tycker endå jag man kan göra, eller?! Havre gör dom ju inte direkt smalare eller?
Men tack för era synpunkter allihoppa!!
Detta är de härliga med buke, man får så många synpunkter, både bra och "dåliga" eller vad man vill kalla dem!!
Knasan: - Ja de är ju då jag som rider dessa hästar mest, då ägaren själv ofta inte hinner pga mörkret och vi har ingen paddock eller manege, så jag är väl dessa hästars medryttare.
Men de är inte lätt att alltid hinna med 3 hästar att rida + andra djur hemma hos mig, men jag försöker verkligen hinna. Nu är de ju dock inte så svårt då både min egna och stoet är skadad, men 6-åringen har blivigt så himla sur och tvär och väldigt istadig så han har en liten vila nu efter kursen vi gick Augusti-Oktober. Läraren tyckte han skulle ha lite vintervila, inte ställas av helt, men bara ut och busa och leka, så detta är ju de vi gör nu, så där får man inte allt för mkt vettigt gjort...men sen inte rida honom varje dag heller utan varannan - var 3:e dag eller något sånt. Och bara göra roliga saker som att löshoppa m.m. för de älskar han, att hoppa.....
Så, medryttare finns de på dem, bara tiden som inte hinner med, och ägaren vill inte ha någon annan som rider dom då stoet kan vara lite *host* oberäknelig (har sitt speciella humör, har slängt av mig ett antal gånger och har bla brytit armen på henne
) och Galsi för att han är så ung och inte helt 100% säker ännu.....
Men tack för ditt svar!!