Alfakrulls
Trådstartare
I mitt stall står de 2 Islandshästar + min egna då.
Dessa två ägs av samma ägare.
Den ena är ett ganska så grovt sto, 138 cm högt, 18 år gammal.
Hon har väldigt lätt för att lägga på sig och är ganska så tjock nu....
Sedan har vi Galsi, 6 åring, STOR, ca 146 cm, ca 450 kr tung, väldigt Grov.
De får MAX 2½ kg Hö om dagen!!
Alltså, detta är ju verkligen FÖR lite, och tycker så synd om hästarna när de går in, de äter ju upp höt de får på 2 min och sen står de hela natten och får sen gå ut i hagen och där får de jätte lite hö...de har iofs en stor hage med mycket att gnaga på, men de finns ju inget gräs där direkt nu....
Stoet rids just nu inte pga skada, men 6 åringen gör det.
Hon tycker ju hela tiden att hennes hästar är för tjocka ( och de är dom ju iofs) men hon rider dom knappt aldrig. Hon verkar inte fatta att det behöver mer Motion, inte så lite mat....
Så, jag känner att jag måste säga någonting till henne nu, men vad ska jag säga? De är ju inte mina hästar så jag kan ju inte säga åt henne vad hon ska göra, men kanske kan ja få henne att ändra uppfattning?
Vad finns de för risker att ge en häst så här lite hö?!
Är de inte typ straffbart eller liknande att ge så lite hö?! (troligen inte, men önsketänkande från min sida)
Dessa två ägs av samma ägare.
Den ena är ett ganska så grovt sto, 138 cm högt, 18 år gammal.
Hon har väldigt lätt för att lägga på sig och är ganska så tjock nu....
Sedan har vi Galsi, 6 åring, STOR, ca 146 cm, ca 450 kr tung, väldigt Grov.
De får MAX 2½ kg Hö om dagen!!
Alltså, detta är ju verkligen FÖR lite, och tycker så synd om hästarna när de går in, de äter ju upp höt de får på 2 min och sen står de hela natten och får sen gå ut i hagen och där får de jätte lite hö...de har iofs en stor hage med mycket att gnaga på, men de finns ju inget gräs där direkt nu....
Stoet rids just nu inte pga skada, men 6 åringen gör det.
Hon tycker ju hela tiden att hennes hästar är för tjocka ( och de är dom ju iofs) men hon rider dom knappt aldrig. Hon verkar inte fatta att det behöver mer Motion, inte så lite mat....
Så, jag känner att jag måste säga någonting till henne nu, men vad ska jag säga? De är ju inte mina hästar så jag kan ju inte säga åt henne vad hon ska göra, men kanske kan ja få henne att ändra uppfattning?
Vad finns de för risker att ge en häst så här lite hö?!
Är de inte typ straffbart eller liknande att ge så lite hö?! (troligen inte, men önsketänkande från min sida)